[AR] Stoere Patser voor de sulky.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Stoere Patser voor de sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:24

Nou mn vrouwtje heeft weer wat verzonnen om een topic te kunnen openen en ik mocht het onderwerp weer zijn.
Ze heeft een week vakantie en dat betekend dat mijn vakantie over is.

Heel de week zijn ze al aan het tutten en giechelen op stal.
Prima maar ik moest mn rol als stoere wilde hengst weer opgeven voor de rol van lieve rustige hengt.

Heel de week is het al rijden en buitenritjes en nu kwamen ze op het idee om de kar weer eens tevoorschijn te halen.
Ik werd gepeotst en ingevlochten en het tuig (wat ze gisteren helemaal gepoetst hadden) kwam tevoorschijn.

Ik stond braaf te wachten met al die leren frutsels op mn lijf en ja hoor daar kwam de kar aan.
Kar erachter gehangen en daar gingen we, een rondje buiten.
Stiekem vondt ik het wel leuk want ik kan me dan lekker uitsloven voor de merrie's die we onderweg tegenkomen.

Zijn we terug en wat denk je moet ik nog dressuur doen in de wei.

Omdat ik de beroerdste niet ben liet ik me maar wee van mn goede kant zien en draafde ik netjes mn rondjes.
Afbeelding
Afbeelding
Mn verzorgstertje was maar al te trots op me en had de grootste lol.

Afbeelding
Afbeelding
De andere kant op vondt ik uiteraard ook geen probleem.

En toen mocht ik eindelijk uitstappen.
Afbeelding

Nou kreeg mn vrouwtje ook nog het idee om menlessen te gaan nemen.
Maar dat vindt ik eigenlijk niet zo heel erg want stiekem loop ik graag voor de kar.
(Heb er al tussen de 10 en 15 keer voor gelopen :P )

Als jullie tips hebben voor mn vrouwtje zal ik ze doorgeven.

Susanne

Re: Stoere Patser voor de sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:44

Je kar hangt op deze manier niet in balans en ook je broek heeft op deze manier geen enkele functie, hij moet een stuk hoger en strakker als ik het zo zie. Verder zie ik volgens mij geen zweep, wat nogal onverantwoordelijk is. Ook mogen je handen hoger worden gehouden, niet op je benen laten rusten.

Verder leuke pony, loopt erg leuk! Hoe groot is hij?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:50

Hij doet het erg braaf, heb nog wel een aantal tips voor je. (is misschien al benoemd....sorry dan hiervoor)
(Kan zijn dat ik het niet goed zie, omdat het foto's zijn en dus momentopname)
De sulky hangt op het moment erg naar voren, wat inhoud dat het hele gewicht op je pony zn rug rust. Nou ben ik al niet zon tweewieler fan, en weet er ook niet alles van, maar ik geloof toch echt dat hij meer achterover moet hangen (de sulky) dus, de lichtogen omhoog!

Ik zie geen zweep, wat toch erg essentieel is, zie andere topics over het nut en de functie hiervan.

De broek hangt zo goed als op zijn hakken en heeft zo dus geen enkele functie dan alleen maar in de weg te zitten en gevaarlijk te zijn. deze mag dus veeeeeeel hoger (ong.1 handbreedte onder het zitbeenknobbeltje, zo ongeveer aan de onderkant van de witte streep op zn bil kun je wel als richtlijn aanhouden)

Ook zou ik uit veiligheidsoverwegingen alle te lange onderdelen in (laten) korten. Ze zitten alleenmaar in de weg, irriteren de pony en kunnen overal achter blijven hangen.
Het lijkt of er wat gespen ondersteboven liggen (die horen bovenop en niet op de huis van de pony), maar dat is lastig te zien vanaf de foto. ;) al met al wel wat puntjes om aan te werken, en neem een instructeur, die kan je veeel leren! Heel veel plezier met je shetje!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:09

Ik ben het zelf niet die op de kar zit, dit is het verzorgstertje van mn pony.

Broek klopt idd, was ik vergeten erbij te zeggen die wordt morgen helemaal pas gemaakt.

Alle gespen zitten zoals het hoort, er is al naar het tuig gekeken.

Sulky mag dus hoger, dat ga ik regelen, dat was iets wat ik nog niet echt door had.
de boom, lamoen, weet ff niet de precieze naam :o kan ook nog versteld worden.

Instructeur hoef ik niet te nemen, zoals vermeld komen de lessen eraan.

Zweep heb ik expres niet bij, ik ben hem aan de LL aan het laten wennen met zweep, ik weet niet wat er ooit is gebeurd met hem maar hij is dus als de dood voor de zweep.
Ik weet verder het nut van de zweep.

Patser zal rond de 80 cm zijn.
Het was heel moeilijk om voor hem een normaal passend tuig te vinden en ook nog in een normale prijsklasse.

hebrino bedankt voor de uitgebreide uitleg

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:55

Als je het nut van de zweep weet, weet je dus ook dat je hem ALTIJD in de handen moet hebben. Je pony kan er dus maar beter aan wennen want mennen zonder zweep is gewoon onverantwoordelijk. Geldt niet alleen voor jezelf en je pony, ook voor andere mensen op de weg.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:59

Ik heb ook in mn post gezet dat ik daar nu bezig ben met het laten wennen aan de zweep.

