[AR] Shetjes 1e keer in het tweespan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Shetjes 1e keer in het tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:33

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Shetjes 1e keer in het tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:27

Leuk setje

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:32

Leuk spannetje nog veel oefenen en dan word het vast een heel mooi span. Zijn het 2 ruintjes? Heel veel menplezier nog met deze 2.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:41

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rodehaan5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:50

Geweldig Ing, wat een spannetje! het zijn kanjers, maar jullie ook hoor...wat snel allemaal!
bedankt voor de foto's
x Marijke

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:39

Wat een walgelijke foto's om het nog maar zo uit te drukken... beide onbeleerde ponys... (ik regen 1x voor de kar niet al beleert!!) in het tweespan met gelijk een groep kids erbij op.....

Neem de tijd, beleer je pony eerst goed in enkelspan voor je 2 onbeleerde naast elkaar zet...

je ziet op de laatste fotos ook wel degelijk dat ze het evenwicht nog niet goed vinden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:47

ben het wel een beetje met buckje eens. Ze vinden het duidelijk allebei nog erg moeilijk.

Daarbij zijn de strengen van de bruine shet ongelijk en te lang. En de broeken hangen te laag. Mocht de kar nu vooruitrollen kunnen ze dat vrij moeilijk opvangen.

Beleer ze eerst maar eens fatsoenlijk in het enkelspan. Ze zijn duidelijk nog niet toe aan 2span.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:31

Ik zat ook even te denken wat ik nou moet neerschrijven: aan de ene kant heel sheteigen, meteen zo braaf voor de wagen. Aan de andere kant: waarom moet het zo snel? Nu zijn ze nog onder de indruk en beseffen ze misschien nog niet dat ze er vandoor kunnen gaan maar wat als ze dat wel gaan doen? Twee totaal groene pony's, daar zit nog geen rem of wat dan ook op. Het zou mijn keuze niet zijn. Liever eerst goed in enkelspan en dan pas in het dubbelspan.
1 en 1 is namelijk niet altijd twee is mijn ervaring
Dat wegstappen vind ik niet zo vreemd. Zware kar met zware belading en pony's zonder conditie. Die moeten in 1 keer wel heel wat werk verzetten.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 07:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:45

Citaat:
Napie, ik lees in je profiel dat één van je pony's in 1 week in het enkelspan en in 2 weken in het dubbelspan liep.

Slim opgemerkt maar dat was wel na een voorbereidingsperiode van lange lijnen en slepen en hij kwam toen in het tweespan met mijn andere zeer ervaren pony. Dat is even het verschil. Hij heeft dan volledig steun aan de al ervaren pony en de kans dat hij aan de kletter gaat en daarbij de ervaren pony mee neemt is gewoon heel klein.
Het enkelspan rijden is heel belangrijk in het leerproces: leren op eigen benen lopen en leren om volledig te trekken. Desbetreffende pony heeft het eerste halfjaar bijna volledig in enkelspan gelopen tot alle knopjes er verder op zaten.

Kijk, het gaat nu goed en dat is geweldig en waarschijnlijk zal het ook wel goed blijven gaan (shetlanders kennende) maar laten we nou geen voorbeeld geven aan menig pennymeisje hier dat je zo twee pony's voor een kar kan knopen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:51

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:07

Pony's hebben het idd. wat moeilijk, maar dat is begrijpelijk, ze krijgen in 1 keer heel wat voor hun kiezen. Dit zal bij regelmatig trainen vanzelf beter gaan. Maar ik vind het wel goed dat er iets (meer) met deze diertjes gedaan wordt, mits rustig aan natuurlijk, want ik vindt de term "fors" echt een understatement, deze pony's met name de vos, de bruine kan ik niet goed zien op de foto's, is schandalig dik. Deze dieren hebben echt een ander voedings / trainings patroon nodig want ik vindt dit veel kwalijker dan de directe manier van inspannen.

Ik hoop dat het plezier in het mennen blijft en dat de pony's hierdoor af zullen vallen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 08:22

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:48

Fijn dat ze al afslanken! Mijn shetlandmerries rijden ook puur recreatief voor de kar en ohz en zijn veel slanker als deze ruintjes maar ook met een grasbuikje. Toen de veearts kwam voor de jaarlijkse entingen kreeg ik direct mee dat de dames moesten afvallen waarop ik dus ook zei "Ach het zijn toch geen sportpaardjes, laat ze lekker genieten". Het commentaar wat hierop volgde zal ik niet citeren, maar de beste man had helemaal gelijk, en ik het schaamrood op de kaken.

Het kwam erop neer dat ik het niet mijn pony's maar alleen mezelf gemakkelijk maakte door ze lekker in het land te laten lopen, en dat te dikke pony's vatbaar zijn voor allerlei welvaarts ziekten, en slanke pony's een veel gezonder en gelukkiger leven hadden. En als ik het niet op kon brengen om ze een aantal keren per dag een paar uur op de zandock te zetten en ze regelmatig beweging te geven, ik zulke dieren niet waard was.

Dus nu zijn hun schranspartijen op de wei vedeeld in 3 keer 2 uur, 9:00 tot 11:00, 14:00 tot 16:00 en van 20:00 tot 22:00.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:29

Tsja, wat valt hier van te zeggen? Als je aandraagt wáárom dit niet de goede manier is, wordt er van alle kanten direct 'ja maar' geroepen. In plaats van te 'ja-maar'en zou je ook eens de reacties van andere ervaren menners serieus kunnen nemen. In het bezit zijn van een menbewijs wil niet zeggen dat men direct een ervaren menner is, en dan nog is een ervaren menner wat anders dan iemand die veel ervaring heeft met het beleren van groene pony's, dat is iets heel anders en dient niet 'zomaar ff' gedaan te worden.

