[AR] Merel&Pippi aan het mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Merel&Pippi aan het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:55

Hoi:)
Woensdag ben ik weer naar Nadie geweest (Nadie.Laura @ bokt) en zijn we gaan mennen met de twee shetlanders; Merel & Pippi.

Merel is de moeder van Pippi. Pippi is de pony met de dunne neusriem! Merel is de andere :+

Let niet op de modderige kar :=

Op de foto's rust copyright! Gelieve om deze niet te kopieren! (uiteraard heb ik toestemming om deze foto's te plaatsen).

De linkjes zijn ook de moeite waard :D

Nadie&Laura

--
http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0001-1.jpg
Even kijken of alles wel goed zit

Afbeelding
Lieve pony [Pippi]

Afbeelding
Zo stonden ze naast elkaar:}

Afbeelding
Halthouden

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Luie Merel :=

Afbeelding
Toen ging Suzanne erbij op

Afbeelding
Voorwaarts, Mars!

Afbeelding
Halthouden

Afbeelding
Links Pippi en rechts Merel :+:

Afbeelding
Weer halthouden ;)

Afbeelding
En weer voorwaarts

Afbeelding
Lol :=

Afbeelding
Drafje

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0032-1.jpg
Netjes :)

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0033-1.jpg

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0034.jpg

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0036-1.jpg
Hobbel de hobbel

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0037-1.jpg
Lekker ontspannen lopen ;)

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0038-1.jpg

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0042-1.jpg
Langs de grote waterplas :+

http://i276.photobucket.com/albums/kk28 ... 0044-1.jpg[/url]

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0045.jpg
Wat deden ze nou? Juist, water drinken :Y)

http://i276.photobucket.com/albums/kk28/Laura099999/IMG_0046-1.jpg
Draff!

Afbeelding
De laatste, van hand veranderen

Kritiek/Commentaar/Tips mag, maar opbouwend;)
(De neusriem van Pippi zit inderdaad te hoog)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:31

volgens mij zijn het hele lieve pony's :)

Ik zie eigenlijk vooral een heleboel dingen waarvan ik nieuwsgierig ben hoe dat nou allemaal zit (2 enkelspan tuigen?)...Het geheel ziet er niet echt doordacht en veilig uit....en ook erg onprettig voor de pony's zoals bijvoorbeeld de "strengen" en dat ze wel heel dicht op de wagen staan.

Ben ook erg benieuwd hoe dit allemaal zit???

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 18-03-09 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:32

leuke beestjes enkel het materiaal is niet zo ideaal en de neusriem van pippi zit ook wat te hoog maar het plezier spat er wel vanaf

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:00

erg leuk allemaal, maar ik vind het zeer onverstandig om met een enkelspantuig 2-span te gaan rijden. doordat het borsttuig niet aan het schofttuig is bevestig ÉN er geen omloop aan het tuig zit, is het onmogelijk om de kar op een fatsoenlijke en veilige manier op te vangen.

en met deze gedachte in het achterhoofd, vind ik de pony's wel erg dicht op de wagen staan.

verder lijken de strengen me verder van ideaal. helemaal gezien de zweng vrij smal is voor de pony's. touw kan vervelens schuren/snijden.

de disselboom zit veel te hoog. de pony's kunnen hiervan hinder ondervinden bij het wenden. helemaal gezien het dwarsdeel op de kop in de hals van de pony's prikt. deze hoort voor het borsttuig te liggen en niet onder de kaak.

ook vraag ik me af waar de leidsels op de hierboven gequote foto heen gaan.

de neusriem van de rechter pony zit te hoog en het borsttuig te laag. ook zwerft de rugriem er maar een beetje bij rond.

op de enkelspan-foto vraag ik me af hoe het zit met de lichtogen. zitten deze wel voor de stophaken, zoals het hoort?
en ook hier staat de pony te dicht op de kar. de lichtogen liggen niet in de knik in het lamoen en de ruimte tussen de achterbenen en de kar is te klein.

kortom: je mag van geluk spreken dat dit goed gaat

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:01

Ik ben blij dat jullie zoveel lol hebben, want daar draait het toch allemaal om.

