eerste indoormarathon met tweespan

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborah26

Berichten: 183
Geregistreerd: 28-11-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:56

wat een gezellig topic zeg. vindt het er wel netjes uit zien , maar ja jong is die nog wel. maar je zult zelf het beste aanvoelen of je pony er klaar voor is. daar kunnen wij niet over oordelen.
vindt het alleen wel jammer dat er gelijk over en weer commentaar geleverd wordt op elkaar. want heb ff in het profiel van black devils gekeken maar zo slecht is hij niet.
ook dat ziet er netjes uit en heeft hij leuke pony`s. dus laten we het vooral gezellig houden op bokt. en ons volwassen gedragen

suus_toes

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:01

ik vind het er super uit zien!

dat die ene pony wat jonger is maakt in dit geval mij niet veel uit, hij loopt er niet alleen voor. dus die oudere pony helpt hem SUPER om de weg te leiden!!
dus na mijn iedee kan het geen kwaad

(Y)(Y)(Y)

MenFreak

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-10-07

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:04

suus_toes schreef:
ik vind het er super uit zien!

dat die ene pony wat jonger is maakt in dit geval mij niet veel uit, hij loopt er niet alleen voor. dus die oudere pony helpt hem SUPER om de weg te leiden!!
dus na mijn iedee kan het geen kwaad

(Y)(Y)(Y)


Je ziet op deze foto's dat die 'kleine' niet erg mee kan komen, bekijk bijvoorbeeld de laatste foto maar eens.
En met zijn 2.5 jarige leeftijd hoort hij nog lekker rond te springen in de wei.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:31

Moderatoropmerking:
En weer open, graag reacties met respect naar elkaar, je kan een meningsverschil hebben, dan is het nog niet nodig om respectloos te gaan reageren dus als iedereen dat wat in het oog zou willen houden kan dit topic gewoon weer verder

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:59

Je hebt een leuk span, laat ik daar eens mee beginnen.

Het is ook heel goed te doen om een jong paard op te leiden naast een ervaren paard.
Persoonlijk vind ik het niet verstandig om met zo'n jong paard al een indoormarathon te laten meedoen. Ook al ga je niet voor de prijzen om het zo maar eens te zeggen.
Ik zou veel eerder lekker de weg op gaan met het span en het jonge paard zoveel mogelijk laten zien. Misschien doe je dat al maar dat weer ik dus niet.

Volgens mij las ik ergens dat je 2x per week traint. Dat is sowiezo veel te weinig om je paard in topconditie te hebben voor een dergelijke wedstrijd.

Zelf rij ik geen wedstrijden maar heb veel OHZ gereden. Ik weet van andere (zeer ervaren) menners dat een indoormarathon zeer zwaar is. Ook mentaal.

Leuk span, wees er zuinig op en veel plezier er verder mee

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 01:20

Foutje..
(was PM aan t sturen en poste m per ongeluk hier... Blond Clown )

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:02

Je hoeft een pony ook niet in topconditie te hebben om hm in een sukkeldrafje tussen de poortjes door te laten gaan....
Dat is nl het enige wat er gebeurd is, ik was er nl bij.
Men doet hier of die pony als een dolle door de baan geragd is, dat is dus niet zo....

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:52

Ik zou zo'n jonkie ook geen indoormarathon laten lopen
Er zijn zoveel andere dingen die ze kunt laten doen om ervaring op te doen. Juist het en keren en draaien tijdens zo'n indoor is erg verwarrend voor zo'n jong dier en dat zie je ook terug op de foto's. De ervaren pony sleept het jonkie er gewoon mee.
Leer ze liever eerst op eigen benen lopen, en in dezelfde mate trekken als de spangenoot.
Nu hangt het jonkie er maar wat naast.

Ga liever zoals Ibalia voorstelt kilometers maken op lange recht stukken, gewoon fijn naar buiten, dan kunnen dit soort fratsen een jaar later nog wel.

