[AR] Sleetje rijden met Thomas!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Sleetje rijden met Thomas!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 02:31

BlackDevils schreef:
Het is inderdaad meer iets voor de gevorderde beginner.
Het sleetje glijdt super licht en hierdoor heb je dus echt weinig te vertellen, je kunt er geen druk op zetten.
Ook glijd en hobbelt het alle kanten uit waarbij je je balans moet bewaren. Af en toe ging het op één glijder door de bocht maar ik ben er dit jaar nog niet afgevallen.
Om te voorkomen dat ik tegen de achterbenen kom heb ik ze zo'n eind voor de slee gespannen. Om te remmen kun je de hakken in de sneeuw zetten maar ook dit kan weer een extra reactie van de pony oproepen.
Je moet je pony kennen en binnen zijn grenzen blijven. Dit zijn niet de makkelijkste dus voorzichtigheid is wel geboden.

Daar dacht ik ook al aan, slee glijd makkelijk dus je zit zo op zijn kont als hij ineens stopt, daarnaast lijkt me ook niet geheel ondenkbaar dat hij in de strengen gaat staan en in het filmpje zie ik je teugel onder je borsttuig langs zitten, is verkeerd geschoven, krijg je ook niet meer invloed van. Al met al lijkt het me nogal risicovol.
Maar goed, heb het zelf ook weleens gedaan maar dan met een shetter van 80cm en de strengen extra vastgemaakt zodat ze niet zo laag hingen dat de pony erin kon staan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:30

anneliesdj schreef:
daarnaast lijkt me ook niet geheel ondenkbaar dat hij in de strengen gaat staan en in het filmpje zie ik je teugel onder je borsttuig langs zitten, is verkeerd geschoven, krijg je ook niet meer invloed van.

Wanneer hij stil staat en achteruit loopt kan hij inderdaad over de de strengen stappen. Niet dat dit direct voor schrikreacties hoeft te zorgen want met het beleren doe ik dit expres maar het is een mogelijkheid.
Hij heeft wel strengdragers aan welke er voor zorgen dat dit niet zo snel zal gebeuren.

Voor de lijnen moet je denk ik toch iets beter kijken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:30

anneliesdj schreef:
... daarnaast lijkt me ook niet geheel ondenkbaar dat hij in de strengen gaat staan ...

Wat heb je aan een paard wat wel voor de kar loopt, maar er niet mee overweg kan dat de strengen tussen zijn benen terecht komen...

Ziet er best leuk uit, maar ik ga het niet proberen met mijn maflingers. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:40

BlackDevils schreef:
anneliesdj schreef:
daarnaast lijkt me ook niet geheel ondenkbaar dat hij in de strengen gaat staan en in het filmpje zie ik je teugel onder je borsttuig langs zitten, is verkeerd geschoven, krijg je ook niet meer invloed van.

Wanneer hij stil staat en achteruit loopt kan hij inderdaad over de de strengen stappen. Niet dat dit direct voor schrikreacties hoeft te zorgen want met het beleren doe ik dit expres maar het is een mogelijkheid.
Hij heeft wel strengdragers aan welke er voor zorgen dat dit niet zo snel zal gebeuren.

Voor de lijnen moet je denk ik toch iets beter kijken.

Welke lijnen? Ik bedoel dat de teugel onder je borsttuig is geschoven en dat is toch echt wel zo Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:47

anneliesdj schreef:
Welke lijnen? Ik bedoel dat de teugel onder je borsttuig is geschoven en dat is toch echt wel zo Knipoog

Bij het aangespannen rijden zijn er geen teugels maar leidsels of lijnen. Die lijnen, dus...

In het eerste filmpje zit het linkerleidsel inderdaad gevangen onder de kap van het borsttuig, maar echt veel kwaad kan dat niet. Het is niet ideaal, maar als het paard zijn hoofd naar links buigt, is het zo los (kun je later in het filmpje zien) en trekken aan het leidsel kun je nog altijd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 17:59

anneliesdj schreef:
Je let goed op, je hebt gelijk! Haha!
Ik heb de streng ook door de uitsparing in het leer van het borsttuig gestoken. Hierdoor haakt de lijn achter het leer. Als ik de streng alleen aan de gesp bevestig zal het waarschijnlijk minder snel gebeuren.
Maar gelukkig zit het even later gewoon weer goed.Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:12

Jee, lijnen, teugels, leidsels, is toch allemaal hetzelfde.

