[AR] Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:52

Jellee en mooney thanx! Ja het is een braverd hoor en kwaad is hij zeker niet inderdaad! Hij is juist heel erg lief en wil het heel graag goed doen.

Ik zal er volgende keer eens op letten wanneer hij het exact doet. Ik had niet de indruk dat het telkens bij trek momenten was, maar ik heb er ook nooit echt goed op gelet!

Ik ga alleen mijn koets wegbrengen voor check/onderhoud dus kan het vanmiddag niet doen, ja met sulky alleen.

Bochten vond ie in 't begin wel heel spannend ja als strengen tegen zijn benen komt of het lamoen hem wegdrukt en hij moet overstappen. Maar ja he dat vond en vind ik niet zo gek, dat is ook even wennen. Maar dat heeft de beleerder er wel goed in gekregen moet ik zeggen; eerste buitenrit kwam ik op doodlopend weggetje (Dom XD) moest ik keren, dus om zijn as bijna, en dat deed hij toch heel braaf (beleerder was er wel bij om mij aanwijzingen te geven, eigks wel fijn dat het met haar gebeurde, haha)

Ik zit ook te denken toch, nu koets toch even weg is, anders eens zonder kleppen te proberen, weer terug naar begin etc, en dan met sulky.

En natuurlijk die tandarts moet ik regelen. Ga ook een kaptoom aanschaffen voor mennen omdat ik vind dat het bit niet zo lekker bij hem werkt dus mocht dat werken zou ik daar ook mee kunnen droogmennen.

En ik ga sowieso dan maar lessen regelen als ik hem met enig vertrouwen in de bak voor die sulky durf te zetten, maar ging laatste 2x zonder problemen dus ik verwacht daar wel een stijgende lijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:19

Is het de bedoeling dat hij hengst blijft ? vaak geeft tweespan met een ervaren pony naast hem ook veel vertrouwen wat jou ook weer vertrouwen kan geven zegmaar :) Met een ruin is dat wat makkelijker.

Heb er ook eentje die met kleppen blijft wegrennen, zonder kleppen is er niks aan de hand, zij wil gewoon graag alles zien. Mijn andere pony heeft dat juist weer andersom.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:07

Ik denk dat ruinen wel meer rust met zich mee brengt hoor. En ik denk dat je niet steeds weer vanaf het begin hoeft te beginnen. Pony snapt het, is ook weggebracht zei je. Kilometers maken en bevestigen, vertrouwen geven, ik denk dat dat hem en jou meer gaat helpen. Soms moet je door zo'n fase heen.

Ik vind het wel super van je dat je je angsten en problemen onder ogen ziet en er mee aan de slag gaat, in plaats van zelf maar wat aanmodderen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:25

Thanx weer!

Vandaag hebben we zijn gebit eens goed bekeken, nu had ik wel al gezien dat die voortanden niet goed wisselde (daarom wou ik sowieso al tandarts bellen). Het was veel erger geworden, dus we hebben ter plekke zijn melk-voor-boven-tanden eruit getrokken. Deze lagen al helemaal plat naar achter op het gehemelte.
Hij liet het eigenlijk heel makkelijk toe.

Onder moet ook, maar die liggen nog dieper en ik wou hem niet langer martelen, dus anders laat ik die door tandarts doen (met roesje...)
Hij heeft dus ook lichte overbeet waardoor de voorste kies aan de voorkant niet slijt door kauwen en daar is aan beide kanten dus een scherpe punt op gekomen. Dat moet gevijld worden.
verder dacht ik ook een nasty wolfskiesje te zien maar die zal wel verder door moeten zijn voordat ze hem kunnen trekken.

MAW ik snap best dat dat niet helemaal lekker zit. Of dat het punt is weet ik niet, laatste twee keer toch heel relaxed kunnen sturen, maar er moet sowieso eerst wat aangebeuren voor ik verder ga.

Met zijn missende voortanden is het nu net 'Toothless' XD

Dit is een oude foto van de eerste keer dat ik het zag (2 weken terug denk ik)
Afbeelding

Je ziet dat die melktandjes naar binnen klappen. Was dus nu nog veeeeel erger en als we niet zouden trekken zouden die volwassen tanden scheef gaan groeien.

toothless nu :P
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:35

Dan zou ik eerst zorgen dat de wolfstand weg is ook een kleintje kunnen ze er uit halen.misschien dat hij hier gespannen op reageerd want kan flink pijn doen

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:26

De beste tips uit dit topic zijn hoe ik het zelf aan zou pakken. Ervaren dier ernaast en veel blijven praten. Aanvulling hierop is jouw stem vertrouwd en bekend maken aan de longe en met het lopen met de leidsels. Hij moet helemaal zeker en kalm reageren op je commando's voor je de kar erachter kan doen. Als hij met longeren vooruit en terug en nog belangrijker, kan ontspannen op jouw stem ben je al weer een heel stuk verder!

Veel succes, wij hebben er precies zo een gehad en dat is met geduld en een zekere hand en stem goed gekomen :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:30

Ik haal een oud topic omhoog, maar, vond het toch wel leuk om te vermelden, dat wij de stijgende lijn weer te pakken hebben :)

Ik ben geholpen door mijn stalbaas, die mij de eerste rondjes er doorheen gepraat heeft terwijl Kyano de hele tijd dus 'vlucht' gedrag vertoonde (mijn inziens; zelf was ik allang afgestapt). Maar toen ging het wel goed, en hem lekker aan het werk gezet, toen zelfs galop gedaan (ik durfde eigenlijk niet..) maar toen ik merkte dat ook dat super lekker ging, eigenlijk heerlijk gereden!
Het is mijn manier niet helemaal maar van stalbaas moest ik nu even doorgaan tot ie ook echt moe was, en toen hebben we hem nog een paar keer in/uit gespannen (dat is vaak stress moment) maar dat ging ook vloeiend.

Afijn, 2 dagen erna buiten gereden met hulp, ging eigenlijk ook heel goed, zelfs heeeel klein stukje bos mee gepakt (is nog te ver voor hem, echt een bosrit).

En vandaag dan zelfstandig gereden! Vrijwel geen stress momentjes meer gehad! Zelfs een merrie bij in de bak gehad de laatste rondjes, deed hem weinig :D

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:05

Ah top hey!!!