[AR] mijn ervaring met mennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

mijn ervaring met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:02

Heb een draver en heb daar nu 2 keer mee gemend in de 3 jaar dat we haar hebben.
de foto`s zijn van de eerste keer mennen toen we haar net een jaar hadden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via school heb ik mijn enkelspan menbewijs gehaald. En dus nu meer zicht over optuigen, aftuigen en mennen.
Dus het kan zijn dat er bij de eerste keer mennen met mijn merrie niet alles klopt. Binnen kort gaan we haar weer voor
de kar zetten en dan eens kijken hoe fout het tuig zat. En alles natuurlijk weer goed doen.

Ik heb een stage periode gelopen bij Lambertus Huckriede. Goede ervaringen gedaan. Maar niet iets waar ik in verder wil.

Nu loop ik stage bij familie Schouwink. ''erve de knollen hoeve'' of '' stalhouderij Schouwink'' genoemd.
Erg fijne stage en veel in praktijk van mennen geleerd. Enkel en twee span.

Op de trouwkoets bij trouwbeurs in Hengelo.
Afbeelding
Afbeelding

Thuis trainen met een jonge paard (schimmel) die nog niet veel kende, samen met ervaren paard voor paardentram.
Hier zit ik er niet bij op maar mijn baas. Iemand moet tenslotte foto`s maken.
Afbeelding

ik hoop nog meer ervaringen op te doen met mennen, vind het erg intressant. Het word ook tijd om mijn eigen merrie er
weer voor te doen. Alleen vind ik 2 span iets mooier maar dat kan helaas niet met mijn merrie omdat ik er maar 1 heb.

hafjelinger

Re: mijn ervaring met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:34

Wat leuk!! :) Je zult vast een hele hoop leren en geleerd hebben bij al die mensen.

Bij de foto''s van je eigen paard vind ik het borsttuig te smal en te laag hangen. Misschien had je dat zelf al gezien.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:50

ja merkte ik al, dat zijn inderdaad de dingen die we even moeten vervangen en veranderen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:12

Ik mis de zweep in je handen? Verder hangt de borst te laag maar dat had je zelf ook al gezien. Mooi paardje trouwens!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:14

Leuke fotos. Maar wat doet het linker paard op de laatste foto nou met zijn achterbeen?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:35

jha paard is jong dus kan nie stil staan. Schraapt, stampt tja

Bij mijn merrie gebruik ik geen sweep, ze is er namenlijk doodsbang voor. Nare ervaringen.

en bij de paarden van stage ( was net opgestapt) en was eigenlijk bedoeling dat er alleen foto`s genomen zouden worden. Omdat de was normaal rijd. Maar later mocht ik ook rijden en toen wel zweep in de hand genomen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:10

Je zweep vervangt je beenhulp en is daardoor onmisbaar. Voor de wagen heb je al zo veel minder hulpen waardoor een belangrijke weg laten niet kan. Een paard wat de zweep (nog) niet accepteerd is er nog niet aan toe om ingespannen te worden.

Aan het inspannen van je eigen paard mankeerd wel het een en ander. Borst te laag, lichtogen raar gedraait en te ver op het lamoen (dus strengen ook wat langer doen), broek mag ook losser (misschien niet meer als de strengen een gaatje langer gaan).

Verder wel leuke plaatjes.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:38

Weer gezeur over de zweep...
Haar paard heeft er nare ervaring mee, dus laat ze hem achter wegen. Goede reden lijkt mij.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:53

Leuke combi en mooie wagen en wat fijn dat je veel geleerd hebt en weet wat je wil daardoor.
Ik ga verder met Dennis mee.
Een zweep is onmisbaar, sorry Janet.
Je hebt, zo te zien, brancardbeugels (mogen wel iets hoger) en ik mis de stophaken aan je lamoen.
Je borsttuig hangt idd veel te laag (mag wel 2/3 gaten omhoog) en ik mis ook de strengophouders aan je lamoen of aan je tuig.
De broek lijkt veel te strak te staan, maar is verder moeilijk te beoordelen op de rest van je foto's.
Ik denk als je de strengen een gaatje langer doet (als dat kan tenminste, want het lijkt of er geen extra gaten meer voor zijn?), de brancardbeugels beter op de juiste plek liggen en je broek ook beter gaat zitten.
Succes met mennen en je opleiding en veel plezier.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:16

_janet_ schreef:
Weer gezeur over de zweep...
Haar paard heeft er nare ervaring mee, dus laat ze hem achter wegen. Goede reden lijkt mij.