Toch enkele puntjes van kritiek. Op zich kunnen touwstrengen wel, maar ik zou er geen oude halsterkoorden voor gebruiken. Ook is de manier van bevestigen aan het borsttuig niet alles, aangezien dat omslaat...

De leidsels lijken me niet ideaal, maar in feite kan het wel zo. Zorg er alleen voor dat alles goed vast zit, want zonder leidsels heb je geen stuur.

In principe zitten de strengendragers te ver naar voor, maar ook dat is geen echt groot probleem. Zorg er wel voor dat ze de treklijn van de strengen niet onderbreken, zoals nu wel het geval is bij de linkerpony. Diens borsttuig zit ook te laag...

Ik maak mij wel zorgen over de bevestiging van de dissel; het is echt niet de bedoeling dat die aan de hoofden van de ponies hangt. Daarvoor dienen de ringen op het borsttuig van een echt tweespan tuig. Die zijn natuurlijk niet aanwezig op een enkelspantuig.

Verder ziet het er redelijk zwaar trekken uit in die zandbak. Blaas om te beginnen eens je banden op. Als je met twee op het karretje zit, is het qua gewichtsverdeling beter om iemand achterop te hebben.

Zoals je zelf al zei, is de neusriem van de rechterpony te hoog... :)
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 18-03-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:02

zie ik dit nou goed en draai je de leidsels (touwen) om je hand?????!!!!! LEVENSGEVAARLIJK!!!! en zeer onprettig voor de pony's

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:10

En behalve dat zit de neusriem bij de ene pony ongeveer in haar oog...

Al met al geeft het geen fijn beeld. De touwstrengen lijken gewone strotouwtjes?! Zo dun :n

JoyCiej007

Re: Merel&Pippi aan het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:51

Het lijkt er inderdaad op dat jullie erg veel plezier hebben gehad, maar ik ga toch mee met bovenstaande reacties. Ik kan niets anders zeggen dat het mij niet ondenkbaar lijkt, dat je op deze manier alleen zelf plezier zal hebben, en de pony's niet. Er schort ontzettend veel aan je tuig en de gehele aanspanning in totaal.
Dan hebben we het nog niet eens over de veiligheid van dit alles...

En inderdaad, leidsels om je handen wikkelen is natuurlijk helemaal uit den boze; levensgevaarlijk en tevens zéér onprettig voor de pony's, net als de dissel aan de hoofden v/d pony's en de zeer scherpe, dunne 'strengen'.

Er schort hier zo veel aan, dat je eigenlijk op deze manier écht niet meer zou moeten rijden, voordat je alles op de juiste manier veilig en prettig voor de pony's in orde hebt gebracht en wellicht is het een idee om eens wat menkennis bij te spijkeren, dat lijkt aan de hand van de foto's hoog nodig...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:39

misschien een rare vraag, maar waar heb je de dissel aan bevestigd?? ik zie namelijk geen ringen aan het borsttuig :?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:50

ik ga met de bovenstaande reacties mee en heb er niet erg veel aan toe te voegen.
ik vindt dit erg onverantwoord, te beginnen bij het tuig wat eigenlijk aan alle kanten scheef en niet op juiste hoogte is en alls 6 x om elkaar heen gedraait.
dan ook de touwen om je handen ? het zieken huis heeft al heel veel mensen geholpen die dit zo gedaan hebben denk daar voortaan om, nou meer mensen hebben het over de dissel gezecht dus daar allemaal geen commentaar meer op..

verder vindt ik het 2 super leuke shetjes, maar in deze omstandigheden zie ik ze toch liever niet.

heeeel erg veel plezier nog met ze en denk bij de volgende menkeer aan onze tips :)

groetjes

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:48

Ik vraag me ook af hoe de dissel vast zit, waarschijnlijk met banden om de hals. De leidsels kunnen niet versteld worden en je hebt ook nauwelijks contact met de pony's. Ze lopen continu met de neusjes naar voren en de knoop van de leidsels (waar de leidsels splitsen) loopt vast in de leidselsteutels.
De strengen zien er niet bepaald sterk uit, zijn het strotouwtjes ofzo? Een tweespantuig bouwen van twee enkelspannen vind ik sowieso onverstandig.
Persoonlijk zou ik doormidden breken op zo'n karretje. Veels te klein voor de menner. Over de leidselvoering zullen we maar niks zeggen.....
Ik vind de pony er 'geirriteerd' uit zien, dat zal niet voor niks zijn denk ik.

