[AR] Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:34

Over de fietspaden: het is dus echt niet zo dat ik vind dat men maar consequent op de fietspaden moet gaan rijden, maar als er stukken heel erg zwaar zijn, dan vind ik het niet meer dan normaal dat er af en toe even uitgeweken wordt, juist om te voorkomen dat 't wel te zwaar wordt en pony half bezwijkt.

En ja, dat heb ik dus zelf gezien, niet tijdens de vierdaagse maar tijdens een aanspanningentocht, volgens de eigenaren/menners had paard niet aangegeven dat hij het te zwaar had, maar plotseling aan het eind van zo'n pad (vierdaagse pad) begon hij te zwalken en kon niet meer op z'n benen staan) Vreselijk gezicht. Weet niet of ik die mensen moet geloven of niet, maar dit wil je niet zien.

En dan denk ik: kom op, een klein karretje, met een shetje met mini-hoefjes ervoor, denk je nou echt dat die de geasfalteerde fietspaden mollen? En trouwens: de fietsers worden hier aan alle kanten gefaciliteerd, werkelijk ieder bospad heeft inmiddels een verhard fietspad, maar rijden mag je hier alleen in een lange saaie rechthoek.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:30

Mysa, ik begrijp veel van je argumeten, maar als een paard tijdens een aanspanningentocht gaat lopen zwalken en niet meer op zijn benen kan blijven, omdat ie het niet aan kan, dan ligt dat meer aan de koetsier die de conditie van zijn paard verkeerd heeft ingeschat. Ik laat mijn paard niet vele kilomters achterelkaar draven, maar las vaak een stappauze voor haar in. Als het heeft geregend kan je dat vaker doen. Reden des te meer dat ik niet zo gauw aan een geoganiseerde tocht ga mee doen; ze gaan me vaak veel te hard en te lang wordt er naar mijn indee gedraafd.
Dat een minishet met mini hoefjes fietspaden niet stuk zou maken ben ik met je eens, maar als er één schaap over de dam is volgen er meer. De volgende die over een fietspad rijdt is een onbeslagen haf en die daarna is een trekpaard met hoefijzers. Als je een mini toestaat op het fietspad te lopen dan moet je dat trekpaard dat de boel helemaal naar de fratsmodee loopt ook toelaten. En dan is Leiden is last!
Ik vind dat je een lijn moet blijven trekken, zeker met zoveel deelnemers!
Geasfalteerde fietspaden gaan niet zo gauw stuk, maar de meesten zijn van verhard zand met schelpen ertussen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:28

Ook weer waar, maarre.........en trekpaard past echt niet op het fietspad hoor, ik heb geen verstand van aanspanningen, maar volgens mij past er weinig meer dan een shet met karretje of sulky op.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:26

Joycie: mijn opmerking is niet tegen jou persoonlijk bedoelt maar meer op de posten waarin gesuggereerd wordt dat elke shet wel mee kan doen omdat je de mogelijkheid wel heb om uit te wijken naar de fietspaden. Jij en ik weten allebei wel dat lang niet alle shetlanders hier voor geschikt zijn omdat veel shets niet voldoende getraint worden op dit soort zwaardere ondergronden.
Ik reageer dus op de posten gezien we niet de illusie moeten wekken dat iedereen wel mee kan doen met zijn shetlander omdat je her en der wel een fietspad kan meepakken.
Ik vind het enorm knap van je pony. Ik zou persoonlijk niet met mijn enkelspan mee doen aan de vierdaagse hoewel ze in het tweespan het op de sloffen doen. Hier in Zorgvlied rijden er ook een aantal enkelspannen shet mee elk jaar. Daar rijden er een aantal van op van die HCA sulky's. Voor hun wordt een uitzondering gemaakt wat betreft de groom. Kan ik me aan de ene kant wel wat bij voorstellen maar aan de andere kant vind ik niet dat je daar uitzonderingen op moet maken.... ik ben hartstikke thuis in het gebied en rij altijd alleen maar ik moest ook mijn grooms verzorgen tijdens de vierdaagse. Op 1 dag dreigde het dat ik geen groom kon krijgen en kon ik officieel dan niet meerijden.....

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:38

Ik heb echt geen verstand van aangespannen etc.
Maar wat heb jij een mooie shet zeg!
Hij ziet er echt super goed, vrolijk en gezond uit.
Mag ook wel natuurlijk, voor zo'n vierdaagse, maar toch..
Echt een leuk ding! :)

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 02:26

Even nog een opmerking van mijn kant:

Ik bedoel absoluut niet dat je met een enkelspan shet kan mee doen omdat je ook op fietspaden kan rijden. Absoluut niet!

Joyce en ik hebben dit dan ook zo goed als niet gedaan, het is zelfs zo dat de enige keer dat ik me dit kan heugen de keer voor de foto is geweest om ze beiden erop te krijgen (ik was namelijk degene die de foto nam :) )

Dat dit dus even duidelijk is van mijn kant. Ik weet dat ik het er een beetje krom heb neergezet. Maar wat ik wilde schetsen zijn de uiterste "nood oplossingen". Zoals wij dus hebben gedaan toen het een dag enorm slecht weer was en dan duid ik vooral op de laatste 2 punten die ik aangaf: groom eraf of op een breed stuk gewoon je pony rust geven als die zichzelf voorbij loopt. Als je pony er aan onderdoor gaat dan had je niet moeten starten. Maar bij deze pony moet je haar soms beschermen tegen haarzelf.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:14

