Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sappos schreef:Oef ik krijg een beetje jeukende handen van de foto's. Je bit is geen menbit, er hoort een kinketting aan anders slaat ie door. Je hebt natuurlijk niet per se een menbit nodig maar een gewoon bit verkeerd gebruiken lijkt me ook niet zo fijn. Daarnaast hoor je met mennen altijd een zweep in je handen te hebben. Waar je onder het zadel je been gebruikt voor hulpen en begrenzen doe je dat met mennen met je zweep (en dan bij voorkeur een menzweep waarmee bij zn schouder kan komen). Vind het ook zeker niet slim om een pony gelijk voor de wagen te flikkeren. Daar komen flinke ongelukken van. Niets zo gevaarlijk als een bokkende pony voor de wagen. Je zal niet de eerste zijn die om gaat. Als laatste vind ik je sulky totaal niet in balans hangen maar ben bang dat dat te wijden is aan dat je pony eigenlijk gewoon te groot is voor deze sulky. Persoonlijk zou ik zo niet op stap gaan maar even met een ervaren meninstructeur alle puntjes nalopen.
Veiligheid staat voorop natuurlijk. Valerie98 schreef:Sappos schreef:Oef ik krijg een beetje jeukende handen van de foto's. Je bit is geen menbit, er hoort een kinketting aan anders slaat ie door. Je hebt natuurlijk niet per se een menbit nodig maar een gewoon bit verkeerd gebruiken lijkt me ook niet zo fijn. Daarnaast hoor je met mennen altijd een zweep in je handen te hebben. Waar je onder het zadel je been gebruikt voor hulpen en begrenzen doe je dat met mennen met je zweep (en dan bij voorkeur een menzweep waarmee bij zn schouder kan komen). Vind het ook zeker niet slim om een pony gelijk voor de wagen te flikkeren. Daar komen flinke ongelukken van. Niets zo gevaarlijk als een bokkende pony voor de wagen. Je zal niet de eerste zijn die om gaat. Als laatste vind ik je sulky totaal niet in balans hangen maar ben bang dat dat te wijden is aan dat je pony eigenlijk gewoon te groot is voor deze sulky. Persoonlijk zou ik zo niet op stap gaan maar even met een ervaren meninstructeur alle puntjes nalopen.
Nou ik heb iig veel reacties gekregen. Ik heb op jouw profiel gekeken en je hebt hele mooi foto's en zie ook dat je er veel verstand van hebt. Ik zal er eens iemand goed naar laten kijken en ik denk dat ik een mencursrus ga doen bij stal steenhof die is van Bert Brans Miss ken je hem. Daar woon ik niet zo ver vandaan.
suzotje schreef:Wat een leuke pony! En wat fijn dat hij het zo opgepakt heeft! Vind iedereen wel erg hard hier. Tuurlijk is het niet helemaal de manier om je pony op te leiden, idd gevaarlijk. En ja je moet een zweep in de hand hebben maar ik ken genoeg pony's die alles naar behoren doen, zonder daarbij een zweep in de hand te hebben. Ik vind de voornaamste reden dat een zweep vast gehouden moet worden, voor als de pony stopt omdat iets eng is dat je het naar voren op moet lossen (wat je onder het zadel wrs ook geleerd hebt). Daarnaast vind ik het bullshit dat je per se met een menbit moet mennen en dat er per se een kinketting aan moet zetten. Ik heb en ken meerdere pony's die een kinketting niet kunnen verdragen en het super fijn doen op een simpel rij bitje. Nogmaals ben ik het wel eens met dat het niet de handigste manier is op een pony te beleren. Mijn advies is inderdaad om hier hulp bij te nemen. Maar leuk dat je de overstap gemaakt heb, welkom!
Maar ik was in dit forum aan het kijken, omdat ik mijn paard ook voor de kar ga zetten

Sappos schreef:Het is vervelend dat het topic niet zo leuk is maar je kan het beter in 1x goed leren dan dat je straks wel een ongeluk krijgt en niet meer wil mennen. Dat zou ontzettend jammer zijn want het is zo leukVeiligheid staat voorop natuurlijk.
kingbilly schreef:Kwam je topic tegen en ik wilde toch graag weten hoe het af is gelopen. Ben je nog steeds aan het mennen en bevalt het nog? Lijkt mij me moeilijk, want je zal vast wel gemengde gevoelens hebben.