Ik vind het beeld (aan de hand van de door TS geplaatste foto's) dus ook niet fijn.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:02

ik ga niet zeggen dat ik 2,5 te jong vind om beleert te worden voor de kar... sommige zijn er eerder aan toe dan anderen. maar geef hem wel de kans om het te leren. ga gewoon lekker de weg op met hun beiden, daar kan vicking hem ook heel veel leren. pas als hij wat ouder is en volgroeit zou ik hem meenemen op marathonwedstrijden.
arme dier word hele parcour dooegesleurt. ziet er erg sielug (:) ) en gespannen uit.

verder wel een leuk span. grappig dat iele borstje naast die gruwelijk dikke borst.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:10


Janne_BSGFM

Berichten: 318
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Lokeren

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:29

Wat een mooie Fjorden !! Mijn complimenten. Het ziet ik vind ik niet gespannen uit in tegenstelling tot wat anderen hier zeggen. Zeker als je rekening houd met het feit dat foto's moment-opnamen zijn. Ook ken ik iemand die in 2span reed met pony's van 6 & 10 jaar. De 6jarige liep ook altijd meer achter dan de 10jarige dus ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het feit dat het jonkie 2.5 is. Misschien is ze gewoon een beetje onderdanig naar Viking toe en loopt ze daardoor wat meer achter, geen idee. Ik ken er ook niet zoooo veel van dus ga me verder ook niet uitspreken Knipoog Veel plezier nog met je paardjes:D

Janne_BSGFM

Berichten: 318
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Lokeren

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:30


BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:34

Janne_BSGFM schreef:
Waar heb je die link gehaald??

Staat er bij... Knipoog

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:42

Janne_BSGFM schreef:
Wat een mooie Fjorden !! Mijn complimenten. Het ziet ik vind ik niet gespannen uit in tegenstelling tot wat anderen hier zeggen. Zeker als je rekening houd met het feit dat foto's moment-opnamen zijn. Ook ken ik iemand die in 2span reed met pony's van 6 & 10 jaar. De 6jarige liep ook altijd meer achter dan de 10jarige dus ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het feit dat het jonkie 2.5 is. Misschien is ze gewoon een beetje onderdanig naar Viking toe en loopt ze daardoor wat meer achter, geen idee. Ik ken er ook niet zoooo veel van dus ga me verder ook niet uitspreken Knipoog Veel plezier nog met je paardjes:D



dan zou je nooit een goed span kunnen vormen. het betekend niet dat het dominantste paard al het werk doet. het heeft gewoon te maken met een gebrek aan ervaring. het paardje is er nog niet aan toe.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:43

Denk zelf dat het mentale in dit geval nog belangrijker is.
Men heeft het over het berijden van een paard.
Maar dat men nog steeds paarden met 2 of 2en half jaar inspant hoor je nooit iemand over
Ik vind het net alsof je een kleuter richting vwo stuurt.

Men heeft het ohz ook altijd, ben ik te groot/te zwaar voor mijn paardje waarbij je grote
meisejs op shetlanders ziet ziten
Maar een pony van minder dan 80cm inspannen hoor je nooit iemand over

Is het mennen dan een ondergeschoven kindje wat betreft het welzijn van het paard??

Janne_BSGFM

Berichten: 318
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Lokeren

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:54

xElienx schreef:
Janne_BSGFM schreef:
Wat een mooie Fjorden !! Mijn complimenten. Het ziet ik vind ik niet gespannen uit in tegenstelling tot wat anderen hier zeggen. Zeker als je rekening houd met het feit dat foto's moment-opnamen zijn. Ook ken ik iemand die in 2span reed met pony's van 6 & 10 jaar. De 6jarige liep ook altijd meer achter dan de 10jarige dus ik denk niet dat dit iets te maken heeft met het feit dat het jonkie 2.5 is. Misschien is ze gewoon een beetje onderdanig naar Viking toe en loopt ze daardoor wat meer achter, geen idee. Ik ken er ook niet zoooo veel van dus ga me verder ook niet uitspreken Knipoog Veel plezier nog met je paardjes:D



dan zou je nooit een goed span kunnen vormen. het betekend niet dat het dominantste paard al het werk doet. het heeft gewoon te maken met een gebrek aan ervaring. het paardje is er nog niet aan toe.


zoals ik zei ik ken er niet genoeg van om me echt uit te spreken Knipoog

Janne_BSGFM

Berichten: 318
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Lokeren

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:57

BlackDevils schreef:
Janne_BSGFM schreef:
Waar heb je die link gehaald??