Dat idee krijg je hier wel, beide pony's zo groen als gras eentje 1x in enkelspan gelopen (dat noem ik echt nog niet beleerd) en hups 2x 1 = 2 gooi ze maar in 2span. Nee, zo werkt dat helaas niet, dat zou anders wel heel makkelijk zijn dan.

En dan ook nog eens alle omstandigheden mee geteld, vind ik dit ook zeker veels te veel van de pony's gevraagd en onverantwoord.

Daarom ga ik ook mee met de posts van Buckje en Napie.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:35

mag ik hier ook nog iets aan toevoegen? Hoe braaf ze ook zijn, als ze voor het eerst in een 2-span lopen zou ik zelf geen kinderen achterop meenemen maar eerst eens afwachten hoe het gaat.
Verder is het natuurlijk hartstikke fijn dat ze het goed oppakken, maar ik kan me ook wel vinden in post van buckje, al had dat ook anders gezegd kunnen worden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:44

goed gedaan hoor,leuk spannetje enne.....al het begin is moeilijk!
ponys moeten nu gewoon samen lekker kilometertjes maken ,zo leren ze het beste in een team te lopen enne...tweespan is voor de ponys gezelliger dan enkelspan (mijn sun moet nog 2 jaar wachten, spanmaatje is nog maar 1jaar oud ;) )
veel sportieve kilometers gewenst

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:47

texelse schreef:
mag ik hier ook nog iets aan toevoegen? Hoe braaf ze ook zijn, als ze voor het eerst in een 2-span lopen zou ik zelf geen kinderen achterop meenemen maar eerst eens afwachten hoe het gaat.
Verder is het natuurlijk hartstikke fijn dat ze het goed oppakken, maar ik kan me ook wel vinden in post van buckje, al had dat ook anders gezegd kunnen worden.

Dat inderdaad ook, geen haar op mijn hoofd om daar ook maar aan te denken, veiligheid voor alles, en al hélemaal voor andermans kinderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:49

happytime schreef:
goed gedaan hoor,leuk spannetje enne.....al het begin is moeilijk!
ponys moeten nu gewoon samen lekker kilometertjes maken ,zo leren ze het beste in een team te lopen enne...tweespan is voor de ponys gezelliger dan enkelspan (mijn sun moet nog 2 jaar wachten, spanmaatje is nog maar 1jaar oud ;) )
veel sportieve kilometers gewenst

Dat 2span gezelliger is dan enkelspan dat zal vast, echter gaat het hier om 2 totaal onervaren pony's die dus beiden nog op eigen benen moeten leren lopen. Dat gaat niet door ze alsmaar in 2span te rijden, dat gaat stukken beter door ze éérst individueel te beleren voor de wagen in enkelspan en als ze dat goed onder de knie hebben dán pas in 2span knuppen....

Edit: en zelfs dan is het nodig ze af en toe nog individueel te trainen en rijden in enkelspan.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:50

JoyCiej007 schreef:
texelse schreef:

Dat inderdaad ook, geen haar op mijn hoofd om daar ook maar aan te denken, veiligheid voor alles, en al hélemaal voor andermans kinderen.

Daar ben ik het ook hartstikke mee eens! Veiligheid op nr 1.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:57

Ik vind het er goed uitzien zeker als je meerekent dat ze het allebei nog zo kort doen.
Wellicht kan je toch eerst beginnen om de beide ruintjes in een enkelspan te doen zodat ze zelf ook wat meer zelfvertrouwen krijgen en wat meer het gevoel krijgen :)
Verder inderdaad die buiken, ik zie een leuk stel kinderen achterop zitten! Zijn de heren ook onder het zadel te rijden, zo ja dan kan je eens kijken of je wat kinderen op de pony's kan laten rijden om wat van die buiken af te komen?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:09

en weer een rel topic..
grrr

ts is blij..dat alles zo goed gaat.. maar ik had hetpersoonlijk echt wat rustiger aan gedaan..
en de pony's zijn idd veels te dik..
ik had er ook 1 die veels te dik was de da noemde hem een 2 persoons matras :D nu is hij weer netjes een 1 persoons ;)

mijn tip take it easy
laat ze een hoop kilo's afvallen..
op een schrale wei staan af en toe wat hooi maar verder niks hoe moeilijk het ook is!
shetlanders worden nog net niet dik van lucht ik weet het heb er zelf bijelkaar 25..
maar aan wat weiland en hooi hebben ze genoeg helemaal als ze zo dik zijn!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:11

Als jij dit al een reltopic vind, vraag ik mij af wat je van échte reltopics vind.... ;)

reactie van Buckje ga ik helemaal in mee, alleen had ze het wat aardiger kunnen formuleren. Verder zie ik hier weinig tot geen rellen??

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:18

JoyCiej007 schreef:
Als jij dit al een reltopic vind, vraag ik mij af wat je van échte reltopics vind.... ;)

reactie van Buckje ga ik helemaal in mee, alleen had ze het wat aardiger kunnen formuleren. Verder zie ik hier weinig tot geen rellen??

Ze bedoelde het vast niet zo.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:59

mjah of je nou boos word of niet
dit is niet de manier om 2 onervaren pony's voor de kar te beleren!