[AR] Romy en haar dierenvriendjes :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Romy en haar dierenvriendjes :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:34

Hoi allemaal!

Vandaag was Romy aan de beurt om met de sulky te gaan.
Het was heerlijk weer vandaag, dus ook een goed moment om (nu het nog kan) zonnige foto's te maken Tong uitsteken
Vandaag hadden we er ook maar voor gekozen om een lang ritje te gaan maken, we zijn ook naar plekjes gereden waar we eerder nooit zijn geweest met de sulky.
Daar kwamen we allemaal leuke dieren tegen, die Romy hoi kwamen zeggen (op hun dieren manier Tong uitsteken)

Genoeg gepraat nu de foto's Tong uitsteken

1 Net op weg, schudden met die billen Hyper!
Afbeelding

2 Op naar de dierenvriendjes! Tong uitsteken
Afbeelding

3 Ah! onze 1e vriendje Koe , wat zien jullie er raar uit! (linker koe is zelfde kleur als romy Nagelbijten / Gniffelen )
Afbeelding

4 Ohw maar dit vriendje ken ik wel, maar wat ben jij GROOOT! Wow! (en dik hihih Nagelbijten / Gniffelen )
Afbeelding

5 Nog een bekend vriendje, dit is meer mijn type Lovers
Afbeelding

6 En toen gingen we weer naar huis, naar mijn beste vriendje Haha! Doei, doei
Afbeelding

7 Ook nog even een kort filmpje toen we bij de Koe kwamen.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken allemaal! Doei!

djaynikey

Re: Romy en haar dierenvriendjes :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:36

wat een leuke pony zeg...
en mooie foto's ...

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:48

Haha dat filmpje! He koeien... ik stop lekker Tong uitsteken

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:55

Leuke foto's zeg! Romy is ook een leuke shet!

En dat filmpje! Lekker kijken naar de koeien, haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:59

Leuke pony, mooie foto's.
Maar ik zou toch wat strenger gaan optreden dan op het filmpje (mits dit je normale reactie is). Het zou toch wat zijn als hij altijd maar mag stoppen als hij iets vreemds ziet.
Waar je ook op moet letten is je zweep. Het filmpje is niet overduidelijk, maar volgens mij tik je hem in die 22 sec. minstens 15 keer aan. Niet gek dat hij er dan ook niet meer op reageert als het moet (op het moment dat hij stopte).

Veel plezier verder met je pony!! Lekker genieten van dier en zon.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

leuke pony, ziet er leuk uit!
jullie hebben er veel plezier in Haha!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:20

@ Sjonniej,
Dat zie je verkeerd Tong uitsteken we gebruiken ons zweepje namelijk maar zelden, de pony word maar 2x aan het einde met het zweepje aangetikt, de rest van de tijd hangt dat touwtje gewoon naast de pony, waarschijnlijk door de beweging van de wagen lijkt het of de pony getikt word.
Wij zagen de koeien al en ik had al tegen Eva gezegd dat ik wou stoppen voor een foto, Romy stopte zelf al dus ik zei tegen Eva laat haar maar staan.
Normaal moet Romy ook gewoon doorlopen, maar ja nu stopte ze toch al waar ik uit wou stappen Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:48

_vivi_ schreef:
Normaal moet Romy ook gewoon doorlopen, maar ja nu stopte ze toch al waar ik uit wou stappen Tong uitsteken

Waarom dreef je dan toch nog 2 x met de zweep toen ie stopte (en niet reageert)?

Verder met Sjonniej eens, je slag ligt tegen de pony aan, dit is niet bevordelijk voor de gehoorzaamheid naar de zweep (zie einde).

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:01

BlackDevils dat moet je niet aan mij vragen Tong uitsteken ik ben die keer niet de persoon die de leidsels vast heeft, ik film.
Eva kan natuurlijk niet ruiken dat ik daar uit wou stappen, dus ze dreef Romy gewoon voort.
Ik heb gewoon gezegd blijf maar staan, maar dat staat verder niet op filmpje.
Verder reageert de pony heel goed op de zeephulpen, we doen zoveel mogelijk op stem, alleen gebruikt eva de zweep soms te snel, zoals wat je op het eind van het filmpje ziet, maar daar werk ik aan met haar.

