[AR] Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Mijn grootste uitdaging: Beleren van Kyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:19

Eigenlijk beschrijft dit topic 2 problemen:

1 Jouw pony is nog niet bevestigd, is nog te gespannrn voor de kar.

2 Jij hebt geen vertrouwen op de kar.

Ik denk dat je dus even moet loskoppelen wat de beste oplossing is voor jou en voor je pony en dat dan beiden aanpakken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:39

Ik zou proberen veel te fietsen en veel kilometers buiten te maken recht uit recht aan en dan met je suly dan kan er het minste gebeuren.ik weet niet waar e woont maar wil best eens helpen als het te den is vor mij.denk dat je meer vertrouwen moet hebben en gewoon lekker gaan.ik zou bak training niet doen is minder leuk en zwaarder en voor een jonkie minder goed.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:04

Wat goed dat je zelf ook inziet dat het probleem in dit geval echt bij jou vandaan komt. Je kan ook heel goed zien op de filmpjes wanneer jou spanning toeneemt.
Jouw pony spiegelt je dus enorm. Dat kan heel fijn maar zorgt er wel voor dat je ook gedwongen met jezelf aan de slag moet.
Wat bij mij altijd heel goed helpt is om te zingen als ik merk dat ik gespannen raak. Hierdoor moet je je adem reguleren en daardoor laat je automatisch je spanning afvloeien.
En nee het maakt echt niet uit wat je zingt, al zing je potje met vet een uur lang....als jij er maar door ontspant.
Wat ik zou doen in dit geval:
Als jij je zekerder voelt met lange lijnen kan je daar mee beginnen. (Mijn inziens is namelijk de kar niet zo zeer het probleem voor de pony alswel jou spanning). Begin met al zingend bakwerk te doen. Gewoon simpel figuren lopen. Daarna kan je er voor kiezen wat obstakels (soort schrikparcour) te plaatsen in diezelfde bak. Begin met 1 ding en breidt dit iedere keer uit. Blijf gedurende al die oefeningen zingen zodra jij spanning voelt opkomen. Het gaat er bij deze oefeningen dus niet om dat je pony langs enge dingen durft maar dat jij je spanning leert te laten afvloeien en dat hij leert dat hij op je kan vertrouwen.

Zodra jij dit kan, kan je weer op de wagen gaan zitten en dan begin je het hele riedeltje weer van voren af aan.
Spanning opbouwen is iets heel nogmaals en zal je altijd blijven houden. Het is alleen belangrijk dat je leert er op een goede manier mee om te gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:11

Ik wil het toch ook opnemen voor de TS, in het filmpje bij de beleerder zie ik toch ook geen bevestigd ontspannen paard. Ik denk dus niet dat het 'alleen' aan de TS ligt :) . Combinatie van beiden :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:31

Tuurlijk is het een combinatie van beiden....
De pony is simpelweg nog niet bevestigd (kan ook niet na pas zo'n korte tijd voor de wagen) maar dat zal hij ook niet worden zolang TS hem niet het vertrouwen kan geven.
Juist daarom zou ik TS willen adviseren om nu aan zichzelf te werken en terwijl ze dat doet komt de pony ook meer in de hand en leert hij dat TS hem ook kan begeleiden en beschermen terwijl ze achter hem loopt/zit.
Zie het dus meer als een 2 voor de prijs van 1 deal. Terwijl TS leert om te gaan met haar spanning leert de pony haar ook op deze manier te vertrouwen.

En echt ik weet alles af van angst. Heb echt zeer regelmatig met knikkende knieën naast mijn paard gestaan omdat ik het idee van opstappen en rijden dood eng vond op dat moment. En mijn paard is hartstikke braaf maar neemt wel mijn spanning over. Maar het gaat steeds beter doordat ik leer mijn spanning te laten afvloeien en hem daarmee het vertrouwen geef dat ik er ook voor hem kan zijn als ik niet naast hem loop maar, in mijn geval, er op zit.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:03

Ik denk eerst aan een goede tandarts en osteoposteopaathaath. Wij hebben veel hackney's gehad die ook zenuwachtig en op hun hoede bleven.
Vrijwel altijd was er iets met het lijf of de tanden.
Het zou niet gek zijn als die spanning heeft dat hij dat opslaat op zn spieren.

