[AR] "show" je kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: "show" je kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:59

Ik ken hier ook iemand met die wagen en heb daar al eens bij staan te kwijlen. Ben normaal niet zo gek van een Clever maar deze vind ik wel mooi.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:42

tjiddevw schreef:
En wat vinden jullie ervan??
Ja, is een leuke kar.
Alhoewel ik even bij je profiel heb gekeken en ik de vorige ook niet zo verkeerd vind.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:45

Dit vind ik nou echt een mooie wagen! Vingers aflikken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:21

Mooie wagen Tjidde Ja

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:40

Sjonniej schreef:
280 kg is inderdaad een beetje veel voor zo een kleintje, eigenlijk ook voor een rondje over de straat. Die waardes uit de reglementen zullen jou waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Maar ik heb een tijdje met mij pony van 1.38 met een wagen van 240 kg gereden en daar liep hij al niet echt lekker mee, ook niet over het asfalt. Hij deed het wel, dat is een karakter, het blijft doorlopen. Maar je merkt dat ze er toch moeite mee hebben.
Als ik jou was zou ik even kijken of je niet wat kan regelen met het bedrijf waar hij vandaan komt. Want 280 kg is voor zo een kleintje in alle gevallen eigenlijk gewoon te veel. Jammer dat hij verkocht is al shetwagen, maar daar kan jij ook niets aan doen.

Nou het is ook niet mijn wagen. Maar hij is idd aan degene waarvan die is verkocht als wagen die geschikt is voor shetten. Deze pony die er nu voor staat hoeft hem niet te trekken hoor. Er word nu nog niet gemend met die kar. Er komt een span voor te staan. Dat is neemik aan al iets beter?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:25

Een hele mooie wagen tjiddevw !! Lijkt me een fijne, lichte wagen voor je haflinger. Veel plezier ermee Knipoog

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:58

Mooie kar Tjidde! Heb zelf op P en K bij de Lemerij staan kijken, volgens mij was dat de Leica, mooie wagen zeg! En bij HCA voor een tweewieler, misschien dat dat een zelfbouwproject wordt....

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:41

BlackDevils schreef:
tjiddevw schreef:
En wat vinden jullie ervan??
Ja, is een leuke kar.
Alhoewel ik even bij je profiel heb gekeken en ik de vorige ook niet zo verkeerd vind.

Op zich was dat ook geen verkeerde wagen, maar hij was zo hoog. Deze wagen is meer voor de marathon gemaakt en die ander niet echt. En deze draait echt super kort!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:35

clever is ook niet mijn merk, twee verschillde wagens van gehad en alleen problemen mee gehad.
maar ik hoop voor jullie dat deze wel goed is, banden strak blijven en de lak er op blijft zitten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:48

Mooie wagen inderdaad. Ook qua "kleurstelling".

Wat die gewichten betreft van de wagens ...
Zoals ik al eerder zei moet de wagen niet alleen bij de pony passen, maar ook bij de menner. Wij zijn vrij lang en dus is de wagen wat groter uitgevallen dan "standaard" shetlandwagen. Maar daarom hebben we ook bewust wat duurdere onderdelen voor assen e.d. gewild zodat hij lekker soepel loopt.

Heuveltje op stapt mijn bijrijder wel af, en ook als we eens het stuifzandgebied door moeten, dan stapt hij vaak wel af. Maar dit is echt enorm zwaar rijden. De wielen gaan diep het zand in, maar ook de pony zakt tot de koten het zand in en heeft dan weinig grip om goed aan te zetten. In draf gaat dit meestal vlotter. Maar op zulke momenten zie je de strengen super strak staan, of zelfs nog wat uitrekken ... op dat moment weet ik dat de pony er even zwaar aan moet trekken.

Maar als anders de strengen nauwelijks strak staan en al zeker niet continu tijdens een rit in draf, dan zit het wel goed met het te trekken gewicht lijkt me zo Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:59

Nelleke_H schreef:
Nou het is ook niet mijn wagen. Maar hij is idd aan degene waarvan die is verkocht als wagen die geschikt is voor shetten. Deze pony die er nu voor staat hoeft hem niet te trekken hoor. Er word nu nog niet gemend met die kar. Er komt een span voor te staan. Dat is neemik aan al iets beter?

Ja hoor, met een span is het al beter Ja

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:57

loes-freke schreef:
clever is ook niet mijn merk, twee verschillde wagens van gehad en alleen problemen mee gehad.
maar ik hoop voor jullie dat deze wel goed is, banden strak blijven en de lak er op blijft zitten.

Er zit aan de zijkant ook RVS Haha!

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:26

Afbeelding

Afbeelding

Enkel en dubbelspan... Het zijn niet echt de geweldigste fotos die ik op de pc heb staan maar het geeft een idee!

We zijn eigenlijk opzoek naar een anderen omdat hij net iets te breed is!