Het is ook geen ramp maar het kan wel weer een stoorzender zijn, maar goed, ik zei ook al; lijken me risico's aan zitten maar heb het zelf ook gedaan.
Je bent iig een volwassene en neem aan dat je je (buur)kids er niet mee weg stuurt Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:22

anneliesdj schreef:
Hier zit toch een significant verschil tussen. Tong uitsteken
Ik gebruik hier een dubbele longe (longeerlijn) dus ik noem het nu lekker lijnen.
Leidsels zijn gemaakt voor het mennen met de wagen en teugels zijn daar een beetje te kort voor. Vork

anneliesdj schreef:
neem aan dat je je (buur)kids er niet mee weg stuurt Knipoog

Als je een hekel aan ze hebt zou het een optie zijn. Maar dat is toch wel sneu voor de pony.. Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:48

BlackDevils schreef:
anneliesdj schreef:
Hier zit toch een significant verschil tussen. Tong uitsteken
Ik gebruik hier een dubbele longe (longeerlijn) dus ik noem het nu lekker lijnen.
Leidsels zijn gemaakt voor het mennen met de wagen en teugels zijn daar een beetje te kort voor. Vork

Ja dat snap ik ook wel maar of je nu teugels op leidsels zegt, je bedoelt hetzelfde en doet er hetzelfde mee.
Als ik men heb ik het ook gewoon over teugels.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:08

anneliesdj schreef:

Het is ook geen ramp maar het kan wel weer een stoorzender zijn, maar goed, ik zei ook al; lijken me risico's aan zitten maar heb het zelf ook gedaan.
Je bent iig een volwassene en neem aan dat je je (buur)kids er niet mee weg stuurt Knipoog

Och, die lage slee is sowieso al een stoorzender...

De juiste naam is wel degelijk belangrijk - als ik iemand om mijn teugels stuur, verwacht ik ook niet dat ze met mijn leidsels terugkomen en vice versa. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:36

Als ik iemand stuur om mijn teugels weet diegene wel of ik wil gaan mennen of rijden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:38

Volgens mij ken ik jou wel Knipoog Heb een tijd vlakbij jou paardje gestaan met mijn paard geloof ik! Leuke foto's zeg!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 00:47

_Skess_ schreef:
Volgens mij ken ik jou wel Knipoog Heb een tijd vlakbij jou paardje gestaan met mijn paard geloof ik! Leuke foto's zeg!

Hey,
Ik ken je niet, maar aan je profiel te zien heb je je pony aan de Wonninkhaagse weg hebben lopen...
Maar ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat daar een IJslander heeft gelopen. Blond

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:51

Klopt! Ik heb je paarden regelmatig wel gezien hahaha. Ik had mijn paarden daar staan bij 2 KWPN-ers. Een KWPN heeft het nieuws gehaald i.v.m. afgeknipte staart.

Leuk joh! Ziet er heel leuk uit Knipoog Mijn paard loopt er al bijna 1,5 jaar niet meer.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:57

Leuke foto's !!
Staat zeker prachtig; dat zwart op wit!
Het heeft even geduurd voor er weer fatsoenlijk sleetke gereden kon worden (voor Buster was het 8 jaar geleden!)

_Skess_: volgens mij heb ik jouw pony daar ook wel eens gezien!
Wat is de wereld klein!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:42

Kan heel goed zijn hoor! Stond naast Pedicure Ingrid in een wei. Was ook een boomgaard bij echt een super mooi plekje had ik daar ;)!

Leuk hoor :D!!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:37

Ha die doet het goed!
Niet uit de bocht gevlogen?
De filmpjes zien er hilarisch uit.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:54

Leuk BD! Ziet er goed uit.
Ik heb het jaren geleden ook met mijn A-tjes gedaan. Omdat je op een enkele slee toch wel snel omgaat hebben we 2 slee's aan elkaar gelast en daarop weer een stoel. Nu met de wat grotere, wat minder nuchtere pony's durf ik het toch niet meer aan :Y)

Ideaal, zie hier het resultaat :+

http://img111.exs.cx/img111/4721/img17581235cj.jpg

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:58

Wij deden het vroeger ook altijd met onze shet! Het is echt leuk! Je hebt er ook echt een leuk paardje voor! :D

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:01

Ik vind het het er echt heel leuk uit zien hoor ! Leuk paardje ook, en knap dat je dit kan :D Jammer dat de sneeuw nu weer weg is..

Roomiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:00

HAha wat leuk zeg! Had er zelf nooit op gekomen ;)