Tevens zou ik hem eerst alleen buiten mennen. Alleen of naast een ander dat maakt niet zoveel uit. Buiten kun je ook sturen, bv slalommen. In de bak is de wagen toch een stuk zwaarder, dit kan hem ook angstig maken. Het blijft een vluchtdier die voelt dat die niet weg kan als het erop aankomt.

Ik zou dan in de bak veel werken aan kracht, veel longeren lang en laag en sterker maken.
Tevens zou ik obstakel training met hem doen en hem desensibiliseren met plastic. Leer hem dat hij keuzes heeft. Vluchten is een optie maar dan blijft de druk (stok met plastic) aanwezig. Blijft hij stil staan (of gaat hij dat) dan gaat het weg.
Leer hem dat rust en nadenken zijn eerste reactie wordt.
Eventueel haal hier hulp bij, die kunnen jou ook helpen met je angst.
Zet het niet aan de kant, ik denk dat jou onderbuiksgevoel je zegt dat het nog niet o.k is. Luister hier naar.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:05

Ik weet nog dat je zei dat je Booster lelijk vond en Kyano zo knap en dat je hem daarom aanhield. Maar van mooiigheid kun je niet eten.
Mijn vorige welsh heb ik verkocht omdat hij me te lui was, op wedstrijd ging hij liever stilstaan, en nu heb ik een welsh tikkeltje erger dan Kyano.
Maar ik kan er wel mee om gaan. Mijn pony is heel ander dribbelt echt heel veel en moet echt de ontspanning nog opzoeken.
Bij jou zie ik eigenlijk een hele brave pony die graag voor je wilt werken, hij is natuurlijk niet in ene compleet ervaren. Dat moet hij nog leren en opbouwen door ervaringen op te doen en te rijden... Kilometers maken. Wat me opvalt is dat je hem comando's geeft in 1 keer en dat hij daarvan schrikt. Je kunt ook zeggen: Kyano let op drraaffff. Ipv DRAF. of Stap. Jonge pony's moet je lekker tegen praten, het vertrouwen geven en niet continue de druk om de leidsel pakken als je denkt dat hij weg glipt.
Ik vind het zo'n mooie pony, word een plaatje in de ring.. Je krijgt hem wel zover! Want hij is al heel ver. Ik vind dat hij keurig stapt en niet veel fout doet, maar waarschijnlijk voelt hij jou onzekerheid. Duidelijk en consequent maar wel lief en zachtaardig blijven. Een welsh is en blijft een welsh. Die moet je ruimte geven en niet alleen nemen.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:06

Wouw wat herken ik dit zeg! Ik ben omgeslagen met mijn sulky en sindsdien een ernstige onzekerheid opgebouwd op de wagen. Pony schoot de hele tijd weg, schrikken, de lucht in komen als ik met hem aan het mennen was. Als mijn lesgever de leidsels overpakte liep hij poeslief verder. mijn onzekerheid maakte mijn pony ook erg onzeker. Als hij iets sneller ging schrok ik weer en hing ik aan de leidsels waardoor hij alleen maar meer gespannen werd. het eerste wat ik heb geleerd is niet gelijk aan de leidsels te zitten als hij een keer schrikte. "Rij hem maar naar voren en vraag hem daarna rustig terug met je stem" vertelde mijn lesgever steeds. Later ging het steeds beter. Maar toch bleef er spanning. "Fabiënne span je spieren niet zo aan, ga lekker ontspannen zitten. En zorg er voor dat je er van geniet. Ga eerst voor de 4 ga niet meteen voor de 10" vertelde hij mij vaak. En nu gaat het zo goed met ons dat we binnenkort onze eerste dressuur wedstrijd rijden.
Het gaat vast helemaal goed komen tussen jou en je paardje. Geniet van elkaar!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:34

Ik heb het topic globaal een beetje doorgelezen en jou eigen filmpjes bekeken. Allereerst wil ik toch even kwijt dat ik me afvraag waarom je hem zo jong hebt laten beleren? Hij moet nog 3 worden waardoor het geheel onrealistisch is dat er nu al een goed beleerde pony staat waar alles al bevestigd is. Ik krijg het idee dat je te snel wilt en al te hoge verwachtingen hebt!

