[AR] Dora voor het eerst aangespannen @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:08

Lord_Ik schreef:
Dat de broek verkeerd om zit ... :D had ik nog niet eens gezien. Het gehele tuig moest groter gezet worden en ondertussen heb ik er waarschijnlijk absoluut niet op gelet of hij wel recht hing (hij hing tevoren wel recht, heb 'm nog vergroot omdat hij zowat onder 'r staart zat -:) maar aangezien hij hier toch geen enkel nut heeft maakt ook dat weer eigenlijk niet uit.
.

Hier gaat het dus ook al mis, je broek hangt niet alleen scheef, maar ook nog eens verkeerd om... het gedeelte dat achter de kont van je pony langs gaat, dat moet dus over de kont heen...

Vind het erg jammer dat je inderdaad zo eigenwijs doet.. een menzweep is gewoon erg handig om je pony aanwijzingen te geven en te begrenzen. Niet om op de kont te slaan. Maar om bijvoorbeeld te ondersteunen in de bochten ed. Zou voor jouw pony die beleerd word erg handig zijn.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:11

smokey17 schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik zie niet in waar ze zou kùnnen in blijven hangen en ook niet waarom het tuig zou storen. Ze trekt op de plek waar ze zo'n sulky zou moeten trekken, jep met het verkeerde tuig, maar als ze 25 kg trekt zal het veel zijn dus ik zal verbaasd zijn als ze veel verschil zou merken.

Dat bedoel ik dus... je hebt geen idee hoe een paard betuigd hoort te worden, en je ziet dus duidelijk de gevaren niet in +:)+ niet komen janken als het genadeloos mis gaat

Je zegt dat je wist dat het tuig niet goed was(wat ik ten zeerste betwijfel want je ziet niet eens dat je broek verkeerd om hangt) waarom plaats je dan in godsnaam de foto's?

Hoe een paard in een sulky hoort weet ik niet, hoe een paard in een enkelspan hoort, weet ik wel ;) verder gebruik ik gewoon mijn verstand en mijn ogen en die zeggen me dat het in dit geval allemaal weinig verschil maakt. Zelfs de broek kan gewoon 'r werk doen, ook al hangt ze verkeerd om. (dat ze scheef hangt is omdat ze los hangt, ze hoort niet in een sulky en er is dus ook niets dat 'm op zijn plaats houdt, al helemaal aangezien doordat de sulky op het schoftje getrokken wordt, maar er geen borsttuig aan hangt het schoftje wat naar achter is gegleden waardoor de staartriem ook al wat losser hing).

@Jenkins: Ik kan wel begrijpen dat een menzweep handig kan zijn, en zeker ook wel dat ze niet dient om een paard gewoon maar te slaan, maar niet waarom ze noodzákelijk is. Eens op de koets heb ik ook altijd een menzweep bíj, ik gebruik ze gewoon zelden en zou het dus ook geen ramp vinden moest ik ze eens vergeten. Ik gebruik ze nu op de weide en op de grond niet, omdat ze mij meer in de weg zou zitten dan ik ze zou gebruiken.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:17

Het gaat er meer om dat je zo je pony kan helpen in de bochten. Dus ik zie niet in waarom de zweep in de weg zou liggen :)

En als je wel weet hoe een paard in enkelspan hoort, waarom heb je dan in hemelsnaam de broek verkeerd om? Je controleert toch je tuig? Ik snap nooit waarom mensen met niet passende dingen gaan oefenen ed. en dan als smoes gebruiken dat het toch alleen maar is om te oefenen... waarom niet gewoon gelijk goed beginnen?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:30

De meeste dingen zijn al gezegt wat niet goed is. Een draverssulky word getrokken dmv het schofttuig. Maar niet met het schofttuig wat jij om hebt dat is echt levensgevaarlijk!. Daarom gebruiken ze een speciaal draversttuig voor een draverssulky. Het tuig wat jij om hebt is een normaal enkelspan tuig. Voor een 2 wielige of 4 wielige wagen. Ik beleer mijn paarden ook altijd zelf maar als ik het zo zo doen denk ik dat ik zelfs door mijn mede stalgenoten en staleigenaar flink op mijn vingers getikt gaat worden. Wat jij doet is gevaarlijk voor zowel jouw paard als jezelf. Als je besluit om je paard te gaan beleren voor een koets en degelijke zorg dan dat er iemand bij is die er daadwerkelijk verstand van hebt.

Verder leuke pony.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:32

Jenkins schreef:
Het gaat er meer om dat je zo je pony kan helpen in de bochten. Dus ik zie niet in waarom de zweep in de weg zou liggen :)

En als je wel weet hoe een paard in enkelspan hoort, waarom heb je dan in hemelsnaam de broek verkeerd om? Je controleert toch je tuig? Ik snap nooit waarom mensen met niet passende dingen gaan oefenen ed. en dan als smoes gebruiken dat het toch alleen maar is om te oefenen... waarom niet gewoon gelijk goed beginnen?

