[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:33

Lotte_Wessel schreef:
Wouw.. ziet er goed uit hoor! :D

Ben erg benieuw hoe ze straks is eenmaal achter de kar (die aan het wegstoffen is := :o )
Succes nog!

Hahaha, dankje!
Ja ben ook benieuwd hoe de wagen haar staat, ik kan het 'totaalplaatje' zelf ook nog niet goed overzien.
Kar staat welliswaar buiten, maar wel netjes onder een goed zeil, maar die gaat voor de eerste keer inspannen wel even mooi gewassen en gepoetst worden; we willen natuurlijk wel netjes op bokt verschijnen :j :o

linsim26

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd *Update nr. 2!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:41

wat een leuk topic en ook erg leuk welshje hoor!

ik ben op het moment ook bezig met een welsh a merrietje te beleren samen met mn zusje.
voor ons is het de eerste keer dus ik kom even op jou topic spieken haha!!

wij zijn nu zover dan we het tuig er eens opgehad hebben.
longeren gaat nu goed en de commando's reageert ze ook goed op.
zijn nu bezig met leren sturen met een dubbele longe en dat gaat ook aardig goed.

onze pony is alleen wat heter denk ik haha!
roos oogt zo lekker rustig, ziet er echt leuk uit!

die gaat het vast super doen voor de kar!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:49

Heb je wel goede, ervaren begeleiding er bij? Dat is dan dus weer iets wat ik persoonlijk niet zou doen én durven; zelf beleren zonder ervaring daar in. Heb er meerdere beleerd maar zelfs dan blijf ik voorzichtig.

het is echt aan te raden daarin wel goede begeleiding van een ervaren beleerder te hebben, 't is niet zo dat je zo'n topic als de mijne even doorkijkt en dat je dan wel weet hoe het moet ;)
(was overigens ook geheel niet de bedoeling van dit topic).

Roos oogt inderdaad rustig ja, maar dat komt natuurlijk ook omdat de foto's pas gemaakt worden op het moment dat ze al aardig aan 'het nieuwe stapje' gewend is; iedere keer als we wat nieuws gaan doen heb ik m'n groom nodig om te pony te begeleiden, pas als dat goed gaat kan de groom foto's maken terwijl ik zelf aan de slag ga. Nou is het niet zo dat ze vóor het maken van de foto's heel heet en druk is, dat niet, maar als je wil kan je haar ook wel heftig krijgen hoor! Was voor mij ook even uitvinden hoe ik soms in bepaalde situaties op haar moet reageren.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:48

JoyCiej007 schreef:
@ Frensie: Dankje, ja ik had eigenlijk veel eerder al moeten beginnen, maar dat is er een beetje bij in geschoten. Of nouja, er is wel een keer een topic geweest dat ze aan de dubbele longe liep, maar ben dus helemaal met een groene pony begonnen in september, moest haar toen ook nog helemaal leren kennen (en zij mij), en dat is best apart als ik daar zo aan terug denk, hoe snel alles is gegaan; ik bouwde soms bewust wat tussen-stapjes in, omdat zij het wel goed oppakte, maar ik anders vond dat het te snel ging. Waar zijn jullie nu met jou merrie dan?

