[AR] shet voor het eerst voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

shet voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:14

hoi allemaal,

vandaag hebben we mijn shet een tuig omgedaan en voor de kar gezet.
we zijn 1x de steeg op en af gereden.
we hebben het tuig alleen nog niet helemaal zoals we het willen maar we moeten wat proberen (we hebben namelijk 3 tuigen bij de kar gekregen en alle onderdelen waren los van elkaar) dus nu uitzoeken wat waarbij hoort etc.
verder vond ik de lamoen erg hoog zitten...ik denk dat zodra je moet omkeren dat de lamoen dan in de pony's hals komt.(dan heb ik het over echt scherpe bochten)
Iemand die al jaren ment (een boer) heeft ons geholpen maar de ervaring die ik heb in het mennen is nog niet zo groot en mijn vorige menpony mende ik met een "bijgeleverd" tuig van de pony en er zat geen broek aan.
Ik moet dus alles nog een beetje leren kunnen jullie tips geven?
WEL GRAAG BRUIKBARE Knipoog
ohw ja...de strengen zitten al op z'n langst....is de lamoen niet te lang??? of zou het probleem verholpen zijn door de lamoen lager te hangen (Wat volgens mij moet maar volgens die man niet en die heeft zijn koetsiersbewijs.... Ziek )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sappos

Re: shet voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:16

Wat schattig zeg. De strengen mogen wel een stuk korter, maar dat is lastig te zien omdat het allemaal poseerfoto's zijn.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:17

Sappos schreef:
Wat schattig zeg. De strengen mogen wel een stuk korter, maar dat is lastig te zien omdat het allemaal poseerfoto's zijn.

ja dat dacht ik ook maar als ik ze korter doe zit ze al met d'r bips tegen de kar...ze trekken netjes strak als ze loopt

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:33

Leuke foto's. Alleen zie ik een lamoen wat in de nek prikt als jij een bochtje wil maken.
Deze hoort ongeveer op de schoduer te zitten en mag ook iets lager!

Suc 6 ermee leuke pony.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:00

Buckje schreef:
Leuke foto's. Alleen zie ik een lamoen wat in de nek prikt als jij een bochtje wil maken.
Deze hoort ongeveer op de schoduer te zitten en mag ook iets lager!

Suc 6 ermee leuke pony.

ja dat staat ook in mijn verhaal Knipoog dat hij lager moest dacht ik ook al maar volgens die man hoefde het niet en hij deed hem tot 2x toe hoger dus toen dacht ik laat maar even tot hij weg is....de banden van de kar moeten nog opgepompt worden dus we konden toch niet ver.
hopelijk zit het tuig goed...al ga ik nog wel een ander van de 3 proberen dit was de nieuwste en het stijfste dus nu nog x soepelere proberen Knipoog
bedankt voor je reactie! Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:07

het probleem met het lamoen onstaat (volgens mij) doordat er geen stophaken aan het lamoen zitten. het lamoen schiet dan door. hierdoor komt hij ook zo hoog. Er is niet 1 foto waar de strengen strak staan, dus verder lastig te beoordelen wat betreft lengte.
wel vind ik het lamoen veeeeeeeeels te smal. zo kan je pony sowieso niet in de de juiste buiging en stelling de bocht door komen.

je lichogen zitten volgens mij binnenste buiten. de singel hoort buitenom te lopen. en je broekriempjes horen om het lamoen ipv er over.

wat heb je eigenlijk onder het borsttuig zitten? als dat een beschermer is, kun je die er beter afhalen. je pony trekt namelijk op de rand van de beschermer.

hopelijk kun je er wat mee Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:08

Ik zie verschillende dingen die niet goed zitten.
De riem die door het schofte loopt met de ringen waar het lamoen door moet zit gedraait. De broek moet ook om het lamoen heen, deze zit nu alleen door het oog van de lamoen. En de buitensingel moet om het lamoen heen deze zit er nu onder door en daardoor dus gedraait als je dit goed doet dan los je probleem 1 ook op. En is zou een stuk van het lamoen afhalen, de hoogte is wel goed maar deze is veels te lang voor deze pony. Als ze eens een keer haar hoofd naar links of rechts wil draaien kan ze haar hoofd daar aan stoten en dan moeten we niet hebben. Ik geloof niet dat deze man het koetsiersbewijs heeft want er zitten 3 dingen van het tuig verkeerd. Veel succes ermee en vraag de volgende keer iemand die er wel verstand van heeft dan kan diegene het goed aan jouw leren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:36

