[AR] Mijn knappe haf voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc_Sten

Mijn knappe haf voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:29

Stender heb ik gekocht voor mijn vertrouwen terug te krijgen wat ik verloren ben door mijn vorige haflinger die met met een smak op de grond had gegooit en mun bekken brak
Stender is een pony die ruim 12 jaar voor de kar had gestaan
Omdat ik zelf geen tuig had enz heb ik dat het eerste half jaar niet met hem gedaan
Maar sinds kort ben ik verhuisd naar een kleinschalige pension stal waar tuigen en karren aanwezig zijn
Die boer is helemaal dol op mennen maar had niemand die met hem mee wou
Toen ik daar kwam zei de boer al gelijk ,dat word mennen.
En dat is toch iets wat stender heel erg graag doet.

Ik heb totaal geen men ervaring ,maar die boer wil het me graag leren
Hier de foto's van mijn eerste men ervaring met Stender

ff mee helpen optuigen zo ver ik het kan
Afbeelding

Dieles helpt me ff (die boer)
Afbeelding

Klaar met optuigen dus we kunnen gaan
Afbeelding

Soow van het terrein dus we kunnen
Afbeelding

Eerst moet Dieles ff om te kijken hoe Stender het doet
Afbeelding

Dieles laat ff zien hoe je een bocht moet nemen
Afbeelding

En toen was het mijn beurt
Afbeelding

Sinds dien helemaal men verslaafd :D

Gianna

Re: Mijn knappe haf voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:31

Helemaal leuk voor je...
Ik hoop dat je vertrouwen weer terug komt.

Heel veel succes en geniet ervan.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:33

Mijn vertrouwen onder het zadel is gelukkig weer helemaal terug
Alleen buiten rijden is nog spannend

Maar mennen is te gek en totaal niet eng dus dat is iets wat ik zeker wil blijven doen
1 a 2 keer per week en ook vooral omdat stender het te gek vind

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:16

Wat fijn voor je dat je weer vertrouwen kunt krijgen.
Volgens mij gaat er het e.e.a verkeerd met optuigen en het mennen zelf.
Het hoofdstel komt in principe als laatste, nu kwam de broek als laatste, tevens maak je de leidsels vast aan het hoofdstel voordat je gaat inspannen, m.a.w. paard is helemaal correct opgetuigd voordat deze voor de wagen wordt gezet.
Nu mist er nog een leidsel die niet vast zit aan het bit.
Is er een reden om niet met een menbit te mennen?
Veiligheid hoort voor op te staan, daarom mennen vele met een menbit, zeker buiten in het verkeer en in de bossen e.d..
Tevens is het verstandig om de menzweep in je hand te houden, als er dan iets gebeurd kun je hem gelijk gebruiken.
Nu ben je altijd te laat met je reactie.
Naar mijn idee mogen zowel de broek (handbreedte onder de zitbeen knobbels) als het borststuk wel een gaatje omhoog.
Het lichtoog mag ook wel een gaatje hoger en je strengen zou ik buiten om de buitensingel laten lopen, nu kan de gesp gaan stoten en dat is niet fijn voor je pony.
Ook lijken de oogkleppen wel erg dicht op zijn ogen te zitten, maar het e.e.a. kan vertekenen uiteraard.
Als je de pony voor de wagen zet om in of uit te spannen sta je recht voor je pony (niet zoals nu ergens aan de zijkant) en houdt je hem vast aan de bakstukken.
Verder wil ik je aanraden om je koetsiersbewijs te gaan halen, leer je goed de volgorde van optuigen / aftuigen en in/uitspannen en tevens de beginselen van het mennen, daarnaast is menles ook een aanrader.
Kijk eens op deze link, hier wordt het e.e.a netjes en duidelijk uitgelegd:
http://www.mencursus.net/

Voor de functie van de zweep verwijs ik je naar JoyCie, zij heeft het e.e.a. goed verwoord, even wat feiten op een rijtje (citeer):

'Een ruiter heeft zijn zit, zijn benen, zijn stem, de teugels en eventueel een zweepje.

Een menner heeft enkel zijn stem, zijn zweep en meters leidsel er tussen. Wat mist er?? De zit en de benen. Neem je die zweep ook nog eens weg, heb je wéér een belangrijke hulp minder, wéer minder te vertellen! Met mennen heb je zowiezo al veel minder te vertellen, als je een ongeluk krijgt, hoe groot of klein ook, de gevolgen zijn meestal altijd wel groter dan met het rijden ohz. Mennen is dan ook nog eens een stuk meer risicovoller.

