Ingeruild op een shettentrailer zoiets als de TS aan aan menwagen heeft gehangen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lotus83 schreef:Fijn dat alles zo is goed is gegaan!!
(waar is de politie (in spe) nu op het forum)
Melissa schreef:Lotus83 schreef:Fijn dat alles zo is goed is gegaan!!
(waar is de politie (in spe) nu op het forum)
Ik zal proberen te onderbouwen wat jullie van de agenten miste.
Wettelijk gezien is een aanhanger een wagen die bestemd is om voortgetrokken te worden door een motorvoertuig of ander voertuig. De wet geeft als definitie van voertuigen, ook wagens. Dit wordt niet verder gespecificeerd, wat zou inhouden dat een menwagen daar onder kan vallen.
In zoverre zou je dus met deze combinatie mogen rijden.
Echter, de wet stelt ook inrichtingseisen aan voertuigen.
Een aanhanger moet voorzien zijn van een eigen kenteken (》750 kg) of een kenteken van het trekkend voertuig (《750 kg) Een menwagen is niet kentekenplichtig, dus zou de aanhanger geen kenteken hoeven te voeren.
Een aanhanger dient wel voorzien te zijn van verlichting, maar deze hoeft alleen te branden bij nacht of slecht zicht door weersomstandigheden. Uitgezonderd remlichten en richtingaanwijzers. Deze dienen ten alle tijden te werken. Is dat niet zo, dan mag de aanhanger de weg niet op.
In de combinatie afgebeeld als hierboven, kan ik mij niet voorstellen dat de remverlichting en de richtingaanwijzers werken. Daarnaast is een menwagen niet ingericht als trekkend voertuig. Een zelfgemaakte constructie voldoet niet aan wettelijke veiligheidseisen.
Daarnaast verwachten overige weggebruikers niet dat een aanhangwagen wordt voortgetrokken door paard en wagen, wat voor gevaar of hinder kan zorgen (art 5.) Doordat de verlichting niet werkt kan ook gevaar of hinder (worden) veroorzaakt.
Ik snap dus zeker de beredenatie van de agenten
dejong_wever schreef:Het betreft een men combinatie en dat hier gebruik wordt gemaakt van een aanhanger staat er volgens mij los van. Dit omdat het getrokken wordt door 2 pony's en geen auto.
Verlichting op een menwagen is niet verplicht, dus lijkt mij dat het hier ook niet verplicht is, aangezien het trekkend vermogen 2 pony's zijn. Zelf had ik wel verlichting gemonteerd om het veiliger te maken.
Lotus83 schreef:(waar is de politie (in spe) nu op het forum)
ikke schreef:Nou maak jij alweer de fout van aanname dat zaken wel zo zullen zijn, in plaats van dat je de vraag stelt aan TS of ze inderdaad voorzieningen heeft getroffen.
Zoals TS al aangeeft zijn er blijkbaar helemaal geen inrichtingseisen voor bespannen wagens! Opzouten dus met opmerkingen over inrichtingseisen, die blijkens jouw eigen collega's er dus helemaal niet zijn!!
Melissa schreef:Nou nou, wat vriendelijker mag ook wel hoor.
Ik heb nog niet eerder in dit topic gereageerd, dus ik weet niet hoe je aan "alweer de fout" komt..
Een menwagen heeft inderdaad geen inrichtingseisen. Je hoort mij ook nergens zeggen dat dit wel zo is.
Een aanhangwagen heeft ook inrichtingsseisen, los van wat voor een voertuig het ding getrokken wordt, een aanhanger moet volgens de wet een bepaalde inrichting hebben voordat hij de weg op mag.
Maar goed, jij hebt kennelijk een andere mening.
Ik ga met Snadrem mee, ter plaatse kijken hoe of wat.
Snadrem schreef:Ikke, misschien heb je er dan toch overheen gelezen: TS is de weg al op geweest, wat de politie er van vond staat in dezelfde post vermeldt. Even rustig ademhalen nu en je kan weer verder met je leven.
Dit is toch niet goed voor je bloeddruk, denk toch een beetje aan jezelf.
ikke schreef:Snadrem schreef:Ikke, misschien heb je er dan toch overheen gelezen: TS is de weg al op geweest, wat de politie er van vond staat in dezelfde post vermeldt. Even rustig ademhalen nu en je kan weer verder met je leven.
Dit is toch niet goed voor je bloeddruk, denk toch een beetje aan jezelf.
Nee, het is alleen slecht voor mijn hoofd; dat stoot ik soms als ik weer eens van het lachen onder mijn bureau beland...........
ikke schreef:Melissa schreef:Nou nou, wat vriendelijker mag ook wel hoor.
Ik heb nog niet eerder in dit topic gereageerd, dus ik weet niet hoe je aan "alweer de fout" komt..
Een menwagen heeft inderdaad geen inrichtingseisen. Je hoort mij ook nergens zeggen dat dit wel zo is.
Een aanhangwagen heeft ook inrichtingsseisen, los van wat voor een voertuig het ding getrokken wordt, een aanhanger moet volgens de wet een bepaalde inrichting hebben voordat hij de weg op mag.
Voor het geval je het nog niet door had, ik ben helemaal niet aardig en in werkelijkheid nog een stapje erger.......
Inrichtingseisen voor aanhangers gelden alleen in combinatie met door motorvoertuig worden voortbewogen.
Doe mij even de wetsartikelen waaruit blijkt dat een aangespannen wagen aan eisen moet voldoen. Ik kon er niks over vinden, maar ik heb niet de illusie dat ik alle zoektermen voor dit soort situaties ken.
DAT is ook de grote vergissing die iedereen hier maakt: het vergelijken van eisen met een auto-aanhanger-combi. Dit is geen motorvoertuig en daarmee exit regeling voertuigen!
Als TS de langzaamverkeer-waarschuwing op de trailer heeft gemonteerd (achterkant is niet zichtbaar op de foto) dan heeft het overige verkeer te begrijpen dat daar iets rijdt dat niet hard gaat. DAT is namelijk de reden van die driehoek en sukkels die dat niet begrijpen, zouden eigenlijk hun rijbewijs moeten inleveren!
ikke schreef:Melissa schreef:Nou nou, wat vriendelijker mag ook wel hoor.
Voor het geval je het nog niet door had, ik ben helemaal niet aardig en in werkelijkheid nog een stapje erger.......
Inrichtingseisen voor aanhangers gelden alleen in combinatie met door motorvoertuig worden voortbewogen.
Doe mij even de wetsartikelen waaruit blijkt dat een aangespannen wagen aan eisen moet voldoen. Ik kon er niks over vinden, maar ik heb niet de illusie dat ik alle zoektermen voor dit soort situaties ken.
DAT is ook de grote vergissing die iedereen hier maakt: het vergelijken van eisen met een auto-aanhanger-combi. Dit is geen motorvoertuig en daarmee exit regeling voertuigen!
Als TS de langzaamverkeer-waarschuwing op de trailer heeft gemonteerd (achterkant is niet zichtbaar op de foto) dan heeft het overige verkeer te begrijpen dat daar iets rijdt dat niet hard gaat. DAT is namelijk de reden van die driehoek en sukkels die dat niet begrijpen, zouden eigenlijk hun rijbewijs moeten inleveren!