Ik heb afgelopen jaar ook een pony beleerd die wel hetzelfde gedrag vertoont als wat ik op je filmpjes zie. Hierbij was het ook echt puur vertrouwen in de mens, wat deze pony nooit heeft kunnen ontwikkelen en dus geheel nieuw voor hem was. Ik ben helemaal bij de basis begonnen, en vanuit hier alles rustig uitgebouwd. Zo was het in het begin alleen wandelen/borstelen etc. en na een maand rustig uitbouwen in de vorm van longeren. Ook hier zeker wel eens een dip gehad en weer een stap terug gedaan. Uiteindelijk na ca. 4 maanden vrijwel iedere dag met hem aan de gang geweest, de stap genomen om hem voor de wagen te zetten. Ook hier in het begin enige spanning maar door vanuit hier ook rustig alles op te bouwen, kreeg hij meer en meer vertrouwen. Uiteindelijk na ca. een half jaar vertrouwde hij me volledig en kon ik ook alles met hem doen.

Wat ik in het 'angst' filmpje zie, is dat je hem niet echt de ruimte geeft. Wanneer hij angst opbouwt, raak jij ook angstig en hierdoor raakt hij meer in 'paniek'. Je brengt het dus op deze manier wel op hem over en daardoor zal het alleen maar minder gaan worden. Door hem meer ruimte te geven en dus meer los te laten, zal hij minder snel in paniek raken en ook weer vertrouwen krijgen. Mocht dit niet werken, zou ik gewoon echt weer naar de basis gaan zodat hij meer vertrouwen krijgt. Pas wanneer dit vanaf beide kanten zo goed is dat je het weer volledig 'aan durft', weer een stap verder en op deze manier weer uitbouwen. Het is een mooie pony en ik vind het goed van je dat je dit hier wilt delen. Doe een paar stappen terug en zet de verwachtingen een pitje lager!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:25

Toydoll schreef:
Ja ik moet me gewoon niet aanstellen haha, maarja, dat kan ik wel zeggen, maar als ikzelf spanning opbouw :P kom er maar eens vanaf.

Dat werkt niet, tegen jezelf zeggen dat je niet bang moet zijn en ook van een ander niet trouwens :n , je moet gewoon aan het werk, focussen wat je wel moet doen werkt veel beter. Een vriendin van mij heeft een soortgelijk probleem en heeft nu gewoon een broodnuchtere instructeur die je aan de bak zet. Als je je gewoon op goed rijden focust heb je minder tijd om bezig te zijn met je angst en meestal ook minder aanleiding want als je goed rijdt gaat er weinig mis. En als het lang genoeg gaat groeit het vertrouwen vanzelf. Zij heeft gewoon een tijdje alleen in de lessen gemend en nu stukje bij beetje alleen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:42

Het is inderdaad wel een beetje een combinatie Ruitje, dank je wel.
Maar het is ook niet eerlijk inderdaad te verwachten dat Kyano al bevestigd is na zo'n korte tijd, maar omdat hij zo ontzettend makkelijk is en nergens bang voor had ik eigenlijk dit niet verwacht :P