Het meeste is hier al benoemd. Ik zie in ieder geval zo al dat jouw professione hulp niet zo professioneel is als dat hij beweerd.
Ik weet niet wat er voor op de borst hangt maar haal het eraf. Volgens mij is het een schoftbeschermer.
De broekriempjes minimaal 1 slag om het lamoen heen, mischien kan je zelfs twee slagen. Zonder stophaken zal het lamoen steeds zover doorschieten. Je kan ook aan het doorschieten van het lamoen zien dat je broekriemen geen nut hier hebben. De lichtogen zitten gedraaid. Daardoor loopt het borsttuig vast tegen de oversingel ipv dat hij soepel kan bewegen.
Ik denk dat de lengte van het lamoen wel meevalt als je eenmaal stophaken erop heb zitten. Dan heb je misschien ook wat meer breedte achter. Dit is vaak erg smal met die houten lamoenen en vooral bij shetten met een dikke winterbuik en vacht moeilijk te beoordelen.
Verder mis ik een zweep. Ook al gebruik je hem nog niet, neem hem wel mee in de hand zodat je eraan went om deze in de hand te houden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:39

Als de pony gaat lopen, loopt ze 20 cm en daarna neemt ze de wagen pas mee. Daardoor zitten de lichtogen netjes aan het einde van het lamoen en zijn de strengen op lengte. Maar doordat de wagen geen rem heeft, het lamoen geen stophaken heeft en de broek veel te los zit (en dus geen effect heeft), rijdt de wagen nog een behoorlijk eindje door als de pony al stilstaat. Het is tot nu toe nog goed gegaan, maar als ik het zo zie zal de wagen tegen je pony aanrijden als je vanaf een bergje naar beneden gaat. En dan ga je ineens héél hard naar beneden Knipoog Probeer 2 van deze dingen op te lossen; broek en stophaken.
Verder heb ik niet zo enorm veel nieuws te vertellen; lichtogen zitten gedraaid, borstbeschermer zit niet goed vast (liever geen borstbeschermer dan eentje die los gaat). Lamoen is inderdaad erg smal, maar ik geloof niet dat dat een groot probleem is als je recht over de weg rijdt. Als je gaan dressuur rijden met deze pony, zal dat niet fijn gaan met deze wagen.

Maar je hebt een erg leuke pony ervoor staan!! Is ze helemaal zwart of heeft ze nog een verborgen aftekening?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:48

Sjonniej schreef:
Als de pony gaat lopen, loopt ze 20 cm en daarna neemt ze de wagen pas mee. Daardoor zitten de lichtogen netjes aan het einde van het lamoen en zijn de strengen op lengte. Maar doordat de wagen geen rem heeft, het lamoen geen stophaken heeft en de broek veel te los zit (en dus geen effect heeft), rijdt de wagen nog een behoorlijk eindje door als de pony al stilstaat. Het is tot nu toe nog goed gegaan, maar als ik het zo zie zal de wagen tegen je pony aanrijden als je vanaf een bergje naar beneden gaat. En dan ga je ineens héél hard naar beneden Knipoog Probeer 2 van deze dingen op te lossen; broek en stophaken.
Verder heb ik niet zo enorm veel nieuws te vertellen; lichtogen zitten gedraaid, borstbeschermer zit niet goed vast (liever geen borstbeschermer dan eentje die los gaat). Lamoen is inderdaad erg smal, maar ik geloof niet dat dat een groot probleem is als je recht over de weg rijdt. Als je gaan dressuur rijden met deze pony, zal dat niet fijn gaan met deze wagen.

Maar je hebt een erg leuke pony ervoor staan!! Is ze helemaal zwart of heeft ze nog een verborgen aftekening?

bedankt voor de info....ze is helemaal zwart.
Ze is 8 en heeft altijd alleen op keuringen gelopen en veulens grootgebracht.
heb haar van mijn instructrice gekocht als gezelschap voor mijn paard maar ze word een beetje erg dik en aangezien ik en menkar kon krijgen wil ik weer gaan mennen...alleen is het al zo lang geleden en ik mende zonder broek met mijn vorige pony.

ik ben over drempels wezen rijden maar hij stopt hem wel op tijd.
en dat die lichtogen fout zitten is bekend dat wist ik wel maar die gespen zaten vast geroest en toen had ik het tuig er al op liggen.
alleen ik denk dat ik toch even een boekje koop want sommige omschrijvingen zijkn makkelijker als ik ze op een foto/plaatje erbij zie....dus evt foto's zijn ook goed!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:54

Ah, daar is dat leuke karretje weer! Ik vind het zo een leuke combinatie, met een mooie pony.

