[AR] Gelderse voor het eerst voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Gelderse voor het eerst voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:04

HEt was vandaag nog helemaal niet de bedoeling, maar Maurits heeft voor de wagen gestaan.

Toen we hem in Feb kochten werd ons gezegd dat hij alleebn recreatief gereden was, maar hier hebbenw e al onze twijfels over, ook was gezegd dat hij niet voor de wagen beleerd was. Vandaag had mijn moeder een afspraak met iemand die mijn moeder een beetje zou leren mennen en optuigen en inspannen. Ik kwam met Mau eraan om gezellig ernaast mee te rijden, dan kon hij de wagen zien en er zo een beetje aan wennen. Hij liep hier helemaal ontspannen naast, alsof hij dit allang kende.

Toen we terug waren vroeg de begeleider ons of we het tuig niet als uitprobeersel op Mau wilden leggen? Ik zag hier geen kwaad in dus heb het zadel van zijn rug gehaald. Het tuig werd rustig opgedaan en meneer deed of 'ie het allang kende, borststuk was niet eng, schoft was niet eng, broek was niet eng, maar de staartriem wel, hij draaide wat maar liet hem wel bevestigen. Daarna met het tuig op een rondje gestapt, ook hier gaf hij niets om, dus maar voor de wagen gezet. Ook dit deed hij als een ervaren paard, ging staan, voelde de lamoen? op zijn rug en draaide er goed voor. we hebben alleen de strengen vast gemaakt, niet de broek en zo en rondje ernaast gestapt (50 meter). Dit deed hij ook heel braaf! daarna weer uitgespannen en het zadel erop en in het bos alle nieuwe ervaringen verwerkt Lachen Ik ben zo torts om hem!

hier de foto's Lachen
Afbeelding
ernaast

Afbeelding
optuigen

Afbeelding
alles aan. Hij heeft wel zijn gewone hoofdstel om omdat dit tuig niet van ons is, ook wilden we hem nu niet gaan mennen.

Afbeelding
rondje met wagen

Afbeelding
het plaatje Haha!

Jester_

Re: Gelderse voor het eerst voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:08

Leuk joh!
Leuk datie het ook zo braaaf deeed Lachen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:14

Leuk!
Fijn dat hij het zo braaf deed Haha!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:30

Ziet er super uit!
Fijn dat hij zo braaf was Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:32

Fijn dat hij braaf was. Leuk paard.

De volgende keer is het wel handig als er iemand op de kar gaat zitten en de leidsels vasthoudt. Als hij nu wat doet gaat hij met kar en al zonder bestuurder aan de loop. Niet echt veilig.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:35

dat zou een idee zijn, als hij leidsels omhad, ik heb het gewone rijhoofdstel om, met de gewone teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:50

Bloedlink

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:08

ik zou het niet nog een keer zo doen, maar het is goed gegaan, we vroegen ons af wat hij zou accepteren, en dat weten we nu Lachen de volgende keer dat hij voor de wagen gaat is het compleet aangekleed, dus ook emt een goed hoofdstel en leidsels.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:18

EmptyWords schreef:
ik zou het niet nog een keer zo doen, maar het is goed gegaan, we vroegen ons af wat hij zou accepteren, en dat weten we nu Lachen de volgende keer dat hij voor de wagen gaat is het compleet aangekleed, dus ook emt een goed hoofdstel en leidsels.
Als ie aan de kletter was gegaan had je het inderdaad ook geweten...
Ik vind ook dat je een behoorlijk groot risico heb genomen door een paard waarvan je niets weet zonder leidsels en zonder oogkleppen voor een kar te knopen. Die man had toch op zijn minst moeten weten dat de leidsels er aan moesten.
Maar leuk dat het goed is gegaan, paard ziet er geschikt uit. Kun je nog veel plezier aan beleven.
Voor de zekerheid zou ik wel een Liverpool gebruiken als hij dit gewoon accepteerd, die kun je op meerdere manieren instellen en heb je meer te vertellen over je paard.
Oogkleppen zijn niet noodzakelijk wanneer het zo gewoon goed gaat.
Veel plezier met je aanspanning!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:33

Stoer issie zeg! Doet het allemaal maar even Ja Heb er verder gene verstand van Tong uitsteken Het staat hem wel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:05

Mooi paard, en staat ook erg goed voor de wagen. Ook heel fijn dat hij het zo braaf deed.

Maar echt; dit is zooooooooooo 'not-done'! Inderdaad 'bloedlink' zoals mensen het eerder al noemden.
Nooit zomaar een groen paard op die manier vastknuppen zonder leidsels, niemand op de wagen en er dan naast gaan lopen.

Als je er zo naast loopt, en hij doet wél wat (en die kans is aanzienlijk groter dan hij lijkt!) dan valt er vanaf de grond niets te houden, en voor je 't weet is 't aangespannen paard weg met wagen en al.

Zet je iemand op de bok met de leidsels (en zweep!) in de handen en laat je er dán iemand naast lopen, gaat hij dan aan de kletter dan ben je er igg nog bij vanaf de wagen en kun je nog vanalles proberen.

Deze man had als menner véel beter moeten weten.