Ik maak mijn bochten gewoon op twee teugels, stap een beetje naar binnen en zeg 'vooruit' (als 'been'), waarmee ze zo goed als elke keer een bocht maakt zoals het hoort. Aangezien ik al de overschotten van 2 longes in mijn handen heb zou het een hele opgave worden om er nog een zweep bij te nemen én die deftig te kunnen gebruiken.

Toen ik 'r optuigde lag 'r broek nog goed, maar die was te klein, waarop ik en nog iemand 'r broek hebben vergroot en terug gehangen, maar ik er niet meer op heb gelet of de broek dan nog goed hing :+. Ik weet het, 100% mijn fout, ik had het moeten zien maar ik heb het niet gezien en dat is nu zo.
Ik dacht oorspronkelijk dat je in een sulky gewoon hetzelfde inspande als in een enkelspan en ik kwam er dus pas later achter dat het niet zo was. Aangezien de eigenaar er geen graten in zag en ik eigenlijk ook niet (wat is een lege sulky voor de gewenning dan ook ...) heb ik dus maar gewoon zo verder gedaan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:35

Citaat:
]
Ik zie niet in waar ze zou kùnnen in blijven hangen en ook niet waarom het tuig zou storen. Ze trekt op de plek waar ze zo'n sulky zou moeten trekken, jep met het verkeerde tuig, maar als ze 25 kg trekt zal het veel zijn dus ik zal verbaasd zijn als ze veel verschil zou merken.

Citaat:
Dat bedoel ik dus... je hebt geen idee hoe een paard betuigd hoort te worden, en je ziet dus duidelijk de gevaren niet in +:)+ niet komen janken als het genadeloos mis gaat

Je zegt dat je wist dat het tuig niet goed was(wat ik ten zeerste betwijfel want je ziet niet eens dat je broek verkeerd om hangt) waarom plaats je dan in godsnaam de foto's?

Citaat:
Hoe een paard in een sulky hoort weet ik niet, hoe een paard in een enkelspan hoort, weet ik wel ;) verder gebruik ik gewoon mijn verstand en mijn ogen en die zeggen me dat het in dit geval allemaal weinig verschil maakt. Zelfs de broek kan gewoon 'r werk doen, ook al hangt ze verkeerd om. (dat ze scheef hangt is omdat ze los hangt, ze hoort niet in een sulky en er is dus ook niets dat 'm op zijn plaats houdt, al helemaal aangezien doordat de sulky op het schoftje getrokken wordt, maar er geen borsttuig aan hangt het schoftje wat naar achter is gegleden waardoor de staartriem ook al wat losser hing).

@Jenkins: Ik kan wel begrijpen dat een menzweep handig kan zijn, en zeker ook wel dat ze niet dient om een paard gewoon maar te slaan, maar niet waarom ze noodzákelijk is. Eens op de koets heb ik ook altijd een menzweep bíj, ik gebruik ze gewoon zelden en zou het dus ook geen ramp vinden moest ik ze eens vergeten. Ik gebruik ze nu op de weide en op de grond niet, omdat ze mij meer in de weg zou zitten dan ik ze zou gebruiken.

Wauw he wat ben jij eigenwijs! Ik heb dit topic met groeiende verbazing gelezen. Op alles heb je een weer woord, alles wat een goed opgeleide menner hoort te doen, doe jij af met onzin :n
Wordt wakker en denk na! Denk je nou echt dat de gehele menwereld het fout doet en dat jij het wiel opnieuw hebt uitgevonden? Wat een onterecht zelfvertrouwen heb je, ik kan alleen maar heel hard hopen dat je leuke pony daar niet de dupe van gaat worden. Dit gaat hartstikke fout. Je weigert een zweep maar slaat wel met de leidsels op de rug, oh jongens...............

sasika

Re: Dora voor het eerst aangespannen @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:16

Wat een eigenwijs ben je zeg! zitten hier verdorie mensen met jarenlang menervaring en je doet net alsof je al alles weet terwijl wij bewijs hebben (jou foto's) dat dit dus echt niet door 1 deur gaat!

haha je rijd met je ogen en verstand, sorry hor maar heb je die dan?

Meid laat het lekker door een ervaren iemand doen, in plaats eigenwijs te doen.

hoop voor je dat je je zelf en je pony niet in gevaar brengt, maaar dat je is goed gaat lezen wat mensen hebben geschreven die er wel wat van weten. Neem het gewoon aan. of sluit anders lekker dit topic

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:24

Zat me al kapot te ergeren aan je andere topic, wat wederom je inzicht mbt paarden/veiligheid onder het vriespunt doet dalen....[RIJ-ITP] Met dikkie dik op stap
neckrope, loshangende teugels....wat de een stoer vind dat vind de ander totaal achterlijk/onverantwoord gedrag, ik hoop echt dat de eigenaar met jou instemt want ik wil jou niet eens in de buurt van de mijne hebben.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:12

verschrikkelijk, dat de eigenaar jou nog uberhaupt bij de pony's wil hebben!!!!! ik had je echt vierkant bij mijn pony's weggeschopt als het mijn pony's waren :n

te triets voor woorden!

en wat een ongelooflijk eigenwijs kind ben je..

onverantwoord en neigend naar dierenmishandeling!!!

als de eigenaar dit toe laat moet niet alleen jij ver bij die arme beestjes uit de buurd blijven maar ook de eigenaar zelf

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:46

Lord_Ik schreef:

Als het schoftje is verschoven is er dus druk op de schoft geweest, dus heeft ze met het schoftje getrokken. Zelfs bij baandraverij wordt er nog met een borsttuigje gereden, dit omdat het volledig trekken met de schoft heel pijnlijk is voor de pony.