Lotte: Nu heb ik Booster uiteraard niet alleen maar weggedaan om zijn uiterlijk :P Ik moest er toen 1 wegdoen omdat ik toen nieuwe opleiding was begonnen en geen geld had om ze alletwee goed te onderhouden.
De keuze is toen op Booster gevallen omdat hij
a) volledig beleerd was en geschikt als kinderpony; en daardoor verkoopbaar naar goed tehuis, Kyano was toen een lelijke jaarling hengst, toch een stuk lastiger herplaatsen......
b) Booster heeft vanwege zijn langdurige ziekte in zijn enter tijd vergroeiingen waardoor hij niet geschikt is voor zwaar werk, en vrijwel geen lengtebuiging aan kan nemen. Voor kinderpony geen issues, recreatie mennen ook zeker niet, maar als ik er wel ooit verder mee wilt is dat niet eerlijk tegenover hem.
En daarnaast heb ik Kyano zelf uitgekozen en Booster is mij later gegeven. Dat zijn de echte redenen dat ik voor Kyano heb gekozen om aan te houden ipv Booster.

Wat je zegt met die commando's is wel goede ja, uit spanning stop ik vaak met 'praten' tegen hem. En idd als hij zo doet pak ik hem te kort, ik wil het niet maar doe het toch XD

Ik doe trouwens nu ook idd met de sulky in de bak leuke dingen doen zodat het voor hem en voor mij leuker is. Laatste keer ging dat heel goed, ik heb heel ontspannen een paar rondjes met de sulky kunnen mennen.

Idd lessen helpt bij mij ook heel goed! Ik vind hem alleen te jong om echt te gaan lessen, maar dat kunnen we later wel oppakken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:54

Waarom te jong om te lessen? Juist nu de boel op de rit krijgen lijkt mij alleen maar goed.
Ik les met mijn jonge pony's ook maar max een half uur, soms zelfs maar een kwartier als dat op dat moment het juiste is om te doen. Eerst de boel voor elkaar krijgen en dan even vakantie lijkt mij handiger dan door blijven rommelen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:48

Nja Dennis ik vind de koets in de bak nog te zwaar voor hem. Dan zou ik met de sulky moeten maar die hadden we nog even links laten liggen omdat het overdreven licht is en hij nu ook beetje wordt afgeremd in zijn knijp momentjes door zware wagen.

Vandaar de aanpak door met koets over verhard te stappen/ klein beetje draven en dan aan t eind elke keer 1 volte door de bak.
Maar dat blijkt dus lastig omdat ik vaak alleen ben (wel inspan hulp, geen meeloop).

Afijn ik heb vandaag met de sulky weer geoefend en het ging fijn :). Eerst rondje drooggement, met rust ingespannen, aan de hand gestapt en paar draf pasjes, en toen gaan zitten. Hij was rustig, ik heb zijn oren van zijn kop gepraat xd

Uiteindelijk ook wat korte stukjes gedraafd.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:02

Jammer dat je hier niet even om de hoek woont was je zo komen helpen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:03

Toydoll schreef:
Nja Dennis ik vind de koets in de bak nog te zwaar voor hem. Dan zou ik met de sulky moeten maar die hadden we nog even links laten liggen omdat het overdreven licht is en hij nu ook beetje wordt afgeremd in zijn knijp momentjes door zware wagen.

Vandaar de aanpak door met koets over verhard te stappen/ klein beetje draven en dan aan t eind elke keer 1 volte door de bak.
Maar dat blijkt dus lastig omdat ik vaak alleen ben (wel inspan hulp, geen meeloop).

Afijn ik heb vandaag met de sulky weer geoefend en het ging fijn :). Eerst rondje drooggement, met rust ingespannen, aan de hand gestapt en paar draf pasjes, en toen gaan zitten. Hij was rustig, ik heb zijn oren van zijn kop gepraat xd

Uiteindelijk ook wat korte stukjes gedraafd.

