[AR] holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holyfield

holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:59

hallo allemaal,

ik wou me even als nieuw melden hier.
weet niet of dat hier dan goed staat maar dat merk ik vanzelf wel.
ik ben ramona (23 jaar)
ik heb een draver (18 jaar) en shet x welsh (4 jaar) in mijn bezit en daarnaast hebben een paar vriendinnen en ik ook de beschikking over 3 fjorden merries van een boer. waarvan trouwens onlangs 1 een veulen heeft gekregen en nog 1 veulen onderweg is.

eerder reed ik ook wel op mijn draver maar sinds een paar maanden is dat nu van de baan omdat er ataxie is geconstateerd en er aangeraden werd er niet meer op te rijden.
hij mag gelukkig wel nog gewoon aangespannen lopen (thank god).

de shet x welsh loopt nu sinds 2 weekjes ongeveer aangespannen en doet dit heel erg goed.
we zijn nu ook langzaamaan begonnen haar in te rijden. er heeft nu 1 keer iemand een paar rondjes op gezeten en ook dit ging heel goed. ze zet geen stap verkeerd.

maar nu genoeg geluld. tijd voor foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hafjelinger

Re: holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:40

Ziet er leuk uit zeg!! :)

Bij de draver hangt het borsttuig véél te laag!!

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 16:56

klopt. deze foto's zijn van het eerste ritje met deze wagentjes. dus het was eerst nog wat gepuzzel met hoe alles moest zitten. het lamoen moet ook in zijn geheel nog aangepast worden omdat deze veelste kort is en hij mag wat mij betreft ook wel hoger aan de wagen komen. maar daar word dus aan gewerkt. ;)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:05

Ziet er leuk uit!
Idd hangt de borst te laag maar dat is al gezecht.

Leuk dat je zo kan rijden zeg, mooie omgeving! :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:02

leuke ponys!!!
maar het is wel echt link zoals je met de draver rijd!!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:35

Dat je zo met die draver ment vind ik nogal verontrustend. Ookal was dit het eerste ritje met deze wagen, dat heeft niets met het borsttuig te maken of waar je lichtogen ergens hangen. Dit klopt echt van geen kant. Je borsttuig moet dus écht een flink stuk omhoog, lichtogen hoger, dan komt je broek waarschijnlijk ook beter te hangen. Verder zie ik nergens een zweep bij de draver, of ik vergis me. Héél gevaarlijk zonder zweep mennen. Ik zou de neusriem trouwens ook even hoger doen. De andere pony ziet er erg leuk uit, beter ingespannen, al zal ik het zweng wel even aanpassen, meer naar onder.

Leuke pony's in ieder geval, nog veel menplezier.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:03

Welkom Ramona. ;)
Oei, er gaat het e.e.a. niet zo goed zie ik :o .
Zoals Jelleee o.a. al goed aangaf.
De gecombineerde lende/kruisriem hoort op het hoogste punt (van zijn 'kont') te liggen van je paard.
Hij ligt nu te ver naar voren.
Je mend de draver zonder menzweep en de ander wel met zweep, maar niet in je hand. Zo is niet zo verstandig, voor beide niet. Menzweep altijd mee én in je hand houden.
Verder zie ik dat je niet alle riempjes netjes door de lusjes (kan even niet op het juiste woord komen :D ) hebt gedaan, staat wel netter als het er wel door heen zit.
Is er een reden dat je de shet x welsh zonder oogkleppen mend?
Sta je ook in Assen met beide en rijd je daar in het Asserbos?
Succes verder met de tips en je mennen en blijf vooral genieten ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:07

Ik vind dit er heel eng uit zien. Span alstjeblieft eerst goed in VOOR je ga rijden. Dat je bij een eerste rit nog iets een gaatje hoger/lager/strakker/losser doe is prima. Maar dit is gewoon levens gevaarlijk. Je mag echt heel blij zijn met zulke enorm brave paardjes.
En de koetsier, waarom heeft die (bij beide aanspanningen) de zweep niet in de hand?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:16

