[AR] Beauty, mijn sledepony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:23

Schattig :P
Had mijn zus ooit geprobeerd met een skateboard, toen het niet sneeuwde. :+
De shetlander peerder eruit en sprong over een geit heen.
Mijn zus viel van het skateboard en de shetlander belandde tegen het hek.
Gelukkig was er niets gebeurt, de shetlander en de geit waren oké. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:55

Als je even verder hier bij aritp kijkt zie je veel aanspanningen met slee, wel allemaal met schofttuig en bit..
Waarom mogen menners die veel ervaring hebben geen commentaar geven, uit andere reacties blijkt dat er alleen ervaring is bij menners.

sans6

Re: Beauty, mijn sledepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:59

Commentaar is ook niet erg, het gaat mij om het bijna afbranden van de TS!
Leg dan op een normale manier uit waarom het niet verantwoord zou zijn, en geef tips hoe het wél kan.

Op deze manier is het net of de TS iets misdadigs gedaan heeft, terwijl ze alleen maar lol met haar pony heeft.

En dat is precies wat er belangrijk is toch, dat jij én je paard/pony plezier hebben. Dat is iets waar imo wel eens aan voorbij gegaan wordt, het draait allemaal maar om presteren.

Nu heeft zij dus gewoon, samen met Beauty een leuke dag, zet ze trots foto's neer, waarbij de pony niets misdaan wordt.... en dan komt er een bak kritiek waar je U tegen zegt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:10

Nou als je dat al afbranden noemt heb je geen topics bij haw gezien enz,,,
Hier zag ik alleen maar goed bedoeld commentaar en zag ik de angst van sommige menners voorbij komen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:40

die topics ken ik ook :j
Daar erger ik me ook aan.
Nu ken ik toevallig de TS, en haar moeder en de pony, en ik ben ervan overtuigd dat dit geen kwaad kan.
Ze doet er niemand kwaad mee, en daarbij was haar moeder erbij, voor het geval dát.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:46

Jij kent ze jij bent overtuigd maar zeker weten doe je het niet , maar hoeveel kinderen kijken er naar topics als deze en denken dat ze het ook op deze manier kunnen gaan inspannen.
Ik vind nog altijd wanneer je een topic plaatst je ook enig verantwoordelijkheids gevoel moet hebben naar zeer jonge gebruikers toe, zeker wat betreft aanspannen wat eens zo gevaarlijk is als ohz rijden

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:47

sans6 schreef:
Kijk, dit laatste commentaar, prima, daar kan TS misschien iets mee doen.
Maar dat aanvallende.. kom op zeg! We hebben het hier over een shet, in de wei, de TS is geen 12 meer hoor!

Hebben we vroeger niet allemaal gestunt met pony's? Dingen gedaan waarvan je nu zegt, dat zou ik NOOIT meer doen?
Maar waar ben je nou handig door geworden?

JUIST, dóór dat gedoe met die pony's!

Nu is alles veel veiliger en mag er veel minder, en hoeveel écht handige kids rijden er op een gemiddelde manege?
Dat zijn er echt veel minder als vroeger hoor!

Begrijp me niet verkeerd, uiteraard vind ik het een goed iets dat de veiligheid zo hoog in het vaandel staat!
Maar kom op zeg, laat TS lekker met die pony aanklooien, ze hebben er beide plezier in en doen er niemand kwaad mee.

(En néé, ik ben niet één of andere penny-muts :n , ik weet bst wel waar ik het over heb :j :D )

helemaal mee eens
want je kan op alle slakken wel zout leggen( of hoe zeg je dat)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:55

Hier dan nog een hopelijk voldoende onderbouwde commentaar:
Een pony waarvan ik weet dat er geen rem op zit (in normale omstandigheden), ga ik niet mee naar buiten. Niet onder het zadel, niet voor een kar en zeker niet voor een slee.
Waarom niet? Omdat het gevaarlijk kan zijn voor omstaanders, de pony en mijzelf.
Stel je eens voor een auto waarin de rem maar af en toe werkt. Daar ga je toch ook niet mee rondrijden.
Als je in de bak of in de wei gekke dingen wilt doen of uitproberen, zeker doen. Ik doe dit ook. Maar ik ga die dingen niet doen op straat/in de bos, waar ik te maken krijg met andere mensen, vreemde plaatsen, ongeduldige autobestuurders,... Pas als ik weet dat ik men pony onder controle heb onder de omstandigheden die je buiten kan verwachten, zal ik naar buiten gaan. Natuurlijk is er een overgangsfase, je moet het altijd een eerste keer proberen, maar dit doe ik met hulp van een andere persoon.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:57

Maar dit IS ook in de wei, en er IS ook een andere persoon bij!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:08

Het is heel belangrijk om lol met elkaar te maken en vertrouwen in elkaar te hebben! Mensen, niet álle paarden zijn tikkende tijdbommen ...

