[AR] Buck mini-shelander loopt de eper paarden4daagse uit!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmieh0103

Re: Buck mini-shelander loopt de eper paarden4daagse uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:34

mooi verslag! ziet er allemaal onwijs leuk uit!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:34

Knap hoor, wat een goede conditie heeft buck! :oo

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:52

Ben ik dan de enigste die het wel zielig vind? Je hebt een leuke pony en alles goed voor elkaar, maar ik vind hem te klein voor zo'n zware vierdaagse. je zegt zelf dat het een doodloper is, wanneer weet jij dan of het te veel is voor je uk? als hij zich letterlijk doodgelopen heeft? tuurlijk vinden jullie het leuk, maar waarom niet wat kortere en minder zware tochten maken, dan heb je toch net zo veel plezier? Op sommige foto's vind ik het maar een schraal ponytje, voor mij het bewijs dat het inderdaad te zwaar is geweest. Ik hoop dat je nog lang plezier hebt met je pony, maar wees ook zuinig op hem.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:54

wat ik me afvroeg, hebben ze tijdens de vierdaagse ook veterinaire controles? waar ze de hartslag etc controleren, zodat je een reeel beeld hebt hoe het met de conditie gesteld is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:57

@Sumic
Buck is van nature een "schrale" shetlander.
En ik kan vertellen dat hij in superconditie was/is, en TS er prima op gelet heeft dat hij zich niet dood heeft gelopen.
Natuurlijk moet je onvoldoende getraind (en vooral met een kleine pony) niet mee doen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:58

Wat leuk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:00

sumic schreef:
wat ik me afvroeg, hebben ze tijdens de vierdaagse ook veterinaire controles? waar ze de hartslag etc controleren, zodat je een reeel beeld hebt hoe het met de conditie gesteld is?

Er is een DA op de rustplaats aanwezig die (oververmoeide) paardjes controleert.

Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand verplicht extra rust kreeg en ook dat iemand niet meer door mocht.
Mijn paardje is ook wel eens eruit gepikt; had ervoor goed door gereden ivm een naderende onweersbui.
Gelukkig was haar hartslag goed genoeg om door te mogen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:08

Buckje! Wat een topper is het toch, en jij ook trouwens als je zo doorzet terwijl je last hebt van je reuma. Echt gaaf dat jullie de vierdaagse hebben uitgereden. Leuk verslag met leuke foto's.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:26

Volgend jaar zou ik zeker heel graag mee gaan, helaas is het regelen van vervoer voor pony en wagen niet erg makkelijk :P Maar goed, ooit als ik denk dat Sil er klaar voor is, ga ik er ook zeker voor!
Nogmaals heel knap van jou en je kleine vent!

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:24

Gewoon gaaf om met z'n kleine rakker dat te doen :D

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:07

Leuk verslag! Heb jullie tijdens de intocht langs zien rijden, en heb hard met het spontane applaus mee geklapt.

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:49

Wat een leuk verslag! En super mooie foto's,ziet er als een geslaagde 4-daagse uit! :)

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:11

geweldig verslag en super pownie! kun je trots op zijn!! *\o/*

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:37

Ik heb jullie ook nog op de foto, helaas niet erg scherp, had dit keer slecht een geleende compactcamera bij me in plaats van mijn eigen spiegelreflex en kon niet erg wennen aan de lange tijd die zo'n compactje nodig heeft voor scherpstellen en tussen de foto's door. Helaas dus bijna alle foto's onscherp, maar zet hem toch maar neer voor je :) http://i48.tinypic.com/zvwmfp.jpg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:24

Wat knap dat jullie het beiden zo goed hebben doorstaan, petje af.
Zoals je weet heb ik zelf zo'n klein trippelding gehad (onze Simba) en ik stond ook versteld van hoe lang en goed hij probleemloos kilometers kon vreten.

Wij wilden een paar jaar geleden dus ook met Simba meedoen met de 4-daagse, maar dat kon toen niet met een sulky, want dan had je geen groom. Is die regel bijgesteld?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:35

@VanHuisUit.
Je moet een groom hebben, maar voor een sulky geldt een uitzondering.
Dit was mijn 7de jaar, maar al die jaren reden er al mensen alleen met een sulky mee.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:05

Thanks allemaal! Iedereen met sulky heeft nu vrijstelling stond in t boekje, op de site moet het nog aangepast.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:12

Met een woord......SCHITTEREND!!!!!!! <3 +:)+
Wat een onwijs leuk shetje <3 heb je daar voor je kont :D hihi das nou precies wat ik ook zo graa zou willen doen met onze mini.
Maar de onze is al 14jaar zou dat nog aan te leren zijn denk je? :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:26

Ja hoor 14 jaar kan nog prima denk ik als je t rustig aan doet ;)