Dan die zweep, heel bokt hamert erop en dat is niet onterecht. Je zegt dat je niet inziet waarom het noodzakelijk is, maar ik zie jou wel met een cap rijden in je andere topic, deze is ook niet noodzakelijk, zolang je maar niet van je paard valt. Zo is het ook met de zweep, zolang je pony maar niet opzij springt, achteruit deinst of wat dan ook, is er geen noodzaak, maar wat als dit wel gebeurt?

Je zegt dat je alleen maar met makke pony's werkt, maar weet je waar de meeste ongelukken mee gebeuren? Juist ja.. friezen, haflingers, fjorden en andere makke rassen, omdat mensen zulke rare dingen gaan doen...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:25

mltex schreef:
Zat me al kapot te ergeren aan je andere topic, wat wederom je inzicht mbt paarden/veiligheid onder het vriespunt doet dalen....[RIJ-ITP] Met dikkie dik op stap
neckrope, loshangende teugels....wat de een stoer vind dat vind de ander totaal achterlijk/onverantwoord gedrag, ik hoop echt dat de eigenaar met jou instemt want ik wil jou niet eens in de buurt van de mijne hebben.

Ja ik rij echt rond om STOER te zijn }:0 zoals iedereen nietwaar. Ik geloof dat je nog heel andere dingen zou zien moest je de eigenaar zelf bezig zien en daar kijkt hier verder niemand van op. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat allemaal in orde is, alleen dat je op vlak van de eigenaar verkeerd zit als je denkt dat hij niet weet wat ik met zijn paarden doe of het er niet mee eens is.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:31

Sórry dat ik het zeg, maar wat ben jij een eigenwijs en onverstandig kind, dat topic van hierboven zit ik ook gewoon met verbazing te lezen, rondcrossen met een gebroken teugel? :=

Heb je enig idee hoe gevaarlijk het is om met verkeerd tuig rond te rijden?? Dat is wat ik me afvraag.

En een zweep is als vervanging van beenhulpen, je hoort alles met je stem en zweep te corrigeren, NIET met je teugels, je teugels zijn er, net als met gewoon rijden, alleen voor noodgevallen (lees: noodrem) en ter verduidelijking van hulpen.

Roep alsjeblieft iemand in die WEL verstand heeft van mennen, voordat dit gruwelijk fout gaat, en ga niet zo eigenwijs zitten doen tegen de mensen hier op bokt die wél verstand hebben van mennen. :\

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:33

Chestnut89 schreef:
Lord_Ik schreef:

Als het schoftje is verschoven is er dus druk op de schoft geweest, dus heeft ze met het schoftje getrokken. Zelfs bij baandraverij wordt er nog met een borsttuigje gereden, dit omdat het volledig trekken met de schoft heel pijnlijk is voor de pony.

Dan die zweep, heel bokt hamert erop en dat is niet onterecht. Je zegt dat je niet inziet waarom het noodzakelijk is, maar ik zie jou wel met een cap rijden in je andere topic, deze is ook niet noodzakelijk, zolang je maar niet van je paard valt. Zo is het ook met de zweep, zolang je pony maar niet opzij springt, achteruit deinst of wat dan ook, is er geen noodzaak, maar wat als dit wel gebeurt?

Je zegt dat je alleen maar met makke pony's werkt, maar weet je waar de meeste ongelukken mee gebeuren? Juist ja.. friezen, haflingers, fjorden en andere makke rassen, omdat mensen zulke rare dingen gaan doen...

Ze heeft inderdaad met 'r schoftje getrokken en ze heeft er geen borsttuig aan hangen om dat op zijn plaats te houden, maar gezien het geringe gewicht kan ze er dus ook nauwelijks last van hebben gehad. Ik ben me ervan bewust dat ze die wel zou krijgen als ik er op ging zitten of het vaak ging doen :j .

In geval van uiterste nood kan ik nog steeds mijn teugels als 'zweep' gebruiken, ook al is dat niet ideaal, je kan niet plots een kussen uit de lucht toveren om je hoofd op te vangen als je valt. Ik ben zeker niet van plan noooit een zweep te gaan gebruiken hoor, dat is het niet, maar ik vind het gewoon voor het moment handiger om die er niet bij te nemen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:38

DeEiken schreef:
Sórry dat ik het zeg, maar wat ben jij een eigenwijs en onverstandig kind, dat topic van hierboven zit ik ook gewoon met verbazing te lezen, rondcrossen met een gebroken teugel? :=

Heb je enig idee hoe gevaarlijk het is om met verkeerd tuig rond te rijden?? Dat is wat ik me afvraag.

