[AR] Rivaldo opnieuw beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Rivaldo opnieuw beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:41

Rivaldo is beleerd in enkel en tweespan bij de vorige eigenaar.
Bij mij heeft hij helaas een ongeluk gehad met de sulky (achter over geslagen)
Hij stond toen 3 weken in utrecht en had gezworen nooit meer te gaan mennen. Maar ja wanneer je je pony toch aan de LL laat werken met oogkleppen en hij zo enthousiast was, maakte hij mij hierdoor ook weer enthousiast. Nu zijn we weer aan de slag met het oefenen zonder de kar en het opnieuw beleren.
Tips zijn altijd welkom, maar aub wel netjes en aardig :)

Ik zou ook graag een tip willen hebben hoe ik de strengen hoger kan krijgen, zag dat mensen dat met een houte balkje doen, maar hoe?

Het gaat nu allemaal zo goed dat ik een nieuwe sulky heb aangeschaft van het merk dutch.
Hij vind het geluid van de banden op steen totaal niet eng. Ook de strengen mogen tegen zijn achterbenen komen. Hij is erg enthousiast en dat is erg fijn om mee te werken. Binnenkort ga ik de cursus doen voor het halen van mijn ruiterbewijs en krijg ik hulp van dezelfde persoon als de wagen aan te pas komt.

Afbeelding
Tijdje vaker longeren en de stemhulpen weer even oefenen.

Afbeelding
Daarna in het tuig erachter lopen (voor de foto even er naast waardoor de lijnen bogen laten zien)

Afbeelding
Drafje gaat ook goed!

Afbeelding
Braaf diertje!

Afbeelding
Rivaldo trekt nu 2/3 keer in de week de banden en dit gaat super goed.
(hier zit de buitensingel niet over de strengen en de passandjes niet vast, foei }> )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:57

je borsttuig lijkt wel veel te laag te hangen of komt dat door die beschermer eronder?

zou de banden ook niet zo vastmaken maar dmv een zweng ertussen zodat je 1 handeling de boel kunt scheiden van elkaar..

verder ziet het er ontspannen uit zoals hij nu loopt, leuke pony :)

L_Rivaldo

Re: Rivaldo opnieuw beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:02

Over het borstuig zat ik inderdaad ook in dubio.
Ik denk dat ik hem beter nog 1 gaatje omhoog kan doen. Ik ga het is nakijken zonder de onderlegger eronder.

Opzich gaat het nu goed zo met die banden, maar was inderdaad al opzoek naar een betere manier en ook veiliger!
Ik hoor graag tips hoe ik zo'n zweng moet bevestigen.

Bedankt voor je berichtje, hij vind dit ook het allerleukste wat er is. (altans die indruk heb ik)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:05

Mooie pony! *D Lijkt erg op mijn kudde. Jammer dat je zo ver weg woont. Anders had je hem zo keer in het dubbelspan kunnen zetten
met mijn oudste.

Ik zou bij het longeren aan dubbele lijn een broek bevestigen of borstblad weglaten. Zo klappert hij er maar een beetje bijaan. Borstblad hangt bij laatste foto idd wat laag. (of de onderlegger geeft een vertekend beeld)

Verder een mooie plaatje om te zien. Ik hoop dat je hem weer snel voor de wagen hebt lopen. Succes!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:15

Zat even in jouw profiel te kijken en jij hebt ook hele leukerds voor de wagen lopen. Ik weet niet precies waar je woont, maar voor ervaring heb ik aardig veel over voor hem :D

Broek ben ik nog naar opzoek, deze is helaas met het ongeluk doorgesneden, heb hier wel mini en cob maat liggen. Deze passen helaas niet. Ook zoek ik nog mooie kortere strengen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:24

Ik woon in Nijverdal. Dat is in het oosten van het land tussen Almelo en Zwolle. Nog wel een eindje vanaf Amsterdam. Maar mocht je het een keer willen proberen... dan mag je altijd een keer langskomen. Ik heb er 2 staan die zijn 'bomproof' en de andere 2 zijn ook niet 'onaardig', maar hebben vaak iets meer last van haast. Ze zijn volgens mij ongeveer dezelfde maat als jou pony als ik het zo bekijk. Ik zag de foto van je pony staan en was wel onder de indruk. Het is moeilijk om ponys te vinden in deze maat en dan ook nog mooi bont getekend.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:26

Ik ga mijn vader om een gunst vragen, dit is namelijk voor ons beide een mooie kans. En denk dat het ook niet onaardig is om hem eerst in het 2 span te zetten voor ik hem alleen zet.
Mijn pony is 1,14 ongeveer.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:36

Mijn grootste is 1.14 en de kleinste 1.10... Als je een keer langs wil komen, laat het maar horen dmv pb'tje ofzo. Krijg je mijn mail adres of telnr. Kijk maar... mag ook altijd later een keer.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:09

je hebt een pbtje :)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:16

Wat een leuk dier. Fijn dat hij het weer zo goed op pakt. Wel ben ik benieuwd wat een "zweng" is.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:19

