[AR] "show" je kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Re: "show" je kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:11

@roxatte: inderdaad, ik heb altijd geleerd dat een tweewieler juist iets voorover moet staan, zodat je nooit achterover kiept als bijv. je paard overeind gaat.
Dit ziet er niet echt comfi uit...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:27

en ook niet erg veilig... niet echt een goed voorbeeld voor mensen die het allemaal nog moeten leren, maar dat is mijn mening...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:47

Die wagen van Roxatte hangt er misschien niet heel super achter, maar ik vind het toch heel wat veiliger als deze:
Afbeelding

Dat is pas een gevaarlijk ding....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:27

1 bok en je knietjes zijn aan gort
Daarbij heeft deze geen zweng, dus erg oncomfortabel voor de pony

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:10

napie schreef:

Die kar is ondertussen flink op geknapt en ik heb er nu ook een zweng op. Bovendien hebben jullie nu de oude foto gerhaald in plaats van de nieuwe.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:12

Daar zit ook geen zweng op, alleen een soort van bezemsteel waar de de strengen aan zijn bevestigd. Dt is geen zweng, die behoort heen en weer te kunnen bewegen.
Voor de rest zie ik eigenlijk alleen een andere kleurtje...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:23

Een zweng hoort een beweegbaar onderdeel te zijn, zodat deze meebeweegt in de beweging van het paard.(aldus Bartels)

Verder vind ik ook het lamoen niet erg paardvriendelijk maar dat is een ander onderwerp.

merrieveulen schreef:

Afbeelding
Waarbij ik vind dat hierbij de zweng te hoog zit waardoor de strengen heel onnatuurlijk hangen.
Miss een idee om de zweng naar beneden te laten zakken als je hem gaat opknappen??

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:51

Het gaat hier toch om je kar te showen ???
Niet om die van anderen af te kraken !

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:01

Het is maar wat je afkraken noemt...
Dit is een mooi topic waar iedereen wat kan leren van alle verschillende wagens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:14

Echwel schreef:

merrieveulen schreef:

Afbeelding
Waarbij ik vind dat hierbij de zweng te hoog zit waardoor de strengen heel onnatuurlijk hangen.
Miss een idee om de zweng naar beneden te laten zakken als je hem gaat opknappen??

klopt, dat heb ik al van meerdere mensen gehoord. volgens onze trainer was het geen probleem, zéker niet voor de pony omdat ie zo mooi recht loopt met het borsttuig. maar er moet nog eea aan mijn karretje gebeuren, ook door het ongeluk dat we hadden. er komt een nieuw lamoen op, deze is verbogen... en ik wil hem wat stabieler maken, misschien de assen verlengen zodat er bredere wielen op kunnen, of zodat deze wielen wat verder naar buiten kunnen worden afgesteld. maar dat is van later zorg, iets voor de toekomst. ik zit er ook aan te denken om bijv. een concourswagentje te kopen, maar ik vind deze wel ideaal voor het beleren.

wat ik wel jammer vind, is dat er niks aardigs over mijn aanspanning gezegd wordt, zó beroerd is het toch ook niet? dat je kunt leren van het commentaar vind ik prima, ik heb nog genoeg te leren dus laat de tips maar doorkomen, maar zeg er ook even bij wat er wél goed aan is!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:23

Ik vind dat je aanspanning er leuk uitziet renee!
ik heb dat karretje zelf ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:29

IvysToeter schreef:
Ik vind dat je aanspanning er leuk uitziet renee!
ik heb dat karretje zelf ook.

merci! die karretjes zijn inderdaad heel populair op het moment! het zijn ook leuke dingen, en helemaal ideaal voor lichte pony's en het beleren. OK, een sterke marathonwagen is het niet, maar je kunt er prima mee rijden vind ik. onze trainer vond het ook een prima ding, hij zei 'tweewielers, vierwielers, het heeft allemaal voor- en nadelen.' en dat is denk ik ook zo. wel heeft hij het geheel bekeken toen we de eerste keer daar kwamen, en het enige wat er niet goed aan was was dat de lichyogen een gaatje hoger moesten. en hij is wel iemand die er echt verstand van heeft, dus ja...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:47