Even voor de duidelijkheid, Eva is het meisje wat naast mij zat, ik zit op de bestuurders plaats.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:10

als hij uit zichzelf stopt, kun je hem beter nog een paar passen door laten lopen en hem dan zelf stil zetten. dit is ook duidelijker voor je pony.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:17

Dat klopt ook xelienx, dat was eva ook van plan dat zie en hoor je ook op het filmpje, maar ze mocht van mij blijven staan, mijn foutje dus eigenlijk, maar ja kan het niet meer terug draaien nu, wel volgende keer zeggen dat ze door moet lopen inplaats van stoppen Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:16

_vivi_ schreef:
Verder reageert de pony heel goed op de zeephulpen

Ze zal allicht beter op zeephulpen reageren dan op zweephulpen. Want als ze 2x wordt aangetikt, wiebelt ze nog niet eens met haar oor, dat kan ik eigenlijk geen goede reactie noemen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:39

Ah wat flauw zeg om dat spel foutje te citeren.
Ik snap wel dat je deze conclusie nu uit dit ene filmpje haalt, maar ik vind dat persoonlijk beetje kort door de bocht.
Het mennen gaat gewoon goed bij ons, alle dingen zitten er goed in bij deze pony, er kan natuurlijk altijd wat mis gaan dat hebben jullie zelf vast ook mee gemaakt als ervaren menners.
Ik heb altijd geleerd dat je fouten moet maken en mag maken, doe je dat niet leer je er niks van, dat wij nu een foutje hebben gemaakt nou het zij zo, ik kan het niet meer terug draaien zoals ik al had gezegd ik kan er alleen maar van leren.
Ik vind het jammer dat er verder alleen over dat mini stukje uit het filmpje word gepraat, voor mij is het niet zo erg dat dit een keer is gebeurd, ik heb liever dat mijn pony stil staat en kijkt dan als een gek er voor weg gaat rennen, want dat is nog veeeel gevaarlijker!
Vind je het nodig om er toch nog wat van te zeggen, kan je me beter een tip of advies geven wat eva en ik beter hadden kunnen doen, gelukkig heeft xelienx dat nu al gedaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:35

Ik vind het persoonlijk niet zo gek dat we alleen naar dat filmpje kijken. Dat is namelijk het enige waar we naar kunnen kijken, helaas heb ik niet de mogelijkheid om bij iedere plaatser van een topic ook even thuis te komen kijken.
Daarnaast vind ik het erg vervelend als ik iets zie op het filmpje, wat dan als 'niet waar' wordt afgedaan of 'ja maar die ander die reed' of een smile als Tong uitsteken . Als je mijn eerste reactie terugleest dan zie je dat ik daar heel erg vriendelijk reageer en zelfs nog in twijfel trek of het filmpje een juiste weergave van de werkelijkheid is. Ik heb dus mijn best gedaan om je te helpen, erg fijn dat je dat niet waardeerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:27

Leuke pony, doet het best netjes, lekker rustig.
Verder kan je het 'gezeur' vinden, maar ik ga wel met de rest mee, op deze manier ben je nogal inconsequent, dus daarin ga ik mee met Sjonniej, BD en Elien.

Nog wat kleine puntjes: op foto 3, 4 en 5 lijkt het alsof het borsttuig haar wat zou kunnen hinderen op de schouder.... Qua hoogte bij de borst ligt het volgens mij wel goed, maar voor mijn gevoel zou je de draagriem van het borsttuig nog best een gaatje of 2 omhoog kunnen hijzen, dan ligt hij ook iets hoger op de schouder en heeft de pony net iets meer schoudervrijheid.

Op foto 2 zou de menner haar handen een stuk hoger kunnen dragen; normaal gesproken horen de handen niet op de knieeen te rusten Knipoog Qua zweepvoering zie ik op foto 1 dat ze de zweep op een wat aparte manier vast heeft; nl. met haar wijsvinger als 'steun' op de zweep. Natuurlijk moet ieders dat voor zich weten, maar mij lijkt het totaal niet fijn hanteren en in de hand liggen.

