[AR] Foto's van jonge dravers in training.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:00

wendy_x schreef:
WendyBZ hier heb je het dan over het ras, ik heb het over hoe er omgesprongen wordt met dat ras, oftewel die beestjes worden in hun baby jaren om het zo maar even te zeggen, tot ht uiterste gedreven ;)

Een beetje kort door de bocht reactie.
Dravers worden soms jong beleerd en moeten moeten soms al op jonge leeftijd koersen maar tot het uiterste gedreven is dan weer wat too much. Er zijn heel veel goede trainers die heel voorzichtig omspringen met de dravers, het zijn tenslotte topsporters en ze kunnen alleen optimaal presteren onder goede omstandigheden.

Zo ver ik kan kijken is jou draver, Under pressure, zeker niet tot het uiterste gedreven. Er zijn er bij de NDR 2 geregistreerd waarvan er 1 nooit gekoerst heeft en de andere 18 keer in 2 jaar tijd. :)

Het is vervelend dat je paardje artrose had maar is er een direct oorzakelijk verband met haar trainingsverleden of wordt dat voor het gemak aangenomen omdat het een draver is? Onbelaste beweging, dus niet rijden, op lange rechten stukken werkt positief op het beenwerk.

edit: hier kan je dat onderzoek vinden:

Artikel over training van jonge paarden.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=4651

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:10

Ik heb lang geloofd in alle voor oordelen zonder er ooit bij betrokken te zijn geweest. Tot ik betrokken raakte bij de endurance. Hier lpen veel dravers welke niet goed genoeg meet zijn voor hett koersen. Deze paarden zijn over het algemeen hard en doen het ook goed.

Denk dat zo 2 keer in de week spelenderwijs met een paard bezig zijn veelk minder inpact heeft op het dier dan een 3 jarige welke uit het land word geplukt en ineens 7 dagen per week bereden word. Met het laatste heb ik zeker veel meer moeite.

Erg leuk om de foto's te zien en wat meer uitleg over hoe de training in zijn werk gaat.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:11

Ik moet zeggen dat het er idd ontspannen uitziet allemaal...

maar.....

Ik heb een draver gekocht die eind vorig jaar voor het laatst gekoersd heeft... Echt een schat van een beestje en zo ontzettend dankbaar.... en ik zal even uitleggen waarom...

Toen ik hem kocht mocht ik absoluut niet aan zijn hoofd zitten, dan flipte hij helemaal... Hij moest zicht op mij hebben, ik mocht dus niet naast hem staan of iets dergelijks, maar vooral toen ik hem kocht stond er een paard, een ongelukkig paard. Hij stond alleen maar voor zich uit te staren en dat was het. En nu... hij straalt weer paard uit, en heeft een karakter, een vrolijk sociaal paard.
Misschien komt het omdat de sport hem niet lag, misschien komt het omdat hij slecht behandeld is... wie zal het zeggen... Wat ik wel weet is dat mijn paard sociaal niet helemaal in orde was, en nu de goeie kant op gaat. Hij begroet me zelfs als ik aan kom lopen, en dat is voor mij al een heel goed teken!

Natuurlijk zijn er eigenaren die het beste met hun dravertje voor hebben en het echt voor de fun doen, daarin tegen zijn er ook genoeg horror verhalen van draverijen waar de draver alleen maar moet presteren.... en dat is het, na de prestatie weer op stal en wachten op de volgende prestatie.

Ik hoop dat alle draver eigenaren hun draver net zo zullen behandelen als TS maar ik denk dat iedereen wel weet dat dit niet zo is...
Maar dat zal uiteraard hetzelfde zijn in de springwereld en dressuur wereld, alleen de draver wereld heeft een stempel en die zullen ze altijd houden....

