[AR] Kailiegh voor de sulky met haar nieuwe pikeur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Kailiegh voor de sulky met haar nieuwe pikeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:44

Hallo allemaal,

Dit zijn Kailiegh en haar nieuwe pikeur Yente.
Kailiegh is mijn vuilnisbakponietje van 6 jaar oud. Ze kan onder het zadel, enkelspan en dubbelspan en natuurlijk voor de sulky. Ze loopt op de minidraverijen op de drafbaan in Alkmaar. Hiervoor heb ik haar altijd getraint,, maar omdat ik zelf niet meer mag meedoen moet ik een goede pikeur zien te vinden.. En dat is vrij lastig.. Zie die bolle maar eens aan het werk te krijgen als jong grietje.. Maar ze deed het super goed, heb ik wat foto's die ik met jullie wil delen.

Afbeelding
Even wat wegrijden..

Afbeelding
Het optrekken Knipoog

Afbeelding
Stappen

Afbeelding
Tuffen.

Afbeelding
Nog meer tuffen

Afbeelding
Jaja, even poepen..

Afbeelding
Wegstappen na het poepen..

Afbeelding
Kijk, dressuur Knipoog

Groetjes Lizzy

S_hirley

Re: Kailiegh voor de sulky met haar nieuwe pikeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:01

Wat ziet dat er schattig uit Liz.

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:03

leuke foto's
maar ben jij dat meisje erop of niet?

zou ik ook wel wille doen ben alleen een beetje groot Clown

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 10:38

Haaa ja he Haha!

Nee ik ben het zelf niet, maar ik rij haar normaal wel zelf. Hoezo zou je een beetje te groot zijn?? Ik heb deze sulky door mijn hoefsmid laten 'vergroten' Knipoog Hij heeft er namelijk voetsteunen aan gezet.

edit: Als je goed kijkt zie je voetsteunen ( Koe dom dom van mij Knipoog )

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:58

echt cool Lizz Knipoog. Had je haar gister middag op school laten rijden of was het een andere x ?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:15

ziet er leuk uit? is dat nou een draversborsttuig?

ik zou wel iets verzinnen dat je pikeurtje haar voeten ergen op hak zetten. ze kan zich zo niet schap zetten als ze gaat glijden en ze kan in de wendingen lastig haar gewicht naar binnen verplaatsen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:24

idd...wel handig als ze ergens een steuntje heeft om de voeten in of tegen te zetten.
Ziet er gaaf uit hoor, tot welke leeftijd mogen kinderen dan meedoen op de baan?
Mooi geschoren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:10

Tot 16 jaar. Ik heb er 1x aan mee gedaan voordat ik te oud werd. Zou het wel super vinden als mijn pony's weer uitgebracht kunnen worden Lachen.

Ziet er leuk uit Lachen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:02

Tja, die voetsteunen was even een misrekening van mn hoefsmid. Hij gaat nog kijken of het stoeltje naar voren kan.
Heb zelf jaaaaren zo gereden en zolang je de pony niet raakt (ik moest altijd mn benen omwijd doen zegmaar) is het geen probleem. Er zaten nl altijd heeeeele korte op, dus niemand gebruikte die voetsteunen eigenlijk.. Haha maar het is wel zonde van die mooie profi steunen Knipoog

Ik had haar eerst helemaal kaal (wel met harige benen) maar het beviel me niet helemaal.. Dat geklooi met zo'n zweetdeken. Naar de club wel een zweetdek, naar buiten geen.. pff,, Toen heb ik maar gekozen voor dit model.. Haha bij deze is het wel goed gelukt, moet je mn andere pony zien Knipoog Maargoed dat heb je als je het op school door eersteklassers laat doen Knipoog

Tja Dennis,, ik moet echt goed zoeken voor ik er 1tje gevonden heb die met Kailiegh overweg kan. Ik denk dat Kai zo'n zwak heeft voor kinders dat ze niet echt hard gaat lopen, of ze heeft zoiets van: voor jou doe ik het lekker niet.. Tong uitsteken
Laat je even weten als je slachtoffers gevonden hebt Knipoog Dan kan ik je pony's in het echt zien Knipoog