Ik vind het wagentje waar de draver voorstaat wel een heel raar karretje, ik vraag me dan ook af of je deze wel aangepast gaat krijgen voor de draver.
Zelf denk ik dat je beter iets anders kunt kopen.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:56

josie schreef:
Welkom Ramona. ;)
Oei, er gaat het e.e.a. niet zo goed zie ik :o .
Zoals Jelleee o.a. al goed aangaf.
De gecombineerde lende/kruisriem hoort op het hoogste punt (van zijn 'kont') te liggen van je paard.
Hij ligt nu te ver naar voren.
Je mend de draver zonder menzweep en de ander wel met zweep, maar niet in je hand. Zo is niet zo verstandig, voor beide niet. Menzweep altijd mee én in je hand houden.
Verder zie ik dat je niet alle riempjes netjes door de lusjes (kan even niet op het juiste woord komen :D ) hebt gedaan, staat wel netter als het er wel door heen zit.
Is er een reden dat je de shet x welsh zonder oogkleppen mend?
Sta je ook in Assen met beide en rijd je daar in het Asserbos?
Succes verder met de tips en je mennen en blijf vooral genieten ;)

dat de lende/kruisriem op het hoogste punt hoort te zitten wist ik niet eens, dus dankje dat je me daar op wijst :)

verder even een betere uitleg van hoe wat en waarom.
ik heb beide karretjes diezelfde dag gekocht. dat het borsttuig te laag zit is mij op dat moment niet eens opgevallen dus indd hele domme fout van mij maar ik zal er in het vervolg op letten.
verder hebben we, omdat het lamoen aangepast moet worden, die rit alleen gestapt. het lamoen aanpassen zal niet zo'n probleem opleveren. we hebben dit al vaker gedaan met andere karretjes. mijn vader is lasser dus dat geluk zit me mee. na die ene probeer rit heb ik mijn draver er niet meer voor gehad omdat het lamoen dus eerst aangepast moet worden en mijn vader pas over 2 weken kan komen. dus de draver heeft nu een beetje vakantie zeg maar.

verder wat de zweepjes betreft.
bij de shet x welsh hebben we het zweepje alleen nodig als ze in haar eentje op pad moet. in dat geval hebben we hem dan ook in de hand. en wat de draver betreft heb ik geen zweep nodig.
ik weet dat iedereen nu denkt van maar wat als.. maar ik ken ze door en door en ben echt van mening dat de zweep bij de draver echt niet nodig is. ik heb hem wel vaak mee voor de zekerheid maar vergeet hem ook vaak. gewoon puur omdat ik hem nog nooit nodig heb gehad.

de shet x welsh men ik zonder oogkleppen omdat ik liever heb dat ze alles kunnen zien en daardoor ook overal aan kunnen wennen waardoor ze vervolgens goed mak worden dan dat ik strax een pony heb die niet meer zonder oogkleppen kan.
ik kijk altijd eerst hoe het gaat zonder en mocht ze dan toch alles eng vinden en er niet aan kunnen wennen dan komen er oogkleppen op.

en ik woon zelf wel in assen maar ik heb mijn paardjes in grolloo staan en rijd dan ook door de bossen van grolloo.

ik wil alsnog iedereen bedanken voor de reacties want er zitten wel een paar tussen waar ik wat mee kan :)
Laatst bijgewerkt door holyfield op 12-06-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:03

Omdat ik het zelf niet zo mooi kan vertelen maar het dit wel helemaal bedoel:
JoyCiej007 schreef:
Wat betreft het laatste puntje de zweep, dat je niet zo goed weet wat je er mee moet en dat je hem achterin de kar hebt liggen, zou ik toch mee aan de gang gaan. Jij kan er verder niets aan doen hoor, maar 't lijkt tegenwoordig wel een trend hier op bokt, mennen zonder zweep ;)
En dat is dus heel onverstandig, kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. Dat je haar dus ohz. altijd zonder zweep hebt gereden, is dus een heel ander verhaal.

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan ;)
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

Hoe vaak heb jij les gehad? En hoeveel ervaring hebben de mensen die jou helpen?

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:30

ik wist dat er zoiets zou komen. ik zei ook al dat ik de zweep voor de draver meestal wel mee heb maar hem vaak ook simpelweg vergeet. en wat het in de hand houden betreft, ik ga die zweep echt niet de hele weg vasthouden als ik hem nooit nodig heb. en bij die kleine heb ik hem wel mee.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:34

Cowgirl schreef:
Ik vind het wagentje waar de draver voorstaat wel een heel raar karretje, ik vraag me dan ook af of je deze wel aangepast gaat krijgen voor de draver.
Zelf denk ik dat je beter iets anders kunt kopen.

dat aanpassen gaat helemaal goed komen. en een andere kopen is makkelijker gezegd als gedaan.
kijk maar eens op site's als marktplaats. voor kleine pony's vind je genoeg 2 wielers maar voor een paard is er weinig hoor. zeker voor de prijs waar ik deze wagen voor gekocht heb. dan pas ik hem toch liever aan.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:38

Jouw draver lijkt als twee druppels water op die van mij!!! :D
Ik zal binnenkort een foto plaatsen. *-:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:38

Hoe vaak heb jij les gehad? En hoeveel ervaring hebben de mensen die jou helpen?

