[AR] Haflinger Alex voor de kar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alocasia

Haflinger Alex voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 00:41

Ja, ik kan nu wel zeggen dat Alex getuigd is! Hij doet het allemaal super. We zijn nu een paar maanden bezig. Begonnen met wennen aan het tuig, vervolgens aan de lange lijnen, ook naar buiten. Daarna veeeeel gesleept (wat lag de bak er goed bij ;)) en toen vonden we het wel tijd dat de kar erachter kon..
... helaas vond Alex dat een minder goed plan. Ik zag hem spanning opbouwen en kwam er ook achter waarom.. Hij vond het geluid echt super super eng! Vervolgens onder het zadel naar buiten gegaan met een kar ernaast en na een paar keer kon ik hem rondjes om de kar heensturen. Toen weer voor de kar gezet en dat ging goed! Paar keer in de paddock geoefend en daarna korte rondjes naar buiten.

Gister een ronde gemaakt van 1 uur en een kwartier en hij is zooo leuk :D Mijn vader was voor de eerste keer mee en hij was wel trots :mrgreen:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Wat staat ie charmant ;)
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Bijna op vakantie en dan sparen voor een eigen kar!!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:28

Ziet er goed uit!! :)
Alleen mis ik wel de zweep in je hand, die is erg belangrijk omdat je daar vervelende situatie mee kan voorkomen. Denk aan corrigeren bij een overwachtstse sprong opzij ;)
Ik vind wel dat je het goed opgebouwd hebt!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:40

Go Alex, go Alex!!!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat een super paardje toch he! Wanneer kunnen we kinderfeestjes gaan boeken, hihi!!?

eva1969

Re: Haflinger Alex voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:46

Het ziet er echt super uit!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:17

Ik denk alleen dat je strengen 1 of 2 gaten korter mogen.
Het is altijd even zoeken in het begin hoe alles moet zitten.

Verder raad ik je aan om een paar menlessen te nemen.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:35

Alex loopt er bij alsof hij nooit anders gedaan heeft!
Super hoor. Je hebt er goed je best op gedaan.

Alex is cool 8-)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:18

@cowgirl: de strengen staan op alle foto's strak; bedoel je dat hij korter op de kar mag/kan staan? zoals hij nu staat zou ik niks doen aan de strengen, misschien wel aan de broek! die hangt (voor zover ik vanaf de fotos kan beoordelen) wat laag en los.
het ziet er lekker ontspannen en vertrouwd uit! veel plezier samen!

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:23

alex! :D hij doet echt zo goed :D ik ga gauw een keer mee op de kar hoor!
naja, als je terug bent van vakantie dan :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:32

Hij doet het erg netjes zo te zien. Leuke aanspanning hoor :)

Ik vind wel dat op veel foto's de lichtogen nogal ver naar achteren worden getrokken; vandaar (Hebrino) dat cowgirl waarschijnlijk over de strengen begon.
De broek heeft inderdaad op deze manier weinig werking; de riempjes waarmee je de broek aan het lamoen bevestigd hangen erg los in een boogje; ik sla ze dan altijd een paar keer om het lamoen heen (door het oogje) en maak ze dan vast. 't hoeft niet heel strak te staan, maar zo los hangend is ook niet de bedoeling ;)

Verder zou ik ook iets meer contact met de mond houden; zie op veel foto's de leidsels slap hangen zonder enig contact tussen menner en paardenmond, juist en vooral met een pony die net bezig is met beleren en naar buiten gaat, zou ik mijn leidsels niet zo los willen hebben hangen ;)

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:34

Wauw, ziet er goed uit zeg!
mooie haflinger.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:51

