[AR] Velvet 3e keer voor de sulky!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marive

Velvet 3e keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:26

Hallo!

Gisteravond hebben we Velvet voor de 3e keer voor de sulky gezet. We hebben hiervoor natuurlijk eerst met halster gelongeerd, dan hoofdstel, erachter lopen enz. Velvet heeft nog wel een beetje moeite met het bit, maar het gaat steeds beter.

Over Velvet:
Haar hele naam is Velvet v.d. Winterdijk. Het is een shetlandmerrie van 6 jaar. (ooh het kan ook 5 zijn, weet het niet helemaal precies) Ze is vorig jaar gedekt maar is helaas niet drachtig, vandaar dat we nu begonnen zijn om haar te beleren.

Oja, het tuig is nogal oud, Velvet heeft nl nogal een groot hoofd, waardoor ze onze andere menhoofdstellen niet goed past. Toen kwamen we dit tuig tegen, hebben we ooit gehad, en dit past best goed en kunnen we dus wel gebruiken als oefentuig.
Degene die rijdt is trouwens mijn vader ;)

Hier de foto's:

Eerst nog even erachter lopen, buiksingel was losgegleden, lag eerst wel op der rug.
Afbeelding

En voor de sulky!
Afbeelding

Even tegen het bit in
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Inzet volte, vandaar dat de buitenleidsel zo los is, als je iets te veel druk gaf deed ze het al niet meer.
Afbeelding

Afbeelding

En ik ook nog heel even, op het laatst begon ze al steeds meer druk te accepteren.
Afbeelding

:+:
Afbeelding

Vooral op het einde ging het heel goed, toen accepteerde ze het bit al veel beter en hield ze haar mondje netjes dicht :D

Bedankt voor het kijken en laat je een berichtje achter?

hafjelinger

Re: Velvet 3e keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:18

Ziet er goed uit! :)
Ik vind het borststuk wel wat smal.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:21

Nou je het zegt zie ik het wel ja. Het is ook een heel simpel tuigje.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:00

Als eerste een leuke pony om te zien!

Maar je oogkleppen moeten echt een flink stuk omlaag en ik denk dat je borsttuig nog wel wat omhoog kan. Ik mis ook een broek, hoe rem je nu?
Al met al vind ik het plaatje niet fijn om naar te kijken.
Ik denk trouwens ook dat de sulky nog iets omhoog moet, nu lijkt het of hij naar beneden zit maar ik kan het niet goed zien.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:03

Leuke pony dat zeker!
Als jouw vader iets meer in het midden gaat zitten blijft je sulky wat beter in balans, zeker voor een beginnende pony erg prettig.
Daarnaast sluit ik me aan op het oogkleppen verhaal, nu kijkt ze er onderdoor.
Succes

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:38

Oogkleppen hadden wij inderdaad ook gezien, maar konden we zo gauw ff niet veranderen.
Hij zat in het begin aan de zijkant van de sulky zodat hij er makkelijker af kon als er iets gebeurde. Mijn vader rijd ook nooit met de sulky was voor hem denk ik ook wel raar.
Met enkelspan rijden we eigenlijk nooit met broek, waarom weet ik eigenlijk niet, maar het gaat altijd goed zo.
Sulky omhoog snap ik niet helemaal?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:03

Er wordt bedoeld dat je de lichtogen wat hoger kunt gespen, zodat het lamoen wat hoger komt. Normaal gezien zou je sulky dan beter in balans moeten zijn, al valt het denk ik wel mee. Wel vind ik deze sulky een maatje te klein voor deze pony.

Het borsttuig is smal, maar het kan ermee door; zo'n sulky weegt nu eenmaal niet veel. De oogkleppen zijn ook niet zo'n enorm probleem. Ze zitten niet volgens het boekje, maar dat heeft dan weer als voordeel dat het paard meer ziet naar onder toe. Als je nog eens aan de lange leidsels werkt, doe dan je buitensingel toe, dan kan die niet naar beneden vallen en over de grond slepen.

Een broek dient als rem voor een wagen die er zelf geen heeft. Is dat wel zo dan kun je 't stellen zonder broek, maar in dit geval bestaat het gevaar dat je sulky bij een plotse stop in de kont van de pony rolt.