Het is van niet de reaktie die je wil horen maar wel een boodschap aan jou als 'menner' en andere die twee pony's hebben, een karretje en ervan uit gaan dat 1+1 altijd 2 is.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:23

Ik ben het ook met de bovenstaande reactie's eens, de neusriem zit wel erg hoog. Bij de rechter pony mag het borsttuig? wel 2 gaten omhoog.
Ze lijken wel op Levi :j (profiel)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:56

Leuk karretje zeg!
Verder ben ik het eens wat al gezecht word. :)
Ik weet niet of ik het goed zie maar bind je de leidsels/touw om je handen? Dat kun je denk ik beter niet doen, als ze ervandoor schieren kunnen je handen misschien wel in de knel raken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:02

Ik ga nu even alle quotes kopieren en hier posten met antwoord ;) Even een mededeling van mij: Ik heb er ABSOLUUT GEEN VERSTAND VAN! Ik ga altijd mee met Nadie, het zijn dus niet mijn eigen pony's! (het meisje op de kar ben ik niet)

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:11

sorry dat ik het zeg maar vind het echt slordig en onverantwoord eruitzien, en vooral die leidsels, en dat meisje wat dan wel op de kar zit heeft er dan ook geen verstand van

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:12

Ik ga nu even alle quotes kopieren en hier posten met antwoord ;) Even een mededeling van mij: Ik heb er ABSOLUUT GEEN VERSTAND VAN! Ik ga altijd mee met Nadie, het zijn dus niet mijn eigen pony's! (het meisje op de kar ben ik niet)

Nathalie2302
Die stang zit zegmaar vast aan banden, die om de nek van de pony's zitten. De teugels (ja het zijn touwen maar toch :o ) zitten door de ringen heen op die 'singel'. Ze zitten gekruist, dat klopt inderdaad ;)

xElienx
Dit is geen eenspan tuig hoor, dit gebruiken wij altijd. We hadden eerst alleen Pippi er voor, maar de bak was al wat zwaar; te zwaar voor Pippi dus. Dus hebben we eerst een uur lopen klooien om er een 2span ijzergedeelte op te krijgen. Ik heb nog nooit gehoord dat je voor 2span ander tuig zou moeten hebben?

De afstand van de pony's tot de wagen valt heel erg mee hoor ;) Is dat echt zo? Dat wist ik niet, zal het volgende keer eens doorgeven; het leek me al niet goed toe. (die disselboom). De leidsels staan hierboven beschreven. Die neusriem had ik al gezegd. Hoe kan een kar nou te klein zijn? Hoe bedoel je dat precies?

Ik ben niet diegene die ment, ik zal het haar zeggen. Dit zijn hééééle rustig pony's, die gaan er niet zomaar vandoor. Toch nog gevaarlijk, ik zou het zélf ook niet doen.

SusEQ
Ik ben het eens met jou (met de meesten trouwens :o ). Ik wist echt niet dat die dissel aan de 'singel' moest :o

JoyCiej007
De teugels zijn niet echt super dun hoor ;) Het zijn echt hele sterke touwen (dus geen strotouwtjes!). Bijna net zo dik als een halstertouw.

De rest had hetzelfde gezegd, dus dat heeft geen nut om dat te zeggen.

Ik zal dit zeggen, als ik erheen ga. Ik print deze pagina ook even uit, dan kunnen we volgende keer mischien dingen aanpassen aan het tuig etc. Dan kunnen we volgende keer wel veilig mennen!

Er komt zeker nog een vervolg topic :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:33

het zijn echt enkelspantuigen hoor.

kijk hier maar eens goed na. let vooral op de bevestiging van de bost aan het schofttuig en de dissel(riemen)

Afbeelding

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:22

pintogirl schreef:

Anders laat je deze reacties lezen aan het meisje van wie de pony's wel zijn.
Ik hoop dat ze van alle reacties wat opsteekt en het verbeterd.

Zelfs in als geen ervaren menner, kan zien dat dit echt onverantwoord is..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:57

pintogirl schreef:

Dat jij er geen verstand van hebt.... oké..........

