[AR] Zorro voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Zorro voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 22:07

Hooii!!

Met trots laat ons nieuwe paard zien: Zorro. Zorro is is KWPN ruin van net 5 jaar oud en 1.63M hoog.
We zijn van plan volgend jaar wedstrijden met hem te gaan rijden.
Zorro doet het heel erg goed bij ons, hij is hartstikke lief en sociaal. Helaas kan hij nog niet bij Kelsey in de wei, want ze
willen allebei de baas zijn. Vandaar ook de schaafwond op zijn kont.

Dit is de eerste keer dat Zorro voor onze wagen staat. Het tuig zit niet helemaal goed, de tuigenmaker komt
volgende week alles passend maken. Dus graag vriendelijk met commentaar, wij zijn er mee bezig!! ;) Dit was dus ook de eerste keer dat ik met hem reed, en ik moest nog even ontdekken
hoe hij in elkaar zit. Er zijn nog een hoop dingen die verbeterd moeten worden, ook mijn houding. Maar ik ben erg tevreden!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik een fijn beeld. Hier zie je ook dat de burries langer gemaakt moeten worden.

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!!

Groetjes hafjelinger

_Bitje_

Re: Zorro voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:08

leuk!
hij doet het goed voor de eerste x :j

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:44

Het zit nog niet helemaal hoe het hoort, maar daar ga je al verandering in brengen. leuk paard, moet nog wat spiermassa opbouwen. Succes met hem! Ik dacht trouwens een groot zwart paard op de foto te gaan zien...Zorro..! :P
Ben hartstikke jaloers op je wagen. Je mag zelf wat rechter gaan zitten en je handen hoger dragen. wees trots waar je mee rijdt!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:24

Dankje!! :)
Ja, hij is nog matig in zijn bespiering. We trainen dan oo iedere dag. :P Ik ik ben heel trots!!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:28

Wat een mooie combinatie paard-wagen.
inderdaad lekker spiertjes op gaan bouwen, maar wel oppassen met spierpijn hoor!

Op de foto lijkt het alsof je je handen een beetje vastzet vanuit je schouders. Dat kan heel goed de onwennigheid van de combinatie zijn, maar probeer erop te letten. Alleen als jij in je lichaam ontspannen bent kan je paard ontspannen.

Groetjes, Lacuna

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:48

hafjelinger schreef:
Dankje!! :)
Ja, hij is nog matig in zijn bespiering. We trainen dan oo iedere dag.

Opletten met te frequente trainingen. Rust is heel belangrijk om de spieren te laten herstellen van de tijdens de trainingen opgelopen beschadigingen. Als je hem die rust niet gunt, kun je tegen een overbelasting aanlopen; eventueel ook in zijn hoofd.

Het ziet er niet slecht uit, maar het ziet er mij uit alsof je je rug een beetje laat inzakken... Soms lijkt het ook dat je je handen niet draagt, maar op andere foto's zie je dan weer dat dat wel het geval is. Let erop dat je je handen niet te laag laat zakken, want de leidsels liggen over de kont van je paard. Dat is niet prettig voor het leidselcontact.

Rijd je hem ook ohz?

Veel plezier met dit nieuwe paard!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:03

Dankje voor de complimenten!!!

@SuSEQ: We trainen maar 20 minuten per dag ;) DE rest van de dag bestaat uit geborsteld worden, wandelen, en wei. :P

Mijn rug zakt iid in, hier probeer ik ook goed op te letten. Ik probeer me zelf te leren echt in de stoel te gaan 'liggen'. En iid, mijn handen moeten omhoog. Zelf vind ik ook dat ik ze wat meer bij me moet houden.