En een zweep is als vervanging van beenhulpen, je hoort alles met je stem en zweep te corrigeren, NIET met je teugels, je teugels zijn er, net als met gewoon rijden, alleen voor noodgevallen (lees: noodrem) en ter verduidelijking van hulpen.

Roep alsjeblieft iemand in die WEL verstand heeft van mennen, voordat dit gruwelijk fout gaat, en ga niet zo eigenwijs zitten doen tegen de mensen hier op bokt die wél verstand hebben van mennen. :\

Wat is er nu weer onverstandig aan rondcrossen met een gebroken teugel :+ het feit dat de teugel is kunnen breken is onverstandig ja, maar hij is ook kunnen breken omdat ik hem niet nodig heb...

Ik rij niet rond met verkeerd tuig, ik laat 'r wennen met 't tuig dat ze nodig heeft in een verkeerd aanhangsel, en aangezien het probleem daarbij niet is dat die los kan komen of hij niet goed hangt, maar dat er op een verkeerde manier getrokken wordt zie ik daar geen gevaar in, en nog steeds heeft niemand mij dat gevaar hier kunnen aantonen. Iedereen roept moord en brand, maar ik heb nog nergens gelezen wat daar nu net zo gevaarlijk aan is.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:52

Ik vind het onverstandig om te rijden met alleen een neckrope, dat is opzich ieder voor zich, maar je hebt nóóit een noodrem of als er iets gebeurd!

Het gevaar van verkeerd trekken van tuig? Dat het totaal niet fijn is voor het paard? :=
Das is hetzelfde als rijden met een verkeerd zadel, hij leert het zichzelf verkeerd aan en het doet pijn/zit niet lekker.
En daarbij is het nog gevaarlijker als hij er vandoor gaat of wegspringt, heb jij je tuig niet op een goede manier vast, raakt hij erin verstrikt of gebeurd er iets anders engs, en op deze manier kan hij ook nog eens met z'n benen in de lamoenen komen, en geloof me, dan kan je hem laten inslapen. ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:55

DeEiken schreef:
Ik vind het onverstandig om te rijden met alleen een neckrope, dat is opzich ieder voor zich, maar je hebt nóóit een noodrem of als er iets gebeurd!

Het gevaar van verkeerd trekken van tuig? Dat het totaal niet fijn is voor het paard? :=
Das is hetzelfde als rijden met een verkeerd zadel, hij leert het zichzelf verkeerd aan en het doet pijn/zit niet lekker.
En daarbij is het nog gevaarlijker als hij er vandoor gaat of wegspringt, heb jij je tuig niet op een goede manier vast, raakt hij erin verstrikt of gebeurd er iets anders engs, en op deze manier kan hij ook nog eens met z'n benen in de lamoenen komen, en geloof me, dan kan je hem laten inslapen. ;)

Mee eens!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:16

Wat denk jij wat er gebeurt was als je paard wat gezien had, een stap opzij had gedaan, met de sulky achter een paaltje van de omheining was blijven hangen en even doorgetrokken had? Volgens mij had hij zo dat hele schoftje naar zijn achterbenen getrokken, reken dan maar dat het paniek is en dat je niks meer in te brengen hebt hoor!!

Als je haar laat wenne aan tuig, zorg dat dan het tuig correct hangt en werkt. Is ze nu gewend dat ze iets moet trekken met haar borsttuig? Nee. Is ze nu gewend dat als ze remt, de broek tegen haar aankomt? Nee, want dat ding hangt veel te laag. En dat is geen kwestie van geen goed tuig hebben of hem "per ongeluk" verkeerd omgehangen hebben, maar ook hem niet goed op maat gemaakt hebben. Je zegt dat je hem groter gemaakt hebt, dan neem ik aan dat je dáár tenminste nog naar gekeken hebt. Maar dat heb je blijkbaar ook niet gezien.

Maar nee, de hele wereld is gek, jouw paard is geen paard maar een fiets die nooit iets doet wat je niet verwacht en gevaar was er al helemáál niet. Onvoorstelbaar.....

Edit: Schiftje verandert in schoftje....

Edit 2: Je zegt steeds: Dat gebeurt niet, dat is me nog nooit gebeurt, dat heb ik nog nooit meegemaakt bladiebladie, maar even een quotje uit je andere topic:
Citaat:
Het moet idd pijn gedaan hebben als de teugels normaal in het midden blijven liggen kan ze er niet in trappen (dat heeft ze in elk geval nooit gedaan, terwijl we al zeker een dik half jaar zo rondrijden), maar als ze beginnen schuiven ...
ik ga geloof ik gewoon eens uitkijken naar kortere teugels of idd een knoop.

