[AR] Jack (80 cm); ben super trots!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Jack (80 cm); ben super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:03

Ik heb Jack nu zo'n half jaar, waarin hij flinke tijd ziek is geweest en veel vet en spieren is verloren. Nu is hij flink aangesterkt en doet weer zoals een 5-jarige hoort te doen, lekker spelen en rennen :)

Jack is net beleerd, ik denk dat hij er nu zo'n 10 á 12 keer voor heeft gestaan. Ondanks dat doet hij het super, het is zo'n brave pony!
Wel blijft het lastig met zo'n klein beestje (80 cm) om alles goed te laten passen. Het lamoen is al uitgebogen en ingekort, de strengen zijn bijna een meter (!) ingekort en nog wat dingen zijn zo goed mogelijk passend gemaakt.

Ik weet dat mijn zweng te hoog zit, als ik het lager doe blijven de strengen klemmen tussen de zweng en de sulky. Hier moet nog een oplossing voor gevonden worden.

Heb inmiddels van 3 ritjes wat foto's opgespaard, steeds waren het er niet genoeg voor een topic.
Eerste foto's zijn gemaakt door Denise (_Deniise_), het tweede deel door Joyce (Joyciej007) en het derde deel door m'n vader, gisteren :)

Opbouwend commentaar is meer dan welkom! :D

Deel 1; 2 januari 2009

1. Op naar buiten :)
Afbeelding

2. Hier valt goed op hoe ingevallen hij nog was
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJWPYWGG.jpg

3. Paar minuutjes stil staan
Afbeelding

4. Hij heeft er zo'n lol in! :)
Afbeelding

5. Beetje 'strekken'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJE8IYM3.jpg

6. Lief!
Afbeelding

7. Stappen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMNJABAX.jpg

8. Galop, vind hij nog erg lastig
Afbeelding

9. Over de brug
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F6U7TC4L.jpg

Deel 2; 1 februari 2009

10. Hij was erg fris, het was ook super koud!
Afbeelding

11. Zelfde
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFAGBUWF.jpg

12. Netjes :)
Afbeelding

13. Hihi die beentjes!
Afbeelding

14. Jammer dat die onscherp is..
Afbeelding

Deel 3; 14 februari 2009

15. Begin van de terugweg, langste ritje tot nu toe!
Afbeelding

16. Gewoon watertrensje ipv bustrensje zit hem stukken beter..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H8884R7Y.jpg

17. Lekker drafje :)
Afbeelding

18. Kijk die hoefjes!!
Afbeelding

19. Even poseren
Afbeelding

20. Deze komt boven m'n bed, als bureabladachtergrond, als msn-plaatje en in m'n boktprofiel! :D
Afbeelding

Paintlinger

Re: Jack (80 cm); ben super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:08

Oké alvast een paar dingen
- NIET galoperen op de weg.....(er is mij ook ooit verteld dat galop voor een sulky zowieso niet aan te raden is..maar of dat echt zo is weet ik niet...)
- Je sulky lijkt op het schoftje te hangen...

Verder ziet het er wel aardig is...
De pony ziet er door zijn ziekte nog niet erg volwasen uit maar dat is niet anders...
Wees daarom wel voorzichtig met hem, hij is schijnbaar iets achter gebleven.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:10

Hij is ook nog maar 5 jaar, we doen het rustig aan :)

Sulky is naar mijn idee goed in evenwicht, als ik iets naar achter leun zie je het lamoen al omhoogkomen in de lichtogen. Verder hobbel ik amper, zit goed comfortabel.

Over het galloperen wist ik niet, zal eens even opzoeken.

tigger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:18

heeey,

leuk paardje heb je zeg!
echt een schatje, en hij ziet er wel weer goed uit opzich ;)

alleen een vraagje, ik zie op je laatste foto je neusriem over het bakstuk zitten ipv er onder door, waarom heb je dat gedaan?

veel plezier nog met deze leukerd!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:20

@tigger1: Thanks...ik zag nog iets wat ik niet kon plaatsen...maar nu weet ik het...de neusriem... :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:20

Bakstuk zit dóór de neusriem, heb de neusriem van een ander hoofdstel gebruikt omdat de originele neusriem van het men-hoofdstel totaal uit verhouding zat.