Barvrouwke

Re: Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:13

Het ziet er allemaal wel relext uit. Maar als enter in November tot maart, krijgen ze 2x per week de kar erachter. Dat betekend 4 a 5 maanden dus ongeveer 30 a 40 keer. Wat heeft dat voor meerwaarde? Niet banketstaaf bedoeld, dat zeker niet, maar meer nieuwsgierigheid. Persoonlijk zeg ik dan, zet hem als 2,5 jarige 2 maanden lang 3 a 4x voor de kar. Dus, wat is de meerwaarde om er als enter mee te beginnen?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:17

justme83 schreef:
IkIk hoop dat alle draver eigenaren hun draver net zo zullen behandelen als TS maar ik denk dat iedereen wel weet dat dit niet zo is...
Maar dat zal uiteraard hetzelfde zijn in de springwereld en dressuur wereld, alleen de draver wereld heeft een stempel en die zullen ze altijd houden....

Ja, dat klopt als een bus. Tuurlijk zijn er ook in de drafsport rotte appels, die zijn er overal, ook dravertrainers zijn geen heiligen, maar ik denk dat er steeds meer trainers en eigenaren zijn die het beste voor hebben met het paard.

Wat jij beschrijft van jouw paard is niet zoals ik dravers ken. Dat zijn vaak (lees: vaak, dus niet altijd) hele sociale en vrolijke dieren, omdat ze naast hun werk en gevraagde prestaties gewoon paard mogen zijn. Wij staan met onze dravers op een pensionstal en ik durf wel te zeggen dat onze paarden daar het meeste paard zijn, paard mogen zijn en worden behandeld als paard, waardoor het sociale dieren zijn. Als ik dan kijk naar de rest van de pensionpaarden dan zijn er misschien nog 1 of 2 (uit een totaal van 13) die paard zijn, maar de rest heeft geen idee wie of wat ze zijn en wat ze hier op aarde doen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:23

Barvrouwke schreef:
Het ziet er allemaal wel relext uit. Maar als enter in November tot maart, krijgen ze 2x per week de kar erachter. Dat betekend 4 a 5 maanden dus ongeveer 30 a 40 keer. Wat heeft dat voor meerwaarde? Niet banketstaaf bedoeld, dat zeker niet, maar meer nieuwsgierigheid. Persoonlijk zeg ik dan, zet hem als 2,5 jarige 2 maanden lang 3 a 4x voor de kar. Dus, wat is de meerwaarde om er als enter mee te beginnen?

Citaat:
De meesten beleren ze zo vroeg om het gehele skelet- en peesstelsel beter te laten ontwikkelen.

alleen op hele jonge leeftijd is het beenwerk, de gewrichten en de pezen + banden nog beïnvloedbaar. Op dat moment wil je ze dus al 'trainen' omdat je dan nog een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling. De beenbalkjes in de botten (bouwstelsel van een bot) organiseren zich beter als ze gestimuleerd worden door bepaalde drukken, die veroorzaakt worden door regelmatige belasting (duas niet een sprintje in het land, maar werk). De pezen worden op een soortgelijke manier beïnvloed.

Het trainen van spieren is bijzaak, die kan je er ook later op trainen en dat gaat veel sneller dan het bot en de pezen/banden. Dus stel dat je later zou beginnen, dan zitten die spieren er zo op, maar het gehele gestel wat eronder zit, is veel minder sterk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:32

justme83 schreef:
Natuurlijk zijn er eigenaren die het beste met hun dravertje voor hebben en het echt voor de fun doen, daarin tegen zijn er ook genoeg horror verhalen van draverijen waar de draver alleen maar moet presteren.... en dat is het, na de prestatie weer op stal en wachten op de volgende prestatie. ..