Je reed dus ook al een half jaar zo rond, en een half jaar ging het goed (terwijl iedereen je had kunnen vertellen dat dit onverstandig was, net als iedereen dat nu in dit topic doet). En toch ging het nu mis, en was je paard de dupe. Want die heeft zichzelf in zijn mond getrokken..... Als je niet van ons wilt leren, leer dan in elk geval van je eigen fouten, en leer van deze fout dan meteen dat iets wat altijd goed gaat, niet altijd goed zal blijven gaan.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:24

DeEiken schreef:

Ik rij enkel puur op neckrope op de weide hoor, maar als het aan mij lag had ik geen hoofdstel maar een touwhalster met een halstertouw (veel korter dan teugels dus) als noodrem, dat niet in de weg zou zitten. Hier had ik nog steeds 1 teugel in geval van nood, ik zou 'm absoluut niet nodig gehad hebben in deze situatie, met 'r dikke buik is ze nu eenmaal niet zo'n wildebras als zonder, maar MOEST er wat gebeuren had ik nog steeds een noodrem.

Het is inderdaad niet erg lekker voor 'r, maar ze moest ook niet veel trekken en ze vond het zo te zien helemaal niet erg (het stoorde hier niet). Volgens mij heeft ze meer last met een zware koets waar ze wel correct in ingespannen is. Ik ben het er verder mee eens dat ik haar op deze manier niet echt aan het werk kan zetten.
ALS ze ervandoor gaat of ze schrikt, dan kan ze voor zover ik zie niet sneller verstrikt geraken of in 'r lamoenen komen dan wanneer ze wel het juiste tuig zou hebben, de sulky hangt vast, er hangen geen losse stukken in de buurt van 'r benen waar ze in vast kan raken en een correct tuig verhindert toch ook niet dat ze evt. zo hoog opgooit achter dat ze over 'r lamoenen raakt?

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:25

Lord_Ik schreef:
Chestnut89 schreef:

Ze heeft inderdaad met 'r schoftje getrokken en ze heeft er geen borsttuig aan hangen om dat op zijn plaats te houden, maar gezien het geringe gewicht kan ze er dus ook nauwelijks last van hebben gehad. Ik ben me ervan bewust dat ze die wel zou krijgen als ik er op ging zitten of het vaak ging doen :j .

In geval van uiterste nood kan ik nog steeds mijn teugels als 'zweep' gebruiken, ook al is dat niet ideaal, je kan niet plots een kussen uit de lucht toveren om je hoofd op te vangen als je valt. Ik ben zeker niet van plan noooit een zweep te gaan gebruiken hoor, dat is het niet, maar ik vind het gewoon voor het moment handiger om die er niet bij te nemen.

Dus als jouw pony achteruit komt, trek je nog iets harder aan z´n mond zodat hij nog iets harder achteruit gaat? Nu met de sulky kun je 'hoogstens' achterwaarts de sloot in maar met een vierwielig rijtuig lig je geheid op je kant.

Of laat je de teugels vieren en geef je een 'pets' op z'n kont. We leven niet meer in de tijd van de boertjes die nog niets wisten over de mond van een paard. Bovendien zonder een lichte druk op je leidsels ben je nergens, wat weer voor onduidelijkheid en gevaarlijke situaties zorgt.

En je wilt graag 'bewijzen' van wat er kan gebeuren, je kunt het geloven of niet, maar ik ben door het achteruit komen van de pony en het niet gebruiken van de zweep met een tweewieler in de sloot terecht gekomen. Met de vierwieler ging ik op de kant, daarbij had ik het geluk dat het langzaam ging, maar wat als het hard was gegaan? Ik was nog jong en heb toen en daarna veel geleerd. Ik hoop dat je aan het denken word gezet, want door foto's te plaatsen met dit soort praktijken breng je niet alleen jezelf, maar ook de paardensport in het algemeen in een verkeerd daglicht.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:29

Mennen zou op een paardvriendlijke en verkeersveilige manier horen te gebeuren, daar horen nu eenmaal regels bij, omdat mennen heel iets anders is dan er op zitten b.v..

Van JoyCiej007: in een ver verleden :D , maar geeft het heel goed weer:
De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan.

Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door.

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is onmisbaar bij het mennen ;)