Wat fijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 02:33

Jij bent gewoon zelf te onzeker, pony reageert niet zoals jij verwacht en je wordt bang. Pony is sensibel en dat gaat niet samen met iemand die onzeker/bang is, zowieso gaat dat niet samen met een jonge onervaren pony. Je kunt hem gewoon niet het vertrouwen geven wat hij nodig heeft. (dat is niet lelijk bedoeld hoor)
En eerlijk; ik zie eigenlijk niets geks gebeuren, vind dat hij op de filmpjes over de weg echt superbraaf is hoor. Ja hij hinnikt tegen vreemde paarden en hij stapt net niet helemaal zeker weg maar daar is het een jong ding voor en hij loopt net een paar weken voor de wagen, je moet het ook niet meteen perfekt willen hebben ;)

Dus ik zou er gewoon nog een tijdje begeleiding bij houden, danwel iemand anders hem laten rijden de eerste tijd. Want hij heeft dat vertrouwen nodig anders gaat het wel een keer mis ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 03:37

Jasmijn159 schreef:
Paard kan het al, dus de oorzaak ligt bij jezelf.

Wat doe jij op een onzeker moment? Hoe is je ademhaling? Je stem?

Ik ben nog steeds wel beniewd hiernaar..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 04:15

Ik heb geen flauw idee wat ik zelf doe als ik onzeker ben, maar het zal vast iets met ademhaling zijn en ik denk dat ik juist eerder stil wordt.

En inderdaad is hij ook erg braaf! En als ie gewoon schrikt van iets wat duidelijk is is er ook niets aan de hand; hij is binnen 2 passen weer ontspannen, het is eigenlijk ook helemaal geen schrikkerig paard, hij is zelfs eigenlijk goed op weg om de stempel bomproof te verdienen.

Maar hij heeft van die 'vlagen', en dit eigenlijk alleen (nog) in de bak & in t tuig, dat ie gaat 'knijpen' zonder voor mij aanwijsbare oorzaak (ik sluit pijn niet uit), dus rug bol, staart tussen billen knijpen, hoofd omhoog, en dan sluit ie zich beetje af voor mij en als je dan geluid maakt, hem aanraakt oid dan reageert hij alsof hij het allemaal nog nooit gezien heeft. Dat zijn de momenten waar ik bang van hem wordt.

Maar aan de andere kant bij de beleerder deed ie dit na een week niet meer buiten dus theoretisch gezien sluit dat pijn uit, anders had hij het niet op 1 locatie (de bak) alleen maar gedaan.

Maar goed, iig iedereen bedankt voor de hulp en reacties. Ik snap ook wel dat het grotendeels aan mij ligt, en ik weet ook dat ik wat hoge verwachtingen heb van een jonkie.

Het is gewoon, tot nu toe is niets een probleem, niets krijgt Kyano van zijn stuk af, hij is zo ontzettend mak, braaf, dapper. Ik had verwacht dat beleren een appel en een ei zou zijn, zoals bij Booster, inspannen en wegrijden. Ik heb veel moeite gestoken in gedegen voorbereidingen..... Het valt hem zeker niet op een koude dak. Het is ook een extreem brave en makkelijke en rustige pony verder.

Maar goed ik laat mijn verwachtingen voorlopig vallen, heb ook advert gezet voor leuke menpony, shetlandertje ofzo, en met Kyano ga ik gewoon verder met hulp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 06:54

Dat knijpen is niet vreemd hoor: zo reageren veel jonge paarden op de staartriem of op de broek als er druk op komt. Kwestie van trainen: meer tijd besteden aan het wennen aan het tuig. Longeren met staartriem etc.
Naar het filmpje te kijken kan de staartriem wel wat losser: misschien geeft het teveel druk.
Het is even fine tunen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 07:11

janouk schreef:
Dat knijpen is niet vreemd hoor: zo reageren veel jonge paarden op de staartriem of op de broek als er druk op komt. Kwestie van trainen: meer tijd besteden aan het wennen aan het tuig. Longeren met staartriem etc.
Naar het filmpje te kijken kan de staartriem wel wat losser: misschien geeft het teveel druk.
Het is even fine tunen

Het is absoluut niet het tuig oid, dat kent hij goed en reageert ie helemaal niet op, ook niet met longeren en/of fietsen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:24

Er komt spanning op het tuig te staan als ze ingespannen is en de koets moet aantrekken of remmen, dat is anders dan met tuig longeren of fietsen: dan staat er geen druk op.