Woehooeeee, ik heb ook een karretje Haha! Zaterdag helaas gezakt voor de theorie (oma overleden, geen zin meer in leren, 1 fout te veel, next time beter) maar wel zondag een karretje gekocht!! Hij kan een likje verf gebruiken, maar geen roest en geen houtrot. In een creatieve bui kan ik er ook nog kussentjes voor op maken, dan wordt ie helemaal gezellie Haha! Ziet er eigelijk prima uit (ook nog ff een driehoek scoren)
Benieuwd?? AANSCHOUW!!

http://i12.photobucket.com/albums/a224/geheugensteuntje/karretje.jpg
(ff een linkje, foto is te groot)

Voor mijn budget een prima karretje, met 2 limoenen, waardoor er ook een grotere pony voorkan. Nu alleen nog een tuigje Nagelbijten / Gniffelen

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:22

Echwel schreef:
Een zweng hoort een beweegbaar onderdeel te zijn, zodat deze meebeweegt in de beweging van het paard.(aldus Bartels)

Verder vind ik ook het lamoen niet erg paardvriendelijk maar dat is een ander onderwerp.

Ik zeg net dat er ondertussen wel een zweng op zit! Die ook beweegt ik heb hier geen foto van kan op het moment niet weg met Het karretje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:46

@ merrieveulen
het was geen commentaar, echter de druk op de borst kan op deze manier voor je pony onaangenaam worden.

@ alle anderen goed bedoelde adviezen is niet altijd commentaar, ga allen eens het boek van Dhr. Bartels kopen, oftewel de menbijbel.
En leer daar wat wel en niet kan betreffende het aanspannen van een paard.

Er zijn nl. een heleboel mensen die al jaren op het zgn. jbf (jan boeren fluitjes) SYSTEEM BEZIG ZIJN.
hET LIJKT OF ZE VEEL ERVARING HEBBEN, MAAR ERVARING EN GOED DOEN ZIJN 2 VERSCHILLENDE ZAKEN.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:26

Nelleke_H schreef:
napie schreef:

Die kar is ondertussen flink op geknapt en ik heb er nu ook een zweng op. Bovendien hebben jullie nu de oude foto gerhaald in plaats van de nieuwe.

Sorry hoor, maar uit deze post begreep ik niet dat het blauwe karretje op je foto inmiddels ook veranderd is. Ik ging er vanuit dat het de blanke en de blauwe wagen het verschil is tussen niet opgeknapt en wel opgeknapt. Op de blauwe zit zo te zien op de door jou geplaatste foto een niet beweegbare zweng, maar een soort bezemsteel.
Anyway als er nu een beweegbare zweng op zit is dat beter....

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:25

Onze "les"tweewieler hangt op de foto inderdaad te ver achterover, maar dat komt omdat onze haf het verkeerde tuig opheeft, mijn schuld Bloos . Het was weer onze eerste lesavond na de zomerstop en dan kan het gebeuren dat je de verkeerde spullen in de kofferbak van je auto legt...Maar we hebben het niet zo bont gemaakt als een lesgenoot; die was de leidsels vergeten Vork

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:21

eindelijk heb ik het goede lamoen voor mijn marathon wagen, ( helaas nog geen foto's ) maar nu blijkt het zo te zijn dat het lamoen te smal is ( naja vind ik, omdat als ik wedstrijden rijd dat ik dan sneller ergens achter blijf hangen dan met een breder lamoen Verdrietig

Hopen nu maar snel op het andere lamoen en ik zal zo snel mogelijk foto's maken van de complete aanspanning Haha!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:33

Bij mijn tweewieler lijkt het ook alsof ie iets achterover hangt maar dat komt doordat als er mensen op zitten hij juist in balans hangt en niet op de pony rust maar zweeft in de lichtogen.