Nog even terugkomend op die consequentie: ze zijn écht slimmer dan je denkt. Misschien denk je er niet altijd bij na, maar soms is een enkele keer al voldoende voor het kweken van ongewenst gedrag.
Zo ken ik shetten die standaard al gaan stilstaan als ze kinderen in het oog krijgen, omdat hun baasjes het altijd maar goed vonden dat de pony onder het werk gestoord kon worden door kids die 'die lieve pony' even wilden aaien.
Goed voorbeeld is mijn pony bijvoorbeeld; als we op rit zijn, rook ik graag af en toe een sigaretje op de bok. Zonder dat ik er erg in had, stopte ik eigenlijk altijd op dezelfde plaatsen om even een sigaret op te steken.
Ik liet mijn pony dan overgaan in stap en rustig in de berm halthouden.
Na verloop van tijd begon er bij mij toch iets te dagen; ik reed dan in draf langs een plek waar ik blijkbaar 9 v/d 10 keer een sigaret op stak. De pony ging zó hup over in stap, en parkeerde netjes in de berm om daar halt te houden. Totaal uit zichzelf.

Toen begon ik me te bedenken dat altijd dezelfde plek toch niet helemaal handig was Lachen Inmiddels is dit probleem al enkele jaren verholpen hoor, maar echt ze laten je af en toe verbaasd staan.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:18

Ik snap jullie punt wel en ik vat dat ook niet op als gezeur, misschien komt dat over maar zo bedoel ik dat niet, ik neem de tips echt wel serieus, alleen ik vertel er ook gewoon bij hoe het normaal gaat zodat er geen verkeerd beeld gevormd word.
Ik heb nu ook al 2x mijn fout toegegeven en dat ik er volgende keer beter op zou letten.
Het voorbeeld dat je geeft is wel duidelijk, als ik er zo over na denk is dat ook idd wel logisch.

Ik zal eens naar het borsttuig kijken, op de foto's hangt het bij de schouders idd wat laag.
Ik weet ook dat eva haar handen moet dragen, maar ze zegt deze manier van rijden het fijnste te vinden, ook hoe ze de zweep vast heeft, ik zelf vind het ook irritant zo met die vinger erop Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:22

Sjonniej schreef:
_vivi_ schreef:
Verder reageert de pony heel goed op de zeephulpen

Ze zal allicht beter op zeephulpen reageren dan op zweephulpen. Want als ze 2x wordt aangetikt, wiebelt ze nog niet eens met haar oor, dat kan ik eigenlijk geen goede reactie noemen.

_vivi_ schreef:
Ah wat flauw zeg om dat spel foutje te citeren.

Sorry, maar ik vind het eigenlijk wel erg origineel en gevat...
Vork Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:33

_vivi_ schreef:
Ik snap jullie punt wel en ik vat dat ook niet op als gezeur, misschien komt dat over maar zo bedoel ik dat niet, ik neem de tips echt wel serieus, alleen ik vertel er ook gewoon bij hoe het normaal gaat zodat er geen verkeerd beeld gevormd word.
Ik heb nu ook al 2x mijn fout toegegeven en dat ik er volgende keer beter op zou letten.
Het voorbeeld dat je geeft is wel duidelijk, als ik er zo over na denk is dat ook idd wel logisch.

Ik zal eens naar het borsttuig kijken, op de foto's hangt het bij de schouders idd wat laag.
Ik weet ook dat eva haar handen moet dragen, maar ze zegt deze manier van rijden het fijnste te vinden, ook hoe ze de zweep vast heeft, ik zelf vind het ook irritant zo met die vinger erop Clown

Achja, uiteraard is geen enkele situatie (en pony!) hetzelfde, dus voorbeelden aandragen is soms ook appels met peren vergelijken. Echter leken mij deze 'problemen' wel relevant idd om jou uit te leggen hoe sommige pony's toch zichzelf 'slim' vinden en deze, voor ons aparte linken, kunnen gaan leggen. Het één wordt soms zomaar aan het ander gekoppeld; klassiek voorbeeldje van de 'gedachtengang' van een paard is nog altijd het paard dat zich niet laat vangen, gefrustreerde ruiter krijgt dan uiteindelijk paard toch nog te pakken, en geeft hem eens even een flink oplawaai met strenge woorden dat het beest de volgende keer toch écht niet meer mag wegrennen.
En ja natuurlijk; het paard legt de link tussen het komen en het pak slaag, en zal zich de volgende keer nog wel 10x méer bedenken eer hij zich zal laten vangen!