Ik zal niet ontkennen dat er rotte appels zijn in de drafsport maar die zijn er in alle takken van de paardensport te vinden. Wel heb ik het idee dat heel veel horrorverhalen komen van mensen die niets of weinig van de drafsport weten.
Een paard wat niet goed verzorgt wordt zal echt niet goed presteren op de baan.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:38

Citaat:
Wat jij beschrijft van jouw paard is niet zoals ik dravers ken. Dat zijn vaak (lees: vaak, dus niet altijd) hele sociale en vrolijke dieren, omdat ze naast hun werk en gevraagde prestaties gewoon paard mogen zijn. Wij staan met onze dravers op een pensionstal en ik durf wel te zeggen dat onze paarden daar het meeste paard zijn, paard mogen zijn en worden behandeld als paard, waardoor het sociale dieren zijn. Als ik dan kijk naar de rest van de pensionpaarden dan zijn er misschien nog 1 of 2 (uit een totaal van 13) die paard zijn, maar de rest heeft geen idee wie of wat ze zijn en wat ze hier op aarde doen.

Precies, om het even aan te geven. Ik vermoed dat mijn lieve schat niet zo'n heel fijn verleden heeft...
Ik heb voordat ik Loco gekocht heb veel gelezen over dravers, want ja, ik was er niet zo bekend met het ras en vroeg mij af wat ik moest gaan verwachten. Nu gaat het gelukkig met Loco al een stuk beter hoor! Naar mij toe in ieder geval, wel heb ik gemerkt dat hij heel veel waarde hecht aan mij en mijn bijrijdster, want ik heb er laatst iemand anders op laten rijden en dat werd 1 groot bokfestijn... was meneer dus niet zo van gediend...
Met de andere pensionpaarden gaat het wel goed, hij wordt steeds socialer, gelukkig! Maar hij kan zich ook afsluiten voor de andere paarden. Gelukkig heeft hij nu een lief maatje gevonden waar hij veel bij staat... Maar de rest... ligt maar net aan zijn bui....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:09

Mackie schreef:
alleen op hele jonge leeftijd is het beenwerk, de gewrichten en de pezen + banden nog beïnvloedbaar. Op dat moment wil je ze dus al 'trainen' omdat je dan nog een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling. De beenbalkjes in de botten (bouwstelsel van een bot) organiseren zich beter als ze gestimuleerd worden door bepaalde drukken, die veroorzaakt worden door regelmatige belasting (duas niet een sprintje in het land, maar werk). De pezen worden op een soortgelijke manier beïnvloed.

Heb je hier artikelen over? Of bijv een naam of term waar ik op zou kunnen zoeken?
Ik vind het namelijk nog steeds een interessante bewering.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:20

Ziet er goed uit ! Lees nog even mee en ben benieuwd naar foto's :D .

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:26

Ik vind het er totaal niet onvriendelijk uitzien.
Het is niet echt mijn tak van de sport, maar ieder zijn ding natuurlijk!
Die Another is trouwens echt een bloedmooi beestje!

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:48

Hee,
ik woon in zoetermeer,
en ik heb al heel veel over de groenemeer gehoord,
een vriendin van mij staat daar nu ook met haar paard en ze is heel tevreden :)
even voor de topic starter: mijn moeder, cindy boogmans is het nichtje van theo van der zijde, en theo van der zijde is dus ook mijn achteroom, en jan boogmans mijn opa :D ik hoor dus regelmatig al de verhalen van hoe het vroeger was enzo, echt leuk! ik ben laatst ook naar de stompwijkse paardendagen geweest, en mijn vriend heeft toen ook een paar filmpjes gemaakt van het draven :)
de paarden zien er trouwens top uit!

kusje

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:58

wendy_x schreef:
ik ben hier heel erg op tegen omdat mijn draver hierdoor artrose ( slijtage aan de gewrichten) heeft en op 5 jarige leeftijd dus al lichamelijke bejaard was ;)

Nou.. en jouw paardje genaamd under pressure, ik kijk even zijn verrichtingen na, en daar staan dus NUL verrichtingen. nou kan het zijn dat dit een foutje is ofzo, maar er staat anders dus dat jouw paard nooit heeft gekoerst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:10

Sjonniej schreef:
Heb je hier artikelen over? Of bijv een naam of term waar ik op zou kunnen zoeken?
Ik vind het namelijk nog steeds een interessante bewering.