Wat een superleuk verslag en geweldige foto's!!
Ziet er idd koud uit maar wat een leuke shet heb je!!
Pff lijkt me echt heel ver maar superleuk om te doen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:09

Aahh oke,dat schept weer moed := hahaha
Zal tegen die tijd een topic openen voor allerhande goede en praktische tips :)* .
Zo leuk hoe ts het gedaan heeft zal me toch niet lukken :D maar het lijkt me heeeeeel erg leuk als die kliene rolmops van ons ook voor het karretje kan. :):)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:22

erg gaaf ! en super leuke fotos en verslag :D

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:57

Mag ik vragen hoeveel en hoe je moet trainen voor deze geweldige conditie . Ik heb me op gegeven voor de Barchemse 4 daagse en heb ze nu 3x per week voor de kar lopen met wisselende klm afstanden naar gelang ik tijd heb.Maar jij kunt me vast tips geven . Voor mij is het de eerste keer dat ik aan zoiets meega doen. Ik heb nog tot half augustus om te trainen. Ik dacht dat 4 dagen te veel zou zijn en wil wisselen met het 2 span en deze om de dag laten lopen. T.S hoe heb jij dat gedaan?? Ik vond je topic erg leuk om te lezen en leuke foto's

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:42

Ik krijg vele PB's over de training die vooraf gaat en shetten beleren etc ik kan alleen maar zeggen handel met verstand, heb je geen ervaring met mennen zoek dan begeleiding.

Over de training van Buck hij liep zo'n 6 keer per week voor de wagen, varierend van een uur tot ritten van 2/3 uur. Soms een dagje geen zin dan deed ik hem aan de longe of naast de fiets. en die training heb je wel ook echt nodig als je alle 4 de dagen wil uitrijden. Het is pittig voor zo een kleintje, voor sommige paarden zelfs al, dus onderschat het niet! Sommige paden zijn flink mul en je hebt heuvels die je op en af moet. Sommige paarden hadden het zelfs al flink zwaar! Met zoiets moet je echt terein rijden, harde wegen rustig aan doen en de zachte/mulle paden met tempo er doorheen. Buck is tijdens de vierdaagse flink af gevallen hij at daar geen krachtvoer, maar zijn conditie is top en daardoor heeft hij het gered! En hij is nu weer lekker aan het aankomen.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:08

Dank je voor je antwoord. Mijn begeleiding bestaat uit het regelmatig volgen van menlessen. Ben aangesloten bij een menclub.Het behalen van enkel en dubbelspan koetsiersbewijs. Geen wedstrijden maar veel recreatief. Ik vind het moeilijk om de conditie van deze kleine paardjes in te schatten. Op de club zijn alleen grote paarden. Daar vraag ik ook natuurlijk maar omdat jij de eerste bent die ik zag om de hele vier dagen met zo'n kleintje te rijden was ik erg benieuwd naar je trainingsschema. De ritten die ik 3x per week maak varieren van 1 tot 3 uur naar gelang ik tijd heb. Ik zal deze opvoeren maar ik rijd ook geen vier dagen met hetzelfde paardje. Ik rijd 2 span en omdat ik 4 stuks heb wil ik ze om de dag laten rijden. Maar bedankt ik zal in de aankomende vakantie toch nog vaker gaan rijden. Heb nog even tijd. De vierdaagse is in augustus. Mocht het te zwaar worden kan ik stoppen en me op laten halen. Maar ik zou het leuk vinden als ik de vier dagen kan uitrijden.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:57

sumic schreef:
Ben ik dan de enigste die het wel zielig vind? Je hebt een leuke pony en alles goed voor elkaar, maar ik vind hem te klein voor zo'n zware vierdaagse. je zegt zelf dat het een doodloper is, wanneer weet jij dan of het te veel is voor je uk? als hij zich letterlijk doodgelopen heeft? tuurlijk vinden jullie het leuk, maar waarom niet wat kortere en minder zware tochten maken, dan heb je toch net zo veel plezier? Op sommige foto's vind ik het maar een schraal ponytje, voor mij het bewijs dat het inderdaad te zwaar is geweest. Ik hoop dat je nog lang plezier hebt met je pony, maar wees ook zuinig op hem.

Ik denk dat ik mijn pony wel goed genoeg ken na 7 jaar! En weet dondersgoed wat hij wel en niet aankan en ook dat weet je op een gegeven moment van je pony. Ja hij is heel zielig krijgt ook geen eten. :D

Er word bij de pauze wel degelijk gecontroleerd bij mij kwam er ook een paar keer iemand 'tjekken' maar hij pompte niet niets, en stond er super fit bij dus ze zeiden nou hier is geen controle nodig met een lach op het gezicht..