[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:57

ziet er goed uit joyce, maar dat wist je al :P
voor je het weet sta je hier op de stoep :D

Citaat:
Daarna nog gepruts met de hoogte van het lamoen; de gaatjes van de brancardbeugels zijn perongeluk ongelijk geprikt, waardoor het lamoen aan de éne kant iets hoger zat dan de andere.

volgens mij heeft je tuig een doorlopende draagriem. dus je kunt het gewoon even recht trekken

patrick76 schreef:
ziet er goed uit. Strenger gaatje korter en dan zit het wel goed lijkt me zo. De vierde en vijfde keer goed in de gaten houden. Vaak testen ze je dan wel een keer uit. Zou tot die tijd de leidsels ook even in de bovenste sleuf doen. Heb je meer te vertellen als ze toch wat probeert. Dan werkt de kinketting beter dan nu. Borst ook goed in de gaten houden dat ze die nu niet broos trekt door het gewicht. Ze moet nog beetje "eeld" ontwikkelen zech maar.

waarom scherper zetten als ze hier prima op loopt :?
je hebt op deze manier een hefboom en waar leg je de grens dat je er genoeg op hebt te vertellen als er wat gebeurt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 01:07

:n tuig heeft geen doorlopende draagriem...... 2 losse stukken, aan het uiteinde waar het 'onder/in' het schoftje gaat een gat, daaronder in het schoftje ook een gat, en dat maak je dan vast door de leidselringen er in te schroeven. Dus helaas.
*en net nu is de éne gaatjestang kapoet, en de andere kwijt*

En ik denk dat het idd niet al te lang meer duurt voor ik weer bij jullie met Roos kan komen buurten, maar nu ingespannen en al :D

voor wat betreft leidsels in bril en om de hefboom, of in de eerste sleuf; daar heb je ook wel gelijk in, Elien.
Hier loopt ze gewoon goed op, ook de reden waarom ik tijdens voorgaande trainingen nooit heb hoeven te vergespen, al vraag ik daar natuurlijk andere dingen van haar.

Bedenk me nu net trouwens dat ik haar vandaag in het begin best wat leidsel'steun' moest geven in het dorp; ze gaat niet hangen en ik had ook niet veel druk, maar wel echt goed contact zeg maar, te samen met mijn stem- en zweephulpen kon ik op die manier wat meer van haar vragen, zodat ze ook zekerder ging lopen. Zodra ik voorzichtiger werd met leidsels en zweep, en het contact wat losjes had, zocht ze echt naar die steun.
Blijkbaar had ze dat gewoon even nodig, en dat is ook niet erg want ze reageerde er goed op.
Zo bezien moet ik dan natuurlijk niet scherper hebben; wil niet hebben dat ze achter het bit kruipt of niet meer aan het bit durft te komen.
Ik kan het wel eens proberen hoe ze er op reageert, want heb de leidsels daar ook nooit in gehad. Streven van mij is meer dat ik de leidsels standaard in de bril, om de hefboom heb, en mochten ze wat heter of wat sterker worden/zijn, dan evt. vergespen naar beneden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-03-11 01:43, in het totaal 2 keer bewerkt

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:07

Wauw wat ziet Roos er gaaf uit voor de wagen! +:)+ Geen zin om haar 2lingzus ook voor de kar te beleren? O:)

Ga zo door! Ziet er erg netjes uit!

Dennis

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:35

Gaaf!!!!!!! Stoer hoor.

We willen wel heel regelmatig update's hoor!!!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:52

ik ga met dennis mee.....graag meer up-dates :j
je doet het super goed met roos

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:06

Gefeliciteerd !!
ziet er prima uit, idd lamoen wat langer, nu kwam je brancardbeugel bijna achter het schoftje, maar dat gaf je zelf ook al aan.

Dat gaat helemaal goed komen !! Roos is een superpony !!
Echt een dame om trots op te zijn ! :j

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:36

Allereerst ziet het er goed uit. Zowel de rit zelf als de voorbereidingen.
Maar de broek heeft nu bijna geen werking. Als de riemen lang genoeg zijn kun je ze in de ogen van het lamoen doen. Dan zal de broek beter werken.