Alle verbeterpuntjes zijn hierboven al genoemd, maar als je plaatjes/voorbeelden zoekt, kijk even op:
http://www.mencursus.net/

Genoeg duidelijke plaatjes die je wellicht verder helpen.

Succes!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:28

Het meeste is al geneoemd, ik mis de strengophouders en je gecombineerde lende-kruisriem hangt veel te laag, deze hoort op het hoogste punt (als het ware zijn kont) van je pony te liggen. Ligt nu te ver naar zijn staartaanzet toe.
Veel menplezier (en zoek iemand die er wel verstand van heeft en of neem les).
Leuke combi!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 03:00

Afbeelding
Even een foto van mijn enkelspan

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:51

@ napie: bedankt voor die foto daar kan ik wat mee!
verder iedereen bedankt....alleen wat moet ik met die lamoen?....korter maken...lager hangen...dat hij smal was viel mij al op toen ik de kar ging halen maar hij is toch echt altijd voor een shet gebruikt....?!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:19

Begin eens met stophaken en bekijk dan verder wat ervan terecht komt. Voor echte buiging is hij te smal, maar je kunt er natuurlijk wel gewoon ritjes langs de weg mee maken.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:24

Inderdaad, stophaken op je lamoen lossen het hele probleem op. Die houden daardoor de pony op de juiste plek in verhouding tot je lamoen. Daardoor zullen ook je strengen beter op maat blijven.
De breedte kan prima hoor. In principe is het zo dat hoe breder het lamoen, hoe meer de pony kan buigen, waardoor hij prettiger loopt. Met name met dressuur of marathon heb je dit nodig. Voor rechte stukken over de weg is dit niet zo erg. Maar als je op een veldje dressuur gaat oefenen, zal dat erg lastig zijn voor je pony.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:33

amazingstar schreef:
alleen wat moet ik met die lamoen?

Ik zou zeggen; gooi hem in de openhaard, neem er een rood wijntje bij samen met iemand die je graag mag, dan heb je er nog het meest plezier van. Tong uitsteken

Het is inderdaad erg smal en ik vind hem erg grof.
Als je er een van ijzer laat maken kun je hm mooi uit laten buigen zodat de pony meer ruimte heeft en aanpassen naar jouw wensen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:42

BlackDevils schreef:
amazingstar schreef:
alleen wat moet ik met die lamoen?

Ik zou zeggen; gooi hem in de openhaard, neem er een rood wijntje bij samen met iemand die je graag mag, dan heb je er nog het meest plezier van. Tong uitsteken

Het is inderdaad erg smal en ik vind hem erg grof.
Als je er een van ijzer laat maken kun je hm mooi uit laten buigen zodat de pony meer ruimte heeft en aanpassen naar jouw wensen.

heh,je bent me net voor. Tong uitsteken
ik had voor mijn hackney ook best een leuk karretje om toen mee te beginnen.
kar was leuk maar het lamoen niet,die eraf gegooit en een nieuwe op maat laten lassen,overal vanaf. Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:47

mee eens BB!! Knipoog

want ik neem aan dat je bij een buitenritje over de weg ook wel eens een bochtje maakt.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:07

Begrijp ik het goed dat je de pony uit de wei hebt geplukt tuig erop kar erachter en lopen maar?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:11

shennie schreef:
Begrijp ik het goed dat je de pony uit de wei hebt geplukt tuig erop kar erachter en lopen maar?

dat begrijp je fout....uiteraard is hieraan training vooraf gegaan!
ze heeft 1st alleen maar met tuig gelopen en leren sturen 2 maanden lang en toen banden/pallet erachter en ze sleept nu al 2 maanden mijn bak....verkeersmak is ze allang dat was bij de vorige eigenaar al.

Honey_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:28

Ziet er schattig uit joh!
Altijd leuk om te zien zo'n kleintje voor de kar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:12

Leuk zeg dat ie het zo goed doet, lamoen lijkt me niet echt fijn.
Ach het is een leuk karretje zo om te zien. Hout is lastig aan te passen. Misschien even navragen wat het kost om een andere te laten maken. Of eentje te laten aanpassen zodat hij op je kar past.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:25

Volgens mij kun je het lamoen zelf gewoon wat lager hangen, zorg vervolgens wel dat de broek goed zit en goed door het oog(als die aan het lamoen zit) Dan kan het ook niet gaan verschuiven....

Ik had hetzelfe probleem met de strengen, maar zodra je de broek goed hebt zittten is het opgelost...