[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:35

suzan ik wil je even een hart onder de riem steken! ik begrijp de reacties van de mensen hier, maar ik weet ook hoe moeilijk jij het hebt gehad met boobs.. als dit werkt waarom niet.. ik hoop van harte dat dit de oplossing is meid echt waar... ik weet dat je je er anders ook bij neer zou leggen hoeveel verdriet het je ook doet :j

Firegirl

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:41

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:42

Caira schreef:
Je zegt het precies goed, buurman heeft JOU gelukkig gemaakt, voor je paard is dit absoluut geen pretje. Maar meid prima, als jij ZO graag wilt bewijzen dat het kan moet je het gewoon lekker doen. Schilder een leuk gezichtje erop en gaan met die banaan. Maar zeg niet dat je dit voor je paard doet, want dat maak je mij niet wijs.

Een artikel aanhalen is leuk, maar heb jij wel laten checken hoeveel zicht hij heeft? En of hij voldoende zicht heeft voor dat kleine beetje dat hem nog rest?

De oren erop zetten is logisch, jij neemt hem bijna zijn hele zicht weg, hij zal zijn oren hard nodig hebben om de omgeving te scannen.

Ik heb al meerdere pb's gehad van mensen die dit niet in het topic durven te zetten, maar sorry ik neem geen blad voor de mond.

Plezier met je paard is geweldig, maar als ik mijn paard daar zo voor zou moeten beperken in zicht en bewegingsvrijheid om er iets mee te kunnen doen zou ik me toch eens achter de oren krabben of ik het welzijn van mijn paard op de eerste plaats had staan.

eigenlijk ga ik hier in mee.
als je zoveel poes pas nodig hebt zou voor mij de lol eraf zijn.
succes met je paardje.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 06-08-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:42

Hier ook scepsis...
Maar dan vanuit een ander perspectief. Wat ik in het hele verhaal door hoor klinken is dat dit paard na iedere verandering het eerst een tijdje goed leek te doen...de oplossing leek gevonden...om vervolgens na een tijdje weer helemaal te ontsporen.
Ik vrees dat dit paard zich onder de indruk van nieuwe lapmiddelen die aangedragen worden nu even goed gedraagt... maar over een tijdje toch weer zal ontsporen.
Het is volgens mij wachten op dat dit ook weer gewoon is voor het paard. En ik vrees dat er een moment komt dat dit tot echte ongelukken gaat leiden, want mennen heeft nu eenmaal meer risico's dan rijden.
Ik hoop voor jullie dat er dan geen (onschuldige) derden slachtoffer zullen worden...

En wat de drafsport betreft...vanuit die tak is het volledig normaal om alle mogelijke hulpmiddelen uit de kast te halen om je (menselijke) doel te bereiken. Dus dat verbaast mij niet... Vraag blijft...hoe ver ga je en hoe ver wil je gaan...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:48

_Hyperion_ schreef:
Hier ook scepsis...
Maar dan vanuit een ander perspectief. Wat ik in het hele verhaal door hoor klinken is dat dit paard na iedere verandering het eerst een tijdje goed leek te doen...de oplossing leek gevonden...om vervolgens na een tijdje weer helemaal te ontsporen.
Ik vrees dat dit paard zich onder de indruk van nieuwe lapmiddelen die aangedragen worden nu even goed gedraagt... maar over een tijdje toch weer zal ontsporen.
Het is volgens mij wachten op dat dit ook weer gewoon is voor het paard. En ik vrees dat er een moment komt dat dit tot echte ongelukken gaat leiden, want mennen heeft nu eenmaal meer risico's dan rijden.
Ik hoop voor jullie dat er dan geen (onschuldige) derden slachtoffer zullen worden...

En wat de drafsport betreft...vanuit die tak is het volledig normaal om alle mogelijke hulpmiddelen uit de kast te halen om je (menselijke) doel te bereiken. Dus dat verbaast mij niet... Vraag blijft...hoe ver ga je en hoe ver wil je gaan...