Het is op dit moment gevaarlijker met als zonder zweep.
Een pony die in paniek alle kanten op rent vanwege een zweep is ook niks.

Er loopt altijd iemand naast mochten we een stukje de weg op gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:29

Dan moet je de goede volgorde aanhouden. EERST aan de zweep laten wennen en DAN inspannen.
Net als dat je tuig eerst goed moet zitten voordat je ga rijden (zeker met een pony die nog niet zo lang voor de wagen staat!).
Les nemen en dan hem zelf inspannen is ook een betere volgorde dan eerst zelf proberen en daarna pas les nemen. Dan hadden ze ook meteen kunnen zeggen dat je wagen nu absoluut niet in evenwicht hangt zodat je pony nooit fijn kan lopen.

Ideal tuigjes zijn prima te krijgen voor pony's van deze maat, is een goed tuig voor niet te veel geld (tenzij je 200 euro een normale prijsklasse noem, maar dat zijn echt de goedkope tuigen met vaak een slechte pasvorm, mennen is nu eenmaal een dure sport).

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:11

Zelf ideal was passen en meten, wilde ik een tuig goed passend hebben moest het echt helemaal op maat gemaakt worden.
Ik heb met hem met alles problemen, dekens, halsters, hoofdstelletjes noem maar op.
Hij is klein maar heeft gewoon een moeilijke bouw, zn hoofd is ook vrij grof.

Paarden over het algemeen is duur, heb er 5 lopen dus heb echt wel het besef wat het allemaal kost.

De 1e paar keren had ik een tuig en sulky van iemand anders, dat zat wel goed.
Heb ooit les gehad, was wel heel lang geleden, helemaal een leek ben ik niet, maar geef wel toe dat er een hoop weg is gezakt in al de jaren.

Ben het er wel mee eens met commentaar van jullie hoor, en doe er ook wat mee vandaar ook mn topic.
Iedereen ziet weer wat anders tenslotte.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:22

Vertel mij wat, heb er ook wat staan met dit model, ik haal veel spullen uit engeland.
Ideal kan je ook samen stellen he, dus maten combineren als er iets niet past.
Ik laat nu een tuigje op maat maken, ben goedkoper uit dan een Ideal tuig ;).

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:29

spullen uit Engeland had ik nog niet aan gedacht.
Hoe doe je dat dan met dekens?
Dat is echt de grootste ramp met hem, ik kan echt niks passend voor hem vinden.
(hij heeft ook nog eens korte beentjes dus het hangt al snel tot ver over zn knietjes :o )
Degene die in de buurt kwam heeft hij gesloopt dus moet ik weer op zoektocht.

Broek word vandaag passend gemaakt en ik ga ook even op zoek naar een goede menzweep.
(welke lengte hebben jullie?)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:24

De broek zit inmiddels hoger maar moet dus f ingekort worden of er moet gewoon eennieuwe komen.
Ik denk dat het het 2e zal worden.

Dit is nu de hoogte.
Afbeelding

Ik neem aan dat hij zo tegen de pony aan moet zitten?
Afbeelding
(weet dat hij nu te ver naar voren ligt)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:42

Wat een leuke pony zeg, mooi getekend!
Hij doet het leuk voor de kar.

(Een paar maanden geleden wilde ik precies zo'n zelfde kar kopen die jij nu gebruikt).

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:27

Dank je Nassie.

Misschien was het wel dezelfde kar, ik heb hem ook pas een paar maanden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:51

Dennis schreef:
Ideal tuigjes zijn prima te krijgen voor pony's van deze maat, is een goed tuig voor niet te veel geld (tenzij je 200 euro een normale prijsklasse noem, maar dat zijn echt de goedkope tuigen met vaak een slechte pasvorm, mennen is nu eenmaal een dure sport).

Dit ben ik niet met je eens, Buck is 83 cm en ik had een Ideal tweespan tuig maar helaas is dit nog te groot. Enkelspan tuig van Ideal past ook niet hier zwemt hij in de broek en het borsttuig is te grof. Over het algemeen vind ik dit merk groter vallen dan de merkloze tuigjes, want die zijn een stuk smaller en passen beter op mijn mini. Buiten Ideal heb je weinig tuigen die nog echt kwaliteit leer hebben wat mooi klein valt, op handgemaakt tuig na. Ik rijd al ruim 2 jaar met mijn merkloze enkelspan tuigje, en slijtage is amper te zien moet dan wel zeggen dat ik erg zuinig ben op mijn spul.

Maar zo zie je weer dat je je gauw op de maat van een pony verkijkt, de een is de ander niet. :)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:34

Dit tuig was ook eigenlijk het beste wat ik kon vinden

Mini hoef ik niet te nemen want dan past het hoofdstel niet en het schoftstuk niet, nu had ik dus wat problemen met de broek die te groot was en de staartriem maar die was makkelijk op maat te maken.
En er is verder het een en ander dat nog verkleind is maar het is wel pas nu.
Een kleinere broek is in aantocht.

Nu alleen nog even een liverpool halen en dan is alles zoals het hoort.