Ik wil hem ook onder het zadel gaan rijden, maar ik heb dat nog niet gedaan. We willen eerst trainen voor de wagen. Ik heb er al wel een keertje opgezeten, om een zadel te passen. Dat deed ie heel goed.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:38

Bij mijn weten weet je redelijk wat af van het mennen, waarom ga je dan zo mennen?
Dit snap ik niet.
Het e.e.a. zit echt niet zoals het hoort, zo trekt hij op een foto niet met zijn borst, dit is niet plezierig voor hem.
Ik zou ook de strengen buiten om de buitensingel laten lopen i.v.m. het stoten van de gesp.
Ik heb gelezen dat je het e.e.a nog laat aanpassen, ik zou dan, persoonlijk, gewacht hebben totdat het goed voor elkaar was en dan pas ingespannen hebben.
Ik snap wel dat je heel erg graag wil, maar het komt niet aan op een weekje, toch?
Rest is al gezegt.
Veel succes met je nieuwe aanwinst en de aanpassingen, je hebt een hele mooie wagen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:45

Ik vind het een leuk paard om te zien, dat zeker. Maar er zijn een paar dingen die me opvallen. Zorro ziet eruit alsof hij heel gespannen loopt. Alsof al zijn spieren vastzitten. Ook het stilstaan ziet mij er echt té gespannen uit. Ik zou in het vervolg wat langere teugel laten, om eerst de ontspanning te zoeken. Op deze manier kan het niet fijn zijn voor hem om voor de wagen te lopen.
Misschien ook niet elke dag wagen trekken, maar bijvoorbeeld een rustdag of 2 tussendoor, en eens longeren ofzo. Ik zou echt eerst zorgen dat hij ontspannen gaat lopen, want dit kán bijna niet goed zijn.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:53

josie schreef:
Het e.e.a. zit echt niet zoals het hoort, zo trekt hij op een foto niet met zijn borst, dit is niet plezierig voor hem.

Volgens mij trekt hij wel degelijk met de strengen. Dat de lichtogen achteruit komen, komt volgens mij omdat de strengen te lang zijn, maar als het lamoen goed zou hangen, dan komt hij te dicht op de koets. Zoals TS zelf al aangaf moet het lamoen dus verlengd worden...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:48

Als de strengen te lang zijn, zoals in dit geval, trekt hij ook deels met het schoftje, daar komt dan ook spanning op te staan.
Dat kun je ook zien op de foto's.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:11

heyyy eindelijk, foto's van zorro!
Alle tips zijn eigenlijk al gegeven, dus daar waag ik met niet meer aan ;) dat gaat helemaal goedkomen, met kelsey heb je flink ervaring opgedaan :) zie je zeker in geldrop van de winter (dan zijn we geen concurrenten meer, voor zover daar sprak van was met nix, maar conculega's ;) )

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:25

Haha, dankje Herbrino!! :) Maar Kels blijft ook nog gewoon hoor :)

Josie: Wij gingen zo mennen om te kijken hoe het tuig zou zitten, en dat weten we nu. Bij het borsttuig zijn al gaatjes bij gemaakt en hangt imiddels hoger. En hij trekt wel degelijk met de strengen, zoals SuSEQ ook al zegt: de burries moeten worden verlengt en dit is ook al gebeurt. /dat van de buitensingel is wel een goeie.

Pluttersput: Ik heb zelf echt niet het idee dat hij gespannen loopt. Met stappen heeft hij moeite, dat moet hij nog leren. Hij zoek dan heel erg naar contact en gaat met zijn hoofd gooien. En ik moet het zelf ook nog leren. Volgende week gaan we weer naar les, dus het komt goed. Zorro is ook pas 5, en we moeten gewoon allebei nog wennen. Met wandelen en longeren is hij echt ontspannen, dan loopt ie vrolijk te kijken enzo.

