[AR] Volg topic: Proces beleren volwassen paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 19:08

kiddokids schreef:
Betreft slepen puur dat ze voelen dat er gewicht achter hun hangt

Je broek ik zou kiezen voor 2 riemen door de staartriem heen
Zo kan je ze afzonderlijk stellen
Welk merk tuig heb je

Ik heb een Imperial riding Kent tuig, kunststof met safety ogen.

Helaas heb ik niet heel veel kunnen doen met het verschrikkelijke weer van afgelopen week. Wel heb ik het tuig nog verder pas gemaakt (hier een gaatje groter, daar een gaatje kleiner enzo).

Wel heb ik nog een leuke update, ik heb een wagen gekocht *\o/*
Dit weekend was er een soort demo/uiterverkoop bij Koetsenco in België. Echt een aanrader! Fijne, eerlijke, verkoper. Hij runt het bedrijf alleen, waardoor hij van alle wagens alles weet te vertellen. Daarnaast maakt hij met de meeste wagens eerst zelf is een test ritje, waardoor hij er echt wat over weet te vertellen.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Glinkowski Cobra.
De voornaamste reden om voor deze wagen te gaan is toch wel de super geavanceerde remmen (editie met dubbele molenrem, vier schijfremmen, zeer goede handrem) daarbij is het de wielophanging onafhankelijk en is de wagen zeer goed lucht geveerd. Daarnaast is de bok naar het midden verplaatsbaar, wat ik in de vaardigheid/marathon wel heel fijn vind. Ook is het bokkussen volledig geveerd en kan je de hardheid daarvan ook makkelijk aanpassen.

Al met al heel blij mee, van de week gaan we hem ophalen. Er worden nog een paar kleine aanpassingen gemaakt (rubber om de stangen voor de groom, km teller, van die opstap rubbertjes en dergelijke).

Van de week weer verder trainen, want ik krijg natuurlijk wel zin om deze wagen uit te testen!

Pferdchen

Re: Volg topic: Proces beleren volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:25

Gefeliciteerd met je aankoop. Heb even gegoogled en ziet er mooi uit. Veel plezier er mee

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:28

Update van vandaag:

Ondanks het slechte weer hier toch wezen oefenen met Fair. Ze is vandaag voor het eerst mee geweest naast de wagen, waar ik heel tevreden over ben. In eerst instantie schrok ze wel van het geluid, dat vond ze erg spannend. Ze probeerde hem even te peren, maar na een ophouding sloot ze weer keurig. Na een paar honderd meter was de spanning van het geluid over en liep ze erg braaf mee *\o/*

Deze week gaan we verder werken aan:

Nog meer aan het leidsel blijven, vandaag drukte ze zich er toch weer een paar keer uit.
Scherper op de hulpen, ik had haar vandaag naast mijn super scherpe NRPS en merkte toch nog wel veel verschil.
Oefenen met de strengen tussen de benen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 00:01

Deze week heb ik het erg druk gehad, dus weinig tijd gehad om iedereen hier op de hoogte te houden.

We zijn de afgelopen week begonnen met haar voor de sleep te zetten. Dit ging super, geen enkele reactie! Hierna heb ik een zijl aan de sleep geknoopt en ben ik over de straat gaan slepen (ja, dat geeft een paasei herrie) en ook dat ging heel keurig. Ze bleef fijn aan mijn hand en sloot mooi. Ook aan de sleep wat verzameling gevraagd, in de stap is dit geen enkel probleem. In de draf verzameld ze ook al mooi, maar dan moet ik wel waken dat het achterbeen voldoende activiteit behoud.

Sleep proof: Check!

Daarnaast heb ik verder geoefend met het optuigen. Haar hoofd laten zakken gaat keuring bij het om doen van het borsttuig. Daarnaast heb ik even geoefend met de strengen tussen de benen, dat was ook geen enkel probleem. Het singelen blijft moeilijk, ik heb met de dierenarts overlegt om haar na te laten kijken wat een maagzweer betreft. Verder heb ik de lendenriem verder naar voren geplaatst waardoor de broek wat honger is komen te hangen. Daarnaast heb ik het borsttuig een gaatje laten zakken omdat deze toch wat tegen de luchtpijp leek te drukken.

