[AR] "show" je kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: "show" je kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:02

Ik heb zelf geen kar maar de eigenaar van het weidemaatje van mijn fjord wel en daar mag ik hem ook voor zetten (men alleen niet zo vaak) Op deze foto is mijn vriend trouwens voor de allereerste keer aan het mennen Schijnheilig Trouwens mijn fjord is een halfbroertje van de fjord van Boxer hierboven
Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:07

mooie fjord zeg!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:07

@ Jeroentje, BlackDevils en Laura2span: Ik heb mijn vorige wagen weg moeten doen (zie helemaal voorin dit topic), en krijg nu ook een wagen van de Lemerij, ook een Leica. Alleen dan niet de 10, maar de 10A. De constructie van de zitting is daarvan iets anders, maar de wagen is verder hetzelfde. Toen ik hem bestelde vond ik dat gat naast het bokkussen ook zo storend, maar het was geen probleem om dat aan te passen. Dat wordt bij de mijne dus dicht, met een doorlopend kussen er overheen. Dit had ik al bij iemand anders in de buurt gezien, die ook met een Leica Pony rijdt. Echt veel mooier, veiliger en handiger volgens mij. Met een beetje mazzel komt de mijne op Paard en Koets te staan, anders wordt ie volgende week geleverd. Dan volgt ook een foto.

Dit is de Marathon Leica Pony 10A:
[/url]http://www.delemerij.nl/site_nl/index.html[url]

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:10

[quote="DivineMet een beetje mazzel komt de mijne op Paard en Koets te staan, anders wordt ie volgende week geleverd. Dan volgt ook een foto.
[/quote]
Ben benieuwd..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:14

we hebben er 2
1tje aangeschaft omdat we 2 span zouden gaan rijden
een recreatie wagen , t is der nooit meer van gekomen en voor 1 midi shetter vind ik m net te zwaar dus die staat te koop
en we hebben een 4 wiel spider , eigenlijk voor onze over actieveling weer net te licht
zal vd week foto's plaatsen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:36

MoniqueT schreef:
We hebben d'r weer zin in, dat maakt wagens van Hans zo bijzonder: wij vragen en hij maakt, precies zoals we het willen. En ja, dat kost wat meer, maar de kwaliteit is ook erg goed. Als je in zijn werkplaats komt zie je je wagen nog helemaal vanuit het niets opgebouwd worden van dikke buizen en degelijk vakwerk.

Ja ik ken dat. Ik had een idee in mijn hoofd voor onze wagen en had hem al zo ongeveer uitgetekend. In de boeken van Hans zitten bladeren en zo ontstond ook bij hem het idee wat ik wilde.
Hij belde me tussentijds eens op. Als ik hem niet meer wilde hebben dan had hij ondertussen al 10 andere kopers. Haha!
Alleen de kleur daar waren Hans en zijn vrouw het helemaal niet mee eens (wij wilden zilvergrijs met zwart). Ze vonden het geen mooie kleur.

Nou kijk nu maar eens op zijn website ... er zijn veel meer wagens van die kleur (de onze staat er ook ergens tussen). Er bleken toch meer mensen te zijn die het wel mooi vonden Haha!

We hebben hem wel rood laten afbiezen.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:00

@BlackDevil: mijn ervaring met de harde wielen zijn geweldig, trilling helemaal geen last van, vering super, licht als een blok op de weg...

Ik ga nu snel offline en spullen pakken voor Paard & Koets, misschien zie ik jullie nog dit weekend!!!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:06

veel plezier op paard & koets

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:50

BlackDevils schreef:
[quote="DivineMet een beetje mazzel komt de mijne op Paard en Koets te staan, anders wordt ie volgende week geleverd. Dan volgt ook een foto.

Ben benieuwd..
[/quote]
........ ik ook Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:59

Even gewoon algemene opmerking over allerlei soorten wagens die hier bij tijd en wijlen worden "geshowed".

Het belangrijkste is dat je een wagen hebt die bij jou en je paard past. Niet alleen qua kleur, maar vooral qua afmetingen. Verder is het van belang dat hij voldoet aan datgeen waar je hem voor wilt gebruiken.

