[AR] Mennen met ezeltje Iejoor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Mennen met ezeltje Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:07

Ha wat leuk! weer eens wat anders dan een pony voor de wagen :) Je krijgt vast wel grappige reacties van voorbijgangers, niet? :D

Ik ga verder ook mee met de tips die gegeven zijn m.b.t. je tuig en de wagen. Wat ik er verder nog aan toe zou willen voegen (weet niet of het ergens al tussen staat, dan heb ik er overheen gelezen) is dat de strengen nu niet goed lopen. De strengen horen schuin naar boven te lopen, dus van de kar vandaan naar de borst schuin omhoog ;) Bij jou is het nu het tegenovergestelde: de strengen lopen van boven naar beneden. Jouw ezel hoort opwaarts te trekken, op deze manier is het extra belastend omdat hij neerwaarts moet trekken.
Ik zou als ik jou was kijken naar de mogelijkheid om je zweng een stuk naar onderen te laten plaatsen (bijvoorbeeld door een lasser).

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:14

Whahaha, dat filmpje, briljant gewoon. Leuk span zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:16

Als je dan toch bitloos wil mennen dan zou ik echt zorgen voor een beter bitloos hoofdstel, want (correct me if I'm wrong) nu zitten je leidsels vast aan je bakstukken en dat lijkt m echt niet de bedoeling want dat schiet zo los/stuk. Het is voor je ezeltje ook niet duidelijk op deze manier.
Een goede passende sidepull met stevige ringen i wel een vereiste, maar vor de wagen is dat ook niet heel duidelijk omdat je geen zijwaartse hulp kan geven met je teugels, alleen maar naar achter kan halen. Ik zou dus eerder gaan kijken voor een kingekruit o.i.d. dat er een beetje onderscheid zit in je hulpen voor rechts/links/remmen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:18

Ingrid_92 schreef:
Ha wat leuk! weer eens wat anders dan een pony voor de wagen :) Je krijgt vast wel grappige reacties van voorbijgangers, niet? :D

Ik ga verder ook mee met de tips die gegeven zijn m.b.t. je tuig en de wagen. Wat ik er verder nog aan toe zou willen voegen (weet niet of het ergens al tussen staat, dan heb ik er overheen gelezen) is dat de strengen nu niet goed lopen. De strengen horen schuin naar boven te lopen, dus van de kar vandaan naar de borst schuin omhoog ;) Bij jou is het nu het tegenovergestelde: de strengen lopen van boven naar beneden. Jouw ezel hoort opwaarts te trekken, op deze manier is het extra belastend omdat hij neerwaarts moet trekken.
Ik zou als ik jou was kijken naar de mogelijkheid om je zweng een stuk naar onderen te laten plaatsen (bijvoorbeeld door een lasser).

Maar er zijn veel dingen die aan die wagen niet kloppen, o.a. inderdaad dat stukje wat jij zegt. Maar ook het te lange lamoen en de toch erg enge wielen die niet echt veilig en geschikt zijn. Denk echt dat TS beter af is met gewoon een nieuwe en kwalitatieve wagen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:31

Echt super leuk en knap hoor !!! _/-\o_

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:07

wat leuk een bitloze ezel voor de kar.

je lamoen is prima op lengte hoor kan korter maar zolang je geen marathons gaat rijden maar lekkere ritjes op de weg maakt kan dit prima. heb ze liever te ver van de kar lopen dan er te dicht op.
ook heb je je lamoen goed voor de wagen zitten(mijn zweng zit ook bovenop) wel mag hij op het schoftstukje wat zakken zodat de lamoenstokken niet meer omhoog staan.

wel heb ik wat aandachtspuntjes:
de lichtogen nooit zo vastmaken tenzij je een veiligheidstuig hebt (zo op de foto te zien heb je die niet) stel dat er nu wel wat gebeurd dan krijg je je vriend niet voor de wagen weg.
ook zou een strengedragen geen overbodige luxe zijn want als hij nu achteruit loopt kan hij over de strenge stappen en dit kan een paniekreactie veroorzaken.
ook behoort het borststuk een stukje hoger zidat hij met zijn borst trekt en niet met zijn beenspieren.