Wij zijn in januari begonnen met de dubbele longe en dat pakte ze verbazingwekkend goed op. Ze vindt longeren heel leuk dus alle stemcommando's kende ze al en ze was zo gewend aan de lijn achterlangs, even schrikken en dat was het. Lange teugel werkt doet ze ook super. Ze loopt enorm graag, dus de eerste keer snapte ze het niet helemaal en dacht ze; ik weet niet wat jij wil, maar ik ga maar gewoon lopen; haha, en dat was precies de bedoeling dus dat had ze ook zo door en sturen was geen probleem. Daarna heb ik er een pion bijgepakt aan een lange lijn en die hield ik eerst zelf nog aan de lijnen en zo sleepte ik hem achter ons aan. Dat vond ze nog vrij eng, dus bij paniek kon ik gewoon de lijnen van de pion loslaten. Nu vindt ze dat minder eng, dus soms verbind ik die aan de longeersingel. Dat heeft 1 keer voor enorme paniek gezorgd waardoor ze rondjes rende om me heen met die pion erachteraan. Misschien niet heel slim, maar uiteindelijk heeft ze daarvan geleerd dat het geen nut heeft om ervoor weg te rennen, want pas toen ze stilstond stopte de pion natuurlijk ook. Nadat ze stilstond even geaaid en gerustgesteld met lieve woordjes en toen gewoon weer verder gelopen aan de lange teugel alsof er niets gebeurd was en dat ging weer goed.
Sinds 2 weken heb ik een tuig, dus daar een keer mee aan de lange teugel gelopen, keertje de oogkleppen om en daarmee aan de lange teugel, met schoftje en staartriem longeren, met oogkleppen pion trekken enzo. Ze moet nog wennen aan de stang, dus die weer een keer in en daarmee even lopen.
Volgende stap wordt aan de strengen gewicht brengen zodat ze leert trekken met het borsttuig.

Het is een enorm sensibele merrie, maar dit gaat tot nu toe allemaal verbazingwekkend goed! Ik word geholpen door mijn instructrice en haar man. Haar man heeft er meer ervaring in dan zij, enige nadeel is dat mijn merrie haar man nog niet vertrouwd, want die kent ze niet en mijn instructrice kent ze wel en die vertrouwt ze wel. Daar moet ook nog even aan gewerkt worden. Tot nu toe allemaal een superleuk avontuur voor ons!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:56

Wow ze maakt echt grote sprongen voor uit! Zo verder doen!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:05

zo dat is gaaf, wat doet roos haar best zeg :j
ben benieuwd naar de foto"s van je mooie wagen erachter :j

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:19

JoyCiej007 schreef:
Heb je wel goede, ervaren begeleiding er bij? Dat is dan dus weer iets wat ik persoonlijk niet zou doen én durven; zelf beleren zonder ervaring daar in. Heb er meerdere beleerd maar zelfs dan blijf ik voorzichtig.

het is echt aan te raden daarin wel goede begeleiding van een ervaren beleerder te hebben, 't is niet zo dat je zo'n topic als de mijne even doorkijkt en dat je dan wel weet hoe het moet ;)
(was overigens ook geheel niet de bedoeling van dit topic).

Roos oogt inderdaad rustig ja, maar dat komt natuurlijk ook omdat de foto's pas gemaakt worden op het moment dat ze al aardig aan 'het nieuwe stapje' gewend is; iedere keer als we wat nieuws gaan doen heb ik m'n groom nodig om te pony te begeleiden, pas als dat goed gaat kan de groom foto's maken terwijl ik zelf aan de slag ga. Nou is het niet zo dat ze vóor het maken van de foto's heel heet en druk is, dat niet, maar als je wil kan je haar ook wel heftig krijgen hoor! Was voor mij ook even uitvinden hoe ik soms in bepaalde situaties op haar moet reageren.

nou het is niet zo dat we beiden totaal onervaren zijn hoor.
ik heb mijn koetsiersbewijs op school gehaald en ik denk persoonlijk dat je zelf ook best ver kunt komen en mochten we tegen een probleem aanlopen dan komt er zeker wel ergens begeleiding vandaan.
en ik keek je topic meer even door omdat het me aansprak, het is niet zo dat ik je als voorbeeld neem haha!!:)
alleen maar leuk om te zien hoor..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:35

linsim26 schreef:
nou het is niet zo dat we beiden totaal onervaren zijn hoor.
ik heb mijn koetsiersbewijs op school gehaald en ik denk persoonlijk dat je zelf ook best ver kunt komen en mochten we tegen een probleem aanlopen dan komt er zeker wel ergens begeleiding vandaan.
en ik keek je topic meer even door omdat het me aansprak, het is niet zo dat ik je als voorbeeld neem haha!!:)
alleen maar leuk om te zien hoor..

