Silenkai schreef:Zat er idd al aan te denken om die lichtogen te laten zakken.. De reden waarom die bomen zo raar naar voren steken komt dus ook daardoor.. Er zit al een buiging in de bomen, en een pennetje zegmaar, om te voorkomen dat de bomen heen en weer schuiven, ben alleen nog even aan het uitvogelen welke manier de beste is om dat pennetje te gebruiken. Heb nu de lichtogen achter het pennetje, maar zat vannacht te bedenken dat ik beter de lichtogen voor het pennetje kan laten en dan die riem van de lichtogen erachter.
Maar hoe die voetsteunen zouden moeten fungeren als rem is mij een raadsel, zou je me dat nog even duidelijker willen uitleggen?
Hoe je dat met dat pennetje moet doen, dat kan ik je niet uitleggen. Dat moet je ter plekke zien. Moet je nu de buitensingel om de bomen draaien, zodat ie op zijn plaats blijft? Dan kan je toch de plek van dat pennetje verwaarlozen? Dat heb je dan toch niet echt nodig? Dat moet je zelf even zien, maar houd de veligheid in de gaten; je zult met deze lange bomen niet snel hebben dat ze uit de lichtogen wippen en de sulky met de bomen recht op laten staan. Dat is mij eens overkomen, de sulky moest over een stoepje, maar er was eerst een kuiltjeje, wipten de bomen uit de lichtogen: lag ik op straat. auw!
Van bomen zo lang kan je makkelijk brancardbeugels laten maken bij een smid of metaalbewerker. Dan heb je 1e: én veiligheid, want de lichtogen zijn 'dicht', 2e: én je pony wordt niet gehinderd doordat de bomen in zijn hals steken.
De voetsteunen zijn geen rem voor de totale combinatie, maar voor de pikeur alleen; als de pony plotseling stopt, valt zij naar voren; tussen de benen van het paard. Met gebruik van de voetsteunen kan ze zich schrap zetten te voorkomen dat ze van de zitting valt bij een onverhoedse beweging. Zonder die steunen kan je nooit het paard laten versnellen, want je wiebelt heen en weer. Zoals dat meisje nu zit is heel gevaarlijk.
P.S.Mijn dochter heeft ook zo'n zelfde sulky, maar dan fel rood. Ze is er ook zo blij mee. Daar loopt een shet van 85cm. voor.
Nog een ding: het meisje laat de leidsels erg slingeren achter zich aan, ze zit er zelfs op. Heel erg onveilig! Als de pony schrik ze er valt af en haar benen raken verstrengeld in het leidsel, kan je de engste ongelukken krijgen. Je bent dan de situatie niet meer meester.
Adviesje: Maak aan het gespje of aan het eind van de leidsels een schoenveter (lekker zacht materiaal, maar ook sterk) en haak dat voor je wegrijdt om je linkerpink of hand; als de pony het leidsel uit je handen rukt, heb je ze altijd nog vast. En mocht ze er af vallen, heeft zer nog grip op de situatie, zo kan je de pony zó wél tot stoppen dwingen.
Veel plezier met rijden!