Mijn complimenten voor de nette voorbereiding en de rest. +:)+

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:36

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Yeeeaaahh!! Wat goed!!! +:)+ Ziet er super uit, en net als Bora vind ik ook dat jullie het heel goed hebben aangepakt. Rust straalt er vanaf.
Wat zul je dubbel blij zijn geweest, om ook weer eens met je wagen te kunnen rijden :)
Heb alleen wel een beetje een twijfel, zul je het lamoen toch niet een paar cm naar voren kunnen zetten? Vind haar er toch redelijk dicht op staan. Als je straks een uitgestrekte draf of een galopje meepakt, hoop ik niet dat ze tegen de wagen aan komt. Maar misschien zag het er toch beter uit toen jullie het spulletje nog weer verzet hebben. Dan zeg ik niets :)

Misschien is het wel eventjes goed dat het nog even duurt voordat de wagen er weer achter gaat: kan ze het even goed verwerken waardoor het (meestal) de volgende keer nóg wat beter gaat. Een pauze inlassen is echt niet erg.

hihi, zelfs ík word er blij van :D
Gefeliciteerd!!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:39

Ik zie niets verkeerds aan het tuig en pony loopt goed, dus gewoon lekker doorgaan zo!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:25

Heb besloten het volgende te veranderen, en eens te kijken hoe dat gaat:
- Lamoen gaat inderdaad wat langer gezet worden, heb nu thuis eens wat geprutst en heb hem 13 cm. langer gezet, misschien te veel, maar hoe het precies gaat worden kan ik het beste zien als ik haar weer eens er voor parkeer.
- Broek moet anders, want hij werkte niet of niet goed genoeg. Heb al diverse tips gekregen om deze eens te proberen vast te maken aan de ogen van het lamoen, dit ga ik zeker de volgende keer proberen, kijken of hij dan wel goed werkt. Misschien is het probleem ook al verholpen doordat het lamoen nu langer is, dus de ogen van de broek zitten dan ook verder naar voren.
- Lengte v/d strengen zullen dus ook aangepast moeten worden aan de lengte van het lamoen, gaan we ook even naar kijken.

T3mptati0n schreef:
Wauw wat ziet Roos er gaaf uit voor de wagen! +:)+ Geen zin om haar 2lingzus ook voor de kar te beleren? O:)

Ga zo door! Ziet er erg netjes uit!

Hahahaha, dankjewel! hmmm, haha, heb er hier nóg 1 staan die óók nog beleerd moet worden; nl. de zoon van Ot. Ben ik wel vaak periode's intensief mee bezig geweest aan lange lijnen en dubbele longe, maar daar hield het helaas vaak bij op wegens omstandigheden. Die moet dus eigenlijk ook nog echt even doorgepakt worden. Genoeg werk aan de winkel dus nog :j

Dennis:
Haha, ja is goed hoor, zal m'n best doen om te updaten :) hopelijk komen we er de volgende keer inspannen aan toe om ook eventjes wat foto's buiten de wei te maken, en evt. een filmpje vanaf achteren van de wagen, dan is ook goed te zien hoe ze twijfelt en dan steeds zekerder begint te lopen, is echt heel erg leuk om te zien.

Happytime: Dankjewel! :o

Biancacoo: Dankje, klopt dat gaan we inderdaad veranderen. Reden waarom ik toch zo ben doorgereden (behalve ondertussen wel iets gepruts er aan) is dat ze met het inspannen al heel lang rustig had stilgestaan; het was op dat moment veilig om zo te rijden, dus heb ik er voor gekozen om dat eventjes zo te laten, vond het geprutst ondertussen gevaarlijker en ook vervelender voor Roos. Ben ook écht trots op d'r, ze heeft zó goed haar best gedaan! Is gister al overladen met knuffels, kusjes en wortels.