Staat er bij... Knipoog

weet ik maar die erg kleine lettertjes kan ik niet lezen Knipoog

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:03

mir weet wat ze met haar paarden doet. Beau is een grote meid en kan het best wel hebben. ik bedoel mijn 2,5 jarige wil ik ook bijna in span gaan zetten met mijn 13 jarige. De jongere staat er niet alleen voor maar word geholpen door de oudere die het allemaal kan.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30697
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:10

Of een paard groot is maakt weinig uit.
Een pony van 2,5 is mentaal en fysiek niet toe aan zulk werk.
Inspannen is met 2,5 eigenlijk al aan de vroege kant en dan heb ik het over rechtuit over de weg.
Mijn eigen pony is 4,5 (volgens de KNHS al 5) maar moet nog verder beleerd worden. Kent net aan een tuig en wagen, en heeft er een paar maal voor gelopen.

Neemt niet weg dat het leuke foto's zijn, en dat ik blij voor je ben dat de jonge pony zo verschrikkelijk braaf is.

De link kwam van mij. Die had ik ooit eens opgeslagen na hem hier op Bokt gelezen te hebben.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:13

Dancie schreef:
mir weet wat ze met haar paarden doet. Beau is een grote meid en kan het best wel hebben. ik bedoel mijn 2,5 jarige wil ik ook bijna in span gaan zetten met mijn 13 jarige. De jongere staat er niet alleen voor maar word geholpen door de oudere die het allemaal kan.


Dus omdat jij dat ook wil doen, is 2,5 jaar niet te jong...
Rare redenatie Verward

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:14

Dancie schreef:
De jongere staat er niet alleen voor maar word geholpen door de oudere die het allemaal kan.

Ik denk dat het jonge paard in dit geval zeker niet geholpen wordt door de oudere omdat het geen enkele kans krijgt ook maar iets te ondernemen. Natuurlijk zal een meer ervaren paard zekerder zijn en de jonge bijsturen maar hier is het ervaren paard ook sterk in de mond dus kun je de jonge nooit vriendelijk bijsturen. Je ziet het dan ook geen enkel moment aan het bit lopen, alleen er tegen aan.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:16

2,5 is, vind ik, een prima leeftijd om een paard voor de wagen te beleren. Veel beter dan hem op dit leeftijd onder het zadel te beleren. Of ik hem nu al met een indoor marathon had laten mee lopen, dat weet ik niet. Ik ken het paard verder niet, en ga mij daar dan ook niet over uiten.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:18

Dancie schreef:
mir weet wat ze met haar paarden doet. Beau is een grote meid en kan het best wel hebben. ik bedoel mijn 2,5 jarige wil ik ook bijna in span gaan zetten met mijn 13 jarige. De jongere staat er niet alleen voor maar word geholpen door de oudere die het allemaal kan.

Je kunt het ook zo zien dat het jonkie doordat de oudere het allemaal wel kan, gewoon wordt meegenomen en er naar hem/haar niet
individueel wordt gekeken

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:19

Kaisa schreef:
2,5 is, vind ik, een prima leeftijd om een paard voor de wagen te beleren. Veel beter dan hem op dit leeftijd onder het zadel te beleren. Of ik hem nu al met een indoor marathon had laten mee lopen, dat weet ik niet. Ik ken het paard verder niet, en ga mij daar dan ook niet over uiten.

Waarom wel voor de wagen is hij/zij dan geen 2,5 jaar meer ineens..
Laat ze toch jong zijn

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: eerste indoormarathon met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:19

BlackDevils schreef:
Dancie schreef:
De jongere staat er niet alleen voor maar word geholpen door de oudere die het allemaal kan.

Ik denk dat het jonge paard in dit geval zeker niet geholpen wordt door de oudere omdat het geen enkele kans krijgt ook maar iets te ondernemen. Natuurlijk zal een meer ervaren paard zekerder zijn en de jonge bijsturen maar hier is het ervaren paard ook sterk in de mond dus kun je de jonge nooit vriendelijk bijsturen. Je ziet het dan ook geen enkel moment aan het bit lopen, alleen er tegen aan.

je kan je leidsels zo bijstellen dat je de oudere meer in de mond kan zitten dan de jongere en onervaren. en als ik mijn 2,5 jarige ervoor zet let ik heus wel op dat ze zelf wat onderneemt maar voor het begin is het wel handig. Het onervaren paard weet niet wat er gaat gebeuren daarvoor neem je de oudere mee. Maar dan went hij eraan hij vind het niet zo heel eng meer en dan kan hij later ook in enkelspan.zo`n drama is het niet hoor