hier een foto van veiligheidslichtogen:http://static.ruitersport.com/media/catalog/product/cache/15/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/d/ideal_schofje_met_veiligheidslichtogen_luxe_marathon.jpg

en hieer 1 zonder (zo te zien heb jij deze)http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRr9_Lyh3aCRNgGGE_Cp6_iihNY7OoQqP3HbrFEMnaimXPCWotTOId9nTk

ik hoop dat de links het doen :o

verder veel menplezier!!!

als je nog vragen hebt hoor ik het graag via de pb.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:13

xxpetraxx: Er mag inderdaad best wat afstand tussen wagen en ezel, maar dit is wel érg overdreven en niet praktisch met het maken van bochten. Oftewel, het lamoen is te lang, ezel staat te ver weg van de wagen.

Ezel is eigenlijk te klein voor deze wagen waardoor dat hij niet fijn kan trekken. Dus de zweng zit wel goed, maar te hoog/groot voor deze ezel.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:27

Maartje1990 schreef:
xxpetraxx: Er mag inderdaad best wat afstand tussen wagen en ezel, maar dit is wel érg overdreven en niet praktisch met het maken van bochten. Oftewel, het lamoen is te lang, ezel staat te ver weg van de wagen.

Ezel is eigenlijk te klein voor deze wagen waardoor dat hij niet fijn kan trekken. Dus de zweng zit wel goed, maar te hoog/groot voor deze ezel.

er ontstaat geen schade door aan de ezel en dat het niet praktisch is is een kwestie van wennen wanneer in te sturen(met een langer lamoen moet je ruimere bochten nemen), om het lamoen te verkoren ook moet je dan alle ringetjes (bevesigen van de broek, lichtoogstop verplaatsen)en dit kost natuurlijk geld en dat is zonde.

het naar beneden trekken kun je oplossen door de voorste gesp van het borststuk 1 langer te doen dan de achterste. zo trekt het borststuk gelijk als de ezel gaat trekken.
als dit nog niet genoeg help kun je idd aan een handige lasser vragen of hij het zweng naar de onderkant van het lamoen wil verplaatsen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:31

Daarom zei ik, TS is waarschijnlijk beter af met een andere (kwalitatief goede) wagen te kopen. Deze wagen is gewoon niet echt veilig en past niet bij deze ezel.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:35

Leuk! En mooi tuig (heb ik ook :o haha)!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:40

Toydoll schreef:
Ik denk persoonlijk in nood dat een simpel bitloos hoofdstel (dus zonder heftboom of 'gemene' inwerkingen, zoals sidepull en kruishoofdstel) sowieso geen ene moer uithaalt.

Voor de wagen over straat kies ik daarom sowieso voor onvriendelijke optoming (stang en scharen), rijd je de hele rit met lange teugels maar als er wat gebeurd heb je tenminste ook wat in handen.

Ik denk niet dat een paard/ pony/ ezel beter gaat luisteren, als ie schrikt of aan de kletter raakt, als je hem pijn bezorgd (met een scherp bit).... :j

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:44

Wat een leuke ezel! <3

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:45

xxpetraxx schreef:
je lamoen is prima op lengte hoor kan korter maar zolang je geen marathons gaat rijden maar lekkere ritjes op de weg maakt kan dit prima. heb ze liever te ver van de kar lopen dan er te dicht op.
ook heb je je lamoen goed voor de wagen zitten(mijn zweng zit ook bovenop) wel mag hij op het schoftstukje wat zakken zodat de lamoenstokken niet meer omhoog staan..