Zo hadden wij zelf eerst een tweewieler met fietsspaakwielen. Ideaal om mee te trainen, maar minder ideaal in het bos waar je een hobbelige ondergrond hebt, met af en toe een dikke tak of boomstronk waar je overheen knotst of een hellinkje waar de bijrijder moeite had de boel in evenwicht te houden.

Aangezien wij veel in het bos rijden, hebben we dan ook voor een stevigere marathonwagen gekozen. Niet dus voor wedstrijdrijden, maar wel omdat hij tegen een stootje moet kunnen. Banden die ook geschikt zijn voor muller zand, spaken die ook tegen een boomstam kunnen, goede vering voor hobbelige paden, enz. Maar daar betaal je wel wat voor.

De eerste wagen die we ooit in de kijk hadden op paard en koets was een houten wagen met grote luchtbanden en picknickmand achterop. Helemaal verliefd op de kar, en stuk goedkoper als we nu hebben, maar hij was vast heel wat minder functioneel in het bos geweest waarschijnlijk. Ben dan ook blij dat we hem toen niet gekocht hadden

Dus tip voor iedereen die een nieuwe kar wil aanschaffen ... denk ook na waar je hem voor wilt gebruiken voordat je geheel verliefd wordt op een wagen waar je achteraf gezien niets mee kunt. ;D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:05

hele goede raad !

das waarom wij de grotere wagen nu weg doen
heerlijke weg recratie wagen maar mijn kleine heeft veel moeite bij het besturen van dat ding
aan de andere kant ..de spider is erg licht kunnen we echt (slechts met 2 personen) kilometers trekken kan die kleine goed besturen maar ..we hebben geen bak meer waar die kleine mag sturen
nadeel van de spider 2 persoons ..

humm misschien allebei in de verkoop gooien en dan 1 iets lichtere dan onze grote bak
4 persoons karetje aanschaffen ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:20

De zwaarte van de wagen zegt overigens ook niet altijd alles.
Onze wagen is op zich vrij zwaar (zo'n 160 kg, onbelast). Voor een shet is dat dus veel.
Maar hij trekt enorm licht omdat de assen super lopen en ook vanwege de wat grotere wielen.

Een kleinere lichtgewicht shetlandwagen die we destijds zagen staan liep veel zwaarder, zeker in het bos.

Ook de remmen zijn van belang. Schrijfremmen in het bos zijn beter dan trommelremmen (waar nog wel eens zand in wil gaan zitten waardoor ze aanlopen en dus wrijving geven)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:45

Ben het helemaal met je eens Isapaardje, en daar moet ik ook goed op letten als ik een wagen aan ga schaffen.
Zondag lekker bij P&K rondkijken, zodat ik iig wel achter moet komen wat voor mij en mijn pony de ideale wagen is. Omdat ik veel in het weiland ga rijden is zoiezo al een vereiste dat hij ligt loopt en een goede vering, en comfortabele zitting heeft. Lachen Ik kan wel een goedkoop ding kopen, maar dan weet ik nu al dat ik daar over een poosje al op uitgekeken ben, en ben ik gem. gezien duurder uit..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:55

Wat een leuke karretjes en pony's/paarden hebben jullie allemaal:)
als ik later te groot ben wil ik misschien ook me pony voor het karretje zetten Haha! haha
moet ik het wel eerst leren natuurlijk Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:58

Wij hebben er ook van geleerd nu. Toen wij onze eerste wagen kochten, gingen we vooral voor het rijden op de weg, een keer een koetsentochtje meerijden en gezellig toeren met kennissen. Al vrij snel kwamen we erachter dat we toch veel meer genoten van het echte boscrosswerk. Liefst eigenlijk samen, zonder te veel aanhang. We kochten dus bij onze marathonrecreatiewagen van 1.35 breed (zeszitter) een veel compactere marathonwagen met een spoorbreedte van 1.25. En niet met een keurig trapje met deurtje, maar gewoon met een brede tree waar je zo op en af springt. Verstelbare bok, naar het midden verschuifbaar, anders geremd, nieuw soort bokkussen ...

