[AR] Ook wij wilden sleeën!Geen mentuig maar wel kunnen sleeën

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:38

Hoi hoi het ziet er weer super gezellig uit ! Jij,je dochtertje en de pony's. Ik heb al vaker topics van jou gezien en altijd even leuk! en het plezier straalt er altijd af.
Kom op mensen een shetlander is niet van suiker .

letziforevr

Re: Ook wij wilden sleeën!Geen mentuig maar wel kunnen sleeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:40

Ik heb genoten van je fotos!!!!

Hartstikke leuk gewoon lol met je knol, veel plezier samen!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:41

jessix: Hahaha nee heb de verkeerde rubriek gekozen, het wordt een beetje erg serieus gezien geloof ik :+
Ik plaats gewoon weer foto's hoor, geen probleem!! Schaam me er echt niet voor, heb wel goede tips voor het borstgedeelte gekregen ;) ...
Weet van mezelf dat ik niks en niemand in gevaar breng :j

moonfish: Volgens mij zitten die sneeuwkabouters met dit weer hoog in de bomen ofzo, mijn Reus ziet ze wel :') maar de poownies echt niet hoor :D :D

HelenaDas: Dat is toch wel knap voor een "ongetrainde" poown :D

pizza64 en letziforevr: Dank jullie wel!! :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:43

ik kreeg een grote glimlach op mijn gezicht van de foto's, vind ze erg leuk :)

de lol straalt ervan af :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:47

Ans, wat leuk!!

je ienieminie baasje met haar mini ponys op pad. dapper hoor.
en een lol dat ze alle drie hebben.

jij ook natuurlijk hoor..

geweldig. ik zou het ook zo aangepakt hebben geloof ik, als ik een shettie had gehad.
met breeze doe ik het niet, dat is link.

leuk leuk leuk. heb echt van je foto's genoten.
en het commentaar is slap gel.l, dus dat heb ik lekker over geslagen. :P

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:52

Haha dank jullie wel!!
In mijn eigen baby-kleuter fotoboek staan zelfs foto's van dat mijn moeder onze herdershond voor de slee had geknoopt en ook daar straalt de lol vanaf!!

Veiligheid en plezier staat voorop en ik vind dat ik aan beide heb voldaan vandaag :j ;) :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:54

Wat lief zeg!! Bolliewollies :)

Ik sluit me wel aan bij het commentaar. Veiligheid voor alles.
Maar ik ga er niet verder over zueren hoor, volgend jaar (of als je deze winter nog gaat sleeen) koop dan gewoon een tweedehands bortstuigje ofzo. Misschien heeft iemand nog wat liggen voor je

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:00

hafjelinger: Dankje, heb eerder ook aangegeven dat de pony's voor de kar gaan aankomend jaar.
Uiteraard zal daar passend tuig voor aangeschaft worden welke we ook kunnen gebruiken voor sleetjerijden dan als er weer zulke sneeuw komt :j

Maar voor een overwachte sneeuwlaag zoals deze ga je toch hop de sneeuw in :)
Het borstdingetje had idd wel hoger gekund, daar hebben de mensen gelijk in al geldt dat voor beide poownies alleen vertekent het bij de 2de omdat zij uh beetje dik is :+ (is al een tijdje op dieet :D ) maar goed het werkte zo prima voor een keer en zowel wij als de poownies hebben genoten :D

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:08

leuke foto,s en iedereen geniet moeder als kind en pony

welk kind wil dit niet op sleetje getrokken worden door schat van een shetlander

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:11

Kicken deze foto's wat een lol hebben ze. super hoor!

Moest lachen om je opmerking dat jij vroeger de herder voor je slee had staan
Vandaag had mijn jongste ook zo'n "trekpaard" onze reu van 91 cm. hihi
Geweldig vond ze het
Morgen gaan we de slee achter de haflingers knopen! Gaaaf lijkt me dat!

Veel plezier nog met de sneeuw he!!!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:12

Dit vind ik nou écht leuk om te zien! Kleine meisje geniet volop en de pony vind het volgens mij ook allemaal prima en leuk!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:16

Grappig dat mensen de honden voor de slee hebben gehad!! :D
Nee volgens mij hadden we toen ik de leeftijd van mijn dochtertje nu had gewoon de herder aan zijn eigen riem aan de slee geknoopt :D

Lady1969: Jij ook veel plezier in de sneeuw nog!!