_/-\o_ _/-\o_

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:52

Waarom nou om je eigen plezier je paard zowat volledig blind maken...
Zoveel dingen proberen...elke keer problemen... Is het dan niet duidelijk? Hoe kan een paard nog meer aangeven iets niet te kunnen/willen?

En waarvoor? Voor je eigen plezier?

IK vind het echt te ver gaan, dit is vragen om ongelukken.
Zet dit paard lekker elders in het werk... maar ga niet zo lopen aanfluiten met blind maken, optomingen enz. enz.....

Hoe ver wil je gaan....
or How low will you go.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:07

_Hyperion_ schreef:

Dat is inderdaad ook een goed punt. En ook daarom zou ik exact uit willen laten zoeken of (gedeeltelijke) blindheid een rol speelt en in hoeverre, voordat ik dergelijke drastische middelen in ga zetten. Is het paard inderdaad overdonderd door deze middelen en zit je op korte termijn weer met een paard dat aan de kletter gaat?
Juist omdat je een grote verantwoordelijkheid hebt niet alleen naar je paard, maar ook naar medeweggebruikers zou ik eerst vast laten stellen door een DA wat er nu precies aan de hand is. Want een ongeluk dat ik veroorzaak doordat ik mijn paard half blindeer zonder grondig DA onderzoek zou ik niet op mijn geweten willen hebben :n Dit nog buiten de morele bezwaren richting het paard die ik eerder in dit topic al genoemd heb.

_Hyperion_ schreef:
Vraag blijft...hoe ver ga je en hoe ver wil je gaan...

Precies ja, en dit is voor mij dus absoluut het overschrijden van de grens. Maargoed, ieder heeft daar andere ideen over.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:10

Wil ik eigenlijk nog iets toevoegen...
Wie zegt dat de reden waarom je het paard niet meer kunt berijden (rugklachten) niet ook de reden is dat het dier steeds in verzet komt met mennen.
Je lijkt gefixeerd op zijn oog en jouw gedachte dat hij visuele problemen heeft. Maar misschien is het afwijkende gedrag en het kijkerige wel een symptoom van andere fysieke ongemakken van dit paard.
Het lijkt alsof mennen voor de rug niet of minder belastend is dan rijden, maar niets is minder waar.
Met name de lendenen moeten heel hard werken.
En zeker in een omgeving als Epe waar het terrein heuvelachtig is, komt het er voor een paard ook op aan dat hij de lange spieren, de boog-peesconstructie (parabool) goed kan gebruiken. Een menpaard moet net zo goed "over de rug" kunnen gaan, dan een rijpaard.
Kortom...ik denk werkelijk dat je de signalen die je paard afgeeft met zijn "probleemgedrag" niet goed vertaalt en dat je bezig bent met symptoombestrijding (speciaal bitje zus, riempjes zo, klepjes dit en oog afdekken dat...etc.)....

Let wel: Ik begrijp dat je op zoek gaat naar oplossingen. Ik proef hieruit de betrokkenheid bij je paard. Ik snap dat je zoekt naar mogelijkheden om toch samen met je paard te kunnen werken. Ik begrijp dat je blij bent dat je denkt een oplossing gevonden te hebben. Ik denk alleen dat je op het verkeerde spoor zit en dat dit voor zowel jou als voor het paard een nare toestand kan gaan worden...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:20

Ik vind het best interessant worden eigenlijk hier. Ik ben blij met de site die firegirl tipt! Super thanks! Verder wil ik natuurlijk de mensen die mij en Boobsie langer kennen bedanken voor de lieve woorden :D

Ik begrijp de reacties van sommigen heel goed. Ook ik dacht moet dit nu zo? Maar weet je,... als je zo´n bijzonder paard als Bobar kent en zelfs in je bezit hebt, je voelt dat er geen kwaad in zit, maar wil power om te werken,... wat moet je dan? Het dier laten verpieteren in de weide? Nee, zo zit ik niet in elkaar. Verkopen zal ik hem nooit weer doen.