Maar het is voor mij wel duidelijk zonder enige vorm van twijfel dat die 'Nadie' er óók totaal geen verstand van heeft. En dat zou ik haar toch eens even gaan doorbrieven! Behalve dat ze een gevaar vormt voor zichzelf en haar pony's, is het doorgaan op deze manier zéker niet diervriendelijk en prettig voor de pony's te noemen.
Om nog maar niet te spreken over de risico's voor het overige verkeer en andere personen (zoals jij bij haar op de bok).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:03

Nou ik heb mijn hart vastgehouden toen ik de foto's zag, wat zijn jullie ontzettend dom bezig zeg. Tweespan mennen met enkelspantuigen? Wat een fantasie zeg. Verder is die kar veel te klein, jullie zitten met je benen in je nek. En je leidsels om je handen binden, waar is dat goed voor? Hartstikke gevaarlijk!
Sorry maar hier heb ik ECHT geen goed woord voorover :n Hopen dat die vriendin van jou ooit nog eens goed leert mennen en inspannen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:20

Nou, dan bij deze ga ik jou ook even quoten, met het zeer dringende advies om die Nadie dit eens allemaal grondig te laten doorlezen:

pintogirl schreef:

Nathalie2302
Die stang zit zegmaar vast aan banden, die om de nek van de pony's zitten. De teugels (ja het zijn touwen maar toch :o ) zitten door de ringen heen op die 'singel'. Ze zitten gekruist, dat klopt inderdaad ;)
Dissel hoort niet vast aan banden om de nek v/d pony's, dat kan echt niet. Niet voor niets wordt er hier gezegd 'dús het is geen 2span tuig', want een 2span tuig heeft op de voorzijden van beide borsttuigen ringen zitten en dáaraan hoor je de dissel met speciale disselriemen (dus niet met touwen of wat dan ook) vast te maken!

xElienx
Dit is geen eenspan tuig hoor, dit gebruiken wij altijd. We hadden eerst alleen Pippi er voor, maar de bak was al wat zwaar; te zwaar voor Pippi dus. Dus hebben we eerst een uur lopen klooien om er een 2span ijzergedeelte op te krijgen. Ik heb nog nooit gehoord dat je voor 2span ander tuig zou moeten hebben?

De afstand van de pony's tot de wagen valt heel erg mee hoor ;) Is dat echt zo? Dat wist ik niet, zal het volgende keer eens doorgeven; het leek me al niet goed toe. (die disselboom). De leidsels staan hierboven beschreven. Die neusriem had ik al gezegd. Hoe kan een kar nou te klein zijn? Hoe bedoel je dat precies?

Ik ben niet diegene die ment, ik zal het haar zeggen. Dit zijn hééééle rustig pony's, die gaan er niet zomaar vandoor. Toch nog gevaarlijk, ik zou het zélf ook niet doen.
Meid, dit zijn, voor de volle 100%, écht wel enkelspantuigen. Het argument 'het is een 2span tuig want we gebruiken het altijd' slaat natuurlijk helemaal nergens op ;) Dat je dat toevallig altijd gebruikt hoeft niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk een 2span tuig is. Dat kan in feite iedere leek zien.
Blijkbaar heb jij niet alleen nog nooit gehoord dat je voor 2 span een 2spantuig nodig hebt, maar die Nadie dus ook niet. De afstand van de pony's tot de wagen valt niet mee, ze staan er gewoon te kort op, dat is heel simpel gewoon een feit ;)
Ookal zijn ze super rustig, met deze aanspanning op deze manier heb je, schat ik, 99,9% kans op een ongeluk, nu of in de toekomst. De neusriem had je al gezegd, ja dat klopt. Maar als je dat dus weet, waarom wordt er dan niets aan gedaan?? 't scheelt slechts enkele millimeters en dan heeft ze haar neusriem in haar oog zitten.... :7
Karren kunnen zeker wel te klein zijn, en dat is deze overduidelijk. Jullie zitten zó opgepropt en opgevouwen op de wagen, dat kan nooit lekker zitten, daarbij vind ik dat de wagen idd best ietsje groter en iets hoger had gekunt.