Moet je even googlen op pezen / botten in combinatie met beweging (onbelast!) bij jonge paarden. In het engels zijn daar wat stukken over te vinden op internet.
De Waaiboerhoeve (meen ik) heeft daar ook onderzoek naar gedaan, dat boekje heb ik thuis liggen.

Er werden drie groepen vergeleken. Jonge paarden die niks deden, jonge paarden die kort en intensief beweging kregen en jonge paarden die langduriger beweging kregen (zeg ik uit mn hoofd). De pezen van de dieren die beweging kregen waren meer uitgehard dan die dat niet deden. Maar het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, dus ik weet het niet helemaal zeker meer..

het issue hier is onbelast (!!) overigens.. :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:30

Caiitliin schreef:
Hee,
ik woon in zoetermeer,
en ik heb al heel veel over de groenemeer gehoord,
een vriendin van mij staat daar nu ook met haar paard en ze is heel tevreden :)
even voor de topic starter: mijn moeder, cindy boogmans is het nichtje van theo van der zijde, en theo van der zijde is dus ook mijn achteroom, en jan boogmans mijn opa :D ik hoor dus regelmatig al de verhalen van hoe het vroeger was enzo, echt leuk! ik ben laatst ook naar de stompwijkse paardendagen geweest, en mijn vriend heeft toen ook een paar filmpjes gemaakt van het draven :)
de paarden zien er trouwens top uit!

kusje

Grappig, Theo komt nog 1 keer in de week bij ons! Anders kom je een keertje mee, kun je alles eens bekijken!

Ik heb foto's gemaakt van Another's eerste ritje op Duindigt, die zal ik hier even plaatsen.
Verder zijn de B'tjes naar iemand anders in training gegaan omdat ik het te druk had, daar zal ik denk ik over 2 weken eens heen gaan om foto's te maken. Die waren nu bitwijs en worden daar dus voor de kar gezet :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:48

Dit is Another's eerste keer op Duindigt, hier nog met een check( de lijn die je van zijn schoft naar het hoofdstel ziet lopen) , in dit geval vooral om ' veiligheid' te bieden, hij is er voor het eerst en bokken kan op deze manier niet. Je moet je maar eens bedenken wat er gebeurd als een paard bokt voor een sulky :D .

Bij de eerste keer op Duindigt vragen we nog niets van snelheid, we nemen ze alleen maar mee om aan de baan te laten wennen. Vaak krijgen ze al zoveel indrukken dat dat wel genoeg is voor een jong paard. ( Ik denk dat een paard wat voor het eerst op een dressuurterrein komt zich ook een hoedje schrikt van alles: ter vergelijking even he :) )

Ik heb hem de keer hierna zelf gereden zonder check, toen liep hij gewoon lekker met zijn hoofd naar beneden, ik zal daar over 2 weken( dan gaan we weer denk ik ) foto's van maken, dan zie je die voorruitgang ook :) .

Another loopt halfgesloten, dus met bolle stukjes langs zijn ogen, dit zodat hij wat meer geconcentreerd is op zijn werk. Verder heeft hij een dik leer recht bit in :) . Hij was op de plek waar ik de foto's maakte nogal fit, want daar staan alle reclameborden en de spiegel( horror :+ )

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto's van de B'tjes, die zich 5 minuten mochten vermaken met iets wat ik nog achterin de stal vond :+ :Y) .

Afbeelding

Ik zal over 2 weken foto's plaatsen van de Btjes voor de kar en van Another op Duindigt zonder check... Dan kun je een beetje zien hoe dat allemaal gaat :) .