Ik heb niet alles gelezen, ik vind het jammer dat je zo een training gaat doen.
Als eerste komt altijd veiligheid: die van jezelf en van anderen.
Als tweede is het altijd zaak dat je optoming juist ligt: of het nu een zadel is, hoofdstel om een tuig. Dit omdat je je paard/pony anders zeer kan doen (b.v. drukkingen), daardoor kunnen dan weer schrikreacties ontstaan (ook de braafste) en dan is regel nummer 1 in gevaar.
Als derde lijkt het mij (en de anderen hier kennelijk van wat ik wel gelezen heb), je je er in verdiept van wat je wil gaan doen. (Dit hoort nog eerder te komen voor nummer 1)
Geen kennis van zaken: dan iemand inschakelen die het wel heeft ;)
Beleren gaat niet op deze wijze, ook al is het tot op heden goede gegaan, dat ligt aan je lieve paardje, maar niet aan jouw wijze van handelen.
Je zorgt er eerst voor dat je met een band (of wat anders) je pony geheel stuurrichtig is en correct luistert naar je stem en andere hulpen (dus ook een zweep), in het begin doe je dit met zijn tweeën ( 1 ment en de ander heeft je paard/pony aan een longeerlijn vast, zo ga je de bak rond.
Pas dan voor een wagen en altijd met zijn tweeën, correct betuigd en in en uit gespannen (juiste volgorde).
Die volgorde is er ook niet voor niets, alles heeft te maken met veiligheid, zowel van jou, je dier als anderen.
Helaas zie ik, ook hier op bokt, foto's voorbij komen waarbij paarden nog voor de wagen staan (ingespannen dus), maar b.v. geen hoofdstel in hebben, want men heeft een pauze (geen menner op de bok, laat staan iemand voor het paard).
Iedere (ervaren) menner weet dat dit not done is, waarom? Als hij/zij zou schrikken hou je er niets aan, dus zal het paard met wagen en al, zonder menner (want die zit niet op bokt), op de kletter gaan, met alle gevolgen van dien. Dit is iets wat je kunt leren in een mencursus die er is b.v. als je zou gaan voor je koetsiersbewijs, daar leer je de beginselen van het mennen, de ervaring komt later, net als auto rijden.

Maar goed terug komend op jou versie:
De sulki klopt niet, te klein.
Je tuig klopt niet, bij mijn weten hoort een een soort cliktuig aan (zo noem ik het althans), zoals ook blijkt uit de foto's van Wendy.
Een paard voor de wagen trekt (officieel = duwd) met het borststuk, die van jou kan dat niet want er zitten geen strengen aan.
Broek hangt verkeerd om.
De broek zelf (althans wat er nu voor door moet gaan) hangt veel te laag (hand breedte onder de zitbeenknobbels), heeft zo geen enkele functie (remmen van de wagen en zo voorkomen dat deze op de hakken van je pony terecht zou komen)
Het lamoen, (nou ja hoe het heet bij een sulky weet ik niet), staat te ver uit: zie je lichtogen en je buitenriem, dit hoort netjes aan de liggen zonder krap te zijn.
Je hebt knopen in je longeerlijnen, waar je mee ment, dit kan blijven haken en zal daardoor niet prettig zijn voor je pony en ook niet voor jou.
Je hebt 1 broekriem helemaal los hangen (althans zo lijkt het op de foto)

Hier kun je vinden hoe het wel hoort en wat de juiste volgorde is:
http://www.mencursus.net/index2.htm
Het leren doe je overigens wel in de praktijk, met een ervaren menner/instructeur.
Ik hoop dat we een volgende keer een beter aangespannen pony zullen zien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:36

Lalidan schreef:
Wat denk jij wat er gebeurt was als je paard wat gezien had, een stap opzij had gedaan, met de sulky achter een paaltje van de omheining was blijven hangen en even doorgetrokken had? Volgens mij had hij zo dat hele schoftje naar zijn achterbenen getrokken, reken dan maar dat het paniek is en dat je niks meer in te brengen hebt hoor!!

Als je haar laat wenne aan tuig, zorg dat dan het tuig correct hangt en werkt. Is ze nu gewend dat ze iets moet trekken met haar borsttuig? Nee. Is ze nu gewend dat als ze remt, de broek tegen haar aankomt? Nee, want dat ding hangt veel te laag. En dat is geen kwestie van geen goed tuig hebben of hem "per ongeluk" verkeerd omgehangen hebben, maar ook hem niet goed op maat gemaakt hebben. Je zegt dat je hem groter gemaakt hebt, dan neem ik aan dat je dáár tenminste nog naar gekeken hebt. Maar dat heb je blijkbaar ook niet gezien.

Maar nee, de hele wereld is gek, jouw paard is geen paard maar een fiets die nooit iets doet wat je niet verwacht en gevaar was er al helemáál niet. Onvoorstelbaar.....

Edit: Schiftje verandert in schoftje....

Edit 2: Je zegt steeds: Dat gebeurt niet, dat is me nog nooit gebeurt, dat heb ik nog nooit meegemaakt bladiebladie, maar even een quotje uit je andere topic:
Citaat:
Het moet idd pijn gedaan hebben als de teugels normaal in het midden blijven liggen kan ze er niet in trappen (dat heeft ze in elk geval nooit gedaan, terwijl we al zeker een dik half jaar zo rondrijden), maar als ze beginnen schuiven ...
ik ga geloof ik gewoon eens uitkijken naar kortere teugels of idd een knoop.

Je reed dus ook al een half jaar zo rond, en een half jaar ging het goed (terwijl iedereen je had kunnen vertellen dat dit onverstandig was, net als iedereen dat nu in dit topic doet). En toch ging het nu mis, en was je paard de dupe. Want die heeft zichzelf in zijn mond getrokken..... Als je niet van ons wilt leren, leer dan in elk geval van je eigen fouten, en leer van deze fout dan meteen dat iets wat altijd goed gaat, niet altijd goed zal blijven gaan.

