Het is niet zo verstandig om je pony op zijn kont te slaan, de kans is dan namelijk groot dat hij terug slaat (bokt) en dat is voor de wagen erg vervelend. Daarom kan je beter een langere zweep nemen zodat je hem op de plek van een ruiterbeen kan aantikken. En een zweep is absoluut onmisbaar. Bijv. om je pony langs iets engs te krijgen of om te voorkomen dat hij de sloot in loopt.
Zoals het er nu uitziet geloof ik niet dat ze los hangen, want ze duwen op dit moment nog je lichtogen naar voren. Maar je wagentje is zo licht dat je pony nauwelijks hoeft te trekken, dat er ook niet zoveel spanning op je strengen staat.
En ik ben op mijn beurt erg blij dat je ook wat met ons commentaar doet.
Sjonniej: Oké, ik snap het! Ze heeft het nog nooit gedaan (bokken) maar ik ga proberen om toch een lange, lichte zweep te vinden/kopen! Dat zal toch gemakkelijker gaan!
Je sulky is licht, en als ie eenmaal rolt en je gaat iets een heuveltje af, dan hangen je strengen los en je lichtogen worden naar voren geduwd. Om de juiste lengte te checken, kun je je pony inspannen (zet em even vast met een halster) en je sulky naar achteren duwen terwijl je pony stil blijft staan. Strengen komen strak te staan, en dan moeten de lichtogen netjes in het midden langs het schoftje hangen. Of, als je de mogelijkheid hebt, inspannen op een iets aflopende ondergrond. Pony dan natuurlijk wel op het hoogste punt zetten , dan krijg je hetzelfde effect.
Ik vond de zweep ook altijd te zwaar (kleine handen en met de leidsel er bij moest ik er veel vast houden). Op zoek gegaan naar een lichter model en dat scheelt echt. Minder vermoeiend om je handen goed te houden.
Heb vandaag weer gemend met Babs.. Er waren weer wat aanpassingen/veranderingen, Ik zal ze opschrijven met het gevolg er bij.. - Ik heb de springmuts afgelaten: Babs was wat vlotter en luisterde beter! - Ik heb de strengen een gaatje langer gedaan: De lichtogen zaten op hun plaats, alleen twijfel ik of ze nu niet TE lang zijn.. Als ik ze 1 gaatje korter doe dan steken de lichtogen iets naar voor maar ik denk dat dat prettig is voor de pony.. Of niet? - Ik heb de eigenaar gevraagd voor die riemen aan het borsttuig, hij ging kijken.. Zolang hij ze niet gevonden heeft doe ik een (halster)touw er aan vast.. Niet ideaal maar toch beter dan een borsttuig dat te laag hangt.. - Mijn handhouding: Ik heb mijn handen hoger gehouden (was makkelijker dan ik dacht..) en iets meer contact gehouden..
Dat waren de veranderingen! Hoe denken jullie er over??
Denk dat je lichtogen nu goed hangen hoor. Als je lichtogen naar voren steken, komt de buitensingel dichter achter de voorbenen langs. Dit is wél hinderlijk voor je pony, de singel kan gaan schuren.
Goede oplossing, met dat halstertouw. Als je die ook even achter de halsriem doorhaalt die er nu al aan zit (wellicht dat je dat al had gedaan), dan kan dat touw ook niet afzakken. Halstertouw, oude beugelriem, kan allemaal, zolang het maar niet in de nek snijdt.
Goed dat je zelf met dat springmutsje hebt geexperimenteerd, en die handen hoger houden, dat gaat straks als vanzelf.
Misschien kan je even een foto maken van hoe je strengen nu zitten? Het liefst een foto in draf als dat mogelijk is, anders in stap. Maar ik denk dat ze nu wel goed zitten hoor, zie ook de uitleg van Divine.
Goede oplossing van het halstertouw, hou wel goed in de gaten dat het niet gaat schuren op haar manenkam.
Zolang er geen reden is om mét muts te rijden, dan zou ik em gewoon af laten. Als ze normaal reageert op verkeer en andere geluiden, dan geen muts op doen. Zo'n ding maakt ook niet dat ze niks meer kan horen, het dempt het geluid hooguit een beetje.
Niet verwennen dus, met zo'n ding, maar gewoon rustig aan alles laten wennen. Is ze nou bang voor elk geluidje, tja, dan kun je altijd teruggrijpen op een mutsje.
Ze is totaal niet bang van geluiden,auto's, verkeer,... Misschien een beetje van vrachtwagens en tractorts maar verder niet.. Ik heb de muts gekocht omdat ik dat wel mooi vind..
Ik zie er niet zoveel kwaad in hoor. Veel menners hebben op wedstrijd een mutsje op, omdat ze het mooi vinden. Je moet er alleen wel rekening mee houden, wat Divine al zegt, dat ze alle geluiden minder goed hoort. Het zou dus goed kunnen zijn dat wanneer je een keer zonder mutsje rijdt, dat ze dan heel schrikkerig is!
Prima hoor, het is zeker niet slecht voor hem. Als je het mooi vind, kan je dat prima doen hoor. Denk ook maar eens aan ál die ruiters die hun paarden iedere dag vierkant in de bandages zetten, omdat het mooi is.