Een koetsiersbewijs wil niet zeggen dat je meteen kan mennen, dan begint het vaak pas.
En daarnaast is het mennen heel wat anders dan het beleren van paarden voor de wagen; als je leuk een beetje op een paard kan blijven zitten ga je toch ook niet zomaar een jong paard inrijden? :?
:x

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:58

Gaat steeds beter super zeg!
Ben echt benieuwd, +:)+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:04

Zondag iedereen met de camera in de aanslag in de omgeving van de wei van Joyce ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:13

Leuke pony, en ziet er goed en rustig uit allemaal :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:33

Hoe ging het vandaag? Ben benieuwd!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:45

en? en? en? en? :):) hoe is het gegaan????!!!!!?????

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:06

Vertel, vertel, vertel! hoe was het vandaag? :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:21

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Het was echt ge-wel-dig! echt, ooh man ben er helemaal vol van, hahahaha, besef het nauwelijks :')
Nadien waren zowel groom als ik toch écht even toe aan een borreltje, moest natuurlijk gevierd worden, even 'spanning' laten afvloeien. Dus zijn we even lekker wat wezen drinken (en uiteindelijk ook uitgebreid gegeten) bij m'n werk hier vlakbij, samen met de vriend van mijn groom.
Andere groom en verzorgster heeft héeeeel veel foto's gemaakt *\o/*
Verslag + foto's komen er aan! :j
Ga even omkleden en foto's uitzoeken!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:22

Ik kan al niet wachten op foto's :P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:22

Wat super top :D !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:30

Ben nog even m'n superpoown een (nachtelijke) knuffel gaan geven, hahaha ben omgekleed en foto's worden nu op pc gezet, even snel uitzoeken en uploaden maar!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:30

HEEEL SNEL UITZOEKEN haha, ik wil het echt zien :P

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:30

Sneller, ik zit al klaar met de F5 toets hahahahahha! Ga nu eerst ff douchen, misschien daarna foto's??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:47

Nou, vandaag dus 'dé grote dag', vannochtend met kriebels en vlinders in de buik opgestaan. Kar even lekker gewassen en richting de wei, daar lekker nog wat getut. In afwachting van beide grooms heb ik met Roos alvast een paar rondjes rond de wagen gelopen. Roos vond het maar 'een raar ding', snuffelde heel voorzichting en 2 tellen later probeerde ze een stuk uit de achterplaat de happen :') (néee Roos, kar is niet eetbaar, :(:) vrouwtje is zuinig op de kar!)

Groom nr. 1 (Mirjam) was inmiddels gearriveerd, Roos opgetuigd en nog zonder kleppen eens los voor de wagen geparkeerd, lamoenbomen laten zakken en wat heen- en weer bewegen. Beestje stond werkelijk te slapen, zo braaf. Slaakte ook echt serieus een diepe zucht en keek eens zéer verontwaardigd achterom 'Zegeuh, wat mot dat?! Laat me lekker van 't zonnetje genieten joh!'. :') Moet bij alles altijd zo lachen om haar!

Daarna alvast in m'n eentje de wagen achter haar aan gereden, Roos nog steeds zonder oogkleppen (vind het belangrijk dat ze ook zonder kleppen weet wat er ongeveer gebeurd). ook dit maal weer gaf pony geen kick. Daarna afwachten op groom nr. 2 (Suzanne, mijn buurmeisje en verzorgster) en even sigaretje gerookt. Roos was ondertussen Mirjam aan het knuffelen, en viel zowat in slaap. Wij begonnen dus vandaag met een érrug gestresste, -helemaal-over-de-zeik pony :z :
Afbeelding

Met z'n 2en de wagen achter Roos aangetrokken, terwijl Mirjam met haar aan de hand liep. Ook het lamoen tegen haar aan laten komen, zelfs eens voorzichtig de wagen zachtjes tegen haar billen laten aankomen. Ook hier was ze heel erg braaf, ze moest wel wennen aan het gevoel van het lamoen, maar dat is logisch.