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:30

Zo hallo....
Een ochtend naar school en je kunt in je eigen topic twee pagina's bijlezen....

Erg jammer dat er zoveel commentaar komt van mensen die er niets van weten. (en dan bedoel ik niet van aangespannen rijden, maar van wat er zich bij mij allemaal afspeelde)
Dankjewel voor de tips die gegeven zijn.

Ik had mijn pony goed in de hand, en als ik mijn voeten in de sneeuw steek, staan de slee en de pony inderdaad gewoon stil.
Wanneer ik met een halster kan mennen, dan doe ik dat, ik weet dat het niet de beste manier is, maar waarom zou ik mijn pony een bit inhangen terwijl een halster voor hem beter zit, en het verder toch niet nodig is.
Als ik op buitenrit ga met hem, dan krijgt hij altijd zijn hoofdstel in, maar voor een beetje verantwoorde lol met je knol lijkt me dit niet bepaald nodig.

Als je goed kijkt heb ik een borsttuig met daaraan ook een schoftriem waar de teugels doorzitten zodat hij er niet in kan gaan staan. Dat de halstertouwen te lang zijn, is onzin, want als Beauty de slee trekt gaan die touwen vanzelf strak staan.. hoe lang of kort ze ook zijn.
Daarnaast let ik natuurlijk op wat er gebeurt, en ga ik niet in volle galop met mijn neus in de lucht over de straat.
Dankjewel

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:54

dreamer1987 schreef:
Hallo,

Het enige probleem is dat de rem bij deze pony ontbreekt, dus nadat ik in de wei even geprobeerd had, en de hei op ging, stoof meneer als een ongecontroleerd projectiel over een veld heen vol bobbels. Ik dus half naast die slee, stuiterend en dubbel van het lachen erachteraan :Y) Maar even mijn voeten in de sneeuw steken, en na een tijdje staat hij stil hahhaa.

Misschien dat ik bovenstaande quote verkeerd begrepen heb. maar ik begrijp hieruit dat je weet dat hij niet altijd wilt stoppen. Als ik het misbegrijp, dan mijn oprechte excuses.
Ik persoonlijk wil dat mijn pony meteen stil staan als ik dit van haar vraag. Ik heb namelijk enkele grote wegen in de buurt en als dan is het absoluut noodzakelijk dat ze meteen reageerd en niet pas na een tijdje stil staat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:55

Ik vind het te schattig. :D

Dat negatieve gedoe altijd. Alsof ieder paard van binnen een soort ongetemde mustang is die ieder moment in een rodeo uit kan barsten. Waar hebben we het over? Een vertrouwde shet ín een weitje met baasje (ouder dan 12) én haar moeder erbij. Het enige dat in de ogen van sommigen ontbreekt is een bit. Nou, nou, poeh, poeh wat een onverantwoorde toestand! ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:55

Wat een gezeur zeg! Iedereen weet het altijd weer beter over de pony van iemand anders adh van een aantal foto's :z

Ik vind het er leuk uitzien hoor Caroline! Echt super om te zien! Jammer dat er hier geen sneeuw was ;(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

xElienx schreef:
sans6 schreef:
Valt me wel weer op, dat als er één iemand negatief is, spontaan nog meer van dat soort reacties volgen. Terwijl daarvóór iedereen het alleen maar fantastisch vond...
Héérlijk, van dat meeloopvolk :j

ik weet niet of het je opgevallen is, maar het topic is verplaats naar AR-ITP....
naar de MENNERS dus.
Héérlijk, van dat menvolk :j

:')

Ik ga ook mee met de rest van de menners........ dan maakt mij dat maar 'meeloopvolk'.
Denk dat je gerust kan stellen dat menners toch wel ietsje meer verstand van zaken hebben dan alle mensen bij elkaar die in koor roepen hoe schattugh en leuk het wel allemaal niet is.

Het is een erg leuke, mooie pony, en het zijn leuke foto's. Sleeen met je pony is ook super leuk, heb zelf v/d week ook even m'n pony voor de slee geknupt, 't was fantastisch.
Echter, sorry TS maar ook ik vind het érg gevaarlijk wat je hier aan het doen bent... dit kan veel veiliger, en zelfs nog op een makkelijke manier ook, met niet al te veel aanpassingen.