Mag ik vragen hoe oud die Eva is? (gewoon benieuwd).
Ieders heeft zo zijn eigen voorkeuren. Echter, om daar altijd maar aan toe te geven is zeker niet verstandig. Ik loop ook tegen dit soort dingen aan; mijn 13 jarig buurmeisje doet de training vanaf de grond (en deed ohz.) van mijn menpony en mijn eigen ruintje.
Nu ze echt te lang gaat worden voor het rijden ohz. zijn we meer en meer bezig met het mennen; ik laat haar optuigen, inspannen, mennen, uitspannen, losrijden, dat soort dingen.
Op rit ment zij nu meer dan dat ik achter de leidsels zit.

Ook zij had bepaalde voorkeuren; 'nee toch maar liever niet die zweep in de hand, dat is zo zwaar en lang, dat is niet fijn'.... Tsja ik heb van mijn eigen fouten geleerd, toen ik begon met het mennen heb ik de zweep gelaten voor wat het was, met als groot gevolg dat ik op een gegeven moment écht opnieuw moest leren mennen met een zweep in de hand.
En ook mijn buurmeisje heb ik ontzettend vaak gecorrigeerd in haar handhouding; níet op de knieeen, draag je handen voor je gevoel 'hoog'.

Handen op de knieeen, benen wijd, kromme rug en peuk in je mond en je bent een heuze bouwvakker met een ongeinteresseerde houding op de wagen, beeld ik dan altijd maar uit...
Want buiten dat het ongeinteresseerd en onverschillig 'staat', is het ook zeker niet handig met de leidselhulpen, het sturen, én het zal hoogstwaarschijnlijk niet fijn aanvoelen voor de pony.

Je kan nu eenmaal niet voldoen aan ieders wensen; als jij een instructeur naast je hebt zitten die je het autorijden leert, zal hij ook niet genoegen nemen met 'ja maar in die spiegels kijken vind ik niet fijn, dus ja laat maar dat ga ik dan echt niet doen hoor'.... Knipoog

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:47

Eva is pas 15 geworden.
Ik zeg ook wel eens dat ze haar handen niet op haar knieeen moet laten rusten maar moet dragen, ik kan dat morgen wel met haar oefenen want soms doet ze het wel als ik haar er op wijs maar uit automatisme zakken die handen denk ik weer, ik moet er zelf dan ook beter op letten als die handen weer naar beneden gaan.
Ik ben nu vooral bezig met haar af te leren dat ze de zweep niet gelijk moet gebruiken maar eerst op stem (zij doet een combi van beide, terwijl de pony enkel op stem vaak ook al gewoon luistert).
Binnenkort nemen we ook weer les, bij onze nieuwe manege waar we met eigen aanspanning heen kunnen rijden, vorige lessen waren ergens anders met een ander paard.
In de les zullen de verbeter puntjes wel aan bod komen, waar we dan weer mee verder kunnen oefenen.

Edit: Heb net even wat foto's van eva en mij vergeleken hoe we onze handen houden en hoe de leidsels dan zitten.
Had gezien dat ze bij eva veel meer over de kont gaan en soms een leidsel langs de kont hangt, terwijl op mijn foto's beide leidsels net iets op de kont liggen of er net boven zweven waardoor ze rechter lijken.
Ik denk dat ik die foto's even print en aan haar laat zien, misschien ziet ze het zelf dan ook duidelijker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:14

Leidsels die op de kont rusten is inderdaad niet fijn en soms zelfs onduidelijk voor het paard.
Wel goed dat je er aan gaat werken; je moet eigenlijk constant een 'doel' hebben om naar toe te werken.