En toen.... tsja.... Inspannen dan maar? Het duurde even voordat ik alles op orde had, ik moet zelf nog wennen aan deze wagen en ik wist niet zeker of ik het lamoen nu nog wat langer moest maken, of niet. Ik had wel een sleutel mee voor de zekerheid, maar hij is moeilijk te verstellen, heel stroef, wist niet of me dat zou lukken. Even aangekeken en op zich leek het wel goed te zitten zo. Daarna nog gepruts met de hoogte van het lamoen; de gaatjes van de brancardbeugels zijn perongeluk ongelijk geprikt, waardoor het lamoen aan de éne kant iets hoger zat dan de andere. Dit verholpen. Gekeken naar de lengte van de strengen, was ook wennen, aangezien ik ze ook pas verbouwd heb van stropstrengen naar strengen met paniekhaken.
Daarna zijn ze nog 2x over korter gezet.
Toen de slagriem..... die heb ik van een teugel gefabriceerd, maar bleek dat hij toch telkens van haar kont gleed of te strak zat, dus toch maar verder naar voren gelegd.
Dat heeft dus wel eventjes geduurd, eer alles 'een beetje' op orde was. Roos bleef ondertussen heel braaf staan, en liet het allemaal toe. Tegen de tijd dat ik bijna klaar was begon ze wel wat 'wakker' te worden, dus het was wel écht tijd om te gaan.

Alles nog eens gecheckt, en héeel, heel voorzichtig volgden daar de allereerste stapjes, aarzelend en volledig op groom Mirjam vertrouwend (en ik kijk héeel gespannen)
Afbeelding

Vanaf achteren was het moeilijk te zien mbt. de afstand tussen pony-wagen, lengte v/d strengen, hier zie je dus ook dat de strengen nog wat te lang waren, waardoor de brancardbeugels ook iets naar achteren getrokken werden (dit laatste zie ik dus pas op de foto's):
Afbeelding
Tussendoor zijn de strengen nog eens korter gezet.

Afbeelding

Langzaam werd de afstand tussen Mirjam en Roos vergroot:
Afbeelding

En toen bleek dat ze het toch wel héeeel erg goed en braaf deed, kon er dan eindelijk bij zowel Mirjam als mij, een lachje vanaf!
Afbeelding

Eventjes tijd voor een lach, want daarna mocht Mirjam achterop plaatsnemen en moest ik nu écht helemaal zelf leiding aan Roos geven
Afbeelding

Dit terwijl ik van achteren een doodserieuze Mirjam hoorde vragen: 'Joyce, weet je écht zeker dat ze écht nooit voor de wagen heeft gelopen?! :D

Geconcentreerd de wending door helpen:
Afbeelding

Afbeelding

Tsja, nadeel van bak/wei; aan alle zijde's komt een eind, vroeg of laat, dus bochten hou je toch:
Afbeelding

Roos zet letterlijk haar beste beentje voor! :+:
Afbeelding

En had er zelf nog plezier in ook:
Afbeelding

Voorzichtig een heel rustig klein drafje, hier was Mirjam al weer meer naar achteren 'gestuurd' door mij:
Afbeelding