Ik heb inmiddels al begrepen dat jullie niet als regel op het fietspad gaan lopen en lopen daarop vermijden zo lang het kan.
Maar zoals overal zijn er mensen die als regel hebben juist op het fietspad te rijden, ook al is het menpad zo droog als gort. Als je (ikke) daar wat van zegt, kan je een snauw krijgen en gesneden worden.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:32

Leuk verslag zeg!
Ik krijg weer helemaal zin in de zomer door al die leuke zonnige foto's:D

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:22

Mooie foto's en verhaal. Ik word helemaal jaloers :')

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:02

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:31

Ziet er super leuk uit!
Wil dit jaar ook eens zoiets gaan rijden!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:00

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:10

gave foto's en een heel leuk verslag :D
leuke pony heb je zeg :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:17

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:50

Leuke foto's en een leuk verslag!
En wat een leuke shet! :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:07

Ooooh krijg er al helemaal zin in door je fotos!!
Leuk leuk leuk :D

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

Zack schreef:
Ooooh krijg er al helemaal zin in door je fotos!!
Leuk leuk leuk :D

Ik ook :D Ik kan niet wachten tot het juni is :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:20

'K heb zojuist de inschrijfcode voor Zorgvlied binnen, dus dat gaat ook lekker door. Per 1 maart mag ik me daar weer inschrijven. :)) :)) :)) :))

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:52

Mijn inschrijving voor Zorgvlied is 5 min na ontvangst op de email meteen retour gegaan

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:05

Napie schreef:
Mijn inschrijving voor Zorgvlied is 5 min na ontvangst op de email meteen retour gegaan

Kan dat al dan? Doe ik dat nu direct.

Edit: Je kunt nog niet met je code inschrijven, dus ik doe het morgen, met code.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:11

Wat een leuk verslag..!! Lijkt me leuk om zoiets te doen... En hoe vies het karretje was.. := Gelukkig hebben jullie het ondanks het weer, erg leuk gehad..!! :) :) Ziet er super uit en vind jullie combinatie erg leuk!!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:07

Wauw super vet :D!

Ik heb er nu al zin in, ben ook ingeloot voor epe 2010 :D voor het eerst maar
ga met een paar mensen die wel al vaker zijn geweest :D misschien zie ik je nog
wel tijdens de vierdaagse (we gaan met 3 appaloosa's dus opvallend genoeg :P)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:17

Gaaf joh,

kwam je topic toevallig tegen.

maar wat een heerlijke pony, ze doet het netjes.

hoelang heb je er in totaal over gedaan hoeveel uur en wat waren de km.
ik wil ook meedoen, maar durf die dingen nooit veelste bang dat het misloopt of wat dan ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:12

Nogmaals bedankt allemaal voor de leuke reacties :D
Was zelf helemaal vergeten nog te reageren op de laatste paar reactie's, had al een mod gepb'd of ik toestemming zou mogen om nog even te reageren.

StalNollie: Hoeveel uur ik er per dag over heb gedaan en hoeveel km.'s dat waren weet ik eigenlijk niet meer, zou ik eigenlijk dit jaar op moeten schrijven :) Gemiddelde is zo'n 20 km. per dag, soms iets meer, soms iets minder.
1e dag ging niet zo vlug, we hebben erg veel gestapt, omdat ik me toen echt aanpaste aan het tempo van iedereen die voor ons zat, veel ruiters stappen ontzettend veel, dus lekker tempo hebben we toen helaas niet gemaakt.
Dag 2 ging een stuk sneller, veel gevraagd of we rustig mochten passeren zodat ik haar meer kon laten draven, ging voor ons gevoel ook veel sneller, bovendien ging toen de route over veel asfalt, was wel lekker, toen waren we ook erg snel weer terug, denk hooguit 2 uurtjes weggeweest oid.... ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je op de rustplaats blijft, op zich had pony de rust vaak niet eens heel hard nodig, maar ik wel :+ en even mooie foto's maken van de rest v/d deelnemers.

Vrijdags, de laatste dag, gingen we écht als een trein; de route is verdeeld in 'blokken': A, B, C, D en E, nou dat vlogen we echt door, voor we het wisten waren we al weer bijna bij de finish. Denk dat we er toen ook zeker niet langer dan 2 uur over hebben gedaan.

De donderdag, zwaarste dag over de hei, was dus vanwege die regenval écht heel erg zwaar voor haar, we hebben haar noodgedwongen veel stil moeten zetten in de route, denk dat we toen echt wel 3 uur weg zijn geweest, voor mijn gevoel zelfs wel langer... ach ja, dat gaf ook niet, die tijd had ze echt wel nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:16

StalNollie schreef:
ik wil ook meedoen, maar durf die dingen nooit veelste bang dat het misloopt of wat dan ook.

Maar wat zou er 'mis kunnen lopen' dan? Je mag er zo lang over doen als je wil, zolang je maar vóor 21.00 uur maar weer binnen bent :D Was trouwens ook wel bang dat ik de enige zou zijn met een ontzettend heet peerd, maar het tegendeel bleek waar, vooral de eerste dag zijn toch de meeste paarden wel vrij opgefokt en heet.
Maar 't is heerlijk rijden en als je problemen hebt is er niemand te beroerd om even te helpen; ze hebben een hoefsmid die je kan bellen, DA's zijn ook ter plekke kun je ook bellen in noodgevallen, ze hebben bezemwagen en zelfs een complete 'Koetsenambulance', stel dat er wat gebeurd onderweg of je krijgt pech met je wagen, paard kreupel of wat dan ook, wordt paard met trailer opgehaald en wagen wordt in aanhanger geladen en zo wordt je weer terug gebracht.

Nee ze hebben echt overal goed aan gedacht :Y)