[AR] de gelderse op film

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

de gelderse op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:22

Vandaag hebben we in de regen onze Gelderse ruin er weer voor geknoopt. Ik heb een neiuwe videocamera (kleintje) en die eens uitgeprobeerd...en hij gaat weg :+ maar ik heb nu wel een paar kleine filmpjes.

ik heb ze aan elkaar geplakt, kwaliteit valt me tegen.

Op de filmpjes is mijn moeder aan het mennen, ik heb ook gement, maar toen deed het ding het niet meer.
Mau begint al steeds meer de hand op te zoeken en een beetje druk te nemen op de leidsels. Van het najaar wil ik met hem naar les (die zijn nu gestopt) en er gaat als het mooi weer is een échte ervaren menner mee om ons te helpen.

Afbeelding

Sjonniej

Re: de gelderse op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:44

Ik schrok een beetje van de eerste paar seconde, ik hoop niet dat jullie altijd met de leidsels op de kont slaan om het paard vooruit te krijgen??? Juist bij een overgang is het heel belangrijk om contact te houden met de mond. Op deze manier krijgt hij allemaal schokjes in zijn mond en hij zal niet snappen wat hij daar mee aan moet. Rijd een overgang echt op de stem. 'Voorwaarts Stap' bijvoorbeeld. Reageert hij niet, zeg het dan wat strenger, nog geen reactie, een tikje met de zweep. (Commando's kun je ook goed aan de longe of onder het zadel oefenen) Maar houd in álle gevallen contact met zijn mond.

De rest van het filmpje heeft het trouwens wel weer goed gemaakt hoor!! :) Het ziet er lekker ontspannen uit en jullie lijken er allemaal veel plezier aan te hebben, goed zo! Mau is een leuk paard!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:48

we slaan niet met de leidsels op z'n kont, we hebben een zweep. ik zag indd ook dat het zo leek, maar dit is dus absoluut geen gewoonte van ons, we zijn geen cowboy's :P

ons doel van mennen is afwisseling voor Mau, en ontspannen voor ons. hoewel wij nog niet echt lekker kunnen zitten op de bok, ontspant mau steeds meer, hij gaat echt zoeken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:51

De zweep staat daar volgens mij in de standaard? Maar geeft niet. Als je je hier maar van bewust bent en het geen gewoonte is :)
Hoezo zitten jullie niet lekker op de bok?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:54

mijn ma doet nog weleens dingen die niet helemaal horen, zweep altijd in de hand (mau kan niet stilstaan en loopt naar achter, een tikje ken helpen) maar goed.

Ik ben een ruiter, dus ik heb moeite met zoeken naar contact, wanneer heb ik teveel, waneer te weinig, je hebt al standaard meer gewicht in je handen, waardoor ik naar voren ga zitten, alsof ik erop wil kruipen zeg maar. Mijn ma heeft een beetje hetzelfde

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:04

Je behoort helemaal niet meer gewicht in je handen te hebben met mennen. Zeker niet als je je paard met een stang ment. Maar je hebt wel gelijk, het is moeilijker om een goede verbinding te creëren met mennen. Dat is een kwestie van oefenen en leer je trouwens het beste als je dressuur gaat oefenen. Dan ontwikkel je veel meer gevoel dan wanneer je rechtuit door het bos heen rijdt.
Probeer jezelf bewust te worden van je houding, rechtop zitten, niet wiebelen met je benen (dat heeft geen zin als je er niet op zit ;) ) en ver voor je uit kijken. Kwestie van gewenning en dan gaat het wel beter.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:59

Mooie aanspanning!
Tips zijn al gegeven.
Mooi gebied waar je rijd is het vlak bij huis? :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:48

Wat je verder kunt zien op het fimpje is dat je de strengen waar ze vast zitten aan je borststuk binnen de buiten singel hebt.
Deze lopen dus bij jou tussen buitensingel en binnensingel door. Dit leer je ook 'standaard'.
Maar bij jullie verbinding stoot steeds tegen je buitensingel aan.
Dit is niet prettig voor je paard, zeker niet als je gaat draven.
Beter kun je in dit geval de strengen buiten je buitensingel laten lopen, dan heb je dit probleem niet.
Rest is al gezegd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:52

Sjonniej schreef:
Je behoort helemaal niet meer gewicht in je handen te hebben met mennen. Zeker niet als je je paard met een stang ment. Maar je hebt wel gelijk, het is moeilijker om een goede verbinding te creëren met mennen. Dat is een kwestie van oefenen en leer je trouwens het beste als je dressuur gaat oefenen. Dan ontwikkel je veel meer gevoel dan wanneer je rechtuit door het bos heen rijdt.
Probeer jezelf bewust te worden van je houding, rechtop zitten, niet wiebelen met je benen (dat heeft geen zin als je er niet op zit ;) ) en ver voor je uit kijken. Kwestie van gewenning en dan gaat het wel beter.

ik bedoel niet dat ik meer gewicht in mijn handen moet hebben qua contact, maar dat de leidsels al ene bepaald gewicht hebben, en omdat het zo'n afstand is vind ik het lastig om te voelen of het contact goed is.

dresuren doen we ook in het bos, het is niet gewoon bossukkelen, maar zolang we geen les hebben houden we het ontspannen en gaan we niet verder dan we kennen.

in oktober beginnen de lessen pas weer. We nemen wel iemand mee die ons kan helpen (als het beter weer wordt) maar tot die tijd is er hier in de buurt neits te vinden.
Lennek schreef:
Mooie aanspanning!
Tips zijn al gegeven.
Mooi gebied waar je rijd is het vlak bij huis? :)

we hebben 5000 hectare natuurgebied ind e achtertuin ;) we wonen aan de posbank, dus ja, dan rijd je al snel liever buiten dan binnen.