Mennen zou op een paardvriendlijke en verkeersveilige manier horen te gebeuren, daar horen nu eenmaal regels bij, omdat mennen heel iets anders is dan er op zitten b.v..
Van JoyCiej007: in een ver verleden

, maar geeft het heel goed weer:
De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan.
Functies v/d menzweep:- Voorwaarts
Doe ik op stem (en ze luistert er goed naar)- Correctie
Doe ik mbv. lichaamstaal, stem en teugels- Beloning
Doe ik op stem- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
Stem of teugel- Aanwijsstok
Stem & lichaamstaal- Begrenzer
teugels & lichaamstaal- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
Ik zit niet in het verkeer 
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
Niet van toepassing 
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
Handig ja
maar niet echt noodzakelijk 
.... en ga zo nog maar even door.
't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is onmisbaar bij het mennen
Ik heb niet alles gelezen, ik vind het jammer dat je zo een training gaat doen.
Als eerste komt altijd veiligheid: die van jezelf en van anderen.
Anderen zijn hier ook weer niet van toepassingAls tweede is het altijd zaak dat je optoming juist ligt: of het nu een zadel is, hoofdstel om een tuig. Dit omdat je je paard/pony anders zeer kan doen (b.v. drukkingen), daardoor kunnen dan weer schrikreacties ontstaan (ook de braafste) en dan is regel nummer 1 in gevaar.
Mee eens, maar het tuig op zich doet geen pijn en door het lichte gewicht door het verkeerde gebruik dus verder ook nietAls derde lijkt het mij (en de anderen hier kennelijk van wat ik wel gelezen heb), je je er in verdiept van wat je wil gaan doen. (Dit hoort nog eerder te komen voor nummer 1)
Geen kennis van zaken: dan iemand inschakelen die het wel heeft
Als er problemen zijn is er altijd wel hulp bij de hand, om bv. 'r bij 'r hoofd vast te nemen en zo terug op 't juiste pad te zetten, om te zien wat er mis gaat of met kennissen om indien nodig te helpen (met kennis of door bv. een van de onbeleerde dieren die leren trekken hebben naast een van zijn paarden in tweespan te leggen om op straat ervaring op te doen.)Beleren gaat niet op deze wijze, ook al is het tot op heden goede gegaan, dat ligt aan je lieve paardje, maar niet aan jouw wijze van handelen.
Je zorgt er eerst voor dat je met een band (of wat anders) je pony geheel stuurrichtig is en correct luistert naar je stem en andere hulpen (dus ook een zweep)
ze is goed stuurbaar, luistert op stem en andere hulpen, exclusief zweep, die ze enkel kent van af en toe bij het longeren, in het begin doe je dit met zijn tweeën ( 1 ment en de ander heeft je paard/pony aan een longeerlijn vast, zo ga je de bak rond.
Is gebeurd en kan ze dus al.Pas dan voor een wagen en altijd met zijn tweeën, correct betuigd en in en uit gespannen (juiste volgorde).
Met zen tweeën was in orde
correct betuigd voor de band wel (ook excl. broek dus), de sulky niet.Die volgorde is er ook niet voor niets, alles heeft te maken met
veiligheid, zowel van jou, je dier als anderen.
Helaas zie ik, ook hier op bokt, foto's voorbij komen waarbij paarden nog voor de wagen staan (ingespannen dus), maar b.v. geen hoofdstel in hebben, want men heeft een pauze (geen menner op de bok, laat staan iemand voor het paard).
Zie ik hier ook regelmatig, doe ik zelf NOOIT, heb al vele uren doorgebracht voor men eigen koets of voor de koets van iemand anders tijdens een pauze ...Iedere (ervaren) menner weet dat dit not done is, waarom? Als hij/zij zou schrikken hou je er niets aan, dus zal het paard met wagen en al, zonder menner (want die zit niet op bokt), op de kletter gaan, met alle gevolgen van dien. Dit is iets wat je kunt leren in een mencursus die er is b.v. als je zou gaan voor je koetsiersbewijs, daar leer je de beginselen van het mennen, de ervaring komt later, net als auto rijden.
Maar goed terug komend op jou versie:
De sulki klopt niet, te klein.
Je tuig klopt niet, bij mijn weten hoort een een soort cliktuig aan (zo noem ik het althans), zoals ook blijkt uit de foto's van Wendy.
Klopt, heeft Wendy inderdaad uitgelegd.Een paard voor de wagen trekt (officieel = duwd) met het borststuk, die van jou kan dat niet want er zitten geen strengen aan.
Broek hangt verkeerd om.
De broek zelf (althans wat er nu voor door moet gaan) hangt veel te laag (hand breedte onder de zitbeenknobbels), heeft zo geen enkele functie (remmen van de wagen en zo voorkomen dat deze op de hakken van je pony terecht zou komen)
Weet ik allemaal, de broek zou normaalgezien wel goed moeten gaan hangen als hij goed hangt, hij was namelijk te klein tevoren, hij zat onder 'r staartwortel.Het lamoen, (nou ja hoe het heet bij een sulky weet ik niet), staat te ver uit: zie je lichtogen en je buitenriem, dit hoort netjes aan de liggen zonder krap te zijn.
Je hebt knopen in je longeerlijnen, waar je mee ment, dit kan blijven haken en zal daardoor niet prettig zijn voor je pony en ook niet voor jou.
Die zitten er in voor het longeren, aangezien ik mijn longe door het bit heen haal bij het longeren maar de mond van men paard niet wil pletten, maar verder zitten ze ver genoeg naar voren om niet te blijven hangen aan de ogen. Je hebt 1 broekriem helemaal los hangen (althans zo lijkt het op de foto)
Hij hangt vast, maar hangt zo los dat hij dus helemaal niets kan doen aangezien hij daar dus ook niet hoort
Hier kun je vinden hoe het wel hoort en wat de juiste volgorde is:
http://www.mencursus.net/index2.htmHet leren doe je overigens wel in de praktijk, met een ervaren menner/instructeur.
De eigenaar vindt dat hij ervaren menner/instructeur genoeg is en zo ben ik ook met zijn (doodbrave ervaren) pony beginnen mennen
. Daarvoor had ik weinig zelf gemend, maar wel vaak mee gereden met ervaren menners, waar ik gelukkig toch ook al heel wat (ook wegcodes) van heb opgestoken.Ik hoop dat we een volgende keer een beter aangespannen pony zullen zien.
Dat zal in elk geval in de juiste koets of weer met een band worden