Ik zie deze foto's trouwens niet als standaard voor de hele drafsport hoor, vind het ook wel leuk dat er nog meer drafsportliefhebbers reageren hier, dan krijg je een wat beter beeld :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:51

Misschien zijn er trouwens nog meer mensen met jonge dravers in training die hier foto's kunnen zetten? Dan ontstaat er een leuk compleet beeld voor de bokkers die nog niet bekend zijn met deze sport?
Al weet ik niet of dat mag van de boktregels eigenlijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:03

wendy_x schreef:
ik ben hier heel erg op tegen omdat mijn draver hierdoor artrose ( slijtage aan de gewrichten) heeft en op 5 jarige leeftijd dus al lichamelijke bejaard was ;)

Ik lees verder op dat je paard niet in de drafsport is uit gebracht. Mijn paard is op twee jarige leeftijd voor het eerst uit gebracht, en is op zijn achtste gestopt. In totaal is hij rond de 98 uit gebracht in de drafsport. Dit paard is nu 14 en heb ik dit voorjaar compleet op de foto laten zetten uit zekerheid. Er is niks, maar dan ook helemaal niks gevonden. Zijn gewrichten en botten zijn helemaal strak. En dat terwijl mijn paard wat betreft koersen iets meer heeft gedaan dan dat van jou.

Conclusies trekken aan de hand van één resultaat is behoorlijk kortzichtig. Ik ken ook een dressuurpaard wat op 7 jarige leeftijd atrose heeft. Ik denk dat we die tak van de sport dan ook maar moeten afschaffen niet waar?

Cathy, het zijn echt ontzettend leerzame foto's. Leuk om te zien :j

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:33

leuke foto;s cathy. knap kind is het toch ook he, heel anders dan dat ik je mams er mee zie lopen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:43

Ik heb zelf geen draver maar mijn zusje heeft er drie gehad waarvan ze er nu nog twee heeft.
Ze heeft een vierjarige merrie en een twee jarige ruin, dit zijn half broer en zus. (ze had een twee jarige merrie)
De mensen die bekend zijn op de drafbaan in Groningen en Wolvega zullen ongetwijveld de merrie [paard] wel kennen (Henny Quick x Spendic).
Mijn zusje heeft haar dit jaar beleerd onder het zadel en ze is als jaarling beleerd in het tuig en heeft toen een paar keer voor een sulky gestaan.
Nu is ze al aardig geroutineerd in het koersveld en staat nu in training bij Dion Tesselaar (was eerst Arend de Wrede)

Momenteel is mijn zusje bezig met [paard] (uit dezelfde moeder maar andere vader).
Ze heeft hem helemaal zelf beleerd, aantal keren vooruit gestuurd en vervolgens voor de sulky.
[paard] een echte laad bloeier is daarna het land in gegaan toen hij terug kwam als bijna twee jarige.
Hij heeft tijdens de herfst en de winter weer enkele keren voor de sulky gestaan (20 min. per keer) maar omdat hij begon te groeien mocht hij weer spelen in de wei.
Hij is dan ook afgelopen zomer weer het land in geweest waar hij weer behoorlijk gegroeit is.
Hij meet nu geloof ik 1.60m en mijn zusje rijd hem nu over de weg en alleen stappen met kleine stukjes draf in het nabijgelegen park (Alleen recht uit).
Ik geloof dat hij nu 1x per maand mee zal gaan naar de trainingsbaan bij Dion Tesselaar.
Hij doet het best goed en is voor een draver die opgeleid wordt voorde koersen best verkeersmak.

In eerste instantie moest ik er ook niets van weten zo vroeg al aan de gang met die paarden maar ik heb inmiddels ervaren dat veel dravers niet echt makkelijk zijn als je ze op later leeftijd wilt gaan beleren.
Ik heb er een aantal gezien die rechtstreeks uit de weide kwamen van Frankrijk en nog nooit wat hadden gedaan.
Kwamen op stal bij Arend de Wrede en moesten dan maar beleerd worden (let wel drie jaar oud).
Ik heb nog nooit paarden zo raar zien reageren als die draken.
Ik vind het nu alleen maar goed dat ze vroeg veel leren zolang je maar naar het jonge dier blijft kijken.
Alles wat jong is geleerd pluk je later de vruchten van.
Overigens overwerk je zo'n jonkie echt niet met om de dag eens 20 min. lopen op een rechte stuk als die daarnaast lekker de hele dag kan ravotten in het land.
Ik vind de koersen voor twee jarigen echt niet kunnen want ze moeten dan echt wel al vrij vroeg in training en dan is het allemaal niet zo vrijblijvend zoals mijn zusje het doet en TS.
Maar net zoals in de draverwereld heb je ook in de spring/dressuur en menwereld slechte trainingstallen waar paarden veel te zwaar getraint worden terwijl ze net daarvoor regelrecht uit het land komen.