Twink: Neeeeeeeee nog niet!! Misschien morgen ivm plaatsen van dit topic :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:17

Lol met je knol, hier doe je het toch voor *D Zo zijn we allemaal begonnen met onze hobby en misschien zouden sommige bokkers dit ook weer eens na moeten streven in plaats van altijd maar serieus bezig zijn met de viervoeters!

+:)+

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:18

Hartstikke leuk! Jullie genieten echt van de sneeuw.. lag er hier ook maar meer dan 2 cm....
Geweldige shetjes heb je ook!!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:30

veel plezier weissjee :D :D :D

Dank jullie wel chubby en kanyouti :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:06

Leuk hoor!!! Commentaar weet je al maar ik vind het wel super creatief dat je je eigen tuigie zo maakt!!!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:11

Hee Ans! Wat een ontzettende leuke foto's!! Jammer dat ik geen poown heb die voor de slee kan, anders had ik t zeker gedaan!! :D Wat heb je trouwens een ontzettend leuke dochter :D de lol straalt er echt vanaf!! Morgen weer? ;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 00:46

Bedankt :D

Ploegie: Dankje wel!! Ik zou niet durven :=

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:18

Ah leuk!
Iedereen heeft er veel plezier in zo te zien :P dit is toppunt van winterpret, en moet je ook zeker doen!
Ik vind alle kritiek ook soms tikkie overdreven, jij kent je pony's het beste en aan de foto's te zien vinden ze het nog leuk ook :)
Paar jaar terug heb ik ook met een zelfgemaakt tuig zo sleetje gereden, pony's kende dat ook niet en vond het super leuk om te doen, we gingen toen aleen stukken rechtuit en dat iemand er naast liep, net als jou 1e foto's.
Nu ze beide beleerd zijn voor de wagen en we wel juist tuig hebben is het wel wat fijner en kan je ook meer, zoals zelf sturen enzo, maar voor 1 of 2x per jaar ga je idd geen tuig aanschaffen, misschien kan je wel lenen bij vrienden/kennisen die dat toevallig moeten hebben?

Ik denk wel dat je wat moet bedenken voor de hoogte van je "borstsingeltuig" wat die zit te hoog, je zou je eigen gemaakte "strengen" aan de onderste gespen vast kunnen maken (nu heb je die aan de bovenste) doe dezedan niet door de ringen heen maar laat die er langs hangen, nu kan je aan de bovenste gespen een riempje/touwtje maken, die van de linker gesp over de schoft (aan de voorkant) naarde rechter gesp gaat, je kan dan het riempje/touwtje langer of korter maken, net zo dat je "bortsingeltuig" op de juiste hoogte hangt, iest lager dan je nu dus hebt.
Je "strengen" lopen op die manier toch recht naar achter, en je kan het in hoogte beetje verstellen, je kan voor de zekerheid strotouwtjes door de ringen halen van je singeltje aan beide kanten en die licht vastmaken om de "strengen" wel zo dat de strengen genoeg speling hebben, en wel recht schuin naar achter lopen zonder knik erin, op die manier kunnen ze ook niet helemala in het wilde weg gaan wapperen mocht dat gaan gebeuren.

Als je mijn uitleg niet snap wil ik het ook wel voor je uittekenen :P
Succes er mee en veel sneeuw, slee en pony plezier!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:39

Nou, ik ga ook nog lekker even reageren op de allereerste post. Wat een ontzettend leuke foto's! Wat zullen jullie genoten hebben!! Fijn dat jullie dit gewoon even gedaan hebben- spur of the moment en wat moet het goed gevoeld hebben....en dan ook nog een fototoestel in de buurt hebben. Echt fantastisch...

