JoyCiej007 schreef:@ Frensie: Dankje, ja ik had eigenlijk veel eerder al moeten beginnen, maar dat is er een beetje bij in geschoten. Of nouja, er is wel een keer een topic geweest dat ze aan de dubbele longe liep, maar ben dus helemaal met een groene pony begonnen in september, moest haar toen ook nog helemaal leren kennen (en zij mij), en dat is best apart als ik daar zo aan terug denk, hoe snel alles is gegaan; ik bouwde soms bewust wat tussen-stapjes in, omdat zij het wel goed oppakte, maar ik anders vond dat het te snel ging. Waar zijn jullie nu met jou merrie dan?
Wij zijn in januari begonnen met de dubbele longe en dat pakte ze verbazingwekkend goed op. Ze vindt longeren heel leuk dus alle stemcommando's kende ze al en ze was zo gewend aan de lijn achterlangs, even schrikken en dat was het. Lange teugel werkt doet ze ook super. Ze loopt enorm graag, dus de eerste keer snapte ze het niet helemaal en dacht ze; ik weet niet wat jij wil, maar ik ga maar gewoon lopen; haha, en dat was precies de bedoeling dus dat had ze ook zo door en sturen was geen probleem. Daarna heb ik er een pion bijgepakt aan een lange lijn en die hield ik eerst zelf nog aan de lijnen en zo sleepte ik hem achter ons aan. Dat vond ze nog vrij eng, dus bij paniek kon ik gewoon de lijnen van de pion loslaten. Nu vindt ze dat minder eng, dus soms verbind ik die aan de longeersingel. Dat heeft 1 keer voor enorme paniek gezorgd waardoor ze rondjes rende om me heen met die pion erachteraan. Misschien niet heel slim, maar uiteindelijk heeft ze daarvan geleerd dat het geen nut heeft om ervoor weg te rennen, want pas toen ze stilstond stopte de pion natuurlijk ook. Nadat ze stilstond even geaaid en gerustgesteld met lieve woordjes en toen gewoon weer verder gelopen aan de lange teugel alsof er niets gebeurd was en dat ging weer goed.
Sinds 2 weken heb ik een tuig, dus daar een keer mee aan de lange teugel gelopen, keertje de oogkleppen om en daarmee aan de lange teugel, met schoftje en staartriem longeren, met oogkleppen pion trekken enzo. Ze moet nog wennen aan de stang, dus die weer een keer in en daarmee even lopen.
Volgende stap wordt aan de strengen gewicht brengen zodat ze leert trekken met het borsttuig.
Het is een enorm sensibele merrie, maar dit gaat tot nu toe allemaal verbazingwekkend goed! Ik word geholpen door mijn instructrice en haar man. Haar man heeft er meer ervaring in dan zij, enige nadeel is dat mijn merrie haar man nog niet vertrouwd, want die kent ze niet en mijn instructrice kent ze wel en die vertrouwt ze wel. Daar moet ook nog even aan gewerkt worden. Tot nu toe allemaal een superleuk avontuur voor ons!