Nu heb ik samen met mijn vader ook Groningers (ghe ghe best grappig om het verschil te zien als de paarden bij elkaar staan in het land).
Die Groningers van ons maken we ook van jongsaf bekend met alles.
Zo zetten wij ze voor de kar naast een ouder paard met twee jaar, daarbij wordt de evenaar zo ingesteld dat het oudere paard echt trekt en het jonkie eigenlijk voor jan piet snot mee loopt.
ook lopen ze bij ons mee als hand paard zo dat ze het normaal gaan vinden dat er iemand op de rug zit van een paard. (Als ze zien dat het oudere paard niet vreemd reageerd op de ruiter zullen ze het zelf ook sneller accepteren).
We zitten er niet eerder op dan met drie jaar en dan gaan ze ook alleen maar mee op buitenritjes.
Onze Groningers zorgen er voor dat de dravers het verkeer ook als gewoon gaan ervaren.
Zie je eerst een dikbil en daar achter een rilbil drentelen :D :+

Een leuke foto van de onze Groninger ruin en de draver ruin in het land.
Afbeelding
Afbeelding
[paard] hier twee en een half jaar oud, een van de eerste keren weer dat hij voor de sulky stond.
Nu rijdt mijn zusje hem alleen nog op de weg etc. omdat ze deze ruin niet op een trainingstal heeft staan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:55

Ilegra schreef:
IkHij doet het best goed en is voor een draver die opgeleid wordt voorde koersen best verkeersmak.

??

Waarom zouden dravers in opleiding voor het koersen niet verkeersmak zijn? Onze eigen dravers zijn altijd verkeersmak (lees: knippert nog niet met z'n ogen als er een auto, tracker of grote vrachtwagen met oplegger en klapperend zeil langsrijdt) en waar ik eerder heb gewerkt ook, daar reden we heel veel langs de weg en dat is niet het enige entrainement waar ze dat doen

Citaat:
In eerste instantie moest ik er ook niets van weten zo vroeg al aan de gang met die paarden maar ik heb inmiddels ervaren dat veel dravers niet echt makkelijk zijn als je ze op later leeftijd wilt gaan beleren.
Ik heb er een aantal gezien die rechtstreeks uit de weide kwamen van Frankrijk en nog nooit wat hadden gedaan.
Kwamen op stal bij Arend de Wrede en moesten dan maar beleerd worden (let wel drie jaar oud).

Ik vind slecht te handelen paarden een slechte reden om een dier vroeg te beleren en dat is voor mij dus ook niet de reden om ze vroeg op te pakken. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen dat ze nog wat kleiner en handzamer zijn, maar dat is voor mij niet dé reden dat ik ze vroeg beleer, zegt namelijk imo meer iets over de kunde van degene die beleert en over de opvoeding die het dier gehad heeft dan over het paard.

Ik vind Yostra trouwens een trouw beestje en ben benieuwd anar haar broertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:10

Mackie schreef:
[paard] schreef:
IkHij doet het best goed en is voor een draver die opgeleid wordt voorde koersen best verkeersmak.

??

Waarom zouden dravers in opleiding voor het koersen niet verkeersmak zijn? Onze eigen dravers zijn altijd verkeersmak (lees: knippert nog niet met z'n ogen als er een auto, tracker of grote vrachtwagen met oplegger en klapperend zeil langsrijdt) en waar ik eerder heb gewerkt ook, daar reden we heel veel langs de weg en dat is niet het enige entrainement waar ze dat doen.