SusEQ
Ik ben het eens met jou (met de meesten trouwens :o ). Ik wist echt niet dat die dissel aan de 'singel' moest :o
Edit; nog even een misverstandje uit de wereld helpen: dissel moet dus met speciale disselriemen (die zijn bij voorkeur van zeer sterk leer, doorstikt met nylon, of kunststof, dat kun je dus níet zelf maken) aan de ringen van het borsttuig gemaakt worden. En niet, omdat jullie toevallig 2 enkelspantuigen hebben en geen 2spantuig, met banden aan de nek of aan het hoofd v/d pony's. Je zal dus nieuwe borsttuigen moeten gaan kopen, die een ring op de voorkant hebben. En wederom dat kun je niet zelf maken, misschien dat een goede tuigmaker dit wel voor je kan regelen, maar dan nog, zit je nog met 2 enkelspantuigen.

JoyCiej007
De teugels zijn niet echt super dun hoor ;) Het zijn echt hele sterke touwen (dus geen strotouwtjes!). Bijna net zo dik als een halstertouw.
Teugels (dat noemen we met het mennen toch echt de leidsels) en strengen is héel wat anders. Teugels/leidsels (of in jullie geval dan een stuk touw) heb je in je hand (en níet óm je hand heen gewikkeld!) en daar 'stuur' je mee, even simpel gezegd. Strengen zijn de 'touwen' waar de pony's de kar mee trekken, die dus aan het borsttuig zijn bevestigd. Jij kan mij niet wijsmaken dat de strengen 'hele sterke touwen' zijn, ze zijn zo dun als een sto-touwtje en misschien zijn het zelfs wel stro-touwtjes. In iedergeval kan dit zo echt niet, dat gaat snijden en schuren in die dikke vachten en op zo'n dun touwtje is het gewoon wachten totdat het breekt.

De rest had hetzelfde gezegd, dus dat heeft geen nut om dat te zeggen.

Ik zal dit zeggen, als ik erheen ga. Ik print deze pagina ook even uit, dan kunnen we volgende keer mischien dingen aanpassen aan het tuig etc. Dan kunnen we volgende keer [b]wel
veilig mennen!

Er komt zeker nog een vervolg topic :D

Fijn om te horen dat je haar dit allemaal gaat laten zien en lezen. Ik hoop dan ook van hárte dat ze er wat mee zal gaan doen. Als ik persoonlijk zo'n aanspanning op de openbare weg zou tegen komen, zou ik me moeten inhouden om de persoon(en) op de bok er niet aan hun haren vanaf te slepen.... :7
Het is niet alleen vragen om ongelukken, je zelf, andere mensen op de bok en je pony's in gevaar brengen, maar ook al het overige verkeer en ik durf zelfs te zeggen dat het grenst aan dieronvriedelijkheid.

Toch wil ik nog even reageren op dat jullie het tuig zullen gaan aanpassen. Fantastisch dat je het zo goed opvat en dat is ook zéker nodig, maar om jullie niet blij te maken met een dooie mus: hier niets meer aan gaan prutsen, en al helemaal niet zelf. Dit tuig heb je niets aan, haal de touwen eraf en gooi die in de container, koop fatsoenlijke leidsels en fatsoenlijke strengen.

Dan ben je er nog niet want nogmaals Dit zijn echt 100% zeker 2 enkelspantuigen en daar kún je gewoon geen 2 span mee rijden. Er rest jullie dus niets anders dan om een goed, degelijk en veilig 2spantuig te kopen, hier kun je niets mee.... helaas maar waar.... Mensport is nu eenmaal een dure sport, of je het nu voor de hobby, lol of echte sport doet, het kost wat. Maar veiligheid kan niets te veel kosten, niet waar? :)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:39

Nog even iets, je hebt geen zweep in je hand, dit is wel nodig, om je pony actiever te maken, in een wending oid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:52

levitrol schreef:
Nog even iets, je hebt geen zweep in je hand, dit is wel nodig, om je pony actiever te maken, in een wending oid.

Ook dat ja......... maar in dit geval staat dat nog niet eens in verhouding met de rest v/d dingen die niet goed zitten.... :7

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:54

Idd..
Neem les, dit is hartstikke gevaarlijk, zowel voor de pony's als voor jullie.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:37

Oke, zo kan ie wel weer. Wat al gezegd is, hoeft niet tig keer herhaald te worden!

Joycie: Hardstikke bedankt voor de tips!!