Hierna hebben we een hele grote stap gemaakt. Haar eerste twee ritjes voor de wagen zijn een feit! Hoe goed je je paard ook voorbereid, de eerste keer is en blijft een spannend moment. Nu heeft ze een karakter van goud, maar als 700kg aan de kletter gaat valt daar niks aan te houden. Naast de uitgebreide voorbereidingen hebben we nog meer veiligheidsmaatregelen genomen. Ik vind het belangrijk om dit nog extra te benoemen, omdat er in de mensport helaas nog veel (onnodige?) ongelukken voorkomen.

Voor de veiligheid:

Draagt iedereen een cap en bodyprotector (Menner, alle grooms)
Uiteraard stevig schoeisel met veel grip
Heeft het paard een springriem om (zodat, mocht ze een bokje geven, ze niet over het lamoen zal komen)
Maken we uiteraard gebruik van panieksluitingen
Gaan we direct de straat op, niet eerst in de bak. Naar mijn inziens is een debuut in de bak veel te ingewikkeld met teveel risico op scharen en andere nare ongelukken. Nu scheelt het wel enorm dat mijn paarden zeer bekend zijn in deze omgeving. Uiteraard kies ik een zo rustig mogelijk moment uit op de dag, met zo min mogelijk verkeer. Daarnaast is er een extra persoon mee die tegenliggers/passeerders kan begeleiden en aanwijzingen kan geven.
Heeft een van de grooms het paard vast aan een longeerlijn.
Hebben we een halster en diverse touwen bij
En uiteraard een mobieltje, just in case.

De eerste paar stappen voor de wagen waren wat onzeker. Het inspannen ging erg goed, maar in de eerste paar honderd meter had ze toch wat spanning. Wel bleef ze erg mooi aan mijn hand en kon ik haar al vrij snel sluiten en op verbinding houden. Uiteraard heb ik continu tegen haar lopen kletsen, om haar te laten weten dat ik er ook echt bij ben. De eerste meters heeft een van de grooms er naast gelopen, zodat Fair op haar kon vertrouwen. Nadat zij de spanning losliet is het halstertouw vervangen door een longeerlijn waardoor de groom iets meer afstand kon nemen. Halt houden ging keurig, stemhulpen waren wat onzeker. Wel reageerde ze vrij heftig op het lamoen in de wendingen. Zodra ze het lamoen voelde sprong ze opzij. Daarna was ze wel direct weer van mij, daar was ik erg blij mee. Na een rondje van twee km uitgespant en beloond, zeer tevreden baas! *\o/* Helaas geen foto's omdat we ons geconcentreerd hebben op Fairy.

Na deze grote stap heeft ze twee dagen vrij gehad. Gister heeft ze nogmaals voor de wagen gestaan omdat ik meteen door wil pakken. En WAUW, wat een verbetering al! Ze was veel zekerder in de hulpen en ondanks wat spanning op het begin, liet ze na een paar honderd meter al los. Ze is fijn gaan briesen en we hebben lekker wat gedraafd. In de draf meteen al wat gesloten (arme groom die er naast moet rennen :') ) en ook dat ging heel fijn. Omdat ze zo ontspannen was hebben we direct nog wat geoefend op het wenden, om haar te laten wennen aan de druk van het lamoen. Na drie rondjes rond de rotonde begreep ze dat haar been er niet af zou vallen als ze tegen het lamoen aan komt, en liep ze heel fijn :Y) .

Van de tweede keer hebben we wel wat plaatjes, die ik graag deel <3
Na de foto's heb ik het lamoen nog ietsje korter gemaakt (kleine 5 cm) en heb ik de voorste riem van het borsttuig nog een gaatje laten zakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probleempjes waar we nu nog achteraan gaan:
Het schoftje zakt op de schoft als ze wat meer bij elkaar gaat lopen. Dus ik ga ben opzoek naar dikkere kussens/onderlegger met schoft vrijheid. Mocht iemand idee hebben waar ik deze kan kopen of bestellen hoor ik het graag!