Nicolee,, Jaa.. Het was op school. We gaan van de week eens oefenen op de drafbaan.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:10

Hé Lizzy! Ziet er goed uit zo. Gaat ze ook de mini-draverijen starten? Had jij eigenlijk ook zo'n petje oranje groen?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:25

Dankhe, Ja, of ze moet zich nog bedenken.. Maar dat denk ik niet.. Gut was is dat grietje fanatiek..
Ja die heb ik wel. Maar volgens mij spelen de muizen er mee op het moment.. Ik gebruik hem nl niet meer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:47

dat is minder als de muizen zich eraan te goed hebben gedaan.
Ik vind het wel een praktisch scheerpatroon...helaas moeten ze nu helemaal kaal voor de hengstenkeuring, daarna ga ik dit model denk ik ook eens proberen.

zou wel leuk zijn als ze ermee gaat starten!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:08

Nou! Dat vond ik dus ook, dat het handig was. Ha wat een mazzel dat kailiegh een merrie is Knipoog
Zit er wel over te denken om als het weer warmer wordt de benen eraf te halen.. Iig bij mn shetlander.. Het zijn net sloeries met hoooooge laarzen en kooooooorte rokjes Knipoog

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:11

ha ha...ja poedeltjes...maar het haar op de benen geeft ook weer bescherming en maakt ze net wat minder kwetsbaar, zeker met ruwe bosritjes. Jazz is geschoren, maar de onderbenen heb ik zo gelaten. Ga ook vaak in het donker met hem het bos in...door modderpoelen enzo.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:12

Ziet er leuk uit!
Verder heb ik geen tips of commentaar. Lachen

De foto's zijn tog gemaakt bij het Clusius Colege in Alkmaar? Komt die shet daar ook vandaan? Lachen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:08

Wat een super leuke pony! Ziet er leuk uit Lachen Is dat op het clusius?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 07:52

Gaaf!

Wil de mijne ook eens laten uitbrengen, maar voorlopig moet "mijn" meisje vandaag eerst eens kennismaken met de poownie.

Vraagje: is dat kliktuig, of heb je inspantuig? Kan het namelijk op de foto's niet helemaal goed zien, maar volgens mij is het inspantuig met een borsttuig eraan?
Zie aan het eind van je sulky wel die dingen waar je je kliktuig aan vastklikt?

Groetjes, Lacuna

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:24

Hee, ja dit is op het clusius college, maar de de pony komt er niet vandaan hoor. Die is helemaal van mij Knipoog

Euhh ik zat al te denken: wanneer komt er eens iemand met 'baantermen' smijten Knipoog

Dit is een 'gewoon' borsttuigje en een gewone sulky met van die uitstekende pennetjes eraan, dat het lamoen niet door de lichtogen heen kan schuiven. Het borsttuigje klik ik vast aan de gespen van de lichtogen.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:59

Leuke foto's Lizzy! Pling

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:09

Ik zou de lichtogen wat laten zakken; de bomen steken zo raar naar voren. Misschine kan je door de smid een buiging laten maken in de bomen; als je een bocht neemt, komt de boom in hals van de pony.
Dan komt het zitje ook beter tot zijn recht. En die voetsteunen gebruiken, die fungeren ook als rem!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 10:17

Zat er idd al aan te denken om die lichtogen te laten zakken.. De reden waarom die bomen zo raar naar voren steken komt dus ook daardoor.. Er zit al een buiging in de bomen, en een pennetje zegmaar, om te voorkomen dat de bomen heen en weer schuiven, ben alleen nog even aan het uitvogelen welke manier de beste is om dat pennetje te gebruiken. Heb nu de lichtogen achter het pennetje, maar zat vannacht te bedenken dat ik beter de lichtogen voor het pennetje kan laten en dan die riem van de lichtogen erachter.
Maar hoe die voetsteunen zouden moeten fungeren als rem is mij een raadsel, zou je me dat nog even duidelijker willen uitleggen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:52

