[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:23

Gelukkig heb je de opzet op de eerste foto er inmiddels af gehaald. Zeker in combinatie met een gecombineerde neusriem lijkt me dat niet comfortabel voor je paard. Zie ik nu alleen dat je met een rijhoofdstelletje ment, en ook nog eens zonder neusriem? Met zo'n bit zou ik dat toch anders doen.

Op zich kan ik mij vinden in het kwart gesloten hoofdstelletje op de eerste foto. Vraag me alleen af waarom je zijn goede oog nu ook helemaal afschermt, als je gewoon een vliegenkap gebruikt, waar je voor zijn goede oog een gat in knipt en waar je voor zijn andere oog een stuk afplakt ben je er toch ook? Of 1 bakstuk waar je een volledige klep aan zet, valt neem ik aan te knutselen icm een kwart klepje aan de linkerkant?

En ja, ook ik heb het idee dat je dit voor jezelf doet en niet voor je paard. Kan het helaas niet aardiger zeggen dan zo.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:25

heeft je paard niet gewoon schrik voor koeien?? En ander verkeer? En is ie niet gewoon braaf in het bos omdat daar niets speciaals te zien is??

Verder als ik mijn mening mag geven: Ik vind het er ook niet uitzien en zou dit nooit bij mijn paard doen.. Moest het mijn paard zijn zou ik (als het paard toch zo graag werkt) er mee gaan wandelen, lopen, mee steppen aan de hand. Zo maak je ook kilometers en ziet je paard veel!! Wordt ie helemaal vervelend in de koets dan zou ik dat niet meer doen. En vb langeteugelwerk doen ofzo. Of clickertraining. Je hebt zoveel dat je kan doen! En misschien lukt het dan weer wel om hem in de koets te zetten

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:31

Maakt niets uit hestejente. Deze kap kan helaas niet anders dan zo, maar zoals ik net al aangaf zal er indien dit blijft werken gekeken worden naar een kap waarbij zijn goede oog zoveel mogelijk zicht zal hebben.

En een scheef hoofdstel hebben we aangedacht inderdaad, maar Boobs gluurt om de hele oogklep heen. De neusriem gebruik ik nu niet, waarschijnlijk komt die er wel weer op. Echter ligt dit bit heel stil in de mond en kan niet door de mond heen getrokken worden.

En tja, dat jij denkt dat ik dit voor mezelf doe, dat mag je denken ;) Staat je helemaal vrij. Een ieder heeft een paard voor zichzelf en niet voor het paard. Ik ben blij dat ik weer MET mijn pony kan genieten van de bossen!

Charlot, Bobar is niet voor groot verkeer bang hoor. Altijd langs 80 km wegen gereden zonder problemen. Ik fiets, loop, ren, speel en longeer veel met hem, maar hij kan nog steeds niet genoeg zijn energie daarin kwijt.

adnariM

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:38

Suus en Boobs, wat ben ik superrrrrrr trots op jullie!!!
Mag ik binnenkort mee!!??

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:41

Hahaha als hij het zo blijft doen, mag je zeker een keer mee :D Gezellig!We rijden wel heel relaxt hoor. Basistempo is stap en relaxt draf, om zo de rust erin te houden ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:55

Ben ook een scepticus.. eerst afwachten of dit blijft werken...
Hoe leuk JIJ het ook vind om samen met je paard de weg op te gaan.
Als je in de bak aan het mennen was, ging ie er dan ook vantussen?

En ik zou nieuwsgierig zijn naar wat er gebeurt als je de oogafdekking omdraait...
Dan wel beide ogen afdekt...
En wat er over een tijdje gebeurt als je deze optoming langer gebruikt?
Als je zegt het is op fel licht, is dan een "zonnebril" geen beter optie, dan verblinden?

Weet overigens van mijn ene paard dat die als ik haar blinddoek en rijdt,
dat ze gewoon daar heen gaat waar ik haar heenstuur heel rustig, met oortjes er gewoon op,
geen enkel teken van paniek.
(in de behendigheid zitten rare onderdelen.... soms..)