Ik was er klaar mee, eigenlijk was zijn pensioen al bepaalt. We hadden het erover op de manege avond en zeiden dat het misschien dan toch maar een grasmaaier moet worden. Totdat buurman vroeg of hij het mocht proberen. Uiteraard, proberen mag op een paardwaardige manier. Mijn pony wordt niet geschopt, geslagen, gedwongen in bepaalde houdingen. Dan doet hij NIETS, maar echt niets meer.
Dan is de 1e optoming die buurman probeert logisch. Zou ik ook doen als ik een bepaald paard voor het eerst met de gegevens dat hij aan de klep gaat voor de wagen kreeg. Echter toen het goed ging zijn we snel alles gaan minderen tot eraf gaan halen. Helemaal fair denk ik zo. Met deze optoming is er welgeteld 2x gement voor de mensen die denken dat het 10 of 20 keer goed ging, nee hoor, het is wel getelt 1 keer helemaal goed en de 2e keer mis gegaan (andere route langs de koeien).

Verder wil ik even in gaan op het wel of niet door de DA geconstateerde verminderde zicht. Ik heb Bobar laten checken op blindheid. Hij is niet volledig blind. Echter is er niet vast te stellen of hij 20% of 80% ziet. Zijn zicht is wel degelijk vermindert. Dit wordt alleen maar bevestigd door het feit dat hij de kap tollereerd over zijn oog.

Verder wil ik ook even op de mensen ingaan waarbij het van hun niet meer hoeft met zo´n circus om het paard,.... Kijk eens goed. Hij heeft een vriendelijk bit in (VEEEL vriendelijker dan een liverpool), loopt op weinig druk voor de wagen, maar tja, die kap maakt het circus wel compleet. Nee sorry, ik krijg medelijden met mijn pony als ik hem werkeloos zie weg kwijnen in de wei. Ik ken hem als geen ander en mensen die hem IRL hebben gezien en ontmoet hebben nog nooit zo´n dier als hem gezien. Hij is echt speciaal en heel bijzonder. In zowel een leuke manier als in een helemaal niet leuke manier voor mij. Dit accepteer ik en dat weet Bobar ook. Als ik merk dat hij ook maar geen plezier heeft in het mennen, stop ik direct. Ik heb hem niet namelijk om hem verdriet aan te doen. Ik wil genieten MET mijn pony en niet alleen maar VAN mijn pony.

Joyciej007, mirjam_kl, Roskur, Yfande, L_rivaldo, Sandrina en vele anderen die hem hebben ontmoet (sorry als ik mensen vergeet zo uit mijn hoofd) kennen mij en mijn pony goed genoeg om te oordelen.
Ik heb dit topic ook expres geopent om discussie uit te lokken en om eens wat meningen te krijgen. Misschien eens een ander licht op de zaak! Daarom ben ik ook blij met het filmpje wat aangedragen is, bedankt :j en zeker de tip voor de Murphy blind ga ik naar kijken! Thanks!

Ik lees iedere keer bij en wil uiteraard op iedereen reageren. Als ik mensen vergeet, please let me know!
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 06-08-11 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:25

_Hyperion_ schreef:
Wil ik eigenlijk nog iets toevoegen...
Wie zegt dat de reden waarom je het paard niet meer kunt berijden (rugklachten) niet ook de reden is dat het dier steeds in verzet komt met mennen.
Je lijkt gefixeerd op zijn oog en jouw gedachte dat hij visuele problemen heeft. Maar misschien is het afwijkende gedrag en het kijkerige wel een symptoom van andere fysieke ongemakken van dit paard.
Het lijkt alsof mennen voor de rug niet of minder belastend is dan rijden, maar niets is minder waar.
Met name de lendenen moeten heel hard werken.
En zeker in een omgeving als Epe waar het terrein heuvelachtig is, komt het er voor een paard ook op aan dat hij de lange spieren, de boog-peesconstructie (parabool) goed kan gebruiken. Een menpaard moet net zo goed "over de rug" kunnen gaan, dan een rijpaard.
Kortom...ik denk werkelijk dat je de signalen die je paard afgeeft met zijn "probleemgedrag" niet goed vertaalt en dat je bezig bent met symptoombestrijding (speciaal bitje zus, riempjes zo, klepjes dit en oog afdekken dat...etc.)....