Dat schoftje hangt wel degelijk vast hoor, het kan misschien 10 cm verschuiven, maar echt niet tot vanachteren :P Verder is ze ook rondslingerend draad op 'r weide gewend, aangezien ze weleens door een stroomloos draadje is gerend en zo de hele boel mee trok en ze heeft op den duur wel geleerd dat rustig blijven staan en het dan nog eens bekijken slimmer is, ook al is dit niet echt iets om trots op te zijn, in dit geval zou het wel van voordeel zijn. Dit zou in mijn ogen dan weer elk bespannen paard moeten kennen, weleenswaar op een andere manier aangeleerd en ik ken weinig mensen die het hun paarden wel degelijk leren.

Ja, ze is het 'gewend' om iets te trekken met 'r borsttuig, want ze heeft zoals ik in de beginpost al zei, ervoor reeds een autoband getrokken, wel degelijk met 'r borsttuig dus. Dat er iets op 'r broek remt zal ze sowiesow pas leren als ze in de uiteindelijke koets komt, aangezien ze tot nu toe niets getrokken heeft waar een broek op van toepassing was. Verder is de broek dus wel degelijk op maat gemaakt :+ maar er uiteindelijk weer verkeerd aan gehangen door onoplettendheid van mijn kant.

Op je quote: dat er nog nooit wat gebeurd is komt door het feit dat het principe niet verkeerd is :+ als de teugels altijd perfect zouden blijven liggen zou ze er nooit in kunnen trappen, pas wanneer ze enorm ver weg schuiven en ik het niet op tijd gezien heb komen er problemen van, en ik weet alweer hoe ik dat kan voorkomen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:38

Oei, ik zie wel eens vaker foto's op Bokt waarvan ik m'n wenkbrauwen frons, maar die ik vervolgens maar gewoon wegklik en denk "ik zie het janktopic binnenkort wel". Maar jouw foto's zijn dusdanig bloedlink dat ik alleen maar kan hopen dat je nog een janktopic KUNT maken, als dit een keer fout gaat.
Levensgevaarlijk wat je hier uitvreet. Je krijgt prima tips en feedback in dit topic, die je allemaal van tafel veegt. Zeer onverstandig. Echt.

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:52

Lord_Ik schreef:
Verder is ze ook rondslingerend draad op 'r weide gewend, aangezien ze weleens door een stroomloos draadje is gerend en zo de hele boel mee trok en ze heeft op den duur wel geleerd dat rustig blijven staan en het dan nog eens bekijken slimmer is, ook al is dit niet echt iets om trots op te zijn, in dit geval zou het wel van voordeel zijn. Dit zou in mijn ogen dan weer elk bespannen paard moeten kennen, weleenswaar op een andere manier aangeleerd en ik ken weinig mensen die het hun paarden wel degelijk leren.

Dat je dit soort dingen durft te schrijven... als dit in Nederland gebeurt heb je meteen de dierenbescherming bij je staan en niet onterecht.

Nu snap ik je bokt-naam ook. Je trekt je van niets of niemand wat aan. Maar je moet niet denken dat jij de kennis in pacht hebt. Ik heb normaal respect voor mensen die achter hun eigen ideeën blijven staan, maar hoe jij daarmee omgaat... Dapper dat je elke keer nog durft te reageren, ik zou me schamen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:53

Nou ik kan het eigenlijk niet korter zeggen dan josie, zij beschrijft gewoon precies wat hier fout gaat. :)

En TS, je vraag aan mij: Nee, met een correct tuig kan een paard niet met z'n benen in de lamoenen of in het tuig komen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:10

josie schreef:
Mennen zou op een paardvriendlijke en verkeersveilige manier horen te gebeuren, daar horen nu eenmaal regels bij, omdat mennen heel iets anders is dan er op zitten b.v..

Van JoyCiej007: in een ver verleden :D , maar geeft het heel goed weer:
De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan.

Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts Doe ik op stem (en ze luistert er goed naar)
- Correctie Doe ik mbv. lichaamstaal, stem en teugels
- Beloning Doe ik op stem
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz. Stem of teugel
- Aanwijsstok Stem & lichaamstaal
- Begrenzer teugels & lichaamstaal
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer Ik zit niet in het verkeer :P
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc. Niet van toepassing :P
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer). Handig ja :D maar niet echt noodzakelijk :D
.... en ga zo nog maar even door.

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is onmisbaar bij het mennen ;)