Komende week mag ze er nog drie keer voor, om meteen door te pakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:13

MisticRider schreef:
Probleempjes waar we nu nog achteraan gaan:
Het schoftje zakt op de schoft als ze wat meer bij elkaar gaat lopen. Dus ik ga ben opzoek naar dikkere kussens/onderlegger met schoft vrijheid. Mocht iemand idee hebben waar ik deze kan kopen of bestellen hoor ik het graag!

Zo'n front riser pad voor onder een rijzadel een optie? Pads met inlages voor een mentuig ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.
edit :
zoiets
http://www.bokt.nl/markt/ad/394393/frontraiser-van-gel

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:50

Wat super dat jullie de eerste ritjes voor de wagen hebben kunnen doen!
Ik heb verder geen verstand van mennen maar volgens mij ziet het er super uit.
En nogmaals wil ik benoemen dat ik het geweldig vind hoeveel voorbereiding jullie nemen en hoeveel tijd jullie het paard geven!

Op nog meer van die mooie ritten!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:20

Ik vind dit ook echt een leuk topic om te volgen. Vooral omdat je alles heel duidelijk, stap voor stap, beschrijft. Een heel fijn leertopic! :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:33

Een neopreen onderlegger deze kan je bij de menner kopen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:06

tamary schreef:
Zo'n front riser pad voor onder een rijzadel een optie? Pads met inlages voor een mentuig ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.
edit :
zoiets
http://www.bokt.nl/markt/ad/394393/frontraiser-van-gel

Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken! Het nadeel is aan pads zoals deze (en frontrisers enzo) dat deze geen uitsparing hebben voor de schoft. Daarbij kan je een onderlegger niet echt in de kamer trekken zoals bij een zadel...

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:06

marga1 schreef:

Deze hebben helaas ook geen uitsparing bij de schoft -O-

Bedankt voor alle leuke reacties!! *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:41

MisticRider schreef:
marga1 schreef:

Deze hebben helaas ook geen uitsparing bij de schoft -O-

Bedankt voor alle leuke reacties!! *\o/*

2 zakjes op je onderlegger naaien en daar een plaatje vilt in?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:43

Oh wat super! Klinkt heel goed, ik vind het top hoe je het aanpakt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:02

Fijn dat het zo goed gaat.
Met het schoftje is het even zoeken, ik heb er geen ervaring mee aangezien ik schoftloze ronde bollies heb ;).

Je springriem zit van het borsttuig naar de singel, die helpt dus niet tegen over het lamoen heen slaan mocht er wat fout gaan.
Een slagriem wel, mits je die op de juiste plek heb zitten. De extra riem over de rug (de slagriem) zit bij jou veel te ver naar voren, zo helpt hij niet als haar billen omhoog komen. Die mag ter hoogte van het hoogste punt van haar billen, of zelfs iets daar achter.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:53

Wat leuk weer een update te lezen en dat het zo goed gaat!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:59

Dennis schreef:
Fijn dat het zo goed gaat.
Met het schoftje is het even zoeken, ik heb er geen ervaring mee aangezien ik schoftloze ronde bollies heb ;).

Je springriem zit van het borsttuig naar de singel, die helpt dus niet tegen over het lamoen heen slaan mocht er wat fout gaan.
Een slagriem wel, mits je die op de juiste plek heb zitten. De extra riem over de rug (de slagriem) zit bij jou veel te ver naar voren, zo helpt hij niet als haar billen omhoog komen. Die mag ter hoogte van het hoogste punt van haar billen, of zelfs iets daar achter.

Haha foutje :+ , ik bedoelde inderdaad slagriem :-)
Deze is tijdens het rijden wat naar voren geschoven, ik had hem net voor de lendenriem bevestigd, dat was niet zo handig. Ik heb hem nu net achter de lendenriem gedaan, daar kan hij ook minder snel gaan schuiven inderdaad.

Met mijn andere pony's heb ik dat probleem ook nooit gehad haha, zo heeft ieder paard weer andere moeilijkheden voor int tuig :j

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:00

tamary schreef:
2 zakjes op je onderlegger naaien en daar een plaatje vilt in?