Nee dat is geen goede reden. Je hoort hoe dan ook, waar dan ook en wanneer dan ook je menzweep vast te hebben!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:36

wij hebben ook onze draver voor de kar staan,ik heb ook nooit een zweep in de hand.
Wij rijden enkel op polderwegen en niet in het echte verkeer.
Verder rijden wij zonder oogkleppen,zodat hij alles kan zien.
Ook wij moesten van alles veranderen aan het tuig of de kar,dat is een kwestie van uitproberen,foto maken,en dan zie je het zelf,wat er fout zit.Veel succes,groetjes...

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:57

Ik kan niet rijden met zweep. Heb haar 3 jaar en vaak genoeg geprobeerd en aan laten wennen gewoon er naast staan en dan over haar hele lichaam. Maar het gaat echt niet. Met longeren ook niet. Ze is wel heel erg op de stem. ho is stop en stap is stap. Verder rijden wij ook alleen in de wei. En op zandpaden die hier veel zijn. Ik weet dat dat bij het verkeer hoord en dat je zweep moet hebben ( heb tenslotte koetsierbewijs gehaald dus zal het wel moeten weten) Maar bij haar gaat het echt niet.

Zij heeft op de draf baan gelopen en dus was het altijd met de zweep er over. Tja als ze er nu geen respect meer voor heeft als hulpstuk in plaats van martelstuk om te drijven. ( drijven kan ook met zweep weet ik ) maar op bepaalde mate. Dan heeft het geen nut bij haar. Weet zeker dat ze zicht helemaal opfokt en denkt dat ze op de baan loopt en moet gaan.

Verder zijn er veel dingen die veranderd moet worden. Schaam me er bijna over. Gelukkig hebben we niet veel gereden zo met haar ( 2 keer)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:22

wat super leuk, zo leer je het beste, door het veel te doen, onder ervaren begeleiding!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:28

(Maar een zweep heb je niet alleen om je paard mee te slaan. Maar ook om verkeerstekens te geven en dat lijkt me toch wel van belang?)

Wel leuke foto's!
Leuk dat je dravertje het zo goed oppakt.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:16

Ja ik weet dat het verplicht is. Inderdaad om verkeerstekens aan te geven. Maar ik ga niet met haar het verkeer in behalfe een zandpad. Misschien dat ik haar met een weide genootje )fjord) in twee span kan doen. Deze fjord loopt namenlijk al twee span met een andere fjord. Zo kan ze ook de steun vinden. Aangezien zij altijd steun onder het zadel bij mij zoekt omdat ze best wel onzeker is. Dan kan ik wel de zweep mee nemen als verkeers teken en voor die fjord.. Misschien wend ze er dan ook nog aan.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:42

richting aangeven doen wij gewoon met onze armen,ik ga nooit alleen op de kar.
bijrijder kijkt mee en geeft ook richting aan ,aan zijn kant.
Als ik dat zou doen met de zweep dan zou onze draver er erg nerveus van worden.
Dravers hebben nou eenmaal een verleden,en een gebruiksaanwijzing.
Net als jou draver luisterd de onze ook heel goed op de stemhulpen,
en gaat de veiligheid voor alles,dus nogmaals veel rij/men plezier,groetjes...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:36

Maar als je de zweep gewoon in je hand hebt, snap ik nog niet helemaal waarom je paard daar last van zou hebben?