Ik vind de bevestiging van de leidsels nogal raar. Ik zou ze ofwel aan de bril ofwel in de eerste leidselsleuf bevestigen, maar zo rond het mondstuk denk ik dat het onprettig aanvoelt voor de pony. Aan de bril heb je ook een zachte inwerking zonder groot hefboomeffect.

Verder ziet het er best goed uit; ik hoop dat jullie veel plezier zullen beleven aan deze pony.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:19

De leidsels zaten zo omdat in de leidselsleuf het net iets meer trekt zegmaar. Maar als je het gewoon door de ring doet heb je helemaal geen hefboomwerking, en als je het zo doet wel een klein beetje. Maar later hebben we hem wel door de sleuf gedaan, zie je als je goed kijkt ook op de foto als ik aan het rijden ben.

De sulky is inderdaad niet heel groot, maar het kan nog wel toch?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:05

Je leidsels zitten zo niet goed aan het bit hoor ;) .

Je moet ze aan de bril(dat is die ring, vergelijkbaar met een gewone trens) vast maken ipv aan het 'stangetje'. Dit kan verklaren waarom je pony zo tegen het bit is.

En bij het voor je uit lopen maak ik zelf de buiksingel altijd vast zodat dat ding niet kan afglijden en in de weg kan gaan hangen.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:13

Zoals de leidsels nu zitten kan het volgens mij helemaal geen kwaad. (durf niet te zeggen of het vriendelijk is)
Verder heb ik niet zoveel aan te merken behalve me bij het bovengenoemde aan te sluiten.

Hebben jullie meer ervaring met mennen?
(ik zie net in je profiel dat jullie wel meer ervaring hebben ;) )
Heel veel plezier verder en succes! :p

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:22

mleenbos schreef:
De sulky is inderdaad niet heel groot, maar het kan nog wel toch?

Het belangrijkste is dat hij goed in balans is. Het nadeel aan deze kleine sulky is dat de bomen vrij laag hangen: je pony kan er gemakkelijker overheen geraken met een been als ze eens zou bokken. Bovendien liggen je leidsels nu over haar kont en dat komt het contact niet ten goede.

Over het bit: bij een goede liverpool zit de eerste sleuf half in de bril, zodat je dezelfde hefboomwerking krijgt als hoe je ze eerst vast had.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:41

Haha ervaring hebben we idd wel, in ieder geval mn vader wel, die rijdt al 20 jaar ofzo.
De leidsels heeft mn vader zo gedaan, ze werd er wel veel rustiger van met der mond dus ik denk dat het voor haar een goede oplossing is, maar zodra het weer beter gaat, zoals gister op het einde, doen we hem in de sleuf zodat ze daar ook aan went.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:48

Druk die sulky niet zwaar op het ruggetje van je pony ?Hij moet wel sulky en vader dragen en nog trekken tegelijk.ik zou liever een 4 wiel karretje nemen.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:58

Nee valt heel erg mee. Dacht ik eerst ook maar de sulky is heel licht en ze hoeft niet echt te dragen.
We hebben ook wel vierwielige wagens, maar marathonwagen is in het begin zo zwaar, en als er voor de concourswagens iets fout gaat, gaat dat makkelijker stuk, en een sulky is gewoon stukken lichter :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:04

Die sulky kan ook makkelijk stuk hoor... ;)

@gootje: als de sulky in evenwicht is, hoeft de pony alleen te trekken en (bijna) niks te dragen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:25

Ik vind je bit behoorlijk laag zitten, zou een gaatje omhoog misschien verschil maken? Tegen het bit kan 100 oorzaken hebben. Moeilijk af te lezen van een foto.

Borst mag misschien een gaatje omhoog zo op het eerste gezicht.

Cowgirl: Leidsels in de bril heeft totaal geen nut, dan vervalt al je hefboomwerking. Op deze manier heb je dat nog wel. Welliswaar minimaal maar het is er toch. Deze manier is erg vriendelijk en toch veilig.

Verder vind ik het er netjes uit zien. Lekker rustig aan en erg vriendelijk. Ga zo door!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:17

Cowgirl schreef:
Je leidsels zitten zo niet goed aan het bit hoor ;) .

Je moet ze aan de bril(dat is die ring, vergelijkbaar met een gewone trens) vast maken ipv aan het 'stangetje'. Dit kan verklaren waarom je pony zo tegen het bit is.