Silenkai schreef:
Zat er idd al aan te denken om die lichtogen te laten zakken.. De reden waarom die bomen zo raar naar voren steken komt dus ook daardoor.. Er zit al een buiging in de bomen, en een pennetje zegmaar, om te voorkomen dat de bomen heen en weer schuiven, ben alleen nog even aan het uitvogelen welke manier de beste is om dat pennetje te gebruiken. Heb nu de lichtogen achter het pennetje, maar zat vannacht te bedenken dat ik beter de lichtogen voor het pennetje kan laten en dan die riem van de lichtogen erachter.
Maar hoe die voetsteunen zouden moeten fungeren als rem is mij een raadsel, zou je me dat nog even duidelijker willen uitleggen?

Hoe je dat met dat pennetje moet doen, dat kan ik je niet uitleggen. Dat moet je ter plekke zien. Moet je nu de buitensingel om de bomen draaien, zodat ie op zijn plaats blijft? Dan kan je toch de plek van dat pennetje verwaarlozen? Dat heb je dan toch niet echt nodig? Dat moet je zelf even zien, maar houd de veligheid in de gaten; je zult met deze lange bomen niet snel hebben dat ze uit de lichtogen wippen en de sulky met de bomen recht op laten staan. Dat is mij eens overkomen, de sulky moest over een stoepje, maar er was eerst een kuiltjeje, wipten de bomen uit de lichtogen: lag ik op straat. auw!
Van bomen zo lang kan je makkelijk brancardbeugels laten maken bij een smid of metaalbewerker. Dan heb je 1e: én veiligheid, want de lichtogen zijn 'dicht', 2e: én je pony wordt niet gehinderd doordat de bomen in zijn hals steken.
De voetsteunen zijn geen rem voor de totale combinatie, maar voor de pikeur alleen; als de pony plotseling stopt, valt zij naar voren; tussen de benen van het paard. Met gebruik van de voetsteunen kan ze zich schrap zetten te voorkomen dat ze van de zitting valt bij een onverhoedse beweging. Zonder die steunen kan je nooit het paard laten versnellen, want je wiebelt heen en weer. Zoals dat meisje nu zit is heel gevaarlijk.
P.S.Mijn dochter heeft ook zo'n zelfde sulky, maar dan fel rood. Ze is er ook zo blij mee. Daar loopt een shet van 85cm. voor.

Nog een ding: het meisje laat de leidsels erg slingeren achter zich aan, ze zit er zelfs op. Heel erg onveilig! Als de pony schrik ze er valt af en haar benen raken verstrengeld in het leidsel, kan je de engste ongelukken krijgen. Je bent dan de situatie niet meer meester.
Adviesje: Maak aan het gespje of aan het eind van de leidsels een schoenveter (lekker zacht materiaal, maar ook sterk) en haak dat voor je wegrijdt om je linkerpink of hand; als de pony het leidsel uit je handen rukt, heb je ze altijd nog vast. En mocht ze er af vallen, heeft zer nog grip op de situatie, zo kan je de pony zó wél tot stoppen dwingen.
Veel plezier met rijden!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:54

Silenkai schreef:
Hee, ja dit is op het clusius college, maar de de pony komt er niet vandaan hoor. Die is helemaal van mij Knipoog

Euhh ik zat al te denken: wanneer komt er eens iemand met 'baantermen' smijten Knipoog

Dit is een 'gewoon' borsttuigje en een gewone sulky met van die uitstekende pennetjes eraan, dat het lamoen niet door de lichtogen heen kan schuiven. Het borsttuigje klik ik vast aan de gespen van de lichtogen.

hmmmm, volgens mij ziet een standaard borsttiug voor het mennen wel ietsie pietsie anders uit.
weet je toevallig ook waar je dit soort draverstuigen kunt krijgen?

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:15

wat leuk joh leuke pony en mooie sulky Tong uitsteken