bora: Dankjewel, wat leuk om te horen. Ik vind rust en een goede voorbereiding inderdaad heel belangrijk, vooral met deze pony, zit geen kwaad en geen spanning in, maar wilde haar daarom ook echt niet overvragen. Daarbij merk je gewoon dat ze vaak toch iedere keer wat onzeker is in het begin, en ik vind het dan ook belangrijk dat ze eerst weer wat zekerder wordt, tot we de volgende stap weer gingen doen. Dat de broek zijn werking bijna niet deed, dat klopt; zie mijn commentaar daar op. Ik ga zeker kijken of ik de ogen van het lamoen kan halen, al weet ik dat niet zeker; het borsttuig kan ik net niet halen, dan wordt Roos een rollade Roos.

lienepien610: Haha, dankje :D Ja, dat was inderdaad heel dubbel, hier in de buurt had niemand het ding verder gezien, hij is hier aangekomen en toen direct onder het zeil gegaan, dus kreeg, toen de wagen nog gewoon in de wei stond terwijl ik bezig was, al heel veel hele leuke reacties van allemaal mensen dat ze het zo'n gave wagen vonden :) Lamoen gaat inderdaad echt naar voren, sterker nog, heb hier thuis al wat geprutst, heb hem nu 13 cm. naar voren gezet, is misschien te veel, maar dat kan ik altijd nog weer aanpassen. Toen we, vlak voordat we het dorp in gingen, de strengen nog eens 2 gaten strakker hadden gezet, was de lengte v/d strengen goed, en trokken ze ook in stap strak (was eerst niet zo). Maar..... toen kwam ze dus wel nóg dichter op de wagen, ja en toen merkte ik echt dat de broek z'n werk niet meer deed, waarop ik dus echt mee moest helpen remmen als Roos weer eens heel scherp op m'n commando ging halthouden. Was voor mij dan ook het teken dat hij toch wel echt wat langer moest.

Klopt, daar heb je ook gelijk in. Gister heeft ze natuurlijk veel indrukken op gedaan, daar heeft ze idd wel wat aan om over na te denken, dus zo bezien is het idd misschien alleen maar beter. Misschien dat ik haar zo nog even aan de dubbele longe gooi oid. Ik kom toch pas weer do. of vrij. thuis uit Groningen, dus vrij. of zaterdag zal ze dan evt. weer ingespannen kunnen worden, dat moet ik nog even zien. Heb nu igg genoeg mensen bij elkaar gesprokkeld (stuk of 4) die wel héel graag vrijwillig meewillen als groom en Roos ook een beetje kennen, dus dat is wel fijn.

Het geeft ook echt een super gevoel, kan niet anders zeggen. <3 Ga de volgende keer echt voor filmpjes zorgen van buiten, want het is gewoon heel leuk om te zien hoe ze eerst twijfelend en aarzelend begint, maar dan steeds zekerder van zichzelf wordt :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:26

Sandrina schreef:
Ik zie niets verkeerds aan het tuig en pony loopt goed, dus gewoon lekker doorgaan zo!

Aan de pony ligt het igg niet nee :) Maar er kan nog wel wat aan verbeterd worden, zie vorige posts. Lamoen wat langer, even de broek fixen dat die het ook doet (anders kan ik net zo goed zonder broek gaan rijden en dat wil ik dus juist niet) en juiste lengte v/d strengen even bepalen. Als dat allemaal op orde is, dan werkt het al een stuk beter.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:57

JoyCiej007 schreef:
Sandrina schreef:

Aan de pony ligt het igg niet nee :) Maar er kan nog wel wat aan verbeterd worden, zie vorige posts. Lamoen wat langer, even de broek fixen dat die het ook doet (anders kan ik net zo goed zonder broek gaan rijden en dat wil ik dus juist niet) en juiste lengte v/d strengen even bepalen. Als dat allemaal op orde is, dan werkt het al een stuk beter.