Leuke combi, doet het mooi.
Maar nog wel wat tips voor je:
Menzweep altijd in je hand houden, als je nu iets er mee moet doen, ben je altijd te laat, als je hem eerst nog uit de houder moet halen.
Ik vind de gecombineerde rugriem niet op de juiste plek liggen, ligt nu te ver richting het schoftstuk, deze riem hoort op de hoogste punt van je pony te liggen (lees= billen/kont)
Tevens vind ik ook dat je broek zo geen nu heeft, hangt te los (voor tips, zie JoyCie) en te laag (handbreedte onder de zitbeenknobbels).
Ook ik vind dat je de strengen korter mag doen, als je wilt weten of je de juiste lengte te pakken hebt, dan span je hem in, duw je het lamoen naar achteren toe (de hele wagen druk je dan wat naar achteren toe) en dan moeten de strengen strak komen te staan en het lichtoog dient op zijn plek te blijven.
Nu kan je lichtoog te ver naar achteren toe, dus te veel ruimte, dus strengen korter.
Voor de rest ga ik mee met JoyCie over de leidsel contact.
Ook lijkt het, maar dat is moeilijk te beoordelen vanaf een foto, dat je rugriem wel wat aan de lange kant is.
Verder zou ik je strengen buitenom de buitensingel laten lopen, nu lopen ze tussen de binnen en buiten singel, dit zal gaan stoten met de gesp van het borststuk en is niet prettig voor je pony. Als je ze buitenom laat lopen, lopen ze altijd vrij en voorkom je dit probleem.
Als laatste zou ik je willen aanraden om eens een lesje te nemen, daar leer je veel van.
Veel succes en veel veilige menkilometers gewenst ;) .

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:31

Bedankt voor de reacties en de tips.
De kar remt wel af op de broek, dus hij doet zijn werk wel. We hadden hem eerst twee gaatjes strakker maar toen stond ie te strak. Die rugriem zal ik wel even veranderen en op het hoogste punt leggen. Maar te lang is hij denk ik niet, als ik mijn hand eronder leg en doe mijn hand omhoog komt, voel je gelijk druk.
Wat heeft de buitensingel voor nut als je de strengen er buiten langs doet?

De leidsels moet ik idd misschien wat meer aannemen. Paard is wel heel wat gewend en zal er niet snel vandoor gaan. (rijd al jaren paar keer per week onder het zadel buiten). Maar het blijft een paard natuurlijk ;) Onder het zadel heb ik ook vrijwel altijd losse teugels en ik moet mezelf bij de kar gewoon aanwennen dat ik de leidsels aan moet nemen. Paard reageert trouwens heel goed op het bit, terwijl ik normaal bitloos rijd. Reageert op het kleinste beetje druk.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:51

De buitensingel heeft niks met de strengen te maken. De buitensingel zorgt er voor dat de lichtogen niet op en neer gaan klapperen. Als je de strengen buiten de buitensingel doet, zijn de strengen in een rechte lijn en kan Alex beter trekken, ander word zegmaar de 'treklijn' gebroken.

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:54

Ah ok, dacht dat ik het verkeerd had ;) Vandaar dat ik het even vroeg.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:56

Van vragen kun je leren! :P Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje snapt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:37

Ik zou het schoftje trouwens ook iets naar achteren leggen, vind hem vrij ver naar voren liggen.
Wat betreft de broek; het zal misschien wel, van een foto kun je niet altijd alles beoordelen, maar het lijkt me echt sterk dat de broek optimaal kan werken, hij hoort gewoon niet zo los te hangen ;) ipv. een gaatje strakker kun je hem dus ook 1 maal om het lamoen heen slaan, of zelfs meerdere malen. Misschien heb je dan je gaatjes ook te ver uit elkaar, omdat je zegt dat als je hem 1 gaatje strakker doet, hij te strak zit? Hij hangt zo los dat ik me dat bijna niet kan voorstellen :)

Leidselcontact is niet alleen belangrijk voor het schrikken e.d. natuurlijk is dat ook zéker een belangrijk punt. Maar verder moet je er dus aan denken dat als je geen contact hebt of zeer weinig, en je wilt ineens sturen, dan neem je ineens wel het contact op, vaak gaat het sturen dan ook wat 'heftiger' en wat meer met schokken, dat lijkt me voor de pony ook niet fijn. Leidselcontact is voor zowel menner als pony erg belangrijk, anders krijgt hij steeds een 'ruk' in zijn mond als jij wel ineens wilt sturen of een ophouding wil maken. ;)