Veel 'niet-menners' schijnen te denken dat wij menners er maar lustig op los meppen met die lange zweep, echter niets is minder waar.

Aangezien je zowel je benen als je zit mist, heb je niets te vertellen vanaf de bok, en juist al helemaal niet vanaf de grond!.
Een menner kán niet zonder zweep, je zweep vervangt echt je benen en je zit, juist omdat je dat stukje controle mist! Met vertrouwen koop je niets, allemaal leuk en aardig maar ieder paard schrikt wel eens of gaat aan de kletter, vertrouwen of niet.

Doeleinden van de zweep bij het mennen:
- Corrigerende tik
- Tevens ook belonen
- Richting aangeven voor 't verkeer
- Stelling en buiging (ja, óók belangrijk bij recreatief rijden)
- Wenden
- Lastige/gevaarlijke honden weghouden
- Evt. opzwepend/aanmoedigend door het klaptouwtje (geluid)
- Begrenzende werking
En zo kun je nog wel meer dingen opnoemen.

Stel je even de volgende situatie voor:
Je rijdt ergens op de openbare weg, dat kan binnen de bebouwde kom zijn maar ook een smal landweggetje met aan weerszijden bomen en/of sloten. Er passeert een voertuig en op dat moment schrikt je pony ergens van en springt opzij. Met je stem kan je dus niets, dat staat vast. Met de leidsels kun je een ruk naar de andere kant geven, maar ook dat zal weinig tot niets helpen. Echter, als je pony naar links springt of dreigt naar links te springen, jij weet hoe jij je zweep moet gebruiken en je pony heeft dit alles ook netjes geleerd (zoals het ook hoort!) dan leg jij je zweep ook aan de linkerkant.

Natuurlijk zal dit nooit voor de volle 100% ongelukken in dat soort situaties voorkomen, maar zonder die zweep ben je helemaal nergens.'

Veel veilige menkilometers gewenst

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:12

Inmiddel heb ik een ander bit gekocht (utrechtse stang)
Ook heb ik een ander hoofdstel gekocht voor hem wat beter bij hem past want dit hoofdstel op de foto's bleek een Cob maat te zijn en hij heeft toch echt full
Ik wou ten eerste kijken of ik het wel wat vond maar krijg vanaf volgende week men les
De reden dat ik zo zit is omdat ik net pas de teugels in mijn handen kreeg en het nogal spannend vond
Gistere zat ik al een stuk relaxer
Gistere heb ik ook een uitgebreiden les gekregen over optuigen
Dus het zal vanaf heden niet meer gaan zoals op de foto's
Zijn broek zat idd te strak en zat gistere ook zeker 2 gaatjes losser.
Ik ben in de leer dus je kan niet verwachten dat ik alles in 1 keer goed doe
Maar toch bedankt voor je tips

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:24

Oh haha wat leuk :D
heb je maar mooi mazzel mee dat al die dingen aanwezig zijn + die boer die je alles mooi en goed kan leren :D en ook leuk voor hem dat hij dat zo graag doet en er nu een pony is waarmee hij ook weer wat kan mennen, mooie win win situatie!
Veel plezier nog met allemaal leuke ritjes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:01

Geweldig he, dat mennen! Goed dat je lessen gaat nemen, want dat is zeker nodig. Niet omdat je het nu niet kunt, maar omdat iedereen die iets wil leren daarin les moet nemen ;)
Ik hoop dat ook dat je de 'jan-boeren-fluitjes-greep' 'afleert' en leert mennen volgens Achenbach of iets in die richting. Want deze greep kan al gauw 'hard' worden voor Stender: je hebt minder gevoel over wat er gebeurt in de mond.
Succes en veel plezier!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:26

Nickas : De jan-boeren-fluitjes-greep hhahah wat betekend dat nou weer.
En lessen is zeker nodig, ik wil geen onnodige ongelukkig maken

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:39

De JBF-greep ;) is de meest simpele greep om een 'touw' vast te houden waarop je tegendruk verwacht (zoals bij touwtrekken bijv.). Zoals de oude boeren (en degene met wie je op pad bent geweest) vroeger de paarden voor de kar stuurden ;)

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:15

hahah ik snap hem thanks ;)
Ben blond en een stadmens dus ken niet alles weten van het boeren leven :o
Maar ben niet voor niks in de leer :D

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:20

Leuk zeg!

Mooi dat je zo je vertrouwen weer terug krijgt/ vertrouwen terug hebt gekregen.
Succes verder! +:)+