Kan goed zijn; tuig aanpassen heeft tijd nodig om te bedenken waar je wat gaat verlengen/verkorten. Er waren er al zoveel die er wat van zeiden; je zult heus je best doen om het voor de pony zo makkelijk en veilig mogelijk te maken. Daarmee vertrouw ik je.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:32

Wat leuk ziet er goed uit zeg! Erg leuke pony :D
Ik ken het ja dat je niet echt kan genieten, heb het nu eigenlijk nog steeds met Sil. Als ik ga mennen word ik ontzettend zenuwachtig en genieten zit er nog niet echt bij haha :P

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:33

oehh.. ziet er al leuk uit! ;)

Mooie kar trouwens! <3

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:33

Je mag terecht trots zijn hoor joyce! Wat deed ze het goed en ze kreeg er steeds meer plezier in. Zeker buiten, toen ze eenmaal had ontdekt dat ze ook in 'gewoon tempo' kon draven (draf was eerst wat kort en aarzelend) kwam ze erachter dat dat toch wel fijn was. Hihi zelfs fijner als stap aldus roos. Oortjes naar voren en vrolijk de pas erin.

Gaat helemaal goed komen meis, geef haar nu lekker de tijd en heb vooral plezier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:16

Jenkins schreef:
Wat leuk ziet er goed uit zeg! Erg leuke pony :D
Ik ken het ja dat je niet echt kan genieten, heb het nu eigenlijk nog steeds met Sil. Als ik ga mennen word ik ontzettend zenuwachtig en genieten zit er nog niet echt bij haha :P

Nou.... zenuwachtig is het in mijn geval niet echt meer, toen het eenmaal best goed liep al helemaal niet meer, maar ik weet dat ik dat ook weer over breng op Roos, die is daar namelijk vrij gevoelig voor. 't is bij mij meer echt heel erg concentratie, overal mee bezig zijn en proberen te anticiperen op wat zij doet en hoe zij reageert, en om haar zoveel mogelijk te begeleiden en zekerder te maken van zichzelf. Maar 't ging al steeds beter en ze werd steeds zekerder, dus dan 'durf' ik haar ook veel meer 'los te laten', dan loop ik niet meer aan één stuk te praten maar laat ik haar ook een beetje dingen uitzoeken. en dat ging erg goed :)

@ Lotte_Wessel: Dankjewel, ben zelf ook nog helemaal in love met m'n wagen, des te meer omdat ik er nog niet zoveel mee gereden heb. Ben er dan ook héeeel zuinig op, hahaha.

@ Mirjam: en juist daarom wilde ik haar, zodra het goed ging, meteen al mee naar buiten nemen. In de wei heb je die mogelijkheid gewoon niet, ze durfde daar ook nog niet echt op eigen benen te lopen. Had zo'n vermoeden dat het voor haar juist goed zou zijn, ik gooi haar dan wel wat 'in het diepe' maar juist daardoor krijgt ze vaak ook meer zelfvertrouwen. Op 't eind vond ze het idd helemaal fantastisch, was echt mooi om te zien.

Morgen gaat ze weer voor de wagen, en ga ik ook eens even wat rommelen met de lengte v/h lamoen en de strengen, broek ook aanpassen.
* Kijkt Mirjam lief aan om wat foto's en filmpjes te maken *

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:06

*\o/* super *\o/*
Gefeliciteerd, nu staat ze ervoor, toch veel leuker dan erachter aan lopen he.

Citaat:
Idee: lamoen langer ipv. strengen korter?
Yep, zou lamoen iets langer maken, je wilt in dit stadium absoluut niet dat ze te dicht op de wagen staat, dan maar beetje langer.

Vwb bitje, zou het gewoon zo laten totdat het tegendeel wordt bewezen. Je hebt ervaring genoeg om het te merken voordat je aan de kletter of zoiets gaat dat het anders zou moeten. Als het zacht kan, zacht laten.

En heel veel plezier en veilige, leuke, gezellige kilometers gewenst met jouw Roos!!!!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:16

Wat leuk! Eindelijk voor de wagen, hier keek je al super lang naar uit toch?

Echt heel gaaf hoor!
Je ziet haar inderdaad, wat je al zei, zekerder worden voor de wagen!