Gelukkig echter is het goed afgelopen.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:07

Ziet er leuk uit hoor Knipoog Het misstaat hem niet met dat wagentje achter zijn kontje Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:18

Zoals door andere hier eerder gezegt is hier niets leuks en knaps aan. Puur mazzel dan het goed gegaan is, en levens gevaarlijk de manier waarop het gedaan is.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:45

Helaas moet ik Dennis gelijk geven...
Je mag echt héél blij zijn dat het zo'n braaf paard is en dat hij zo op de wagen reageerde....
Als ik dat zo bij de mijne had gedaan waren de gevolgen niet te overzien geweest!! Voor hetzelfde geld had dit paard ook een trauma opgelopen in het verleden met mennen en was hij helemaal gaan flippen...
Ik ben blij voor je dat het goed gegaan is, maar pak het vanaf nu alsjeblieft heel voorzichtig aan en gebruik een menhoofdstel met oogkleppen en laat een ervaren koetsier op de bok zitten!
Veel plezier en succes met je paard.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:50

Knap en dat voor de eerste keer zeg.......mijn zoon rijd ook altijd voor de eerste keer met een ander (ervaren paard ).... samen in twee-spanwagen zijn altijd met 2 menners ...je moet echt niks riskeren de eerste keren en zorg dat alles goed in orde is voor je weg reed, het blijft een dier....

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:12

Levensgevaarlijk op deze manier. Niet alleen het missen van de leidsels en een geschikt hoofdstel met bit maar zeker om zonder broek aan de wandel te gaan. Niemand op de kar om bij te remmen.
Niet zo verstandig dus.
Ik hoop dat je hem op een correcte manier gaat beleren zodat je straks lekker ritjes met hem kan gaan maken. Het is een leuk paard en staat erg mooi voor de wagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:19

Bloedlink, niemand op de bok, geen leidsels en geen goed hoofdstel. Ik vind het erg erg onvoorzichtig van die man dat die hem zo voor de kar heeft gezet.
Voor het zelfde was het een groen paard geweest wat nog nooit voor een kar heeft gestaan. Afijn, jullie denken ook dat hij dat is, maar dat is hij niet want dan was er vast en zeker een ongeluk gebeurd. Ik kan aan alles wel zien dat dit paard wel weet wat hij moest doen en de verkoper heeft vermoedelijk niet geweten dat hij al was beleerd voor de kar.
Volgende keer dus even tuighoofdstel en leidsels en bij voorkeur menner op de bok en iemand LOPEND naast het paard als je voor het eerst de weg op gaat. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn. En ik vind het erg roekeloos van de man die moet doorgaan voor een deskundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:24

Een paard hoeft niet groen te zijn hoor om op deze manier aan de haal te gaan. Een beleer paard wat nog nooit zonder oogkleppen voor de kar heeft gelopen kan vreselijk schrikken als het ineens zonder ervoor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:26

Je leest niet goed, Janne Haha!
Ik bedoelde dat het onmogelijk is dat dit paard onbeleerd in tuig is.
Verder heb je wel gelijk, het klopt dat een goed betuigd paard zich ineens zonder oogkleppen de rambam kan schrikken en zo kan vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:49

suleilitha schreef:
Je leest niet goed, Janne Haha!
Ik bedoelde dat het onmogelijk is dat dit paard onbeleerd in tuig is.

Waarom? Het is heel normaal voor een gelders paard om beleerd geboren te zijn.
Alsof ieder groen paard streken heeft.

Verder maakt het voor deze manier van inspannen niet uit of het paard groen is of niet. In beide gevallen is het niet slim.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:03

Oké, ik wee tnu dat het gevaarlijk is, het was überhaupt niet de bedoeling om hem al voor de wagen te hebben, maar afijn, ik zal eens vertellen wat ik nu ga doen:

Ik heb nu een tuig (te leen) en ga oefenen met op en af tuigen (ook voor mezelf), dan pak ik de lange leidsels en ga gewoon in de bak zonder wagen met Mau meelopen. zo wil ik hem de stemcommando's duidelijk maken (die hij in feite wel kent) en laten wennen aan eht feit dattie van achteren wordt aangedreven. al het gas, de rem en het stuur dan goed doen ga ik kijken of hij voor de wagen kan en dan het liefst ook in een afgesloten ruimte (de bak dus) dan weer rondjes lopen en laten wennen aan het gewicht van de wagen.

Ik weet nu dat dit roekeloos is en ik geef jullie gelijk, ik ga vanaf nu dus ook rustig aan doen! Zal kijken of ik jullie dan op de hoogte kan houden van onze vorderingen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:09

Als hij al beleerd is, kan je hem gerust met een ervaren menner inspannen, eventueel in het tweespan. Maar dan wel volledig opgetuigd en met iemand op de bok. Je hoeft niet van voren af aan te beginnen met een beleerd paard. En als je dat wel wil doen, laat het dan door dezelfde ervaren menner doen en niet zelf klooien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:41

ik weet niet of hij al beleerd is, we hebben een vaag vermoeden. zaterdag heb ik een afspraak met iemand (niet dezelfde man als hierboven) die gaat kijken hoe ver Mau nu werkelijk is, daarna geeft hij mij adviezen en ga ik kijken of hij echt geen tijd wil besteden om mij te helpen.