Een zweng is dat ding waar de strengen aan zit, dat beweegd altijd wat heen en weer.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:32

Oke, en hoe maak je dat dan zo vast dat je het bij een panieksituatie losmaakt?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 06:48

ik ga uitleggen hoe ik het heb ;)
(sleep met mijn fjord met een tractor-achterband)
aan de band zit een oog
dan heb ik een zweng (ijzeren staaf) waaraan karabijnhaken zitten waar ik de strengen aan klik
en er zit een haak aan, die ik door het oog haal

hierdoor is met gelijke druk op de strengen te slepen, in de situatie op de foto trekt elke streng 1 band, als er een steen ligt komt dat meer op 1 kant aan
hier loopt mijn paard
|_____________|
..........|
hier zit de band vast(puntjes ertussen anders snapt bokt niet dat het streepje niet in de kantlijn moet staan :+ )

Meryl schreef:
Oke, en hoe maak je dat dan zo vast dat je het bij een panieksituatie losmaakt?

denkend aan de welbekende veiligheids sluitingen waarmee je de strengen vastmaakt

in mijn geval heb ik die niet, maar ik heb het idee dat de haak op zich ook voldoende is, dan kun je de band erachteruit krijgen (enige nadeel is dat je dan een moment de druk van de haak af moet zien te krijgen :) )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:31

Ziet er goed uit Laura :) borst viel mij ook al op...als je een fijne zachte borst heb is een beschermer niet echt nodig hoor.Hij is niet zo groot en het lijkt nu of de beschermer de borst naar beneden druk.

Hier een voorbeeld van een dubbel zweng aan een evenaar...

Afbeelding

Het hele zwikkie zit met een haak vast...

Op deze manier wordt de druk evenredig verdeeld :)

Veel plezier en erg lief van Bontegevaar!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 07:52

Bedankt, de borst had ik al in de gaten zonder beschermer dat hij miss iets om hoog moet. Ga het morgen 1 gaatje hoger doen.
Beschermers zijn puur voor de leuk en dan wordt me tuig ook niet zo drastisch vies haha :P

Ik ga gelijk kijken wat we in huis hebben om de banden in orde te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:57

Als je een stevig paaltje hebt kun je daar 2 ogen inmaken of 2 sleuven(op de foto zijn sleuven).Hier kun je de strengen aan vast maken...de banden kun je dmv een oog en bv karabijnhaak bevestigen ;)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:58

Ah een stuk duidelijker! Bedankt :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:49

L_Rivaldo schreef:
Bedankt, de borst had ik al in de gaten zonder beschermer dat hij miss iets om hoog moet. Ga het morgen 1 gaatje hoger doen.
Beschermers zijn puur voor de leuk en dan wordt me tuig ook niet zo drastisch vies haha :P

Ik ga gelijk kijken wat we in huis hebben om de banden in orde te maken.

Probeer dan een paar dunnere onderleggers te nemen, deze zijn zo dik dat je tuig gewoon niet meer past.
het geeft hetzelfde effect als een pad+schapenvacht onder een aangemeten zadel wordt gelegd, het maakt het te krap.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:20

Wel jammer want heb die dingen net nieuw en is bijpassend bij mijn wagen.
Ik denk dat ik samen met mijn moeder een leuk rood setje ga maken, zoals die roze hierboven. Die is vrij dun en geeft dus meer contact met rivaldo.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 07-09-09 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:25

zijn het van die dikke bont-fluimen?
zoeen heb ik me ook laten aansmeren..
gebruik hem nu onder de longeersingel maar onder het tuig was het geen succes..

als je passende kleur beschermers wil moet je even op EA-CO kijken, bokster die ze op maat en kleur maakt :) heb je daar misschien iets aan? :) dat zijn gewone ''dekjes'' dikten volgens mij :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:26

Ja daar ga ik ook is naar kijken, maar denk dat ik het met mijn ma ook nog wel kan. Even proberen lukt dat niet dan haal ik die wel.

Ik vind die dikke dingen erg mooi enzo en was er dus gelijk op gevallen. Maar ik begrijp inderdaad het probleem.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:59

Wat een mooie onderleggers! Echt gaaf dat rose :D , veel succes. En ben benieuwd naar de fotos als hij weer voor de kar staat :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:38

Ja die zijn erg leuk, had ik ooit over gekocht van een bokker samen met de peesjes erg leuk setje zo.
Ik ben van plan met mijn moeder wat meer setjes te gaan maken. Mocht dit lukken laat ik ze wel zien ;)

Ik kan niet wachten tot hij voor de kar kan, eerst broek en strengen in orde maken en veiligheidslichtogen dan kunnen we aan de slag :D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:26

ziet eral goed uit! veel oefenen en je komt er wel :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 07:47

dankje :D