Had mijn pony ook toen ze voor de 1e keer werd ingespannen, dat is zo leuk om te zien!

En wat betreft je tuig, idd gewoon elke keer kijken en beetje aanpassen, je tuig gaat vanzelf goed zitten ;) Ik heb pas mijn hele tuig nog aan alle kanten vergespt omdat ik vond dat mijn broek niet goed zat en mijn oogkleppen te laag zaten ...

Ben benieuwd hoe het morgen gaat! Houd ons op de hoogte he!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:09

Haha, klopt, al werd het wel meer en meer spannend hoe dichter we bij de grote stap van voor de wagen zetten kwamen ;)

Roos is vandaag weer voor de wagen geweest, zijn nu stukje verder naar buiten geweest en tuig is aangepast. Ook zijn er weer wat foto's en een filmpje gemaakt :j

Tijd voor een update dus :o zometeen, want moet nog even filmpjes uploaden e.d. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:37

Update!

Vandaag dus Roos voor de 2e x voor de wagen geknupt. Arme groom Mir was niet helemaal lekker, maar wilde persé niet afbellen :(:)
Dankjewel maar weer Mir, voor al je hulp! :*

- Lamoen is 13 cm. langer gezet, lijkt veel, maar voor nu vind ik het eigenlijk precies goed. Voor later kan het altijd nog weer korter.
- Strengen aangepast aan lengte lamoen
- Broek een stukje naar voren gelegd over de rugriem, nu hing die niet meer zo door van achteren
- Broek wilde ik aan lamoenogen vooraan maken, maar dan heb ik geen strengenophouders.... die gaan er wel komen. Nu het lamoen langer is gezet, doet de broek ook echt goed z'n werk nu!
- Slagriem heb ik van teugel vervangen door een halstertouw (bijpassend rood), die bleef veel beter liggen
- Borstonderlegger er onderuit gehaald en borst nog eens wat omhoog gehesen
- Brancardbeugels lager gezet, zodat lamoen ook lager hangt.

Zo klopt het allemaal net wat meer :)
Zie hier:

Afbeelding

En hier nog een foto:
https://lh6.googleusercontent.com/_ycsz ... MG2103.JPG

Even weer paar rondjes door de wei gedaan, dat ging prima. Mijn broertje (14) bij Cup & Ot gelaten (die heeft de hele tijd met ze staan knuffelen, zo schattig :+: ) en even een 'rondje' vlakbij de wei gedaan, daar ook even 2 filmpjes gemaakt:
Vanaf de zijkant door een er-naast-lopende-mirjam, even ook voor het tuig:

En daarna nog van achterop, stukje stap en stukje draf, incl. een klein 'schrik'momentje. Ze had na een paar meter er al weer flink lol in, en zette er echt de pas in. Wel gecontroleerd maar ik 'durfde' dat nog niet echt aan, hahaha moest haar af en toe even terugfluiten. Let overigens niet op mijn gebabbel tegen Roos, als ze onzeker is helpt dat heel goed, en als ze wat meer zeker is hou ik me ook meer 'gedeisd', haha.

Daarna langs de wei, door de rustige woonwijk hier in het dorp, en een stukje buiten de bebouwde kom (op het fietspad) gegaan, daar was 'minder te zien' vond ik. 1e en 2e keer halthouden stond ze netjes stil, en plots ging ze echt met kracht naar achteren hangen, waardoor de wagen (ondanks dat ik die op de rem had) echt naar achteren geduwd werd. Hier heb ik haar ook even goed voor moeten corrigeren, want naar achteren hangen is natuurlijk écht niet de bedoeling! Daarna ging dit perfect en heeft ze dit ook niet meer gedaan.

