Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
napie schreef:Die vind ik ook erg leuk! Vooral de kleur van de bekleding.
Hoe zwaar is deze wagen en van welke bouwer is hij afkomstig?
Heeft hij bladveren?
Echwel schreef:Zie ik daar nou 2 ponys voor de wagen
los staan zonder iemand ervoor....
napie schreef:Echwel schreef:Zie ik daar nou 2 ponys voor de wagen
Het zijn shetten dan kan dat wel![]()
Ik neem aan dat er iemand buiten beeld er wel voor staat.
Niet meteen zo'n paniek hoor.
manie schreef:Tja noem het maar africhten en door en door kennen....
Ik vind het eerder mazzel hebben dat het goed gaat.
Hoe vaak lees je niet dat tijdens een tocht een span aan de kletter gaat omdat er geen groom voor de paarden staat.
Of dat met het uitspannen eerst het hoofdstel af gedaan wordt, het paard staat immers altijd stil.
Tot die ene keer.
Dat je karretje naar de knoppen gaat en je pony's de salami in kunnen interesseert me geen biet (mooie bestemming voor shetten zou ik zelfs zeggen...) , maar bedenk ook even wat de risico's voor anderen kunnen zijn.
Roxatte schreef:Ik vind het een heel leuk wagentje met een mooi span ervoor
xElienx schreef:africhten heet dat!!(en je pony's door en door kennen)
Echwel schreef:Zie ik daar nou 2 ponys voor de wagen
xElienx schreef:napie schreef:Het zijn shetten dan kan dat wel![]()
Ik neem aan dat er iemand buiten beeld er wel voor staat.
Niet meteen zo'n paniek hoor.
africhten heet dat!!(en je pony's door en door kennen)
BlackDevils schreef:xElienx schreef:africhten heet dat!!(en je pony's door en door kennen)
Staat er nu wel of niet iemand voor?
Zo nee, dan sluit ik mij bij de rest aan.
Leuke aanspanning zo overigens.
Durf te betwijfelen of echt zo nieuw is gezien de bomen.....
xElienx schreef:BlackDevils schreef:Staat er nu wel of niet iemand voor?
ongeveer 2 maandjes geleden met testrijden. heb hem heel goed getest, kijk maar hoe bezweet ze zijn. hahaha
BlackDevils schreef:Staat er nu wel of niet iemand voor?xElienx schreef:ik vind niet dat je van 1 foto een oordeel kunt geven over het kararkter en de africhting/opvoeding van mijn pony's! ik weet precies waar mijn en hun grenzen liggen. ik ken ze echt door en door. femke heb ik al 8 jaar en floortje 7 jaar (dat is dus vanaf hun geboorte!!!!) ik heb ze zelf alles geleerd. het licht niet ver van gedachte lezen af. daarnaast train ik altijd in mn 1tje, dus zonder groom. ik heb nou eenmaal geen keus (voordat jullie daar weer over beginnen dat dat onverantwoordelijk is). daar zijn ze ook na afgericht. dus blijven staan met optuigen/inspannen/ opstappen. thuis hoef ik niet eens meer met halsters te werken. (DIT BETEKEND NIET DAT IK DAT OOK OP ONBEKEND TEREIN DOE, OF MET MIJN JONGE PONY'S) en blijf is dan ook echt blijf! kwestie van consuquent zijn. waar het bij veel mensen aan ontbreekt. misschien herkenen jullie daar iets in, omdat jullie meteen zo'n conclusie trekken.
ik ben me bewust van wat ik doe en wat er mis kaan gaan, totaal NIET laks!! realistisch!!dus denk na voor je een conclusie trekt!!!
oordeel dan ook op deze manier over de andere takken van de paardensport. wat doe je als je optomingloos rijd en je paard slaat op hol? mensen die paardrijden en het hek van de wei/bak open laten, wat als het paard de ruiter er af werpt en de weg op gaat. dan heb je evengoed salami! of intresseert jullie dat niet. of mensen die SGW rijden, wat als het paard niet uit komt voor zo'n vaste hindernis en z'n been breekt. mensen die dingen doen, zoals een onervaren paard inspannen zonder zelf enige ervaring te hebbben. ken zat mensen die dat doen. dit vind ik 10x gevaarlijker dan wat ik doe! of mensen die de regels niet kennen en bijvoorbeeld in galop passeren (is mij al een keer gebeurd met een jonge pony voor de sulky en ben toen omgeslagen, moet je nagaan waar je lamoen dan terecht komt en wat er dan met de benen van je paard gebeurd).
elk paard dat op hol slaat of schrikt vormt een risico, op welke manier dan ook!!
....en zo kan ik nog wel een uurtje door gaan!!!!!
trouwens nog bedankt voor alle positieve reacties
Sjonniej schreef:Beste Elien,
De mensen die hier een reactie hebben gegeven, doen dat absoluut niet om je af te kraken, de grond in te stampen of iets wat daarop lijkt. Tenminste dat is in andere topics ook nooit de bedoeling geweest van bokkers, dus ik neem aan dat dit ook nu niet zo is.
Maar het punt is gewoon, hoe lief je pony ook is, hoe goed hij ook luisterd. Als er maar iets knulligs gebeurd als het afsteken van een rotje zijn ze vertrokken. Een pony blijft een vluchtdier, ook al zijn ze een flessenveulen, ze zullen zich nooit een roofdier gaan voelen en zich daar naar gaan gedragen. Dit betekend dus, dat als ze schrikken, gaan ze vluchten. En wanneer jij op een paar meter afstand staat, ben jij áltijd te laat als je ze moet gaan overtuigen om stil te blijven staan. Als je aan de leidsels zit, kan je direct inspelen en een ophouding maken.
Kortom, het is gewoon veiliger om er even iemand voor te zetten als je een foto maakt. Of je maakt een foto als je nog thuis bent. Ik neem tenminste aan dat dit niet je omheinde achtertuin is. Om nog maar achterwege te laten dat er veel jonge meiden zijn die jouw foto zien en dan ook meteen denken dat dit veilig en goed is. Terwijl dit met 90% van de paarden niet het geval is.
Nogmaals; Dit is allemaal niet bedoeld om je met de grond gelijk te maken, maar alleen om je te waarschuwen. Je bent straks namelijk de eerste niet die een topic opent met: "Ik liet mijn pony's onbeheerd achter en nu zijn ze met wagen en al op hol geslagen." En dan komen we weer op het punt dat dit heel lúllig is voor jou, maar gewoon ronduit verschrikkelijk voor anderen die je hiermee schade toe kan brengen.
De andere dingen die jij aanhaalt zijn inderdaad ook niet het meest aan te raden. Maar ik kan niemand verplichten om een helm op te zetten, om met 2 mensen de pad op te gaan etcetera etcetera. Wel kan ik jou waarschuwen (net als de anderen voor mij al gedaan hebben) en hiermee hoop ik te voorkomen dat het fout afloopt.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk over kom. Als je nog vragen hebt oid. kan je altijd pb'en.
Je hebt trouwens wel een hele mooie wagen en aparte pony's