Hoop overigens dat deze kunstgrepen blijven werken en je zo jaren lang plezier kunt hebben
en lekker kunt blijven mennen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:06

Wat een knap paardje zeg :D

Ik lees dat er een aantal problemen waren met het mennen, in het verhaal las ik dat hij niet meer te rijden was door zijn rugproblemen!
Alleen snap ik dan niet zo goed waarom hij dan wel voor de kar mag gebruikt worden!
mag ik vragen wat hij heeft? misschien zit ik er wel compleet naast, maar ligt het niet gewoon aan zijn rug? :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:11

janouk schreef:
Het paard geeft op de filmpjes een ontspannen beeld voor de koets, hij houdt zijn hoofd recht en loopt recht voor de koets, maakt even grote passen links als rechts, trekt de koets zowel in stap als in draf gemakkelijk.

En dat terwijl 1 oog is afgeplakt. Als hij werkelijk veel met dat afgeplakte oog zou zien, dan zou hij zeker in het begin schuin met zijn hoofd gaan lopen om te compenseren voor het verlies aan zicht rechts.
Aan zijn hele gedrag voor de koets vraag ik me af of hij überhaupt veel ziet met het afgeplakte oog. Want hij loopt met gemak en recht.

Mijn paard is een ervaren menpaard. Ik heb nog nooit 1 oog afgeplakt, maar ik denk zeker dat zij scheef zou gaan lopen om te compenseren.

Daar zit ook wel wat in inderdaad.

Aan bokker (kan even de naam niet terug zien):
Inderdaad ik wist dat ze het gecontroleerd had op de ogen vandaar ook mijn argument op wat er gezegt werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:15

Suzan_bobar schreef:
Maakt niets uit hestejente. Deze kap kan helaas niet anders dan zo, maar zoals ik net al aangaf zal er indien dit blijft werken gekeken worden naar een kap waarbij zijn goede oog zoveel mogelijk zicht zal hebben.

En een scheef hoofdstel hebben we aangedacht inderdaad, maar Boobs gluurt om de hele oogklep heen. De neusriem gebruik ik nu niet, waarschijnlijk komt die er wel weer op. Echter ligt dit bit heel stil in de mond en kan niet door de mond heen getrokken worden.

En tja, dat jij denkt dat ik dit voor mezelf doe, dat mag je denken ;) Staat je helemaal vrij. Een ieder heeft een paard voor zichzelf en niet voor het paard. Ik ben blij dat ik weer MET mijn pony kan genieten van de bossen!

Charlot, Bobar is niet voor groot verkeer bang hoor. Altijd langs 80 km wegen gereden zonder problemen. Ik fiets, loop, ren, speel en longeer veel met hem, maar hij kan nog steeds niet genoeg zijn energie daarin kwijt.

Was er toen niets mis met zijn oog dan? En tijdens het fietsen reageert hij ook zo?

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:16

Super dat je een oplossing gevonden hebt! Ik hoop ook echt voor je dat dit blijft werken:)
Ik vind dat je echt goed naar je paard kijkt in het zoeken naar een oplossing. Mocht hij inderdaad schimmen zien en daar bang van worden, is het geen poespas om toch met je paard te kunnen werken om dat jij dat wilt. Dan denk je wel degelijk in het belang van je paard. Je gaat toch niet voor de lol met zo'n lelijke kap op mennen :+ Je zegt dat je paard graag wilt werken. Goed dat je hem niet laat verpieteren in de wei!!
Veel plezier!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:21

DDW1190 schreef:
Wat een knap paardje zeg :D

Ik lees dat er een aantal problemen waren met het mennen, in het verhaal las ik dat hij niet meer te rijden was door zijn rugproblemen!
Alleen snap ik dan niet zo goed waarom hij dan wel voor de kar mag gebruikt worden!
mag ik vragen wat hij heeft? misschien zit ik er wel compleet naast, maar ligt het niet gewoon aan zijn rug? :)

Nope, heb ff geen zin het verhaal weer te typen over zijn rug. Een aantal post terug heb ik dit al uitgelegt.

Mindim schreef:
Suzan_bobar schreef:

Was er toen niets mis met zijn oog dan? En tijdens het fietsen reageert hij ook zo?

Toen deed hij dat ook en met fietsen en tijdens het longeren nog steeds.