Let wel: Ik begrijp dat je op zoek gaat naar oplossingen. Ik proef hieruit de betrokkenheid bij je paard. Ik snap dat je zoekt naar mogelijkheden om toch samen met je paard te kunnen werken. Ik begrijp dat je blij bent dat je denkt een oplossing gevonden te hebben. Ik denk alleen dat je op het verkeerde spoor zit en dat dit voor zowel jou als voor het paard een nare toestand kan gaan worden...

Hij is iedere 3 maanden onder behandeling van een osteopaat. Zijn rus is nog nooit zo sterk geweest als nu. Zijn bespiering is super. Hij heeft alleen geen draagkracht meer. Kijk ik ben 1.96m met het daarbij komende gewicht. Een zwakke rug kan ik niet berijden. Toen zijn rug zo slecht was, rij je natuurlijk niet op je paard. Nu ben ik blij dat ik hem niet mee rij. Tuurlijk mis ik hem OHZ, maar ik ben fair tov hem.
Zijn rug is nu goed, weet zeker dat ik vandaag een zadel op kan leggen en kan rijden. Echter vergaat Boobsie morgen van de pijn. Wil ik dat? Nee natuurlijk niet :n Dat is pas hypocriet.
Na iedere rit check ik zijn rug en vandaag heb ik hem gelongeert en ook gecheckt. Zijn rug is in super conditie nu. Mocht zijn rug het niet aankunnen laat Boobs mij dat echt wel weten hoor en zal de osteopaat het zeker terug vinden. Zij vind alles terug. Al hij eens uitgegleden is, dan weet ze me dat te vertellen. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken, ik houd het echter ALTIJD in mijn achterhoofd!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:30

Nog een tip dan: misschien is het goed dit dier eens helemaal te checken, waarom hij na belasting (dragen) de volgende dag zo slecht is.
En dan bedoel ik niet met allerlei complementaire artsen en therapieën, maar traditoneel onderzoek met ook eens bloedonderzoek en dat soort dingen. Het zou zo maar kunnen dat door een simpele verandering ten aanzien van voeding dit dier van deze (wat ik vermoed) spierpijn af is.
En heb je 'm wel eens op ataxie of kissingspines laten controleren door een gerenommeerd paardenarts?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:47

Zoolgangster schreef:
Fijn dat je zo toch nog lekker naar buiten kunt, TS.

Voor de mensen die blinde maanogen broodjeaap vinden: ik heb het zelf ook gezien, gewoon een pony in de wei, die zich letterlijk wìld schrok omdat hij me niet goed gezien leek te hebben, bij stralend mooi weer.
Zelfs als een pony met maanoog in principe goed kan zien, kan er onder bepaalde omstandigheden (fel daglicht) verblinding door overbelichting optreden, en dan ziet zo'n paard dus alleen bewegende schimmen. De drafmeneer heeft wat mij betreft groot gelijk daarmee. :)

Je verwart een maanoog met maanblindheid, dat zijn 2 hele verschillende dingen ;)

Ik persoonlijk vind het niets. Het paard ziet niks, zijn ene oog helemaal afgetapet en het andere oog zit op zo een manier dicht, dat hij op gehoor voor de kar loopt. Tja, dan wordt je misschien wel gehoorzaam voor de kar en moet je wel naar de baas luisteren, wat wij dan aan zien voor mak. Oortjes erop, hij zal wel moeten, lijkt me. Als je een paard dat normaliter zo angstig kan worden voor de kar, dusdanig in zijn zintuigen moet beperken, dan vraag ik me af, waar ben je dan mee bezig en voor wie doe je het.
Ik vind het niets sorry :n

Ik zou eerst eens gedegen onderzoek naar zijn ogen laten doen.