Wij (sorry ik spreek toch even in de meervouds-vorm) zien volgens mij gewoon meer het gevaar in van dit soort dingen.
Er is helemaal niets mis met lol met je knol hebben, het is zelfs geweldig, vaak voor pony én mens!
Alleen werk je met dieren, en ik vind dat je dat ten alle tijde goed in gedachten moet houden. Lol met je pony kan prima, maar doe het dan veilig, véilig lol hebben is óók mogelijk, en daar hoef je helemaal niet moeilijk voor te doen, vaak zijn het de kleine aanpassingen die het stukken veiliger kunnen maken.

Velen roepen hier wel 'o wat leuk en mooi', maar was het ook zo leuk geweest als er zich echt een ongeluk had afgespeeld? Die kans zat er dík in, alleen al afgaande op de openingspost en de foto's van de TS. Zo'n slee is zeker niet stabiel, als zo'n pony er van door schiet (en zelfs niet eens met een fatsoenlijk hoofdstel om!) is de kans niet gering dat de 'menner' v/d slee af schiet. Dan kun je wat mij betreft het halve dorp in de wei zetten voor 'de veiligheid' maar die shet is dan allang gevlogen, met de slee achter zich aan. Slee door de lucht en plat door de bocht, slee bovenop de pony en de hakken, pony bang en niet meer te stoppen....... ik zie het al zo voor me.
En nee dat is geen rampscenario's bedenken, dat zijn gewoon harde feiten.
Verder is het een feit dat stalhalsters gewoon niet veilig en niet bedoeld zijn om mee te rijden/mennen/sleeen of what so ever, gebruik dan een bitloos menhoofdstel of hang er gewoon een hoofdstel met desnoods een trensje in.

En áls je dan al een stalhalster gebruikt, doe dat dan alleen als je pony echt respect voor het halster en voor wijken voor druk heeft. Deze pony blijkt mijns inziens weinig respect te hebben voor allerlei hulpen.
Als mijn pony's steigeren met het aantrekken v/d kar dan bestraf ik dat, in plaats van te zeggen 'ag gosh wat lief, wat schattig'.

Op deze manier kweek je niet alleen zeer onveilige situaties, je kweekt ook een pony die straks onbetrouwbaar en onveilig voor de kar zal zijn. ík zou persoonlijk zo'n pony nooit voor de kar willen hebben als hij zich zo gedraagd, laatstaan voor een simpel licht slee-tje...

Ik heb v/d week zelf ook mijn merrie voor de slee ingespannen. Super braaf diertje voor de kar, bom en bomproof en loopt al heel wat jaartjes voor de wagen met mij. Enkele tips, makkelijk te realiseren, om het geheel een stuk veiliger te maken:
- Bitloos (men)hoofdstel of hoofdstel met trensje, op stalhalster houd je niets, geen drukverdeling
- Schoftje, leidsels door leidselogen of nog beter; door de lichtogen
- Broek aan schoftje
- Broekriempjes gebruiken als strengophouders
- Zweng gebruiken (volgens mij heb je die wel gebruikt)
- Zweep(je) in de handen voor zowel hulpen als veiligheid
- Halstertouw om de nek is prima, maar hier kan 't beestje zo in gaan staan vanwege de lengte

Verder: een hoop mensen noemen het gezeur en afbranderij, maar er worden toch echt serieuze tips gegeven, daar TS geen blijk geeft in te zien dat ze erg dom bezig is, wordt dat soms misschien met wat hardere woorden gebracht.
TS opent een topic en plaatst foto's: of dit nu op ITP of AR-ITP is; met openen van een topic en het laten zien van foto's, vráagt ze daarmee om reacties en commentaar. Dat sommige reacties toevallig niet in haar straatje passen, tsja.... als TS geen commentaar wilt, had ze geen topic moeten openen. Heel simpel volgens mij :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:04

Moderatoropmerking:
En hier dan waarschijnlijk nog een beetje mosterd na de maaltijd maar graag vanaf hier alleen nog reacties op de foto's. Het staat iedereen vrij zijn/haar mening op de foto's te geven en advies te geven, daar is dit forum voor. Maar zou het aub een beetje vriendelijker kunnen misschien? Het meteen op elkaar in gaan lopen hakken is echt nergens voor nodig

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:06

geweldig

waar sta je ergens met je pony in venlo ofniet?