Daarna de eerste pasjes rustige draf met Mirjam achterop:
Afbeelding

Halthouden en opgelucht een diepe zucht slaken:
Afbeelding

Einde van de foto's helaas -O-
Maar........... het ging op de wei zo goed, ze was zo rustig en werd steeds zekerder, maar wilde meer ruimte voor haar hebben, dat wenden iedere keer is maar niets, wei trekt ook een stuk zwaarder. Dus de beslissing genomen dat we 'de weg' zouden opgaan, een rondje door wat rustige straten/wijken bij ons in 't dorp.
Mirjam heeft er een tijd naast gelopen en heel goed begeleid (we kwamen meteen al wat 'enge' dingen tegen; iemand die auto aan het stofzuigen was, met een blaffend hondje, spelende kinderen, etc.) en Roos vond dat inderdaad toen ook even héel spannend, maar ik voelde gewoon dat ze bij mij bleef, en dat ik haar heel goed onder controle had; heb me wel volledig moeten concentreren om mijn stem, zweep, leidsels én rem allemaal goed samen te laten werken en daarbij te zorgen dat Roos toch bleef doorstappen, maar dat deed ze echt heel goed.

Ook nu weer heb ik Mirjam steeds meer naar achteren gestuurd, zelfs nog even een drafje gedaan, en toen kon ze achterop de wagen gaan staan. Het vergde wat aanmoedigingen van mijn kant, merkte dat ze in stap toch wat onzeker was en had ook het idee dat ze in draf dat wat minder was. Dus een drafje ingezet, en het was zo mooi om dat te zien, je zág haar gewoon groeien, met iedere pas werd ze zekerder van zichzelf, hoofdje ging steeds trotser omhoog en ze maakte zich groter en groter, ze had echt plezier en al snel wilde ze uit zichzelf ook wat meer vaart maken.
We hebben een rondje door het dorp gemaakt, het laatste stuk vrijwel overal in draf, dit ging heel erg lekker, ik werd ook steeds zekerder en dat bracht ik dan weer over op Roos.
Kan het zelf niet zo goed beschrijven, misschien wil Mirjam wat meehelpen, maar het was gewoon heel mooi om te zien hoe ze zelf zo 'groeide' in haar toekomstige rol als menpony, je kon echt zien dat de twijfel en de onzekerheid plaats maakte voor plezier en 'vrouwtje, ik durf 't wel hoor, ik kan het wel hoor, kijk maar!!'.
En dat voelde zó goed! <3

Toch heb ik geen tijd gehad om écht te genieten, het vergde heel veel van mijn concentratie om alvast op de situatie vooruit te spelen en haar te helpen. In het begin heb ik heel veel met de zweep moeten bijsturen en tikken, toen ze zekerder van zichzelf werd hoefde ik daar ook veel minder gebruik van te maken. Het liep gewoon!

Helaas zal de komende keer inspannen pas weer volgend weekend zijn, en ik kan gewoon niet wachten om weer met haar op pad te gaan! :):) Het voelde zó goed!
Ik moet er alleen nog zelf meer van gaan genieten :o
Mirjam & Suzanne, héel erg bedankt voor al jullie hulp, zonder jullie was ik nergens! :+:

Edit: nog een paar kleine opmerkingen, waaromtrent ik ook graag advies zou willen hebben:
- Hoogte van de brancardbeugels: voor mijn gevoel moest het lamoen nog hoger, dit omdat mijn andere wagen het lamoen ook hoger had, maar hoorde al dat hij eigenlijk juist lager zou moeten, dus brancardbeugels iets naar beneden.
- Afstand pony-wagen: In het begin leek het goed, vanaf de zijkant. Daarna ben ik er op gegaan en zodoende de strengen nog 3 gaten ingekort, vanaf de wagen moeilijk te beoordelen, maar het kan dus goed zijn dat ze in het dorp er een stukje korter voor liep. Ik merkte in het dorp ook dat de broek niet goed zijn werk deed; Roos reageert érg scherp op stem, dus dat was BOEM halthouden, en ik moest dan goed dit met de rem begeleiden, want de broek trok nog niet strak.
Idee: lamoen langer ipv. strengen korter?
- Broeksriempjes gaan eventueel aan de ogen v/h lamoen (waar dus de brancardbeugels zitten) vastgemaakt worden, ipv. aan de ogen voor de broek. Dit omdat ik niet wil dat de broek zijn functie mist, maar dan moet ik even kijken of ze zo ver wel komen; ik kan mijn broeksriempjes bij Roos niet aan het borsttuig vastmaken om bijv. te lange lijnen, dan wordt het te strak.
- De slagriem: iemand een idee? heb een teugel gebruikt, maar hij moest behoorlijk naar voren omdat hij anders van haar kont af gleed, zou hem meer naar achteren willen hebben, de eerste paar keren rijdt ik zowiezo altijd met slagriem.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-03-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:51