Ikke89 schreef:
Super dat je een oplossing gevonden hebt! Ik hoop ook echt voor je dat dit blijft werken:)
Ik vind dat je echt goed naar je paard kijkt in het zoeken naar een oplossing. Mocht hij inderdaad schimmen zien en daar bang van worden, is het geen poespas om toch met je paard te kunnen werken om dat jij dat wilt. Dan denk je wel degelijk in het belang van je paard. Je gaat toch niet voor de lol met zo'n lelijke kap op mennen :+ Je zegt dat je paard graag wilt werken. Goed dat je hem niet laat verpieteren in de wei!!
Veel plezier!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:30

Doe je hem dan ook zo een kap op, want dan heeft hij ook hetzelfde probleem?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:31

Hij loopt aan de longe ook heel snel in de verkeerde stelling. Maar als dit voor de wagen werkt en ik heb een kap waarbij zijn goeie oog opener is, dan kon het wel eens zijn dat ik het ging proberen. Als ik hem dan wel correct kan trainen, why not?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:05

Sommige dingen moet je niet willen..... Maar goed, als jij er gelukkig van wordt. Ik hoop enkel dat ie er niet een kee genoeg van krijgt en dan half blind er vandoor knalt want dán heb je pas echt een probleem...

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:30

lastig schreef:
Ik vraag me af wat je gaat doen als dit ook niet blijkt te werken.
Sorry als dat al gezegd is.

.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:32

Volgens mij heb je altijd een probleem als je paard er vandoor knalt...blind of niet. Dat lijkt me niet echt een sterk argument.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:34

mirjam_kl schreef:
Volgens mij heb je altijd een probleem als je paard er vandoor knalt...blind of niet. Dat lijkt me niet echt een sterk argument.

als hij niks ziet knalt hij tegen een boom op die hij vermoedelijk had ontweken als hij wel kon zien. Wazig of niet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:44

Ayasha, wil je nu beweren dat een half blinde niet voor de wagen kan, omdat ze anders tegen bomen knallen als ze er vandoor gaan? Mijn pony is links blind (door een trap van een ander paard) en staat al jaren voor de wagen zonder probleem. Vind het een slap argument. Dan zou je ohz ook niet met een (half) blinde moeten gaan rijden, want die kunnen ook aan de kletter gaan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:51

Nee ik wil beweren dat een paard dat normaal niet halfblind is en dan ineens halfblind gemaakt wordt omdat ze hem anders niet voor dat karretje gedwongen krijgen geen goed idee is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:52

Ayasha schreef:
mirjam_kl schreef:

als hij niks ziet knalt hij tegen een boom op die hij vermoedelijk had ontweken als hij wel kon zien. Wazig of niet.

Ik ken ook verhalen van paarden die wel met beide ogen goed zien, in een panieksituatie tegen een boom ofzo zijn geknald.
Als hij echt gaat, heb je toch meestal heel weinig te vertellen. Blind of niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:53

*zucht* Ik zeg ook nergens dat het niet kan als ze alles zien. Enkel dat dit paard het niet gewend is -anders was dat masker niet nodig- en de kans dus groter is.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:53

hij ziet nog met een oog, dus dat is het probleem niet. Verder kan een paard ook in 'blinde paniek' ervandoor gaan en kan die zelfs met '2 ogen' tegen een boom aan knallen.

Daarnaast is gedwongen totaal het verkeerde woord...ken je de geschiedenis van dit paard? De trainings methode? Was jij erbij bij het inspannen?

Dit soort dingen kun je niet zomaar roepen als je niet de gehele situatie kent, je kunt wel suggereren, maar meer ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:54

mirjam_kl schreef:
hij ziet nog met een oog, dus dat is het probleem niet. Verder kan een paard ook in 'blinde paniek' ervandoor gaan en kan die zelfs met '2 ogen' tegen een boom aan knallen.

Daarnaast is gedwongen totaal het verkeerde woord...ken je de geschiedenis van dit paard? De trainings methode? Was jij erbij bij het inspannen?

Dit soort dingen kun je niet zomaar roepen als je niet de gehele situatie kent, je kunt wel suggereren, maar meer ook niet.

Wil je het vrijwillig noemen als een paard zo getuigd met een oog geblindeerd voor de kar moet Omdat ie zonder al die onzin kennelijk niet wil? :+
Dan hebben wij andere ideeën over wat vrijwillig is.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:55

Helemaal vrijwillig doet een paard niets. Jij legt toch ook een zadel of tuig op? Is dat dan wel vrijwillig?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:57

Jep, maar ik maak hem niet blind, gooi er geen sterk bit in enz enz. En ik durf al mijn paarden rustig op een halstertje, zonder zadel te rijden ook :+
Alsnog l*l je om het punt heen.