Bij een men-hoofdstel zit de neusriem door de bakstukken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:22

Maar als dit een gewone neusriem is...(gebruik ik zelf ook om dezelfde reden..) kan je hem er beter gewoon onderdoor doen, dan zit het bit niet klem

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:24

De neusriem heeft alleen geen tsja, kopstuk zegmaar meer. :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:26

Ohw.... die heb ik er gewoon aan gelaten omdat hij anders te laat zat....

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:28

Foto 10 vind ik het leukst!
Veder heb ik geen cometaar omdat geen verstand heb van mennen. Iemand zij dat Jack er nog wat jonger uit zag, ik denk ook dat ie wat jonger lijkt door zijn teddyvacht.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:33

Ik ga mee met het commentaar hierboven, en ik zou je aanraden om met dat watertrensje bitringen te gebruiken. Nu kunnen er velletjes om zijn mond tussen komen, wat erg pijnlijk is voor je pony.

Verder ziet het er leuk uit, je pony heeft er volgens mij wel plezier in. :) Zijn je handen er niet afgevroren?

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:50

Jackie! Hij ziet er echt al weer een stuk beter uit. Vooral als je eerst naar de foto's van denise kijkt en daarna de foto's van gister. En die laatste foto is echt géweldig!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:04

Paula; Dus dat betekend dat je een watertrens alleen kan gebruiken met bitringen? Lijkt me niet..
Hij heeft nog nooit wondjes gehad door het bit, verder heb ik altijd vrij weinig contact onderweg.
Handen waren echt verschrikkelijk koud ja! Moet maar eens op zoek naar goede menhandschoenen..

Jack gaat zichtbaar vooruit, hij is nu ook steeds meer aan het rennen en spelen met Bles, wordt ik echt vrolijk van :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:09

allereerst leuke pony,

maar ik heb het idee (is niet om jou aan te vallen) dat je nog vrij weinig ervaring hebt met paardjes(A),..

een beetje ruiter weet dat galoperen op de weg ZEER slecht is,
en je neusriem kan hier niet door de bakstukken doe hem dan eronder en vooral niet erboven, je sluit je pony zo op.
en als tip ook nog, ik zou je pony een gaatje langer inspannen,

succes er verder mee, leuke pony :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:15

Assepoetster schreef:
Paula; Dus dat betekend dat je een watertrens alleen kan gebruiken met bitringen? Lijkt me niet..
Hij heeft nog nooit wondjes gehad door het bit, verder heb ik altijd vrij weinig contact onderweg.
Handen waren echt verschrikkelijk koud ja! Moet maar eens op zoek naar goede menhandschoenen..

Jack gaat zichtbaar vooruit, hij is nu ook steeds meer aan het rennen en spelen met Bles, wordt ik echt vrolijk van :)

Ik vind van wel, als je een bit hebt waarbij de ringen los door het mondstuk gaan heb je bitringen nodig. Maar misschien zijn tegenwoordig de bitten zo goed afgewerkt dat het niet meer kan, dat weet ik niet. Maargoed, daarom ben ik ook meer van de bustrensen omdat dat daarbij sowieso niet kan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:16

ziet er leuk uit, galop op het asfalt zou ik ook niet doen nee en het lijkt of hij zo kort op je sulky staat ? maar harstikke lief!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:32

StalNollie schreef:
allereerst leuke pony,

maar ik heb het idee (is niet om jou aan te vallen) dat je nog vrij weinig ervaring hebt met paardjes(A),..

een beetje ruiter weet dat galoperen op de weg ZEER slecht is,
en je neusriem kan hier niet door de bakstukken doe hem dan eronder en vooral niet erboven, je sluit je pony zo op.
en als tip ook nog, ik zou je pony een gaatje langer inspannen,

succes er verder mee, leuke pony :)