Alleen als we gasten mee namen, gebruikten we nog de rode wagen. Maar helaas ... als we een paar dagen écht weg zijn, krijgen we ook nog weleens gasten die mee willen en dan zitten wij voor die ene rit dus met die grote wagen, want we kunnen er geen twee meenemen in de bus. En dan missen we alle voordelen van de marathonwagen ... Vandaar dus dat de grote nu verkocht is en dat we na Paard en Koets aan Hans van der Mee een opdracht zullen geven om een recreatiewagen te bouwen die wél alle voordelen heeft van onze marathonwagen (plus nog betere vering, is weer nieuw), maar waar wel meer mensen mee mee kunnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:09

Ja die mensen meenemen was ook een aandachtspunt voor ons. Op de tweewieler konden we alleen maar samen weg. Nu is het voor een shet ook wel genoeg 2 volwassen door het bos, maar toch, op de weg zou ze meer aankunnen.
Echter de achterbanken op een marathon/recreatiewagen zijn over het algemeen vrij groot. En meer metaal is meer gewicht. We hebben dus Hans van der Mee toen gevraagd om kleinere achterbankjes, waar je wel op kunt zitten, maar niet lekker lui kunt hangen zeg maar (ze zijn vrij smal). Je kunt echter wel heel goed achterop staan, met een beugel en snel op en afstappen.

Vaak gaan mensen toch achterop staan en als ze willen gaan zitten, kunnen ze toch even zitten. Kinderen meenemen is geen enkel probleem ook. En zo rijden we wel eens met 2 volwassen en 2 kinderen.

Is prima oplossing gebleken en ook weer het voordeel van je wagen op maat laten bouwen Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:20

Mijn achterbankjes zijn ook verstelbaar. Gewoonlijk zijn ze redelijk smal maar breed genoeg voor kinderen en als er een volwassene mee gaat dan kan je het bankje naar voren schuiven voor meer comfort.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:29

Denk dat je zoiets bedoelt met die smalle bankjes? Daar zou mijn rug dus écht van kaduuk gaan Haha! Bij ons zit er nog een leuninkje achter.

Afbeelding

Wij hebben juist weer een extra brede bok (en bokkussen) vanwege ons formaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:14

wij hebben hier geen bos in de buurt dus het is straat of straat
hebben ook geen geremde wagen ..

deze gaat er iig uit
hij trekt m wel makkelijk maar vind m iets aan de grote kant ..
was ook echt als 2 span wagen aangeschaft
maar hoofdreden is toch wel dat mijn kleine der niet mee overwg kan

Afbeelding

en deze zijn we gewoon zo gek op .. die mag eigenlijk nooit weg Haha!

Afbeelding

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:50

leuke foto's hoor

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:46

Ik bedoel niet smal van zitting (want de mijne zitten boven de wielen en dus heb je redelijk wat ruimte), maar smal in breedte Clown Wel rugleuning. Hmmm voor de duidelijkheid hier even een foto.

Afbeelding

De "achterbak" is vrij kort maar voldoet zeker om op te gaan staan, makkelijk op en af te stappen en indien men wil, is er ook goed zitten Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:19

das een der dingen waar we ons karretje op uitgezocht hadden
(samen met de ENORME been lengte van mijn 190 lange man Haha!
dus zijn beenlengte in combi met mijn dikke r... moest voorop een shet wagen passen Bloos )

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:43

Zo ik meld mij ook weer even. De eigenaar van de shet die ik vorig jaar voor de kar heb beleerd heeft zins een maand een nieuwe kar gekocht en hijs is echt heel erg mooi. Ja

Op deze foto staat de shet er alleen voor zo word er alleen niet gemend dit was echt alleen voor de foto. Er komt een span voor te staan. Deze foto is dus echt alleen voor de foto zo ook het kleine jongetje op de bok. En het halsertouw om de leidsels te verlengen.

Maar toch wil ik hem jullie even laten zien.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:15

Hahaha dat zou wel stoer zijn om zo te gaan rijden.
Dat kleine jochie met die grote kar. Echt onwijs gaaf Haha!
(al is het dan voor de foto) ...
Mooie wagen overigens.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:02

Ja voor de foto vind ik dit ook echt geweldig ze hadden niet beter kunen kiezen .