Roos begon ontspannen maar werd toch nog beetje onzeker en schrok af en toe wel eventjes, maar kon haar constant heel goed bij me houden. Wat ze nu wel af en toe doet (en daar heeft ze best een goede correctie voor gehad) is dus als ze van iets 'schrikt' (dat kan serieus zijn, maar ze 'schrok' ook wel eens om gewoon te 'miepen' zeg maar) dan valt ze dus over haar schouder weg naar buiten. Geen punt want met leidsels en zweep drijf ik haar weer naar binnen. Maar een paar keer pakte ze dan ook echt het bit vast op de kant waar ik haar naartoe wilde hebben, en echt hardnekkig.
Ze schrok juist níet van dingen die je wél zou verwachten; langsrijdende bus op de weg, een tractor, busje met aanhanger..... dat dus juist niet. Maar dan wel weer van 'iets' rechts in de berm. In het begin vond ze het geluid dat de wielen maakten toen ik een stukje de berm in ging, ook wat eng, dat knerpte wat. Maar dat was al snel opgelost en ze was er snel aan gewend. Best wat schrikreactie's gehad eigenlijk, maar allen zéer controleerbaar. Ondanks dat ik héel veel met haar buiten heb gewandeld door verkeer en enge dingen laten zien, en ook heel veel met oogkleppen. Maar sommige dingen werden haar dan gewoon even teveel denk ik; waterplasjes kent ze ook wel met oogkleppen, maar nu met de wagen (= spannend) én een plasje schrok ze daar toch wel even goed van. Maar heb geen enkel moment het idee gehad dat ik haar niet onder controle had, ze is heel makkelijk bij je te houden, ze spurt ook niet naar voren, het is meer opzij wijken/springen en evt. een sprongetje voorwaarts, that's it.

Uitzicht van m'n groom:
Afbeelding

Ze had er in draf flink de pas in, maar had nog niet echt een goed arbeidstempo gevonden. Ook ik vind dat lastig, ik moet natuurlijk ook nog wennen. Na een vrij groot stuk buiten de bebouwde kom zijn we weer omgedraaid, en halverwege werd ze ineens langzaam een stuk rustiger. Ze werd ook wat moe van al die indrukken hadden we het idee, maar ze had nog wel veel plezier. Ze liep in een constant draftempo, netjes nageeflijk en veel meer met haar gedachten bij mij ipv. alles om haar heen. Dat was even een hele goede bevestiging voor ons beiden, ze schrok toen ook bijna nergens meer van en was nog makkelijker te sturen.
Lekker naar huis gegaan en uitgespannen.

Toen was het eerst tijd om uitgebreid te rollen (incl. *zucht-steun-kreun*):
Afbeelding

Ik was bezig alles op te ruimen, en had ze dus even een groot stuk wei gegeven. Onze wei wordt momenteel 'verbouwd', er is een stuk opgehoogd e.d. en daar waren ze nog niet geweest. Tussen dat zand lag af en toe nog wat klein 'puin' dat ik nog moest opruimen. Daar zaten ook boomwortels tussen, die Roos er heel behendig uit wist te vissen (en er vervolgens mee ging zwiepen en dáar dan weer van schrok) :')
Afbeelding

Ot en Cup (Ot = degene die naar rechts kijkt)
Afbeelding

Roos kan ook voor standbeeld spelen (blaast zich dan helemaal op)
Afbeelding

Roos moe? Nee hoor, playtime!
Pony's hadden grote lol op 'de bult', dus heb even een filmpje gemaakt. Miep-miep, zoef-zoef bult op en af. En Roos maar showen, lekker draven, staart erop, en natuurlijk eens flink goed snurken. Roos wilde vooral lekker in galop, maar wie goed op let kan zien dat ze wel een redelijke draf in haar mars heeft, al gooide ze dat er vandaag nog niet helemaal uit
(let op, meteen direct aan het begin een héle strakke actie van Ot!)

<3 Ben weer helemaal trots op m'n superpoown :j 't is echt een heel leuk beestje om mee te werken.

(Er is dus maar heel eventjes onderweg gefilmd, omdat mijn groom toch wel graag zich goed wilde kunnen vasthouden en zich goed op Roos wilde concentreren, volgende keer proberen weer een stukje te filmen!)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 26-03-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:50

Leuk!!! Ziet er erg leuk uit :D :D Ze luistert goed naar de stem!