Wow, erg knap :j

Maar ligt het aan mij of moet de lamoen niet wat langer?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:01

ziet er goed uit. Strenger gaatje korter en dan zit het wel goed lijkt me zo. De vierde en vijfde keer goed in de gaten houden. Vaak testen ze je dan wel een keer uit. Zou tot die tijd de leidsels ook even in de bovenste sleuf doen. Heb je meer te vertellen als ze toch wat probeert. Dan werkt de kinketting beter dan nu. Borst ook goed in de gaten houden dat ze die nu niet broos trekt door het gewicht. Ze moet nog beetje "eeld" ontwikkelen zech maar.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:03

Super verslag, super foto's! Nu zelf nog genieten en dan is het plaatje compleet :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 00:17

Haha, heb m'n best gedaan 't zo snel mogelijk te doen :)
Kreeg al telefoontjes en sms'jes toen ik nog lekker aan 't eten was, hoe het nou was gegaan, of ik inmiddels op een roze wolk zat, of met gebroken ledematen in het ziekenhuis :o

Rhine_: zie edit en uitleg. Achteraf denk ik dat idd nu ook, dat het lamoen wel iets langer mag. Zolang heb ik deze wagen nog niet, heb er haast niet mee gereden, dus het was nog een beetje uitvinden allemaal, al is het wel gebruikelijk dat ze voor een dergelijke marathonwagen wel wat korter er op lopen, dan bij bijv. een recreatiewagen. Op de foto's lijkt de afstand nu goed, maar toen de strengen nog eens 2 gaten korter zijn gezet, werd die afstand dus eigenlijk te klein denk ik.
patrick76: Dankjewel voor de tips, daar kan ik zeker wat mee. Borst hou ik idd goed in de gaten, ook het uittesten zal ik in de gaten blijven houden, 't blijft een pony die nog groen in het werk is, dus daar houd ik ook altijd goed rekening mee.
Zie hierboven; er zijn helaas geen foto's van toen de strengen nog eens 2 gaten korter gezet werden, want daarna heb ik achteraf toch het idee dat ze er de dicht op stond. Eigenlijk zou ik dus lamoen langer moeten maken, en strengen ook.
Leidsels in de sleuf is een goed idee, ze heeft wel een boterzacht mondje en blijft goed bij je, maar werking in eerste sleuf is ook niet zo heel scherp, dus zou ik volgende keren idd kunnen doen.
Suzan: Bedankt, hahaha 't geeft echt een hele kick. Heb 't nooit echt spannend gevonden om ze te beleren, bij de andere pony's, maar bij deze was dat heel anders :o

Heb overigens de nieuwe liverpool binnen kregen, waarschijnlijk gaat de 2e sleuf er wel af, als je het huidige bitje en het nieuwe bitje over elkaar legt, is de 2e (en laatste) sleuf van de nieuwe liverpool, eigenlijk op de hoogte van een 3e sleuf aan het oude bitje. De 1e sleuf van het nieuwe bitje, zit op de hoogte van de 2e sleuf van het oude bitje... Betekent dat ik ofwel in de bril, om de stang kan rijden (weinig hefboomwerking) of in de eerste sleuf, die helaas niet half in de bril valt, zoals met het oude bitje, en dus dan ineens veel hefboomwerking heb.
Breedte v/h bit is wel goed. Even lastig, misschien toch opzoek naar een ander bitje die de 1e sleuf wel half in de bril heeft dan maar.