Citaat:

Ik vind slecht te handelen paarden een slechte reden om een dier vroeg te beleren en dat is voor mij dus ook niet de reden om ze vroeg op te pakken. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen dat ze nog wat kleiner en handzamer zijn, maar dat is voor mij niet dé reden dat ik ze vroeg beleer, zegt namelijk imo meer iets over de kunde van degene die beleert en over de opvoeding die het dier gehad heeft dan over het paard.

Ik vind [paard] trouwens een trouw beestje en ben benieuwd anar haar broertje

W.b.t. het verkeersmak zijn: Dat vind ik geweldig maar ik hoorde juist dat het trainen vroeger wel veel gedaan werd langs de weg maar tegenwoordig niet veel meer.
De meeste dravers zien in mijn beleving dan ook alleen de koersbaan en de trainingsbaan.
Het lijkt mij dat er op zo'n baan geen verkeer rijdt?
Ze verklaarden (ik noem liever geen namen) mijn zusje zelfs voor gek dat ze met haar dravers langs de weg traint.
Terwijl Dion het alleen maar geweldig vindt.
Maar ja ik ben ook wel eerlijk dat ik geen kaas heb gegeten van die wereld en dat wat ik dus weet (het bovenstaande dus :D ) heb ik geleerd op de stal waar mijn zusje eerst stond.

W.b.t. het beleren: Uhm ik wil wel even verduidelijken dat ik juist altijd die reden hebt gehoort, ik ben een leek in de drafsport dus ze kunnen me alles wijsmaken :o .
Overigens maakt het mij niet uit om welke reden het gebeurdt zolang het maar eerlijk en op een speelse manier is.
En ik ben heel eerlijk ik leer mijn Groninger juist zo vroeg veel want als ik hem uit het land zou plukken met vier jaar en er is nog niks mee gedaan euhm dan heb ik wel een probleem als ik die dan bijvoorbeeld nog moet leren wat benen op tillen is :D :+
Doet me denken aan een gebeurtenis op stal bij Wim Cazemier (Bekend met tuigpaarden) waar een belgisch trekpaard stond.
Die stond er om beleerd te worden geloof ik, beestje had nog nooit wat gedaan.
Uhm die nam iedereen steeds op sleeptouw :Y)

Ach ja ik weet ook meer van mijn Groningers af dan van de dravers :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-09 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:15

ik vind het niet zo verkeerd hoor als enter tussen de lange lijnen. zie het probleem niet. gaat lekker ontspannen. niks moet alles kan. de twenter voor de kar, kan ik verder geen oordeel over geven. heb geen idee hoe of wat, maar het ziet er wel ontspannen uit. :)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:40

van een 2jarige word 9 van de 10 keer niet tot het maximale gevraagd. ben zelf actief in de drafsport, ben zelf wel blij dat mijn schat niet als 2 jarige hoefde te lopen. maar een paard hoefd als 2jarige alleen maar de baan in als!
- hij sterk genoeg is
- hij zichzelf niet sloopt
- weet tot hoever hij zelf kan gaan (dit dmv een paar trainingen op een officiele drafbaan)
- de eigenaar en trainer hier beide mee akkoord gaan.

en onhou alsjeblieft, dan 99% van de 2jarige die ook als 3jarige verder zullen gaan in de baan, straks weer 3 of 4 maanden in het land komen te staan, om door te groeien en aan te sterken..
zich weer even paard te voelen.. dit zie je ook bij 98% van de 3jarige dravers.. de meeste gaan na de sweepstakes, derby en fokkerstrofee het land in..

dat zie je in de meeste sporten niet.. de meeste dravers koersen niet alleen.. dat word lekker afgewisseld met vakanties van 3 maanden tussendoor.. zodat ze weer heerlijk paard kunnen zijn..

zo werkt het iig bij ons op stal..

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:40

cathy leuke foto's :D