Ik heb niet alles gelezen, ik vind het jammer dat je zo een training gaat doen.
Als eerste komt altijd veiligheid: die van jezelf en van anderen. Anderen zijn hier ook weer niet van toepassing
Als tweede is het altijd zaak dat je optoming juist ligt: of het nu een zadel is, hoofdstel om een tuig. Dit omdat je je paard/pony anders zeer kan doen (b.v. drukkingen), daardoor kunnen dan weer schrikreacties ontstaan (ook de braafste) en dan is regel nummer 1 in gevaar. Mee eens, maar het tuig op zich doet geen pijn en door het lichte gewicht door het verkeerde gebruik dus verder ook niet
Als derde lijkt het mij (en de anderen hier kennelijk van wat ik wel gelezen heb), je je er in verdiept van wat je wil gaan doen. (Dit hoort nog eerder te komen voor nummer 1)
Geen kennis van zaken: dan iemand inschakelen die het wel heeft ;) Als er problemen zijn is er altijd wel hulp bij de hand, om bv. 'r bij 'r hoofd vast te nemen en zo terug op 't juiste pad te zetten, om te zien wat er mis gaat of met kennissen om indien nodig te helpen (met kennis of door bv. een van de onbeleerde dieren die leren trekken hebben naast een van zijn paarden in tweespan te leggen om op straat ervaring op te doen.)
Beleren gaat niet op deze wijze, ook al is het tot op heden goede gegaan, dat ligt aan je lieve paardje, maar niet aan jouw wijze van handelen.
Je zorgt er eerst voor dat je met een band (of wat anders) je pony geheel stuurrichtig is en correct luistert naar je stem en andere hulpen (dus ook een zweep) ze is goed stuurbaar, luistert op stem en andere hulpen, exclusief zweep, die ze enkel kent van af en toe bij het longeren, in het begin doe je dit met zijn tweeën ( 1 ment en de ander heeft je paard/pony aan een longeerlijn vast, zo ga je de bak rond.Is gebeurd en kan ze dus al.
Pas dan voor een wagen en altijd met zijn tweeën, correct betuigd en in en uit gespannen (juiste volgorde). Met zen tweeën was in orde :P correct betuigd voor de band wel (ook excl. broek dus), de sulky niet.
Die volgorde is er ook niet voor niets, alles heeft te maken met veiligheid, zowel van jou, je dier als anderen.
Helaas zie ik, ook hier op bokt, foto's voorbij komen waarbij paarden nog voor de wagen staan (ingespannen dus), maar b.v. geen hoofdstel in hebben, want men heeft een pauze (geen menner op de bok, laat staan iemand voor het paard). Zie ik hier ook regelmatig, doe ik zelf NOOIT, heb al vele uren doorgebracht voor men eigen koets of voor de koets van iemand anders tijdens een pauze ...
Iedere (ervaren) menner weet dat dit not done is, waarom? Als hij/zij zou schrikken hou je er niets aan, dus zal het paard met wagen en al, zonder menner (want die zit niet op bokt), op de kletter gaan, met alle gevolgen van dien. Dit is iets wat je kunt leren in een mencursus die er is b.v. als je zou gaan voor je koetsiersbewijs, daar leer je de beginselen van het mennen, de ervaring komt later, net als auto rijden.

Maar goed terug komend op jou versie:
De sulki klopt niet, te klein.
Je tuig klopt niet, bij mijn weten hoort een een soort cliktuig aan (zo noem ik het althans), zoals ook blijkt uit de foto's van Wendy. Klopt, heeft Wendy inderdaad uitgelegd.
Een paard voor de wagen trekt (officieel = duwd) met het borststuk, die van jou kan dat niet want er zitten geen strengen aan.
Broek hangt verkeerd om.
De broek zelf (althans wat er nu voor door moet gaan) hangt veel te laag (hand breedte onder de zitbeenknobbels), heeft zo geen enkele functie (remmen van de wagen en zo voorkomen dat deze op de hakken van je pony terecht zou komen) Weet ik allemaal, de broek zou normaalgezien wel goed moeten gaan hangen als hij goed hangt, hij was namelijk te klein tevoren, hij zat onder 'r staartwortel.
Het lamoen, (nou ja hoe het heet bij een sulky weet ik niet), staat te ver uit: zie je lichtogen en je buitenriem, dit hoort netjes aan de liggen zonder krap te zijn.
Je hebt knopen in je longeerlijnen, waar je mee ment, dit kan blijven haken en zal daardoor niet prettig zijn voor je pony en ook niet voor jou. Die zitten er in voor het longeren, aangezien ik mijn longe door het bit heen haal bij het longeren maar de mond van men paard niet wil pletten, maar verder zitten ze ver genoeg naar voren om niet te blijven hangen aan de ogen.
Je hebt 1 broekriem helemaal los hangen (althans zo lijkt het op de foto) Hij hangt vast, maar hangt zo los dat hij dus helemaal niets kan doen aangezien hij daar dus ook niet hoort :+

Hier kun je vinden hoe het wel hoort en wat de juiste volgorde is:
http://www.mencursus.net/index2.htm
Het leren doe je overigens wel in de praktijk, met een ervaren menner/instructeur. De eigenaar vindt dat hij ervaren menner/instructeur genoeg is en zo ben ik ook met zijn (doodbrave ervaren) pony beginnen mennen :+. Daarvoor had ik weinig zelf gemend, maar wel vaak mee gereden met ervaren menners, waar ik gelukkig toch ook al heel wat (ook wegcodes) van heb opgestoken.
Ik hoop dat we een volgende keer een beter aangespannen pony zullen zien.
Dat zal in elk geval in de juiste koets of weer met een band worden :D

Allereerst bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg en reactie.
Om het gemakkelijker te maken zet ik mijn reacties bij elk stukje wel gewoon vetgedrukt ertussen.