Ik ga nu even alle quotes kopieren en hier posten met antwoord

Even een mededeling van mij: Ik heb er ABSOLUUT GEEN VERSTAND VAN! Ik ga altijd mee met Nadie, het zijn dus niet mijn eigen pony's! (het meisje op de kar ben ik niet)
Nathalie2302Die stang zit zegmaar vast aan banden, die om de nek van de pony's zitten. De teugels (ja het zijn touwen maar toch

) zitten door de ringen heen op die 'singel'. Ze zitten gekruist, dat klopt inderdaad
Dissel hoort niet vast aan banden om de nek v/d pony's, dat kan echt niet. Niet voor niets wordt er hier gezegd 'dús het is geen 2span tuig', want een 2span tuig heeft op de voorzijden van beide borsttuigen ringen zitten en dáaraan hoor je de dissel met speciale disselriemen (dus niet met touwen of wat dan ook) vast te maken!xElienxDit is geen eenspan tuig hoor, dit gebruiken wij altijd. We hadden eerst alleen Pippi er voor, maar de bak was al wat zwaar; te zwaar voor Pippi dus. Dus hebben we eerst een uur lopen klooien om er een 2span ijzergedeelte op te krijgen. Ik heb nog nooit gehoord dat je voor 2span ander tuig zou moeten hebben?
De afstand van de pony's tot de wagen valt heel erg mee hoor

Is dat echt zo? Dat wist ik niet, zal het volgende keer eens doorgeven; het leek me al niet goed toe. (die disselboom). De leidsels staan hierboven beschreven. Die neusriem had ik al gezegd. Hoe kan een kar nou te klein zijn? Hoe bedoel je dat precies?
Ik ben niet diegene die ment, ik zal het haar zeggen. Dit zijn hééééle rustig pony's, die gaan er niet zomaar vandoor. Toch nog gevaarlijk, ik zou het zélf ook niet doen.
Meid, dit zijn, voor de volle 100%, écht wel enkelspantuigen. Het argument 'het is een 2span tuig want we gebruiken het altijd' slaat natuurlijk helemaal nergens op
Dat je dat toevallig altijd gebruikt hoeft niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk een 2span tuig is. Dat kan in feite iedere leek zien.
Blijkbaar heb jij niet alleen nog nooit gehoord dat je voor 2 span een 2spantuig nodig hebt, maar die Nadie dus ook niet. De afstand van de pony's tot de wagen valt niet mee, ze staan er gewoon te kort op, dat is heel simpel gewoon een feit 
Ookal zijn ze super rustig, met deze aanspanning op deze manier heb je, schat ik, 99,9% kans op een ongeluk, nu of in de toekomst. De neusriem had je al gezegd, ja dat klopt. Maar als je dat dus weet, waarom wordt er dan niets aan gedaan?? 't scheelt slechts enkele millimeters en dan heeft ze haar neusriem in haar oog zitten....
Karren kunnen zeker wel te klein zijn, en dat is deze overduidelijk. Jullie zitten zó opgepropt en opgevouwen op de wagen, dat kan nooit lekker zitten, daarbij vind ik dat de wagen idd best ietsje groter en iets hoger had gekunt.SusEQIk ben het eens met jou (met de meesten trouwens

). Ik wist echt niet dat die dissel aan de 'singel' moest
Edit; nog even een misverstandje uit de wereld helpen: dissel moet dus met speciale disselriemen (die zijn bij voorkeur van zeer sterk leer, doorstikt met nylon, of kunststof, dat kun je dus níet zelf maken) aan de ringen van het borsttuig gemaakt worden. En niet, omdat jullie toevallig 2 enkelspantuigen hebben en geen 2spantuig, met banden aan de nek of aan het hoofd v/d pony's. Je zal dus nieuwe borsttuigen moeten gaan kopen, die een ring op de voorkant hebben. En wederom dat kun je niet zelf maken, misschien dat een goede tuigmaker dit wel voor je kan regelen, maar dan nog, zit je nog met 2 enkelspantuigen.JoyCiej007De teugels zijn niet echt super dun hoor

Het zijn echt hele sterke touwen (dus geen strotouwtjes!). Bijna net zo dik als een halstertouw.
Teugels (dat noemen we met het mennen toch echt de leidsels) en strengen is héel wat anders. Teugels/leidsels (of in jullie geval dan een stuk touw) heb je in je hand (en níet óm je hand heen gewikkeld!) en daar 'stuur' je mee, even simpel gezegd. Strengen zijn de 'touwen' waar de pony's de kar mee trekken, die dus aan het borsttuig zijn bevestigd. Jij kan mij niet wijsmaken dat de strengen 'hele sterke touwen' zijn, ze zijn zo dun als een sto-touwtje en misschien zijn het zelfs wel stro-touwtjes. In iedergeval kan dit zo echt niet, dat gaat snijden en schuren in die dikke vachten en op zo'n dun touwtje is het gewoon wachten totdat het breekt.
De rest had hetzelfde gezegd, dus dat heeft geen nut om dat te zeggen.
Ik zal dit zeggen, als ik erheen ga. Ik print deze pagina ook even uit, dan kunnen we volgende keer mischien dingen aanpassen aan het tuig etc. Dan kunnen we volgende keer [b]wel veilig mennen!
Er komt zeker nog een vervolg topic