En voor al het commentaar....ach weet je, soms weet je dat je iets op dat moment kan doen...dat het goed gaat. Niet alles hoeft honderdmaal doordacht te worden en op microscopisch niveau uitgezocht. En soms is iets minder comfortabel voor je pony...ik was lang lang geleden toen ik klein was ook een keer superblij toen ik in een meertje mocht zwemmen, met de veel te grote badschoentjes van een ander omdat er teveel scherpe stenen op de bodem lagen....het liep voor geen meter, maar wat een lol had ik omdat ook ik het water in mocht.

Soms denk ik wel es dat we teveel horen en zien en daardoor overal beren (of sneeuwkabouters) op de weg (of in bomen) zien. Nog even en we durven niets meer....Er kan op elk moment iets gebeuren, altijd en met iedereen....maar soms moet je alles even opzij zetten en doen wat je ingegeven wordt....en dan, dan beleef je dit soort momenten....

Superduper!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:53

Dat ik nog leef is een godswonder dus. Als 10 jarige een sleetje achter shet gebonden, beest was met niets beleerd, paar strotouwtjes aan een singel en roets door het land heen, dat pony de bocht om ging en ik de sloot in mocht de pret niet drukken. Ts: super om te zien, lol met je knol, wou dat meer mensen dat voor ogen hielden ipv altijd maar serieus en gefrustreerd worden van alles en nog wat.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:28

ik als ervaren menner met oa shetten kan het toch niet laten om hierop te reageren wat mijn adem stokt bij het zien van het zogenaamde borsttuig! Ik vind het heel jammer hoe de niet menners reageren terwijl zw echt totaal geen verstand hiervan hebben en hoe de belasting van een pony is tijdens het trekken, dit doet de pony namelijk op de borst, in dit geval dus zo'n beetje met de luchtpijp, nu is het bij shetten altijd lastig om te kijken hoe het correct ligt maar de te zit hier er toch echt falikant naast!
Wat mij betreft heeft het er niets mee te maken hoe slecht andere paarden het hebben, maar hoe jij denkt dat jij het verantwoordelijkst en eerlijk met jou pony's omgaat, de kosten van een normaal tuigje zijn vele malen minder dan als het straks een keer wel misgaat zie dan nog maar eens vertrouwen in je pony te krijgen. Ik ga echt volledig mee wat dennis ook heeft gezegt, jammer dat jij plezier hebt ten koste van het plezier van de pony's....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 03:22

Dit tovert een glimlach op mijn gezicht. Leuk hoor sneeuw, wat een plaatjes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:05

Laat ik als dan ervaren menner eens vertellen dat ook ik mijn kinderen met shet heb laten sleeen.
Niet altijd even geweldig en vaak gewoon met stro-touwtjes, maar wat een plezier heben ze gehad en wat hebben ze er veel van geleerd.
Shet altijd even braaf, als ze eraf vielen bleef hij gewoon staan en zorgde dat ze weer op de slee konden klauteren.
Als de shet niet kon knoopten ze er rustig 3 of 4 honden voor want ach idd hoevaak ligt er sneeuw, zo weinig dat ik ze rustig 's avonds wakker maakte om sneeuwpret te hebben.

Als je als moeder altijd maar bij dit soort dingen moet nadenken, moet je je kinderen in een glazen bol stoppen en er nooit meer uithalen, want geloof me naar school gaan is gevaarlijker. Op de sneeuw konden ze gelukkig niet zo hard vallen als met hun fietsje op straat..
Wat hebben ze eraan overgehouden, prachtige herinneringen , heel veel vertrouwen in de paarden en heel veel ervaring in het omgaan met paarden..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 11:52

_vivi_ dank je wel voor je reactie! Hier heb ik tenminste iets aan :j

Bedankt verder voor alle reacties!!
Idd zoek ik echt het gevaar niet op, puur plezier voor ons EN de pony's.

Jammer dat er door bepaalden geroepen worden dat het ten koste gaat van de pony's, ik ervaar dit absoluut niet en ben toch denk ik de enige van al deze reagerenden die mijn pony's door en door kent.
Als mensen mij een beetje kennen weten ze dat ik niks maar dan ook niks zou doen ten koste van mijn pony's (of mijn dochter).

We hebben leuk gespeeld in de sneeuw en ik heb geen gevaarlijk moment ervaren, alleen maar blije gezichten en vrolijke pony's :D