Komt wel aanvallend aan? Vind niet dat je dat kan beoordelen door een paar foto's.
Neusriem zit overigens niet over de bakstukken, maar bakstukken zitten dóór de neusriem.
Leg jij me maar eens uit waarom dat galloperen op de weg zo ZEER slecht is?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:35

Paula schreef:
Assepoetster schreef:

Ik vind van wel, als je een bit hebt waarbij de ringen los door het mondstuk gaan heb je bitringen nodig. Maar misschien zijn tegenwoordig de bitten zo goed afgewerkt dat het niet meer kan, dat weet ik niet. Maargoed, daarom ben ik ook meer van de bustrensen omdat dat daarbij sowieso niet kan.

Een bustrens zit hem niet lekker, vandaar (eerste en tweede deel, heeft hij vaker z'n mond open dan bij het derde deel). Een ander bit past amper in zijn mond, en vind ik ook niet nodig aangezien ik hem hiermee prima kan sturen.
Over de bitringen, ik zie eigenlijk alleen maar op maneges (niet om hen daarmee 'slecht' af te schilderen oid) dat daar bitringen worden gebruikt, verder zijn er zat mensen die met een trensje geen bitringen gebruiken. Snap ook niet helemaal waarom.
Dacht dat de functie van bitringen was dat het bit niet meer door de mond heen 'getrokken' kon worden zegmaar..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:38

Galloperen over de weg mag niet omdat er in gallop heel wat gewicht om beurten is die de benen moeten dragen. Daarbij is de weg hard en kan de schokken niet dempen. Je hebt dan snel kans op slijtage of beschadiging.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:40

Dat kon ik zelf ook nog bedenken ja.. Maar niet mogen?

Galop is bij mij niet meer dan 10 sec omdat hij het ook nog vrij lastig vind. Daarbij trainen we meerendeel op de verharde weg, denk aan fietsen, wandelen en ook sulkytraining. Hij is dus wel wat gewend :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:43

Natuurlijk mag het. Alleen vind je het waard om te riskeren dat je pony kapot gaat.
Ik ken eigenlijk niemand die galopeerd op de verharde weg. Ik draaf zelfs niet op de verharde weg, maar dat is mijn keuze.

Misschien is het slim om je wat meer te gaan inlezen over paarden. Hier op Bokt of op andere websites.

Vel plezier verder.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:44

Assepoetster schreef:
Galop is bij mij niet meer dan 10 sec omdat hij het ook nog vrij lastig vind.

Maar als hij het lastig vind geeft hij toch zelf al aan dat het teveel gevraagd is?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:45

Pardon? Vrij weinig ervaring? Meer inlezen? Pff moet niet gekker worden hier op bokt..

Rianneke; Hij is net beleerd, niet zo heel gek dat hij het nog moeilijk vind. Als jij een paard inrijdt dan heeft hij toch ook in het begin misschien nog moeite met de galop?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:46

allereerst hele leuke pony hoor

even over dat galoperen over de weg
omdat de grond dan zo ontzettend hard is krijgt hij steeds eenklap op zijn spieren en pezen
daar kan hij kreupel van raken en op z,n ergst z,n pezen schuren
vandaar
ik heb het vroeger ook wel eens gedaan hoor tot mijn moeder het zag
toen heeft ze het mij echt wel ff uitge(schreeuwd)legt
dus ik doe dat echt niej meer

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:47

AnnemiekvM schreef:
Natuurlijk mag het. Alleen vind je het waard om te riskeren dat je pony kapot gaat.
Ik ken eigenlijk niemand die galopeerd op de verharde weg. Ik draaf zelfs niet op de verharde weg, maar dat is mijn keuze.

Misschien is het slim om je wat meer te gaan inlezen over paarden. Hier op Bokt of op andere websites.

Vel plezier verder.

Dit vind ik wel een beetje overdreven zeg! Iedereen heeft zijn eigen manier... en omdat zij galopeerd op asfalt hoeft niet meteen te zeggen dat ze niets van paarden af weet of slecht voor ze zorgt.
Je oordeelt denk ik iets te snel ;)