[AR] Judy's eerste rondjes voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Judy's eerste rondjes voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:26

We speelden al langer met de gedachte om Judy voor de kar te beleren, en woensdagavond zijn we gewoon maar eens begonnen. Er staat bij Judy nog een andere pony, waarmee wordt gemend, die net zo groot is en daar van konden we dus het tuig en de kar gebruiken :D .. Bij mij op stal zijn ze erg fanatiek met mennen, rijden mee op het hoogste niveau van Nederland momenteel, en de buurman rijdt mee op internationale wedstrijden, de echte top dus. Mensen met ervaring genoeg dus om te helpen!

Judy is een 16jarige welsh merrie die eigenlijk in januari ingeslapen zou worden wegens hoefbevangenheid, maar we zijn er maar mooi doorheen gekomen. Ze kan nog wel wat vetjes en spieren gebruiken maar dat komt wel, ze gaat weer lekker de wei op en krijgt goed te eten ;)

Woensdagavond dus begonnen met eerst maar eens wat droog menwerk, oogkleppen en tuig op, en maar eens wat rondjes maken voor de basiscommando's. Het scheelt echt een hoop dat ik haar al langere tijd met twee longeerlijnen longeerde, dus de basis zat er eigenlijk al in. Alleen de oogkleppen waren nieuw... al was dat ook niet echt een probleem. Omdat dat dus erg goed ging zijn we ook maar een pallet gaan slepen; zo kon ze een beetje wennen.. na een paar rondjes vond ze dat ook niet eng meer en liep zij braaf haar rondje! :+:

Donderdag verder gegaan waar we waren gebleven, we wilden graag nu even goed doorzetten omdat het zo goed ging de avond ervoor. Weer wat rondjes droog gemend, en daarna de pallet erachter geknoopt. Dat vond Judy natuurlijk een makkie, dat kende ze al, en we besloten dat we ook wel gewoon de kar erachter konden hangen.. het principe was begrepen! Zo gezegd zo gedaan, zijn we gewoon gaan rijden met de kar! Alleen het wegstappen vond ze een beetje eng, maar na wat aanmoedigen liep ze super! Na wat rondjes hebben we het toen rustig afgesloten.

En ja, dan op vrijdag, wil je natuurlijk de fotograaf mee en weer een stukje rijden :D Dat is gelukt!
Ik heb haar dit keer weer even droog gemend, gewoon even wat rondjes maken en wat sturen. Daar zie je ook foto's van. Toen hebben we haar weer ingespannen, ze staat daar al lekker relaxed bij! Vandaag vond ze het op gang komen wel weer moeilijk, en bouwden we even wat te veel spanning op waardoor ze wat begon te steigeren. Niet dramatisch, ze liet gewoon weten dat ze het moeilijk vond. Even dus de rollen omgedraaid en een korte pauze ingelast, daarna ben ik er een stukje naast gaan lopen om een stukje vertrouwen te geven en haar wat aan te moedigen(en iemand anders op de kar gezet dus). Toen was het geen probleem meer.. Goed geoefend met de overgangen van halt-stap en stap-draf, deed ze braaf. Ze vindt het ook bestwel leuk geloof ik als ze eenmaal loopt! Is gewoon nog een beetje wennen..

Momenteel rijd ik haar op mijn dubbelgebroken trens, ze hadden geen stangbit in de juiste maat liggen, en eigenlijk bevalt me dit ook prima. Ze is lekker gevoelig en ook ik ben nog "onervaren" dus dan kan ik haar ook niet teveel in de weg zitten. Voorlopig blijven we sowieso in de bak dus kan het weinig kwaad.

Ik heb het idee dat het borsttuig een gaatje lager mag, wat vinden jullie?
Het is trouwens een geremde marathonwagen met redelijk korte bomen, deze mag ik voorlopig gebruiken en ik hoop over een half jaartje ofzo een sulky aan te schaffen, maar moet nog even kijken hoe het loopt.

Naja, genoeg gepraat! De foto’s:

Afbeelding
Nog lekker wat droog oefenen…

Heerlijk relaxed met inspannen!
http://www.youtube.com/watch?v=ebRaGlOKBic

en daar gaan we… op naar het echte werk!

Afbeelding
Afbeelding

en wat mooie filmpjes, die zeggen meer dan de foto's:

http://www.youtube.com/watch?v=dke1CjtBjvg
http://www.youtube.com/watch?v=uy8fPihodc0

Groetjes Myrthe

hafjelinger

Re: Judy's eerste rondjes voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:34

Een heel belangrijk ding: Jou groom mag met inspannen NOOIT MEER voor de pony weglopen!!! Als ie aan de kletter gaat kan niemand haar meer tegen houden, en als ze dan half vast zit heb je een nog groter probleem.

Ik vind het er wel goed uit zien, mooi wagentje. Ging alles niet een beetje snel? Nouja, als ze alles wel leuk vind maakt het niet zo veel uit. :D Zelf men ik ook op een trensje, ook wedstrijden. als je pony daar goed op loopt zou ik daar verder niet teveel heisa over maken. Stang zou ik wel even proberen, misschien gaat dat beter. Dat hebben wij ook geprobeert, maar toen wilde mevrouw niet meer lopen :+

IIg Heel veel succes!! :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:43

Sorry, ik was zelf degene die zo stom was om weg te lopen idd :o. Groom was aan het inspannen. En dat weglopen was ook de laatste keer hoor, ik zal braaf blijven staan voortaan.