En het aantrekken van de koets is voor veel paarden in het begin een spannend moment, als de koets rolt, gaat het meestal wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:13

Toydoll schreef:
Maar hij heeft van die 'vlagen', en dit eigenlijk alleen (nog) in de bak & in t tuig, dat ie gaat 'knijpen' zonder voor mij aanwijsbare oorzaak (ik sluit pijn niet uit), dus rug bol, staart tussen billen knijpen, hoofd omhoog, en dan sluit ie zich beetje af voor mij en als je dan geluid maakt, hem aanraakt oid dan reageert hij alsof hij het allemaal nog nooit gezien heeft. Dat zijn de momenten waar ik bang van hem wordt.

Ik denk dat jij hem op zo'n moment net even te weinig zekerheid kunt geven, dus dat je iets te aarzelend bent, of te onzeker overkomt.
Vraag anders je begeleiding eens toe te kijken hoe jij met hem bezig bent, hopelijk kan zij zien waar het mis gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:16

Toydoll schreef:
Het is gewoon, tot nu toe is niets een probleem, niets krijgt Kyano van zijn stuk af, hij is zo ontzettend mak, braaf, dapper. Ik had verwacht dat beleren een appel en een ei zou zijn, zoals bij Booster, inspannen en wegrijden. Ik heb veel moeite gestoken in gedegen voorbereidingen..... Het valt hem zeker niet op een koude dak. Het is ook een extreem brave en makkelijke en rustige pony verder.

Hoezo is het beleren dan niet 'een appel en een ei'?
Alleen omdat hij af en toe de staart wat aanknijpt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:26

janouk schreef:
Er komt spanning op het tuig te staan als ze ingespannen is en de koets moet aantrekken of remmen, dat is anders dan met tuig longeren of fietsen: dan staat er geen druk op.

En het aantrekken van de koets is voor veel paarden in het begin een spannend moment, als de koets rolt, gaat het meestal wel.

Dit is precies wat ik wilde onderstrepen.
Ik kan fout zijn, maar het knijpen lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer de kar weer vooruit getrokken moet worden. Bij de beleerder op het moment van wegstappen en bij jou wanneer je de bocht uit komt.
Ik heb hier ook een sensibel turbo welshje staan en dat was voor haar ook een spannend moment. Op het moment dat ze echt moest gaan trekken raakte ze in de stress en dan gaan ze rennen. Jij hebt het geluk dat die van jou redelijk vergevingsgezind is, die van mij gaat recht omhoog als ik haar vervolgens zo op de rem trek. Fijne pony heb je dus, probeer dat in je hoofd te houden om meer vertrouwen in hem te krijgen.
En wie weet toch even de sulky pakken, kan hij wat rustiger wennen aan het trekken. Die van mij is ouder en bespierder (is met 8 jaar voor de wagen beleerd, eerst onder het zadel gelopen) en die had ik voor zo'n wagen ook nooit ontspannen aan het lopen gekregen voor een vierwieler.

Succes. Je krijgt veel handige tips en denkt ook mee. Goede houding :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:12

Allereerst, wat een mooi dier, daar mag je trots op zijn. Ten tweede, zie ik eigenlijk een heel braaf paardje, wat ontzettend zijn best doet in het werk en om je te begrijpen. Hij blijft heel braaf staan op je filmpje met inspannen, met opstappen en leidsels op maat maken wacht hij netjes (en dat vinden veel paarden best lastig in het begin!) en daarna op de weg doet hij het super!
Je eerste filmpje, zie ik inderdaad jouw spanning, en ik snap ergens je reactie ook wel als je het eng vindt. Maar JUIST door deze reactie (remmen, kort houden) wordt het paardje nog rilliger. Op dat moment moet je hem eigenlijk even ''los'' laten, even de spanning weg laten vloeien. Rustig en met lage stem tegen hem praten (hoooooo maar, ruuuuuustig maar) en in plaats van ten koste wat het kost laten stappen, even gecontroleerd laten draven, even terug naar rust.

Ik zie echt een onzeker paardje op sommige momenten, maar zeker geen kwaaie.