In het filmpje staan ook foto's van het bos en TS geeft aan dat er gegaloppeerd word, daar is dit wagentje echt niet ideaal voor. Er zit nauwelijks vering op dus als je door gaten rijd krijgt ie dat onhandige lamoen ook om zijn oren. Bovendien zijn deze wagentjes vaak helemaal niet sterk genoeg voor recreatieve doeleinden er wil nog wel eens wat breken als je iets te hard over een boomwortel rijd ed. Beter uitkijken naar een leuke tweewieler dan nog geld steken in het aanpassen van dit lamoen :\

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:25

Wat leuk ! :)
Ik heb vroeger ook met mijn ezel gement, maar ben er mee gestopt i.v.m. een veulentje en tijdgebrek.. Heel erg jammer.. Was wel altijd leuk. Misschien dat als ik mijn shet goed voor de kar heb dat ik het een keertje weer op ga pakken :j . Al mijn commentaar over het tuig is al genoemd dus dat weet je als het goed is al :o
Nog heel veel menplezier verder ! *\o/*

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:42

AHW <3 <3 <3 <3
Ik heb echt respect voor wat je hem allemaal het aangeleerd!!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:11

Ik heb altijd al een ezel gewild, en dit topic vergroot dat gevoel alleen maar :P

Super leuk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:55

Wat een zalig lief hoofd heeft Iejoor. Prachtig dier. <3

Over koets/tuig is genoeg gezegd.

maar even een waarschuwing: je bent in overtreding als je geen oranje waarschuwingsdriehoek links achter op je koets plaatst. Het is niet mooi helaas, maar wel verplicht en ook veilig: je wil toch graag dat andere weggebruikers je tijdig opmerken. langzaam werkverkeer is verplicht deze driehoek te voeren.

[AR] Gevaren driehoek

Te bestellen bij onder andere agradi
http://www.agradi.nl/geka-waarschuwingsbord.htm

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:28

Super leuk is dit!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:49

Ik vind het ook erug leuk!
Mooi dat je er zoveel tijd en energie in stopt.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:04

Dat is wel handig dat ik dat weet van die gevaren driehoek, je zou maar een boete krijgen omdat je die niet hebt...

Ik ben inderdaad wel een beetje aan het rondkijken naar een andere, iets meer practische kar/sulky. Deze is best groot en dat is best wel onhandig. Het is alleen wel lastig voor mij omdat er ook een emotionele waarde aan de kar zit (degene met wie ik de kar heb opgeknapt en ik een hele goede band had, is overleden).

Verder zag ik dat een aantal mensen hetzelfde tuig hebben, weten die toevallig ook hoe het tuig heet of waar ik het op internet kan zien?
Heb het tuig namelijk ook bij de kar gekregen en was wel benieuwd hoeveel dat eigenlijk waard is :P Niet dat ik het tuig ga verkopen hoor, gewoon nieuwsgierigheid!

Ook kreeg ik de vraag hoe groot Iejoor is? Iejoor is 1.13 , best een flinke ezel dus (al ken ik ezels van 1.50, daar is Iejoor maar een ukkie bij! ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:25

Jullie zijn uitgelicht ! *\o/* *\o/*

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:35

wat leuk en de trucjes die Iejoor kent echt super leuk :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:40

Ik ben een fan !!!
Iejoor is een super ezel :D
Ik vind hem echt geweldig, heb met plezier naar je filmpje gekeken, wat doet hij die kunstjes ook zo makkelijk lijken.
Heerlijk dier, dikke pluim voor je superknollie *\o/*

Tes_Ian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:47

Super om te zien hoe een goede band je hebt met je ezeltje ! echt knap ! :P +:)+

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:50

WAT GEWELDIG!! *\o/* IEJOORFAN <3

Jij bent een voorbeeld voor vele mensen! gezegde zo dom als een ezel ... is door een mens verzonnen.. Die zelf dom is.. Moet je Iejoor eens zien, nou hij heeft ECHT het tegendeel bewezen!
Hoop nog meer topics van hem te mogen zien. _/-\o_