Maar iig fijn dat je nog een leuke pony hebt die je voor de kar kan zetten en zo toch nog actief in de paardenwereld kan blijven!
Voor wat betreft het beleren en tuig/kar ga ik niks over zeggen, heb er zelf zeer weinig verstand vanMaar ik was in dit forum aan het kijken, omdat ik mijn paard ook voor de kar ga zetten
![]()
![]()
super veel zin
Nog super veel plezier met het mennen en dat er nog vele mooie menritten mogen komen!
Dus tja ik denk dat ik voorlopig niet meer aan mennen toe kom.
Valerie98 schreef:oh ik had niet in de gaten dat ik eigenwijs ben. Volgens mij neem ik advies heel serieus. Toch bedankt voor je reactie
Valerie98 schreef:Gelukkig heb ik hem helemaal niet nodig en reageert hij heel goed op mijn stemToch bedankt voor je reactie
Valerie98 schreef:Jajajaaaa ik weet het nu wel. Vorige week heb ik mijn super pony weg moeten brengen, omdat het rijden niet meer lukt.
[ [url=m/gDWq2T.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eddie_L_ schreef:Leuke pony! Ook super leuk dat je zo geniet van het mennen (tis natuurlijk heel wat anders als springen)
Maar ik heb toch enkele tips: De broek is te klein (de broek hoort 1 handbreedte onder het zitbeen te hangen, dit is namelijk zodat het paard de kar op kan vangen als je moet remmen ofzo) en mocht je in de toekomst een andere pony ook gaan beleren voor de kar dan zou ik aanraden te beginnen met tuigje om en erachter wandelen, daarna als dit goed gaat een bandje erachter en pas als dat in de bak/op het land en op de straat goed gaat pas een kar erachter. Tis een stukje veiliger voor zowel jou als de pony (heb het al bij een aantal paarden totaal mis zien gaan, van angst voor het geluid van banden op de straat tot ophol met de kar erachter wat fout afloopt).
Verder mocht je nog vragen hebben zou ik je graag willen helpen en geniet verder vooral van je leuke pony!!!
eerst erachter gelopen en toen met een band. en ik weet dat de broek idd te klein is, dit las ik ook bij anderen, daarom ben ik ook maar gestopt. Misschien dat ik het ook wel weer een keer weer op pak, maar voolopig zit het er niet in. Valerie98 schreef:kingbilly schreef:Kwam je topic tegen en ik wilde toch graag weten hoe het af is gelopen. Ben je nog steeds aan het mennen en bevalt het nog? Lijkt mij me moeilijk, want je zal vast wel gemengde gevoelens hebben.
Maar iig fijn dat je nog een leuke pony hebt die je voor de kar kan zetten en zo toch nog actief in de paardenwereld kan blijven!
Voor wat betreft het beleren en tuig/kar ga ik niks over zeggen, heb er zelf zeer weinig verstand vanMaar ik was in dit forum aan het kijken, omdat ik mijn paard ook voor de kar ga zetten
![]()
![]()
super veel zin
Nog super veel plezier met het mennen en dat er nog vele mooie menritten mogen komen!
dankje voor je berichtje en nee ik heb niet meer gemend. Mijn Bpony heeft haar veulen verworpen en omdat ik niet zo groot ben ben ik weer heel rustig met haar begonnen om weer een beetje op conditie te brengen. Verder krijg ik op 11 februari een nieuwe heup.. en ga ik in september als alles goed gaat in Amerika studerenDus tja ik denk dat ik voorlopig niet meer aan mennen toe kom.
voor jou heel veel succes met het inspannen van jouw paardje.![]()
Maar wat leuk van je B pony, veulentjes zijn zo schatjes
Heel veel succes met je heup operatie, hopelijk ben je snel weer de oude en ook heel veel succes in Amerika met je studie
En super hoe je omgaat met al de reacties die worden gegeven
Bokt kan keihard zijn, leerzaam dat zeker, maar keihard.
!