Als de wagen voorover hangt (wat juist moet volgens de "deskundigen" hier) hangt de wagen dus op de schoft van de pony waardoor deze veel meer gewicht te verduren krijgt en de wagen veel meer op en neer beweegt door de gangen van het paard wat erg oncomfortabel is voor de pony en de menner!

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:56

judithM schreef:
Bij mijn tweewieler lijkt het ook alsof ie iets achterover hangt maar dat komt doordat als er mensen op zitten hij juist in balans hangt en niet op de pony rust maar zweeft in de lichtogen.

Als de wagen voorover hangt (wat juist moet volgens de "deskundigen" hier) hangt de wagen dus op de schoft van de pony waardoor deze veel meer gewicht te verduren krijgt en de wagen veel meer op en neer beweegt door de gangen van het paard wat erg oncomfortabel is voor de pony en de menner!

mee eens. mijn karretje oogt niet achterover hangend, maar ik heb hem ook zo staan dat ie zweeft in de lichtogen. ik heb een licht gebouwde jonge pony, dus... eigenlijk vind ik dat het altijd zo moet, tenminste zo heb ik het geleerd.

@ Echwel, ik weet het, ik ga het nog eens met de trainer bespreken, aangezien hij eerder zei dat het juist prettig kon zijn als die parallel hangt met het borsttuig. maar goed, ik zeg ook niet dat ik een deskundige ben, kijk maar in mijn topic, ik en mijn pony hebben nog een boel te leren...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:25

merrieveulen schreef:
en ook niet erg veilig... niet echt een goed voorbeeld voor mensen die het allemaal nog moeten leren, maar dat is mijn mening...

Zo onveilig is die wagen van Roxatte niet hoor! En zolang hij in balans hangt achter het paard, is er niks aan de hand. Ik had mijn wagentje in het begin ook wat achterover... stond minder mooi, maar was wel perfect in evenwicht en dan is het geen probleem.
Juist als hij voorover staat, krijg je teveel druk op de schoft en dat is heel vervelend voor je paard.

En om het een slecht voorbeeld te noemen; ik zie hier heel veel onveiligere en slechtere voorbeelden op bokt! Daar haalt deze aanspanning het niet bij!
En daarbij, mensen die het moeten leren, moeten niet alles klakkeloos van bokt overnemen, maar een goede (écht ervaren ) instructeur zoeken die ze kan helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:28

Vickelientje schreef:
En daarbij, mensen die het moeten leren, moeten niet alles klakkeloos van bokt overnemen, maar een goede (écht ervaren ) instructeur zoeken die ze kan helpen.

helemaal mee eens! toen ik een karretje besteld heb heb ik ook gelijk iemand benaderd. OK, we hebben een ongelukje gehad maar daar kon niemand wat aan doen. ik ben blij dat ik gelijk goede hulp gevraagd heb, er is immers een hoop te leren en altijd meer dan je denkt. dat wil overigens niet zeggen dat ik niks doe met de tips die ik krijg van bokkers. ik overleg dat dan met onze trainer.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:39

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:22

Heej Lachen Ik heb jou gezien op de keuring vorig jaar in Wijk. Naisven stond met mijn pony in de ring (of de catogorie ervoor weetik niet meer helemaal) en Kjeld moest voor in de bak en ze zaten de hele tijd oorverdovend te hinniken Haha! Ik zal het nooit vergeten haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:00

Deze wil ik jullie niet onthouden. De kleinste smurf van het gezeldschap hier voor mijn concours wagen. Voor het mooie is ze er wat te klein voor maar ga toch met deze aanspanning starten en IBOPen(ik ga nl niet voor andermans pony wat anders kopen als dit het ook doet).
Afbeelding