En bij het voor je uit lopen maak ik zelf de buiksingel altijd vast zodat dat ding niet kan afglijden en in de weg kan gaan hangen.

De leidsels zitten zo prima hoor! Het is een hele vriendelijk manier! veel mensen zijn hier niet van op de hoogte, maar zo als al eerder genoemd is, heb je zo toch hefboomwerking. Ik vind juist de leidsels in de bril doen, niet vriendelijk.

Ik vind het wel een mooi plaatje. Pony moet duidelijk nog de leidsels leren, maar jullie zijn zeker op de gode weg. Nog veel plezier met mennen!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:42

sumic schreef:
De leidsels zitten zo prima hoor! Het is een hele vriendelijk manier! veel mensen zijn hier niet van op de hoogte, maar zo als al eerder genoemd is, heb je zo toch hefboomwerking. Ik vind juist de leidsels in de bril doen, niet vriendelijk.

Als je je leidsels in de bril vastmaakt, heb je geen hefboomwerking. Je rijdt dus zoals met een bokkebitje in de bovenste ring: enkel de stang schiet nog over. Wat is daar onvriendelijk aan?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:08

SuSEQ schreef:
Die sulky kan ook makkelijk stuk hoor... ;)

:j Dat weet ik, maar is toch wat minder erg dan als er een concourswagen kapot gaat :P

Over de leidsels, ik heb geleerd dat als je ze gewoon in de bril doet, dat dan de hefboomwerking weg is en daar moet ze toch aan wennen, vandaar dat het zo zit. Onvriendelijk is het in de ring denk ik niet, maar het hele effect van de hefboomwerking is dan wel weg.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:55

mleenbos schreef:
:j Dat weet ik, maar is toch wat minder erg dan als er een concourswagen kapot gaat :P

Het is inderdaad minder erg, maar het kan ook zijn dat de schade veel groter is omdat zo'n ding niet zo stevig is. Het hangt af van de ernst van een eventueel ongeval en dat kun je enkel beoordelen als er eentje gebeurd is. En dat wil niemand... Verder vind ik een sulky gewoon veel handiger om mee te beleren. ;)

De de hefboomwerking niet aanwezig is, hoeft geen nadeel te zijn. Bij jonge, gevoelige paarden kan het zijn dat het kleinste beetje hefboom al teveel is, en dan is de bril een goede oplossing. Hoe jullie het doen is uiteindelijk jullie keuze, dus eigenlijk is mijn mening hierin van geen tel.

Hebben jullie haar odnertussen nog ingespannen?

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:00

Wat een stoere ponie.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:37

Citaat:
Ik vind de bevestiging van de leidsels nogal raar. Ik zou ze ofwel aan de bril ofwel in de eerste leidselsleuf bevestigen, maar zo rond het mondstuk denk ik dat het onprettig aanvoelt voor de pony. Aan de bril heb je ook een zachte inwerking zonder groot hefboomeffect

Ik zag hier al meer commentaar op. Ik rijd zelf op aanraden van mijn instructeur ook zo. Bevalt prima en is idd een vriendelijke manier. mijn pony loopt hier het best op. Borsttuig is idd iets smal.

Verder vind ik het een leuke pony veel succes er nog mee.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:18

SuSEQ schreef:
Hebben jullie haar odnertussen nog ingespannen?

Nee, mijn vader was veel weg en in mn eentje doe ik het niet. Als mijn vader vandaag tijd heeft doen we het wel, en anders ga ik er eind van de middag/avond nog wel even achter lopen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:24

Ik vind de kleur van je tuigje trouwens wel geweldig! :D *Kijkt verliefd naar tuig*

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:46

SuSEQ schreef:
sumic schreef:

Als je je leidsels in de bril vastmaakt, heb je geen hefboomwerking. Je rijdt dus zoals met een bokkebitje in de bovenste ring: enkel de stang schiet nog over. Wat is daar onvriendelijk aan?

heel eventjes off topic: ik had er inderdaad even bij moeten vermelden dat dit zo voor mijn pony's geldt. Ik heb het verschillende keren geprobeerd om te mennen met de leidsels vast in de bril, ik kreeg toen veel verzet, vandaar mijn conclusie. Het zal voor anderen misschien wel werken, maar dat blijft voor iedereen uitproberen, wat wel werkt en niet werkt bij je eigen pony.

@mleenbos; veel plezier nog met je pony!