Het is wel een beetje snel gegaan ja, maar eigenlijk hebben we niets overhaast, gewoon lekker in rust gewerkt en helemaal niet met de doelstelling om haar de volgende dag in te spannen. Vroeger heb ik ook wel eens een poging gedaan met een ander karretje, dingetjes slepen, en aan de dubbele longe etc dus het was niet allemaal helemaal "nieuw", alleen lang geleden.. Toen heb ik het alleen niet afgemaakt. Bovendien als we echt te snel gegaan waren, had deze pony alleen nog maar op haar achterbenen gestaan; die kan daar helemaal niet tegen. ;)
Het liefst zou ik haar op een trensje blijven rijden, we zien wel hoe het loopt! Dankjewel voor je reactie!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:54

Oke, goed zo! ;)

Judy heeft er lol in, en dat is het belangrijkste. :) Mijn pony was ook in een week beleerd, maar die heeft in haar jongere tijden wel 'ns voor de wagen gestaan. Gewoon lekker trens rijden als ik jou was!!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:01

Ziet er heel leuk uit.
Mijn dochter ment ook met haar pony's, en die lopen op bustrenzen. Gaat ook heel erg goed, dus ik zou gewoon op een trensje blijven rijden als dat goed bevalt.
Het borsttuig lijkt mij goed te zitten, maar ik heb ook niet echt ervaring in het mennen. Wel moet je opletten dat als je hem te laag doet, hij over de schouder kan vallen, en dat wil je helemaal niet.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:08

Ziet er onwijs leuk uit!
En jaa inderdaad volgende keer ff blijven staan ;-)
maarja het was ook zo spannend ;)
heel veel plezier!!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:57

Zie ik het nou goed dat je gesloten lichtogen door een gesloten boom hebt, dus zonder snelsluiting systeem????

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:17

Rosiewozie schreef:
Zie ik het nou goed dat je gesloten lichtogen door een gesloten boom hebt, dus zonder snelsluiting systeem????
Ja, daar zat ik ook net naar te kijken. Hoe maak je dat vast?
Ziet er verder goed uit hoor, zou misschien alleen de oogkleppen iets laten zakken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:42

Grom, tekst gemaakt, nu weer weg door kijken fimpje van je.
Als je er voor staat, er wel recht voor staan en niet half en of scheef.
Denk om de volgorde van het inspannen, dit heeft alles met veiligheid te maken, nu klopt het niet, voor zover je het kunt zien op de film.
Steek je leidsels op, dan hoef je ze ook niet vast te houden met inspannen.
Gezien de ervaring op jou stal en in jou directe omgeving, had ik dit toch wel beter verwacht.
Ik vind het borsttuig niet te hoog zitten.
Denk er om dat je niet te snel gaat, zodat je pony het wel kan verwerken.
Voor de rest vind ik het super dat je pony zo loopt en dat ze zo goed is opgeknapt :)
Succes en veel plezier en geniet er van.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:10

Rosiewozie schreef:

:= Ik zou het niet weten, zo eerlijk gezegd... Ik zal het even navragen vandeweek. Weet niet anders dan dat er zo mee gereden wordt, al een paar jaar. Ken het tuig en de kar namelijk ook al een tijdje.

josie schreef:
Grom, tekst gemaakt, nu weer weg door kijken fimpje van je.
Als je er voor staat, er wel recht voor staan en niet half en of scheef.
Denk om de volgorde van het inspannen, dit heeft alles met veiligheid te maken, nu klopt het niet, voor zover je het kunt zien op de film.
Steek je leidsels op, dan hoef je ze ook niet vast te houden met inspannen.
Gezien de ervaring op jou stal en in jou directe omgeving, had ik dit toch wel beter verwacht.
Ik vind het borsttuig niet te hoog zitten.
Denk er om dat je niet te snel gaat, zodat je pony het wel kan verwerken.
Voor de rest vind ik het super dat je pony zo loopt en dat ze zo goed is opgeknapt :)
Succes en veel plezier en geniet er van.

Volgorde van inspannen ik normaal gesproken aanhoud is eerst de strengen vastmaken, daarna de boom en dan dat riempje aan de broek vast maken aan de boom vast zegmaar. Sorry voor mijn "leken"taal. Is dat niet de goede volgorde?
Lastige van de leidsels is dat ze niet door dat ringetje bij het schoftje passen, anders had ik ze daar inderdaad graag doorheen gedaan... Kan dat je het beter had verwacht, ik heb gewoon onvoldoende ervaring om dat zelf in te zien denk ik.

Ik probeer inderdaad niet te snel te gaan, we beginnen ook steeds opnieuw bij de basis, dus eerst wat rondjes lopen aan de leidsels, dan even wat slepen en daarna pas een paar rondjes met de kar erachter. :)

Dankjulliewel voor de berichtjes! Zal overal op proberen te letten :j

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:34

Kijk eens hier:
http://www.onderdekastanje.nl/download/ ... _1span.pdf
http://www.mencursus.net/index.htm
http://www.bokt.nl/wiki/Enkelspan
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een verkeerde volgorde:)
Je hoort je eerst te verdiepen hoe het e.e.e hoort te gaan en waarom men dat zo doet en dan pas aan de slag te gaan met je pony.
Je doet het nu anders om, je gaat eerst aan de slag met je pony en doet dan maar (half) de rest.
Zo kun je de grootste ongelukken krijgen en veroorzaken.
Fijn dat je wel openstaat hoe het dan wel hoort :).

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:24

josie schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een verkeerde volgorde :)

Of je de broek voor of na de buitensingel vastgespt, maakt niks uit, zolang je maar eerst de strengen vastmaakt... Er moet wel een vaste volgorde in zitten, anders vergeet je altijd wel iets.