Dat overal van schrikken ken ik wel ja :D Heb ook altijd erg veel met sil gewandeld en nooit schrok hij ergens van. Maar voor de kar vind hij het ook allemaal iets spannender.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:54

Jenkins schreef:
Leuk!!! Ziet er erg leuk uit :D :D Ze luistert goed naar de stem!

Dat overal van schrikken ken ik wel ja :D Heb ook altijd erg veel met sil gewandeld en nooit schrok hij ergens van. Maar voor de kar vind hij het ook allemaal iets spannender.

Hahaha, nou ze luisterd soms een beetje té goed naar de stem :o
Ik zei tegen Mirjam iets over 'ja want als je dat bij díe wagen in draf doet dan.....' terwijl we lekker aan het stappen waren, en plots ging Roos ineens over in draf. Terwijl, als ze graag wil draven maar ik er geen commando voor geef, ze een paar pasjes doet en dan haast vanzelf terug komt.
Duurde even een paar tellen voor ik in de gaten had dat ik dus tegen Mirjam 'draf' had gezegd, overigens zonder klemtoon oid.

En halthouden was nu gelukkig een stuk minder plotseling; meestal is het 'é(nnnn hooooooo!) maar bij de é staat ze al boem stil. :')

Wagen is gewoon nog wat spannend voor haar, dus kan het best begrijpen, denk dat als ik haar zo kan inschatten dat het al wel heel snel een stuk minder zal worden. Na maanden wandelen zonder oogkleppen en toen ineens wel met oogkleppen, heeft ze de eerste paar keer alleen maar lopen snuiven (en haast niet schrikken, maar wel gespannen), maar als ze het eenmaal goed door heeft gaat dat prima.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:26

SUPERRRRRRR ROOOOOOOOOOOOOOOOOSSSSSSS :D :D :D
wat doet ze het goed zeg! ik kan me helemaal voorstellen dat je zo geniet *D dat wordt nog wat :j
en wat een heerlijk speelfilmpje, was jammer dat het afgelopen was :P

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:16

Heey, goed bezig joh! Wel gezellig zo met zn tweeen op de wagen ;) Roos doet het super zeg (had eigenlijk niet anders verwacht ;)) Blijf allert in het begin, maar ik weet zeker dat je daar een super pony aan gaat hebben :j
Dat laatste filmpje! Wat lachen zeg! Zo onwijs veel schik hebben ze met zn allen :D En Roos lekker blazen hahahahahahaha grappige pony! En Ot is ook toe aan werk, die zoekt zelfs al een sprongetje zelf op :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:16

Citaat:
Hahaha, nou ze luisterd soms een beetje té goed naar de stem

Roos is gewoon zo'n echt super welshje die alles zo goed mogelijk voor je wil doen en keihard wil werken. Maak er gebruik van zou ik zeggen. En dat ze wat kijkerig af en toe springerig of extra vlot is dat hoort daar allemaal bij. Denk dat je daar nog wat aan moet wennen maar als je eraan gewend bent en ze geeft je elke keer vertrouwen dat ze wel kijkt maar gewoon goed oplet, wel eens een sprintje trekt per ongeluk, maar weer terugkomt (als jij haar tegenhoudt, doe je dat niet gaat ze ervan profiteren en zit je in no time continue in zo'n uitgestrekte showdraf, dus hou ze in de gaten }> ) en je het vlotte meeneemt in de momenten dat het kan, heb je er een super pony aan.

Kijk of je haar dat vertrouwen tussendoor dus wel kunt geven, let op je leidselvoering dat je niet (onbewust) steeds (hoe weinig ook die zachte mondjes kunnen weinig hebben), voor Roos, wat te veel leidseldruk neemt. Dus af en toe ook laten wennen aan langer leidsel/minder druk, waardoor ze de kans heeft haar eigen gangen zowel in stap / draf te kunnen laten zien. Want ze kan namelijk giga stappen en draven, dat is mooi, moet je zo houden.

Leuk hoor om zo te zien hoe jullie aan de slag zijn.
En lekker direct naar buiten de weg op +:)+