Als je al 2 jaar bezig bent hem voor de kar te krijgen en het wil niet en je wordt er moedeloos van, dan lijkt het mij toch een teken dat hij er geen plezier in beleeft, toch ben je er niet mee gestopt. Dus ik vind je twee uitspraken ietwat tegenstrijdig?
Citaat:
Als ik merk dat hij ook maar geen plezier heeft in het mennen, stop ik direct. Ik heb hem niet namelijk om hem verdriet aan te doen. Ik wil genieten MET mijn pony en niet alleen maar VAN mijn pony.

Citaat:
We zijn aankomend november met tussenposen al 2 jaar bezig hem voor de wagen te krijgen. Ik werd er moedeloos van en heb nog 1 keer hulp gezocht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:51

suus super dat je nu weer lekker kunt genieten.
Ik hoop dat de oplossing is en dat je niet weer op zoek hoeft naar een andere opslossing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:52

Het paard geeft op de filmpjes een ontspannen beeld voor de koets, hij houdt zijn hoofd recht en loopt recht voor de koets, maakt even grote passen links als rechts, trekt de koets zowel in stap als in draf gemakkelijk.

En dat terwijl 1 oog is afgeplakt. Als hij werkelijk veel met dat afgeplakte oog zou zien, dan zou hij zeker in het begin schuin met zijn hoofd gaan lopen om te compenseren voor het verlies aan zicht rechts.
Aan zijn hele gedrag voor de koets vraag ik me af of hij überhaupt veel ziet met het afgeplakte oog. Want hij loopt met gemak en recht.

Mijn paard is een ervaren menpaard. Ik heb nog nooit 1 oog afgeplakt, maar ik denk zeker dat zij scheef zou gaan lopen om te compenseren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:04

@Mindim: in de openingspost is te lezen dat het in het bos (dus gedempter licht) wel goed ging, maar buiten het bos (dus veel meer licht) ging het mis. Typisch gedrag voor een paard dat verblind wordt door teveel licht. Wie weet is er ook maanblindheid aan de gang, dat moet dan door de dierenarts uitgesloten worden, dat is belangrijk want behandeling kan het redelijk onder controle houden, maar ik vind het wel héél toevallig dat ik het bij meerdere slecht gepigmenteerde, ponies meegemaakt heb, dat die schrikachtig werden op dagen met fel licht, terwijl ze in een binnenmanége of in het bos geen problemen hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:05

Zoolgangster schreef:
@Mindim: in de openingspost is te lezen dat het in het bos (dus gedempter licht) wel goed ging, maar buiten het bos (dus veel meer licht) ging het mis. Typisch gedrag voor een paard dat verblind wordt door teveel licht. Wie weet is er ook maanblindheid aan de gang, dat moet dan door de dierenarts uitgesloten worden, dat is belangrijk want behandeling kan het redelijk onder controle houden, maar ik vind het wel héél toevallig dat ik het bij meerdere slecht gepigmenteerde, ponies meegemaakt heb, dat die schrikachtig werden op dagen met fel licht, terwijl ze in een binnenmanége of in het bos geen problemen hadden.

Ik zou dat dus eerst precies willen weten, eer ik met symptoombestrijdingen aan zou komen, omdat ik ergens een vermoeden van heb, maar niet zeker weet.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:51

Caira schreef:
Ik heb al meerdere pb's gehad van mensen die dit niet in het topic durven te zetten, maar sorry ik neem geen blad voor de mond.