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:56

ik heb het mennen van mijn opa en oom geleerd en de mensen die mij helpen hebben geen ervaring.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:21

holyfield schreef:
ik wist dat er zoiets zou komen. ik zei ook al dat ik de zweep voor de draver meestal wel mee heb maar hem vaak ook simpelweg vergeet. en wat het in de hand houden betreft, ik ga die zweep echt niet de hele weg vasthouden als ik hem nooit nodig heb. en bij die kleine heb ik hem wel mee.

Tja, ik heb mijn zweep ook nooit nodig, en houd hem ALTIJD vast! Vanaf de oprit, tot weer terug op de oprit. Ik vertouw mijn paardje ook door en door, maar die éne keer... Ooit komt er toch een moment dat jij er spijt van hebt dat jij je zweep niet vast had!

Ik bedoel het niet verkeert, maar ik waarschuw je alleen maar.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:27

ik weet dat het niet verkeerd bedoelt is maar ik hoop dat jullie mijn keuze ook kunnen accepteren.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:40

Ik kan het niet laten toch wat te zeggen.... Ik vind het erg jammer dat ik elk topic waarin iemand aangespannen rijdt, weer dezelfde mensen tegenkom die heel erg belerend en nogal negatief overkomen. Misschien alleen bij mij, maar toch.... Jullie zullen zelf alles wel perfect doen, en hebben in theorie allemaal helemaal gelijk, maar ik vind het voor de topicstartster niet erg leuk. Een keer zeggen is wel genoeg...

TS: Leuke paardjes, en geniet van het mennen! Laat iemand die wel veel verstand van inspannen heeft je pony's een keer goed inspannen, dan weet je zelf ook precies hoe het moet zitten. ;)

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:11

dankjewel :) ik zal er indd maar eens iemand naar laten kijken.
altans als het lamoen klaar is want het lijkt me handig hem er ook echt voor te zetten om dan te bepalen waar het allemaal zitten moet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:37

grrr schreef:
Ik kan het niet laten toch wat te zeggen.... Ik vind het erg jammer dat ik elk topic waarin iemand aangespannen rijdt, weer dezelfde mensen tegenkom die heel erg belerend en nogal negatief overkomen. Misschien alleen bij mij, maar toch.... Jullie zullen zelf alles wel perfect doen, en hebben in theorie allemaal helemaal gelijk, maar ik vind het voor de topicstartster niet erg leuk. Een keer zeggen is wel genoeg...

. ;)

Maar bij OHZ topics zou dat hetzefde zijn wanneer ts haar benen achter haar oren gooit, achterstevoren op het zadel zit enz..ook dan krijg je adviezen van doe dat nou niet..
Laten we eerlijk zijn aangespannen rijden is gewoon risicovol en om dat te vermijden heb je dingen nodig, je leert ohz toch ook om je singel vast te maken voor je opstapt en niet naderhand als je er een keer afgegleden bent om er dan pas aan te denken..
Je moet goed voorbereid op stap en en dat is dan inclusief zweep, veilige wagen en goed passend tuig..
Dat mensen hiervoor waarschuwen is imo niet meer dan normaal en dat gebeurt op alle fora, echter ohz zie je minder gevaarlijke dingen voorbij komen..

Wat betreft TS opa en oom stammen uit een tijd dat er minder verkeer op de weg was dus men reed met aanspanning anders over de weg heen
Ik zou eerlijk gezegd mijn dochter met de aanspanning achter de draver zelfs geen oefenrondje weg laten gaan en ik hoop dat je dat ook nooit meer doet..
EErlijk gezegd is die sulky te klein, zou je er grotere wielen onder moeten zetten, lamoen veranderen gaat alleen maar hobbelen en verkeerde balans geven..

Miss had je beter iets langer door kunnen sparen en bij een goede wagenmaker een tweedehands sulky met advies kunnen kopen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:42

ik vraag me echt af of je de grote wagen geschikt krijgt voor de draver, naar mijn idee is het paard gewoon te groot...

Ik vind die pony wel een ge-wel-dige uitstraling hebben!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:37

je zal al een enorme hals moeten maken in het lamoen, maar of de wagen dan nog stabiel is?

Sulky voor een groot paard is makkelijk te vinden, ja er hangt wel een prijskaartje aan maar rond de 500 euro , en dat vind ik heel erg meevallen, heb je echt wel een degelijke 2e hands wagen.
En anders zijn er ook nog betaalbare concourswagens waar je rustig een ritje mee kan maken hoor.

