[AR] Picknick tocht bij Het Huifkarcentrum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Picknick tocht bij Het Huifkarcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:37

Ik wilde weer graag een keertje weer mennen in echt bos waardoor ik wat vrienden heb uitgenodigt om weer eens met elkaar te gaan mennen. Ik had twee adres, bij de Kronkel of Het Huifkarcentrum te Zeddam. Uiteindelijk hebben we voor laatse gekozen omdat ze daar de liefste paarden hebben.

Vorige keer hadden we daar gemend met een Fjord genaamd Mira. Super brave en hele leuke Fjord. Maar ik zag dat ze ook tinker voor een kar hadden staan en dat lijk mij ook wel heel leuk voor een keertje.
Afbeelding
We kregen toen Grace mee, een hele brave Tinker. Af en toe was ze wel even sloom maar wanneer ze eenmaal lekker liep bleef ze ook lekker door gaan net als echte Tinker.
Afbeelding

De omgeving was net als vorige keer weer prachtig.
Afbeelding

Op gegeven moment waren we bij parkeerplaats uitgekomen waar we konden gaan picnicken. Dit was het spannends moment. Want volgens de eigenaar loopt Grace net als Mira niet over picnickkleed.
Afbeelding

Natuurlijk konden we Grace niet in de kouw laten staan net als ons zelf.
Afbeelding

Enja Ja bij he thuifkarcentrum krijg je idd hele brave paarden mee waar mee je ook rustig een uurtje mee gezelig kan picnicken zoals beloofd.
Het was heel gezellig
Afbeelding
En Grace deet ook heel gezellig met ons mee.
Afbeelding
Er was ook heerlijke warme tomatensoep
Afbeelding
En was evens hier nog steeds genieten van mooie natuur en het heerlijke weer.
Afbeelding

Op de terug weg ben ik wezen mennen, Grace lekker in draf.
Afbeelding
Gellukig waarschuwde de andere mij dat de huif breder is dan de menwagen zelf voordat ik de huif er af ree Nagelbijten / Gniffelen doordat ik zo netjes aan de kant ging voor de andere weg gebruikers.
Om dravend door de bochten te gaan vondt ik geen probleem, maar gevolg was wel dat er beetje paniek uitbrak achter in de huifkar doordat alle picnick spullen van de bankjes afviel Nagelbijten / Gniffelen
En al draven heeft er ook tot toe gebracht dat we over de terug weg maar half uurd hadden gedaan in plaats van een uur. Al vondt ik wel super leuk zo Tinker, het is toch weer heel wat anders dan een Fjord.
Laatse stuk hebben we natuurlijk nog even uitgestapt en daar hebben we Grace netjes naast Mira gepakeerd. Toen hebben we nog even afscheid genomen.
Afbeelding

Natuurlijk heb ik Mira ook nog even dikke knuffel gegeven, wat is dat toch een leuke Fjord Haha! Terwijl zij even uitruste met haar kin op de balk Clown .
Afbeelding

Bonte

Re: Picknick tocht bij Het Huifkarcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:05

Zo Joram, jullie hebben een leuke dag gehad met lekker weer.
Leuke foto's Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:34

Ja, idd en lekker gegeten met een paard aan tafel. Mocht dat thuis maar ook Clown
Is wel lang geleden dat ik je voor laats heb gesproken, waar hang jij tegenwoordig rond ?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:57

Joram schreef:
Ja, idd en lekker gegeten met een paard aan tafel. Mocht dat thuis maar ook Clown
Is wel lang geleden dat ik je voor laats heb gesproken, waar hang jij tegenwoordig rond ?

Op de drafbaan. Knipoog

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:26

leuke fotó's zeg!!
Zeker geslaagd?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:48

Leuke foto's Joram en zo te zien was het een geslaagde rit,fijn dat Grace tijdens de pauze een deken opkreeg.
Op naar de volgende rit Haha!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:24

Heel leuk fotoverslag van een hele leuke dag! Zo te zien hebben jullie je wel vermaakt met de rit. En gezellig gepicknicked Tong uitsteken

En geef mij maar een tinker hoor... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:13

Ja idd Ja Ook voor de kar is zo Tinker echt heerlijk paard Lachen
Tinky, ik dacht dat is vast wel lekker voor Grace zo dekentje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:22

ITP---> AR-ITP

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:34

Ziet er erg leuk en gezellig uit, práchtige omgeving ook, jullie hebben zeker veel plezier gehad, zo te zien Lachen

En zo te zien ook een érrug braaf paard inderdaad; je kan een ingespannen paard beter nóoit zomaar los laten staan zonder iemand die op de bok zit, of iemand die voor het paard staat met een halstertouw aan het bit.
Op deze manier vraag je echt om ongelukken, al blijft dit paard dus gelukkig nu braaf staan.
Stel dat het beestje ergens van schrikt, dan ben je al zittend toch echt te langzaam.
Vind het dan ook een beetje onverantwoord van het verhuur-bedrijf dat daar geen duidelijke instructies over zijn gegeven....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:21

