[AR] Mendurance Onstwedde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Mendurance Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 00:20

Afgelopen zaterdag voor de derde keer met de mendurance in Onstwedde meegedaan. Met nu 7 wedstrijden in totaal raken we steeds meer ervaren en verzinnen we telkens weer nieuwe dingen om zo goed mogelijk rond te komen. In de mendurance is het koelen van de pony's heel belangrijk om met een goede hartslag rond te komen. We deden dit steeds met flessen water aan boord maar dat was al snel 30 liter water wat ook 30 kg extra bagage is. Bovendien moesten we dan gaan stappen om te kunnen koelen. Dat kon beter dus hebben we in Onstwedde geëxperimenteerd met een waterspuit. 10 ltr water was voldoende voor de hele rit, het koelde prima en we konden ze al rijdens koelen. Dat geeft het volgende effect:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al een prima rit. 29,5 km met 11,90 km/u. Waardes waren op de nakeuring hetzelfde als de voorkeuring. Pony's zo fit als wat. Goed gedronken en gegeten. Nog een eerste prijs gekregen ook! De volgende dag hebben ze nogmaals 25 km gelopen. We zijn klaar voor de klasse 2: 50 km in Zelhem

Afbeelding

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:54

he nanda! Super zeg! wat een snelheid! *rekent snel ff terug* uhm normaal doe ik met mn enkelspan shet 30 km met 7,5 km/u (oriëntatierit, dat wel) ze zijn wel net ff wat groter dan Onyx. Ooit coolinggel gebruikt?

hafjelinger

Re: Mendurance Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:02

Dat ziet er goed uit!! :) Je span ziet er leuk uit!

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:21

Gefeliciteerd met je goede resultaten! Super leuk span ook! Slim bedacht van het koelen met behulp van de waterspuit. Scheelt idd een paar kilo's aan bagage. Hoe groot zijn deze twee pony's eigenlijk?
Heb je ze trouwens nog een keer geschoren of duurt het bij jullie ook zo snel voordat de korte en lange haren weer 'gelijk' zijn gegroeid? (is bij die van mij namelijk en ik vroeg me al af of meerde pony's daar last van hebben)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:31

Pony's zijn rond de 1,09m
Ik heb ze in maart latn scheren, alleen hoofd en benen niet. Die verharen nog steeds niet en er komt nog maar een klein beetje zomervacht door, vandaar die rare vlekken en strepen
Citaat:
Ooit coolinggel gebruikt?

Coolinggel werkt plaatselijk en geeft alleen cooling maar geeft geen verdamping. Met het koelen bereik je enerzijds dat ze zelf niet uitdrogen door overmatig zweten (ze zweten om te laten verdampen, daardoor worden ze niet te warm) en anderzijds dat ze te warm worden en het hart te hard moet werken om dit te compenseren. Stromend water heeft het meeste effect maar dit komt bijna niet door de vacht heen. Het voordeel van deze spuit is dat je een harde straal kan kiezen maar ook een nevel. Dit bleef veel beter op de pony's liggen dus geen verspilling van water. Ook konden we makkelijker tussen de benen en op de buik koelen (daar waar de bloedvaten dicht op het oppervlakte liggen)

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:43

Kvind die vlekken en strepen niet raar hoor, komt me juist bekend voor. Gelukkig is mn pony niet de enige die zo traag is met het doorkomen van zn zomervacht ;-)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:04

geweldig resultaat, mooie foto's en fantastische pony's!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:29

Wat creatief zeg!
Mooie oplossing en het wekt ook nog eens, wat wil je nog meer............
En een super resultaat als gevolg, gefeliciteerd!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:46

slim bedacht! (duikt gelijk de schuur in om soortgelijke spuit op stal te zetten ;) ) Na het mennen gebruik ik met de tuinslang-sproeikop ook de nevel voor nix' hoofd, maar dat is eigenlijk meer spelen ;)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:36

Nogmaals gefeliciteerd met je eerste plaats :)

Wat een mooi koelsysteem zo! De mannen moesten er wel even aan wennen zeker?

Mooie foto's ook!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:19

Van harte gefeliciteerd zeg met deze mooi prestatie en overwinning! Foto's zien er leuk uit, en wat een ingenieus koelsysteem zeg, goed bedacht!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:05

Gaaf!
gefeliciteerd!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:53

Ziet er gaaf uit! Wat lijkt me dat een gezellige sport, de mendurance. Er worden overal prachtige ritten voor je uitgezet die je dan lekker mag gaan rijden. Natuurlijk komt er wel iets meer bij kijken ;) Je hebt je pony's echt perfect op conditie, dat blijkt wel.
Gefeliciteerd met je 1e plaats! Gaat de mendurance in Zelhem wel door? Succes daarmee!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:08

Er komt inderdaad wel meer bij kijken als een rondje rijden heb ik in de afgelopen twee jaar wel gemerkt. Ik heb al veel geleerd en dat was dan ook wel te merken als ik de veterinaire kaarten van 3 jaar Onstwedde met elkaar vergelijk. We zijn altijd wel goedgekeurd maar juist de laatste keer kon ik zien dat ons hele beleid op dit moment prima is omdat ze op de nakeuring precies dezelfde waarden hadden als op de voorkeuring. Dat betekend dat ze prima in conditie zijn maar ook dat ze geen enkele teken van uitdroging vertoonde en geen enkele teken van vermoeidheid.

De pony's leren ook steeds meer. Ze maken zich niet meer druk op de keuringen, ze eten goed wanneer ze moeten eten, drinken nu goed (was altijd een groot probleem maar met wat Horse Quencer door het water drinken ze wel een emmer leeg als ik ze wat aanbied), plassen als ik het ze "vraag".

Inmiddels weten we ook hoe ze het beste herstellen en hoelang ze daar voor nodig hebben. Eerst stapte we 2 km voor de PA en finish maar Nickey was het vaak na een km zat en begint dan te dribbelen. Nu weten we dus dat een km stappen veel beter is om ze ontspannen de controle in te krijgen.

Doordat de mendurance nu nog redelijk kleinschalig is (nog niet veel wedstrijden en geen enorm deelnemersveld) is het altijd heel gezellig want iedereen kent elkaar. Van concurrentie is geen sprake: je rijd voor je eigen resultaat en tot de uitslag kan je ook geen inschatting maken van je klassering.

Zelhem gaat gewoon door. Was even spannend na het uitvallen van de Achterhoekse Paardendagen maar de endurance organisatie pakt dit zelf aan.