Het is idd érg belangrijk bij de zweephulpen om éerst (enkele) keren je stem te gebruiken, en dan pas de zweep. Aan de zweephulp moet dan ook een commando worden gekoppeld; dus niet 2x 'voorwaarts' roepen, pony reageert niet, en dan maar een tik; net voor of tegelijkertijd met die tik moet je nógmaals commando voorwaarts geven; pony zal dan gaan 'begrijpen' dat het commando voorwaarts op dat moment gekoppeld is aan de zweephulp, en zal eerder gaan begrijpen wáarom die tik nu volgt en wat je er dus mee wil bereiken (meer voorwaarts, actiever, e.d.).

Gebruik je de zweep in combi met je stem niet consequent genoeg, raakt de pony op een gegeven moment afgestompd op de zweep, en ja dan ben je nog verder van huis Knipoog
Zie je ook veel op manege's, bij die kinderpony's. Kids schijnen te denken dat ze blijkbaar constant moeten aandrijven, of kunnen hun benen/kuiten gewoon niet stil houden. Als je dan wél een keer beenhulp gebruikt om pony voorwaarts te drijven, zal hij daar nauwelijks meer op reageren; immers dat 'geschop' voelt hij al bij zo'n beetje iedere pas. Het neemt voor de pony de betekenis weg....

Edit: goed idee van je, met die foto's. Weet je waar je helemaal veel van leerd? Filmen en dan later terugkijken. Ik laat mij soms tijdens training even stukje filmen, op wedstrijd heb ik het liefst dat mijn dressuurproef gefilmd wordt ipv. gefotograveerd; foto's heb ik toch zat, vanaf de film heb ik al veel dingen gezien waar ikzelf me niet bewust van was (heb mezelf enkele keren vorig jaar nogal superkrom op de wagen zien zitten, voornl. bij de vaardigheid en marathon, dat is nu een stuk verbeterd).

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:23

Oh jah dat filmen is wel een goed idee Haha! ik film soms wel eens maar dan meer de pony dan de menner Tong uitsteken ik kan dat idd ook wel eens gaan doen dat eva en ik elkaar filmen tijdens het oefenen op ons oefenveldje.
Ik ga dat morgen gelijk voorstellen aan eva, misschien neem ik de camera ook gelijk mee haha Tong uitsteken
En dat wat je zegt over dat drijven van die kindjes op maneges is idd een goed voorbeeld, als ik dat op die manier aan eva uitleg zal ze denk ik beter begrijpen waarom ze niet gelijk moet tikken met die zweep.
Morgen hebben we tijd om te rijden dus ik ga er morgen gelijk mee beginnen, en die dingen aan haar uit te leggen zodat ze ook snapt waarom die dingen op die manier moeten gaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:44

heel verstandig van je _vivi_!!
Ik hoop dat je Eva een hoop bij kunt leren en dat het mennen bij jullie allemaal steeds beter zal gaan!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:54

Goed nieuws! ik heb geoefend met eva vandaag met haar zweep gebruik en haar handhouding.
Ik heb goed op haar gelet vandaag en we hebben elkaar vergeleken met rijden (hoe we de leidsels vast hebben en wat het stuur effect daar van is).
Eva had de leidsels slapper dan dat ik ze heb en dat verklaarde al een hoop met het sturen, ik heb eva uitgelegd hoe ik ze vast houd en eva heeft op die manier geoefend, aan het einde zei ze tegen mij: Viv deze manier is veel fijner rijden, ik heb het idee dat ik nu meer stuur ruimte heb, ze had ook gelijk meer controle over Romy dus ik was best trots op eva voor vandaag Haha! (ze kreeg alleen beetje zere armen omdat ze dat "dragen" dus niet gewent was Nagelbijten / Gniffelen )

We zijn ook als oefening weer langs de koeien gegaan, Romy wou weer stilstaan om te kijken, maar deze keer mocht ze dat niet van ons, het ging nog niet helemaal soepel want ze vond 1 loeiende koe best eng, we hebben Romy wel aangemoedigd er langs te gaan en door te blijven lopen en dat is uiteindelijk ook gelukt.
Eva en ik hebben besloten om vaker langs de koeien en schapen op te gaan om dat te oefenen met Romy.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:21

Super gedaan _Vivi_!!!
Zo worden jij, Eva en Romy alleen maar beter.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:06

Romy staat echt leuk voor de wagen!! Super cute!
Lekker oefenen, dan komt alles goed Lachen