Zeker een braaf paard dat zomaar blijft staan. Waarvoor dient het touwtje aan het bit eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:54

JoyCiej007,
Het werdt juist verteld in de instructies dat bedoeling is dat je op deze manier pauze houdt. De paarden van hun zijn er juist aangewend om op deze manier stil te staan met kleed voor hun op de grond waarop iemand zit. Gelukig ben ik voor rest lekker fit en jong zodat ik met gemakt snel op kan staan voordat paard paar passen heeft gezet.

liberty,
Dat wordt als anti graas touwtje gebruikt. Dat touwtje is boven bit vast gemaakt zodat zachte werking heeft op bit en zit loopt vervolgens door de haak op de schoft. Dankzij dit touwtje kan het paard niet met zijn hoofd op grond lopen om zo doende te gaan grazen. Tijdens mennen merk je er niks van.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:21

Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad en dat je zo goed bent voor het paard (deken en zo).
Maar ook ik vind het onverantwoord om het paard los te laten staan, laat staan zittend er voor.
Je bent altijd te laat als hij gaat, hoe snel je ook bent.
Bij voorkeur iemand op de bok én iemand er voor.
Een paard kan het wel gewend zijn, maar het zijn en blijven vluchtdieren en ook het braafste paard, waar je het niet van zult verwachten, kan schrikken en aan de haal gaan.
Uit het verhaal kan ik niet opmaken of je een ervanren menner bent, maar als dat wel zo is, had je beter horen te weten.
Als je een onervaren menner bent, had je een betere voorlichting horen te krijgen bij dat bedrijf en zijn ze op dat punt ernstig te kort geschoten.
Ik vind het onverantwoord op deze wijze en ik geef JoyCie helemaal gelijk.
Maar goed dat is mijn mening.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:29

Joram schreef:
JoyCiej007,
Het werdt juist verteld in de instructies dat bedoeling is dat je op deze manier pauze houdt. De paarden van hun zijn er juist aangewend om op deze manier stil te staan met kleed voor hun op de grond waarop iemand zit. Gelukig ben ik voor rest lekker fit en jong zodat ik met gemakt snel op kan staan voordat paard paar passen heeft gezet.

Zie ook de post van josie.

Dat je bewust deze instructies mee kreeg van dit verhuurbedrijf vind ik eigenlijk al hélemaal onverantwoord!
De paarden zullen vast braaf, bomproof en 'het gewend' zijn, daar twijfel ik niet aan.
Waar men wél bedacht op zou moeten zijn, is dat we hier te maken hebben met levende wezens, met vluchtdieren.
Ookal hebben ze de paarden het goed aangeleerd, dan nóg. Als ze schrikken en echt in paniek zijn, dan denken ze heus niet 'goh ik heb ooit eens geleerd om dan maar braaf te blijven staan en niet over het kleed én de mensen heen te rennen'. Nee dan gaan ze gewoon.
Dan kun jij nog 'zo jong en fit zijn' als je wilt, maar feit is gewoon dat je dan 10x te langzaam bent, daar valt gewoon echt niet aan te twijfelen, voordat jij in de benen bent en het paard beet hebt gegrepen, is het paard met wagen (!) allang gevlogen en heb jij het nakijken.
En dan kunnen we met z'n allen weer het zoveelste ongeluk met paard en wagen lezen....

Vind het zowiezo al een slecht plan, die verhuurbedrijven; ook niet-paardenmensen met 0,0 paardenkennis kunnen bij sommigen zo een paard met wagen mee krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:18

Ook als paard ingespannen staat voor de kar met iemand op de bok kunnen er ernstige ongelukken gebeuren wanneer paard onverwacht schrik en vervolgens niet meer op de menner reageerd door de schrik. In die zin is beter om een paard nooit voor de kar te te spannen. Het is daarom veiliger voor paard om 24 uur op stal te laten staan, maar ook dan bestaan er kansen dat paard ziek kan worden. Wil je paard 100% zekerheid geven dat hem niks zal overkomen...........

Sorry waar gaat dit nou over ???

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:29

Joram schreef:

Over het feit dat je de risico's niet nodeloos groter hoeft te maken dan ze al zijn...

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:47

Joram schreef:
Ook als paard ingespannen staat voor de kar met iemand op de bok kunnen er ernstige ongelukken gebeuren wanneer paard onverwacht schrik en vervolgens niet meer op de menner reageerd door de schrik. In die zin is beter om een paard nooit voor de kar te te spannen. Het is daarom veiliger voor paard om 24 uur op stal te laten staan, maar ook dan bestaan er kansen dat paard ziek kan worden. Wil je paard 100% zekerheid geven dat hem niks zal overkomen...........

Zo, jij voelt je schijnbaar op je lange tenen getrapt.
Ik kan beter de vraag stellen waar jóuw post over gaat.