Wat een mooie karen staan hier tussen zeg Haha!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:45

Ik zie net al die gewichten op de vorige bladzijdes staan..
Maar dan krijg ik zo het idee dat mijn kar toch wel een beetje te zwaar is..

Mijn kar weegt ongeveer 280 kilo.. En ik heb een pony van 1.40m die zelf zo'n 350 kilo weegt..

Hij trekt het in principe makkelijk.. maar dit is dus eigenlijk iets te zwaar?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:22

Everest; Nee hoor je wagen is niet per definitie te zwaar. Dit is een beetje afhankelijk van wat van je pony verwacht. Als jij marathons rijdt en je wilt winnen, dan is het niet helemaal eerlijk. Maar als jij gewoon lekker rondjes draaft over verharde wegen, dan is het helemaal niet erg.
Een pony van 1.40 is behoorlijk sterker dan een shet Knipoog

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:57

Ik rijd marathons met hem... Ik heb geen startkaart o.i.d. maar rijd gewoon marathonwedstrijden hier inde omgeving, waarvoor dat niet nodig is.

Met niet helemaal eerlijk, bedoel jij dan, neem ik aan.. dat de kar te zwaar is.. en het niet eerlijk is, omdat andere pony's maar een lichtere kar vooruit moeten trekken.. ?

Hij is inderdaad erg sterk.. Maar we leggen het logischerwijs wel af tegen de kleinere rappe pony's met superlichte wagentjes...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:38

Als jij verwacht van je pony dat hij op fullspeed marathon loopt, dan vind ik dat oneerlijk met een zware kar. Maar als jij niet teveel gaat jagen en kijkt hoe hij het oppakt en goed op zijn houding etc (vermoeidheid) let, kan zo af en toe een wedstrijdje niet kwaad. Al is een lichtere wagen uiteraard fijner voor je pony, maar dit is zeker geen dierenmishandeling Knipoog

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:14

owkeej, bedankt voor je uitleg Lachen

Ik probeer inderdaad wel dat hij toch nog in een redelijk tempo een marathon loopt.. maar ik houd inderdaad wel rekening met gebreken.. en let ook zeker wel op zijn conditie Lachen

Ik kan ook gewoon niet verwachten dat hij zo eerste wordt.. maar ik ben al super tevreden, als hij gewoon zijn best heeft gedaan Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:05

Hoe kun je je kar eigenlijk wegen?

Ik heb eens een weegschaal onder een van de wielen gestoken, terwijl onder het tegenoverliggende wiel een even hoge blok lag (drukverdeling). Zo kreeg ik ongeveer 45 kg per wiel. Dat zou betekenen dat de wagen 180 kg zou zijn. Volgens de maker lag hij rond de 130 tot 150 kg. Kennelijk is op de weegschaal zetten op deze manier dus geen goede meetmethode.

Hoe meten jullie?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:09

gewoon naar een weegbrug in de buurt gaan

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:43

Aart van de Kamp weegt zijn kar altijd op de klep van de vrachtwagen. Deze is erg precies. Omdat deze wordt gebruikt voor het wegen (en vervoeren) van varkens, daarom wordt deze ook elk jaar geijkt.

maar een weegbrug zou idd ook kunnen.

verder zijn er weer mooie wagens bij gekomen Ja die van tjiddevw en jeroentje spreken mij erg aan.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:11

Op wedstrijden kun je een tamelijk zware wagen achter een kleinere paard zien als een extra handicap voor de pony tov de overige deelnemers (zoals ze bij racepaarden gewichten toekennen om de strijd eerlijk te houden). Maar het gewicht van de wagen is niet het enige. Je moet het totaal gewicht zien. Als jouw wagen 40 kg zwaarder is als van span A, maar jij en je bijrijder zijn 40 kg lichter als van span A dan is het te trekken gewicht toch gelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:19

Ik vond nog een wat oudere (en niet zo'n scherpe, maar vooruit) foto van onze wagen vanuit een andere hoek gezien.
Zo vind ik zelf de grote wel meevallen (kar tov pony). Ik heb in ieder geval wel vrij uitzicht Clown
De wagen staat ook vrij hoog op zijn wielen (vanwege vrij hoge as, grote wielen, maar ook de vering e.d.)

Afbeelding

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:39

onze koetsen:

trouwkoets
of het vervoeren van "mei princess ofzo"
Afbeelding

onze mengeling van marathon/recreatiekoets
(het is een recreatieskoets met marathon kogellagers :p ) eigen creatie
Afbeelding

dan hebben we nog een soort sulky
een post koets (heb ik alleen een foto van de voorkant van)
Afbeelding

en dan nog een huifkar voor 12 personen

en een arre slee! alleend ie hebben we maar 1x kunen gebruiken Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:52

Misschien wieltjes onder de arreslee maken Haha!

Heel mooi "wagenpark" trouwens.