hier lag ook al z'n dik pak sneeuw en jaa met paarden boven de 148 ga ik niet met en klein sleetje hihi

ooooooit wil ik een nieuwe schet en dan aan spannen dan zou het wel kunnen;)

groetjes

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:08

geweldig
wat een leuke pony zeg

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:11

dreamer1987 schreef:
Pfff met de slee is het voorlopig afgelopen :(

Net een klein ongelukje gehad haha...
Beauty besloot net op het laatste moment aan de andere kant langs een boom te rennen..
Een vriend van me zat op de slee en dat ging dus niet helemaal goed. Met een rotvaart recht tegen de boom met de slee....
Het tuig is doorgebroken en de slee is stukgetrokken... Die jongen was nog heel ;)

Iets daarvoor was ik met een vriendin in volle galop door de wei aan het razen toen we in een bocht eraf vlogen.. toen ging Beauty ervandoor met de slee :') hij bleef maar rondjes rennen door de wei, over balken heen met die slee achter zich aan en echt met een blije kop hahaha... hoofd omhoog, voetjes van de vloer en rennen maar :')
Zag er heel komisch uit
*die jongen wilde Beauty stoppen door op de teugels te staan (beetje dom, want dan breken mn teugels ook nog eens) maar dat mislukte dus ook.. hij stak zn voet in de teugel, Beauty rende door, en hop, die jongen klapt achterover in de sneeuw :') we hebben wel flink lol gehad dus hahaha*

Ha ha lachen gieren brullen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:30

ik kom niet meer bij _O-

(zo zie je maar weer dat het meeloopvolk (de versie van het menvolk wel te verstaan) zich toch niet aanstelt, daar kun je nog wat van leren)
Laatst bijgewerkt door xElienx op 13-01-09 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:33

Wat willen jullie daar nou mee bereiken? Neem aan dat het na 3 pagina's wel duidelijk is voor de ts dat bepaalde bokkers vinden dat ze niet verantwoord bezig is? Beetje jammer om er dan nog over door te gaan....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:38

vind t weer jammer dat er altijd bokkers zijn die altijd beter weten.../
ik vind t er egt leuk uit zien ben echt jaloers bij jullie ligt er zoveel sneeuw hier niks...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:40

ben je dan ook jaloers op de resultaten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:41

:+: Wat super sweet, Hij lijkt het echt leuk te vinden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:54

casperrr schreef:
Wat willen jullie daar nou mee bereiken? Neem aan dat het na 3 pagina's wel duidelijk is voor de ts dat bepaalde bokkers vinden dat ze niet verantwoord bezig is? Beetje jammer om er dan nog over door te gaan....

Nou blijkbaar is het de TS nog lang niet duidelijk....... het is al goed misgegaan, getuige de quote over dat ongeluk(je), terwijl ze zich hier nog met hand en tand verdedigd (met bijval van al haar HK-genoten) dat het allemaal wel niet zo lollig was, dat wij allemaal maar aan het zeiken zijn en dat het prima veilig was en totáaaal niet onverantwoord!

Maar dat het dus goed mis is gegaan... nee, dát verteld ze er net niet bij, erg slim :)

Ik hoop van harte, dat TS er écht wat van geleerd heeft. En nee, zo'n pony 'staat zich niet naderhand te bescheuren in z'n stal van de lol'. En dat zeg ik allemaal niet om haar de grond in te trappen, af te zeiken, op haar in te hakken of what so ever, dat zeg ik omdat het mij logisch lijkt dat niemand, echt níemand, het 'lollig' vind om weer eens ergens te lezen dat er een ruiter/menner/pony is verongelukt.

Nogmaals; al deze reacties in dit topic, wat sommigen hier dus als 'zeikreacties' ervaren, zijn allemaal met de beste bedoelingen. 'Wij' menners wéten dondersgoed wat er allemaal kan gebeuren als zo iets goed mis gaat, en veel van ons hebben allemaal wel eens zo'n dergelijk ongeluk(je) gehad.
TS mag blij zijn dat de schade blijkbaar nog best meevalt....

Oh en nog een welgemeende positieve tip: TS; als je tuig breekt bij het op hol slaan met een licht en klein slee-tje, zou ik wellicht eraan gaan denken om eventueel een nieuw tuig aan te schaffen van betere kwaliteit....

Mijn pony heeft een heel eind over de straat gevlogen met tuig en een compleet lamoen zonder wagen achter zich. Lamoen totall-los, pony's pezen bijna door, maar tuig nog helemaal heel... :7

Edit: op mijn beurt vind ik het trouwens jammer dat mensen soms ergens het gevaar niet van in zien. Hélemaal jammer is het, als het pas echt goed mis gaat.