Dat een paard voor de wagen kan schrikken als je als menner zijnde al alles doet voor de veiligheid, dan kun je daar niets aan doen, dat het is het risico van het werken met een levend wezen.

waar je wél wat aan kan doen, is het niet moedwillig nemen van grote risico's, zoals ook SuseQ zegt.
een ingespannen paard los laten staan is gewoon vragen om problemen, het is gewoon écht ontzettend dom om te doen, net als dat het ontzettend dom is om een ingespannen paard het hoofdstel af te nemen.

En snap je daar nou echt niets van of wíl je het niet snappen, tsja dat zegt dan meer over jou dan over ons. Iedere menner zal het er mee eens zijn dat dit gewoon een ontzettend groot uitlokken is van gevaar.

Edit: en dat er door zo'n ongeluk een paard verongelukt zal me eerlijk gezegd worst zijn. Het gaat niet alleen om de risico's voor het paard, jezelf en je mede-passagiers in de wagen, het gaat ook om de gevaren voor alle andere weggebruikers.
heb je ooit gezien hoe dat er uit ziet, hoe dat is, wat er gebeurd, als een ingespannen paard zónder iemand op de bok er vandoor gaat met een wagen achter zich????
Dat is 'the most worst scenario ever', en dat brengt 9 v/d 10 keer een ontzettend grote ravage en een boel ongelukken met zich mee.
En om dat zo goed mogelijk te voorkomen, zijn de voorzorgsmaatregelen errug simpel: zet iemand op de bok met de leidsels en zweep in de hand en houdt paard gewoon in de gaten. Zelfs er voor gaan staan met een halstertouw aan het bit verminderd het risico al aanzienlijk.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:09

Joram het ziet er gezellig uit hoor.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:09

Het ziet er inderdaad gezellig uit en kan me voorstellen dat je de instructies van het verhuurbedrijf opvolgt. Maar toch is het erg onverstandig...Ook al zijn de paarden het gewend en superbraaf.
Iemand zei me eens dat de makste paarden je grootste vijand zijn en hij heeft helemaal gelijk! Juist bij die dieren zijn mensen minder alert en gebeuren er sneller ongelukken.
En inderdaad is een op hol geslagen aanspanning een nachtmerrie en het kan echt in een fractie van een seconde gebeurt zijn. Rafiq heeft dat 1 keer gedaan (er stond zelfs 3 man omheen en 1 hield hem vast) en dat was gelukkig in de bak en hij had niet veel ruimte... Maar ik kan je vertellen dat dat al met donder en geweld ging en de wagen helemaal total loss was. Je moet er niet aan denken dat zoiets op de openbare weg gebeurd met alle gevolgen van dien....

Maar goed, leuk dat jullie het zo gezellig hebben gehad en dat het paard zo braaf is geweest. Het zijn leuke foto's.
Het is niet de bedoeling om je af te zeiken hoor. De mensen die kritiek hebben komen alleen maar op voor de veiligheid van anderen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:19

Ik vind dat de toon in dit topic wel wat vriendelijk aangeslagen mag worden. De post van Aukie is daarentegen erg netjes en verteld voldoende!!

TS heeft een wagen incl. paard gehuurd, heeft daar instructies over gekregen. Hij heeft de instructies opgevolgd en heeft een geweldige dag gehad. Waarom wordt het TS kwalijk genomen dat dat de instructies van het verhuurbedrijf heeft opgevolgd??? Doe allemaal asjeblieft niet zo opvliegend, wees blij dat er iemand is die netjes alle instructies opvolgt!! Hij kan er ook niets aan doen dat jullie deze instructies niet veilig vinden.
Relax allemaal en bekijk de situatie even wat breeder dan door een wc-rolletje. Áls TS dit had gedaan, ondanks dat het verhuurtbedrijf had gezegd; Span het paard uit en knoop hem aan een halster aan een boom. Dan hadden jullie het 'recht' gehad om lelijk te doen tegen TS. Maar nu wist hij niet beter en heeft netjes instructies opgevolgd.

Ik zie dat je een erg leuke dag gehad hebt, wat fijn!! Gelukkig is alles goed gegaan inderdaad. Jammer dat het verhuurbedrijf er wat rare gewoontes op nahoudt.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:02

Een paard uitspannen en weer inspannen is ook zeker niet iets om aan onervaren mensen over te laten. Daar kan het natuurlijk ook flink mis gaan dus aan een kant begrijp ik het verhuurbedrijf wel. Het enige wat er nog bij de instructies zou moeten staan, is dat iemand het paard vast blijft houden.
Ik denk dat er nu wel genoeg over is gezegd. Het gaat er tenslotte om dat Joram een gezellige dag heeft gehad en dat met ons wil delen. Tuurlijk kan er een keer gewezen worden op dat het onveilig is, maar er hoeft niet over doorgezaagd te worden (heb ik me ook schuldig aan gemaakt, sorry...)
Joram, veel plezier verder met het rijden en mennen!

carlijnepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:22

weetje hoe leuk! ik ben daar ook een keer geweest en toen had ik ook Mira. Haha! wel toevallig. Bloos