Dit vind ik lekker makkelijk zeggen. Waarom zouden mensen JOU pben over mijn topic? Verder mogen mensen toch uitten dat ze het er niet mee eens zijn. Volgens mij val ik niemand af. Dus kom maar op, ik kan veel hebben ;)
Ik krijg ook pb´s, maar vind die erg leuk! Iemand uit de drafwereld die de optomingen herkent en verteld dat ze goed doordacht zijn en vriendelijk voor het paard. Het is zo makkelijk voor een leek te zeggen dat zoveel riempjes niet vriendelijk is,... maar een liverpoolstang is vriendelijk zeker. Joh, als je niet weet waar alles voor dient, vraag er dan naar, voordat je een oordeel velt.
Tevens spreek ik mensen met blinde en halfblinde paarden, dat vind ik erg leuk om te lezen. Zij herkennen het verhaal. Zolang Bobar geen pijn of last van zijn oog lijkt te hebben ga ik niet weer dokteren met hem (ook daar mag iedereen het mee eens of oneens zijn). Hij heeft genoeg mee gemaakt en er is genoeg gedoktert. Mocht de DA toch moeten komen zal ik het meenemen uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:27

Citaat:
Dit vind ik lekker makkelijk zeggen. Waarom zouden mensen JOU pben over mijn topic?

Dat gebeurt vaak hoor. Mensen die het met je eens zijn, maar dat zelf niet in het betreffende topic durven te zeggen. Dan krijg je een pb in de trant van: "ik ben het helemaal met je eens".

Mijn paard is praktisch blind aan 1 oog, met het gevolg dat wanneer ze iets eng vind aan die kant, ze haar hoofd helemaal die kant op draait om het te kunnen zien. Hou ik haar erg kort, krijgt ze daar geen kans toe en kan ze panikeren.
Maar geen haar op mijn hoofd die dan ook nog het zicht van haar andere oog gaat weg nemen en dat stoort me nog het meest aan je optoming. Want dan ontneem je het hele zicht en dat vind ik niet fair, das dan geen halfblind of slechtziend paard meer, maar een blind paard.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:28

Ik vraag me af wat je gaat doen als dit ook niet blijkt te werken.
Sorry als dat al gezegd is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:34

Ik snap het niet helemaal, maar is hij nu helemaal blind?
Dat je z'n nog enigzins werkende oog afplakt en de andere -al blinde oog- afschermt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:36

Slofje schreef:
Ik snap het niet helemaal, maar is hij nu helemaal blind?
Dat je z'n nog enigzins werkende oog afplakt en de andere -al blinde oog- afschermt?

Net andersom, zijn slechte oog is afgeplakt en zijn goede oog afgeschermd, met als gevolg, bijna blind paard idd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:37

Ah, hij hééft nog een helemaal goed oog dus. Nu snap ik het :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:57

Ik vind het wel een creatieve oplossing. Paardje loopt mooi ontspannen, niks geen paniek of zenuwen te zien. Sommige mensen hebben ook werkelijk overal wat op te zeuren. Kijk, ik heb er ook een hekel aan als er topics voorbij komen met mensen die hun onbeleerde pony ff voor de wagen knopen zonder verstand van zaken, met slecht materiaal en ook nog eens een bord voor de kop hebben. Maar dit gebeurd allemaal toch wel met gezond verstand.
Verder ga ik met janouk mee, als dit paard voor 100% met beide ogen had kunnen zien, liep hij nu veel onwenniger zo 'half blind'.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:00

Zoals al eerder aangegeven. Mocht dit blijvend werken, zal ik een eigen aanschaffen. Daarbij ga ik op zoek naar een waarbij zijn goeie oog zoveel mogelijk zicht zal hebben en zijn blauwe afgeschermt. Deze is geleent en kan ik dus niet verbouwen.

Ik geef dus aan dat mensen niet per pb hoeven te reageren en best hun kritiek mogen uitten.

Verder ben ik blij met janouk en Jelleee hun reactie. Thanks :j zo dachten wij er ook over. Het is niet zo dat wij maar wat aan prutsen ofzo. Bobar is door een klasse 4 menner beleerd en ik kreeg hem als beleerd terug met de woorden dat hij soms aan de klep ging zonder verklaring of in de staak ging. Het staken heb ik vorige week dus gezien, maar dat was angst en geen onwilligheid. Voor het klepperen heb ik nu dus hulp gehad en we houden het goed in de gaten. Veiligheid voor alles!