Heb ik ook aan zitten denken, vind ik ook zeker een optie.
Nu heb ik een tuig waarvan de kussens met klittenband onder het schoftje zitten. Dus ik hoop eigenlijk, dat ik ergens dikkere kussens kan vinden en die er onder kan doen ipv deze. Maar waar ze die verkopen is nog een zoektochtje :Y)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:34

Wat mooi hoeveel tijd je Fairy geeft om rustig aan alles te wennen!

Bij de benamingen van onderdelen van het tuig loop ik alleen aardig vast haha, ik ben niet thuis in het mennen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:05

Ik vind het ook superleuk om te lezen!
Ik heb helemaal geen ervaring met mennen. Ik heb altijd dressuur gereden.
Mijn paard staat stil ivm een blessure. Maar ik heb ook nog een pony van 1,35. Deze is ook 13 jaar, en is nooit betuigd. Het lijkt me wel ontzettend leuk om te doen!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:09

Super leuk om te lezen en wat goed dat je zo erg met veiligheid bezig bent! :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:11

Oh ja, ik dacht op de foto's de omgeving te herkennen. Klopt dus ook, Goudriaan is vlakbij :)
Woon zelf bij Hoornaar.

denbineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:11

Wat leuk om te volgen :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:13

blijft leuk om te volgen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:10

Ik vind het leuk om te lezen hoe rustig je her mennen hebt opgebouwd. Echter had ik het laatste stapje, voor de kar zetten niet zo direct gedaan. Want van slepen naar een kar trekken op de weg, zit best wel een groot verschil.

Mijn pony hebben we vanaf begin (uren wandelen en verkeersmak maken) tot eind (door het bos crossen met de kar) in hele kleine stapjes getraind. De opbouw was grotendeels hetzelfde als bij jou. Maar wij hebben nog een stuk of vier stappen gebruikt om de overstap te maken van slepen tot het daadwerkelijk trekken van de kar.

Verder begrijp ik je keuze om gelijk de weg op te gaan. Maar ik ken Goudriaan een beetje en ik zou dat best spannend vinden. Al die slootjes en een paard dat voor het eerst voor de kar staat.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:04

Gimmick11 schreef:
Ik vind het ook superleuk om te lezen!
Ik heb helemaal geen ervaring met mennen. Ik heb altijd dressuur gereden.
Mijn paard staat stil ivm een blessure. Maar ik heb ook nog een pony van 1,35. Deze is ook 13 jaar, en is nooit betuigd. Het lijkt me wel ontzettend leuk om te doen!

Leuk hoor!
Wat let je? Mijn arabiertje van 135 was mijn vorige beleer-project (doe er altijd 1 tegelijk haha). Mocht ik je een handje kunnen helpen hoor ik het graag :j

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:07

sakvis schreef:
Ik vind het leuk om te lezen hoe rustig je her mennen hebt opgebouwd. Echter had ik het laatste stapje, voor de kar zetten niet zo direct gedaan. Want van slepen naar een kar trekken op de weg, zit best wel een groot verschil.

Mijn pony hebben we vanaf begin (uren wandelen en verkeersmak maken) tot eind (door het bos crossen met de kar) in hele kleine stapjes getraind. De opbouw was grotendeels hetzelfde als bij jou. Maar wij hebben nog een stuk of vier stappen gebruikt om de overstap te maken van slepen tot het daadwerkelijk trekken van de kar.

Verder begrijp ik je keuze om gelijk de weg op te gaan. Maar ik ken Goudriaan een beetje en ik zou dat best spannend vinden. Al die slootjes en een paard dat voor het eerst voor de kar staat.

Wat voor stapjes heb jij nog meer meegenomen tussen het slepen en aanspannen? Ik weet ook nog niet alles, en ik leer heel graag bij :)

Wat betreft de slootjes, jup dat is inderdaad een nadeel. Nu scheelt het wel dat de weides enz hier allemaal afgerasterd zijn dmv van sloten, dus de paarden kennen het wel goed. Daarnaast wil ik haar wel graag hier voor de wagen zetten, omdat ze alles, lees alles hier kent. (vorige week stond er een nieuwe plantenbak, nou dat was wat hoor) Ze kent iedere hond, iedere kliko en bewoner beter dan dat ik het doe :') Daarbij ben ik al gouw de Tientweg opgereden (voor het draven) die is stukken breder met brede bermen.