Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjaR schreef:Als je gemiddeld op 11,5 km / uur uitkwam, wat is dan je draftempo zo'n beetje geweest? Hoe hard draaf je dan?
Want dat gemiddelde is natuurlijk inclusief stoppen bij groompunten en evt. (kleine) stukjes stappen tussendoor.
Gisteren heb ik eens bijgehouden wat mijn gemiddelde snelheid was tijdens een gewone buitenrit van ca. 19 km. Het rijdend gemiddelde (dus zonder stoppen) was 11,7 km / uur.
En dan heb ik vrijwel het hele eind gedraafd... eigenlijk alleen even gestapt of gestopt als ik een weg moest oversteken.
Maar ik heb Coldy zelf het draftempo laten bepalen. Ik heb haar niet opgedreven of iets dergelijks, iets wat ik met een wedstrijd misschien wel zou doen.
Mijn pony (een fjord) is best een stukje groter dan de jouwe, dus ik denk dat jij best pittig hebt doorgedraafd bij die mendurance?
Heb je harder gereden dan bij een normale rit buiten een wedstrijd, of draaft je pony altijd lekker door?
L_Rivaldo schreef:Tum heeft een erg hoog eigen tempo wat vele altijd erg verbaast. Natuurlijk in je spanning zal je je paard toch wat extra gaan motiveren maar Tum is van zichzelf graag een vlotte loper. Zo reed ik de paarden vierdaagse eens met een draver samen, maar moest hem steeds maar inhouden en ervoor gekozen zelf alleen verder te gaan. Snelheidsduiveltje....
Volgende wedstrijd wil ik de eerste helft rustiger gaan rijden (de eerste 5 km had ik namelijk al in een kwatier gereden), en wil ik de 2de helft wat meer gaan knallen in zijn eigen tempo. Maar ik kan hem beter laten lopen als inhouden, dit zorgt voor frustratie en hogere hartslag. Toen ik hem beleerde ws hij liever lui dan moe hihi
Mijn vriendin (zie startnummer 12 op de foto) was zelfs 2de met haar shet en uit mijn hoofd rond de 12,5km gemiddeld.
Goed trainen en luisteren naar je paard, vaak laat ik zijn eigen tempo bepalen. De tweede helft werd hij op het einde wat moeier en met een stuk stappen was hij weer goed opgeladen en vertrok vol enthausiastme verder.
Napie schreef:Dit jaar loopt er een pilot in het reglement waarbij de maximale snelheid in de klasse 0 en 1 omhoog is gehaald en in de andere klasses helemaal geen max meer is. In Etten Leur ligt de max op 13 km per uur, in Onstwedde wordt hij zelfs 14 km per uur voor pony's. Het bleek namelijk dat er in de voorgaande jaren veel combi's te hard reden en daardoor uitvielen. Daarnaast loopt ook de pilot met de sulky's. In november wordt gekeken of dit vast komt in het reglement.
Ik train trouwens op een snelheid van 13 a14 km per uur. Ik heb het geluk in een groot bosgebied te wonen met veel verschillende ondergronden. Om die snelheid te halen moet je met een shet best veel ook galopperen. Gelukkig heeft mijn shet een mooie galop en draaft hij graag knetterhard. Draftempo is rond de 18 tot 20 km/u
Stappen doen we bij de wedstrijden nauwelijks. Alleen naar de groompunten stap ik even 50 meter. Tijdens het drinken en koelen zakt zijn hartslag alweer heel vlot van 150 naar 60.
Nu ik (voorlopig) niet meer in de klasse 2 of 3 ga starten, vind ik het een uitdaging om de snelheid te verhogen gezien Nick voldoende ervaren is op de afstand