Ik vind het altijd jammer dat men het mennen vaak onder schat helemaal kwa aanschaf materiaal, dat moet gewoon goed zijn anders moet je er niet aan beginnen.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 19:10

mijn oom en opa mogen dan misschien wat ouder zijn maar dat betekend niet dat zij het verkeer van tegenwoordig niet meemaken. zij rijden ook bruiloften en heren touren met een huifkar voor 20 personen waar dan 3 haflingers voor staan. verder rijden ze ook 4 span en natuurlijk enkel span. dat ik sommige dingen verkeerd bevestigd heb heeft niets maar dan ook helemaal niets met mijn opa en oom te maken. ik vind het jammer dat daar zomaar conclusies over getrokken worden.

wat betreft het lamoen aanpassen, dit hebben mijn vader en ik al vaker gedaan bij eerdere wagentjes en het is elke keer nog goed gekomen. ik twijfel er dus ook niet aan dat het dit keer niet goed komt.

mijn vader is lasser van beroep en heeft al vele dingen herlast. we letten er echt wel op dat alles precies evenwijdig aan elkaar komt en dat het hele geheel in balans blijft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:29

Ik reageer dan ook maar even. Ook ik vind het geen fijn beeld geven, vooral de draver niet. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je eerst kijkt of alles goed zit en de nodige informatie verschaft over hoe op te tuigen en in te spannen, alvorens op pad te gaan. Juist tijdens een 'testritje' hoort alles perfect te zitten, achteraf roepen 'och maar het is toch goed gegaan' is natuurlijk erg kort door de bocht.

Verder ga ik mee met o.a. de post van Echwel; wat mij opvalt Grrr, is dat de mensen die er het minst verstand van hebben, het hardste roepen 'dat het allemaal niet zo veel uitmaakt', en dat de rest een TS maar een beetje loopt af te kafferen met 'theoretische kennis'.

Wat ook op valt, is dat de wat meer ervaren menners gelukkig (bijna) allemaal inzien dat een zweep gewoon écht nodig is, dat is niet afhankelijk van de situatie, het paard of de menner, maar je hebt het gewoon nodig, klaar. Net als dat je toch echt een tuig en kar nodig hebt om te kunnen mennen.

Wat hier volgens mij vergeten wordt door een aantal mensen, is het feit dat men hier niet reageert om TS de grond in te boren, maar om TS de ogen te openen dat zij gewoon niet erg verstandig en verantwoord bezig is. Beter dat het haar 10x te veel gezegd wordt, dan 1x te weinig en er echt ongelukken gaan volgen.
Voor de mensen die denken; 'ach dat loopt zo'n vaart wel niet', bedenk eens wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Mennen is iets heel anders als het rijden onder het zadel, er kleven ontzettend veel meer en grotere risico's aan, en áls het eens fout gaat, dan gaat het echt meestal goed fout.

@ TS: in een paar posts hierboven zeg je dat je bij de shet alleen een zweep nodig hebt als ze alleen op pad gaat, en 'dat je weet dat je hem bij de draver gewoon niet nodig hebt'.
Mag ik je dan vragen om dit eens nader met redenen toe te lichten, nu je blijkbaar het door Dennis gequote stukje hebt gelezen over de zweep?

Soms kunnen meningen verschillen, maar of men nu hoog of laag springt, het blijft een feit dat iedereen die ment en helemaal op de openbare weg, een zweep ter hand nodig heeft, dat is zo klaar als een klontje, daar is niets theoretisch aan maar dat is júist vanwege allerlei praktische overwegingen.
In mijn ogen is er dan ook geen goede reden denkbaar waarom je geen zweep mee zou nemen; is je paard er bang voor, dan zul je hem er eerst aan moeten laten wennen, alvorens hem in te spannen. Kun je er zelf niet mee overweg, zul je dit moeten leren. Als het je gewoon allemaal te veel moeite kost en je hebt er gewoon geen zin in, tsja dan moet je dat naar mijn mening gewoon benoemen hier.

En bedenk nog eens rustig bij jezelf, het gaat hier eigenlijk allemaal om veiligheid. Veiligheid niet alleen voor jezelf en je eigen aanspanning, maar des te meer ook de veiligheid van alle andere weggebruikers en overig verkeer.

Tenslotte zou ik inderdaad het borsttuig van de draver een flink stuk hoger hangen, dit is echt niet fijn en goed voor het paard op deze manier. Vind het lamoen erg laag hangen, en wat betreft het aanpassen van lamoen en wagen ga ik dan ook met de rest mee; je kan je tijd en geld beter investeren in iets dat goed bij je paard past, mij lijkt het alsof je een groter paard voor een veels te klein wagentje wil proppen, dat het dan allemaal niet past en niet goed zit, is dan logisch. Ga je er te veel aan verbouwen, kost je dat niet alleen veel tijd en geld maar dan kom je, zoals eerder gezegd, voor andere problemen te staan, en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling ;)

Edit: excuses, mijn post is wat lang geworden zo te zien :o