Dit was dus de eerste keer thuis dat ik met hem reed he, ik verwacht niet dat hij hij meteen kei ontspannen super voor de wagen loopt. Het is inmiddels al flink verbeterd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:54

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

ik verwachtte inderdaad ook een zwarte, maar bruin is natuurlijk niet minder leuk! :D

De meeste dingen zijn inmiddels al genoemd...
ik had met inspannen ook even gewacht tot alles goed op maat zat, maar dat heb je ondertussen aardig geregeld begrijp ik...

verder moet er nog wel wat vlees en spier opkomen, maar dat is inderdaad een kwestie van tijd, rustig de training opbouwen en gericht voeren...

veel succes met 'm in ieder geval!

wat heeft hij gedaan bij de vorige eigenaar?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:58

Bij de vorige eigenaar heeft hij niet veel gedaan, omdat ie er geen tijd voor had. Wel heeft hij al een s een keer een oefenmarathon gelopen. Dankje voor je compliment! :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:04

Het paard toont niet als een 'happy athlete', om die modeterm eens te gebruiken. Grotendeels veroorzaakt, denk ik, door onwetendheid en onbegrip. En daarnaast speelt het niet passende tuig natuurlijk ook een grote rol. Je gaat immers ook geen halve marathon lopen op hardloopschoenen van 1 maat te groot.

Ik lees dat het paard 5 jaar is? Wat heeft hij in zijn verleden al meegemaakt? Op dit moment toont hij namelijk nog als een 3-jarige en zo zou je hem, denk ik, ook moeten behandelen. Dus niet elke dag rijden, maar een keer of 4 in de week. De rest van de dagen kun je wel gebruiken om betere afspraken te maken en de verhoudingen duidelijk te krijgen. Dit lukt al heel goed gewoon tijdens het poetsen, netjes stilstaan, voetje geven, omgaan, meelopen van/naar de stal. Maar daarnaast kun je dit uitbereiden met grondwerk in de bak.

Op dit moment zou ik je aanraden om het paard veel aan de dubbele longe te longeren. Om hem zekerheid te bieden; de commando's goed aanleren, leren het bit te accepteren en het oefenen van de juiste houding zodat hij daar niet zo naar hoeft te zoeken. Daarnaast kun je hem aan de longe sterker maken in de spieren die hij voor de wagen nodig heeft.
Ook ohz rijden is denk ik erg goed voor het paard, lekker voorwaarts-neerwaarts, leren om de hand op te zoeken, de rug te ontspannen en spiertjes te kweken.

Succes!!
Ik verwachtte inderdaad ook een zwart paard ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:24

Hafjelinger: je hoeft niet zo te gaan mennen om te weten of je tuig correct zit. Dit kun je prima voor de wagen doen, door hem o.a. in te spannen en dan kun je kijken of alles goed zit en water anders zou moeten.
Daarvoor hoeft je paard geen meter te lopen.
Fijn dat je al zo snel het e.e.a aangepast heb.
Veel succes enne die spieren komen, met de juiste training , echt wel goed.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 20:16

Dankje Sjonniej, bedankt voor je goede uitleg! :) Daar heb ik iets aan :)

@ josie: Je hebt ook wel een beetje gelijk. We hebben zojuist besloten een ander tuig te kopen, het is gewoon te groot. Dus het komt helemaal goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:34

Fijn dat je alle (opbouwende) kritiek en tips zo goed op vat!

Ik hoop dat je snel een goed passend tuig hebt en je je nieuwe aanwinst met beleid verder op kunt leiden tot een fijn menpaard!
Sjonniej geeft een aantal hele goede tips wat betreft het opvoeden, longeren en rijden.
Als je 'm wat beter in zijn velletje krijgt en (met hulp) lekker aan het lopen kun je straks steeds meer gaan vragen!
Veel succes!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:37

Dankje :o
Het is zo'n klein paard, maar te gelijkertijd ook weer zo groot :P Hij kan de ponyhalsters van Kelsey om zonder te verstellen :+

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:46

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

Wat krijgt het paard op dit moment voor voer?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:50

Dankjewel!! :) Eindelijk 14 :P

Zorro krijgt 2x per dag 1,5 kilo, draversbrok (sportbrok zegmaar) Hij eet een halve baal hooi per dag en staat dag en nacht buiten.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:31

ziet er super gaaf uit , ook een kei gafe kar zeg!
alleen ik heb zo'n idee dat hij een beetje met het schofje trek ( kan ook moment opname zijn) maar als het zo is kan je er misschein even naar kijken en er een oplossing voor vinden?

voor de rest heel veel succes ! :)