[AR] Tuigpaarden Fries Ras, Lunteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:48

Leuk om hier eens de friese aangespannen sport voorbij te zien komen, en dan nog wel voor de authentieke sjees.

Alrissa en Tetske_D, rijden jullie ook op de nationale wedstrijden? Wellicht zie ik jullie dan een keer, ik rijd namelijk met hackney's in de aangespannen sport. :)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:53

Ik ben trouwens benieuwd of je er ook goed met twee personen op kunt zitten? Ik houd me erg aanbevolen om eens met iemand mee te gaan op zo'n sjees! :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:55

Daar weet ik het antwoord wel op, dat is ja.
Op de nationale wedstrijden is het namelijk zo dat de tweespannen uitgeschreven worden als "vergezeld door dame". De man heeft de leidsels in handen, de dame zit ernaast. :)

Van de site van CH Buitenpost gejat: http://www.friesepaardenconcoursen.nl/a ... o-4459.jpg.

Britt1

Re: Tuigpaarden Fries Ras, Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:00

Oja, wat leuk hè! Ik ben echt helemaal geinspireerd door dit beeld. Als mijn paard goed doorgereden is, dan overweeg ik hem toch ook voor de kar te gaan beleren!

Alrissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:05

Neonlight, ik rijd ook regelmatig nationale wedstrijden. Met de sjezen zijn de rubrieken zelfs alleen nationaal. Regionaal rijden we voor een concourswagen. Bijvoorbeeld de concoursen in Norg, Buitenpost, Dokkum en vele andere zijn nationale concoursen waar wij wel komen.

Britt, zoals neonlight al zegt kun je prima met zijn tweeën in een sjees zitten. Je zit overigens wel lekker knus naast elkaar omdat je niet erg veel ruimte hebt :P
Als je weer een keer in de buurt bent, kun je altijd even vragen of we tijd hebben dan kun je vast een rondje mee!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:08

En wat ik me ook afvraag: zit je wel stevig? Het lijkt soms zo loeihard te gaan!
Ik weet niet waar je woont en of ik dus weleens in de buurt ben...?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:10

Dat zei je eerder inderdaad al:

Britt1 schreef:
Het was echt spectaculair om te zien. Ik men zelf niet, maar stiekem wel iets wat ik erg graag zou willen gaan doen met mijn paard en deze rubriek heeft me alleen maar enthousiaster gemaakt!

Vergeet echter niet dat dit wel een andere tak van sport is als de mensport. :) Een paard wat daarvoor getraind is zal wel rijtechnisch (zeker dressuurmatig) achteruit gaan. Mijn buurman doet mennen, en af en toe pikt hij een wedstrijdje aangespannen sport voor de fun mee, maar dan moet ie wel eerst zijn dieren compleet anders gaan trainen, en daarna levert hij fiks in in de dressuurproeven bij de menwedstrijden.

De rest van de vragen kan ik geen antwoord op geven, ik rijd niet in een friese sjees, wel met damesrubrieken in een tweewieler, en dat zit wel stevig (wel met beleid door de bocht, want het kan wel driften).

Alrissa, ik weet dat alleen de nationale wedstrijden met de friese sjees zijn. :) Zelf ben ik dit jaar ook op diverse wedstrijden, in ieder geval Norg en ik meen dat er in Dokkum het tweespan kampioenschap voor hackney's is, als titelverdedigers zullen wij daar ook wel komen. :)

Alrissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:30

Ik vind de sjees redelijk vergelijkbaar met een dameskar en vind een sjees dus ook goed stevig zitten. Je kunt je voeten tegen de voorkant zetten en dan kun je je heel goed schrap zetten en dan heb je zeker niet het idee dat je over de kop vliegt o.i.d.

Ik ben het er overigens zeker mee eens dat de tuigsport een heel andere tak van sport is dan de mensport, maar dat je paard ook hiervoor dressuurmatig heel goed voor elkaar moet zijn en dat de tuigsport ook prima te combineren is met de dressuursport (onder het zadel). Het paard wat ik hier voor de sjees rijd, train ik eigenlijk 90% van de tijd dressuurmatig, ik breng hem uit in de Z dressuur en ik merk hierbij weinig problemen. Ook weet ik van vele andere rijders dat zij hun paarden zowel in de dressuur, het mennen, als het tuigen uitbrengen. Je zult alleen wel altijd heel voorzichtig moeten zijn dat je niet te veel uit het paard wil halen en daardoor rijd ik in het zomerseizoen heel weinig dressuurwedstrijden.

Neonlight, dan komen we elkaar vast een keer tegen!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:33

Ik viel wat in herhaling inderdaad geloof ik ;-)
En inderdaad, in die zin is het ook nog niet relevant om met mijn paard te gaan mennen, eerst moet hij stabieler raken onder het zadel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:35

Leuk, moet ik wel jullie wagennummer weten, helaas niet te zien op de foto's. :P
Er zijn zo weinig bokkers in deze tak van paardensport, die er zijn wil ik wel een keertje zien natuurlijk. :D
En aanmoedigen als het mogelijk is. :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:31

Wat een gigantische karren! :wow: Dit had ik nog nooit gezien.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:51

Wauw, wat een prachtige friezen lopen er tussen zeg <3

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:45

Oh leuk, mijn broer is altijd de groom van Henk minkema. Dit is ook nog een broer van Sybren en Albert.

De nummers die ze altijd draaien wordt ik helemaal gek van, maar die paarden beginnen daar altijd zo op te sjouwen!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 22:29

Gek genoeg heb ik helemaal niet op de muziek gelet. Waarschijnlijk was dat dan inderdaad minder indrukwekkend ;)

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:24

Neonlight schreef:
Leuk, moet ik wel jullie wagennummer weten, helaas niet te zien op de foto's. :P
Er zijn zo weinig bokkers in deze tak van paardensport, die er zijn wil ik wel een keertje zien natuurlijk. :D
En aanmoedigen als het mogelijk is. :P

Ik ben de groom van alrissa, ze rijd altijd met wagennummer 6 en soms met wagennummer 218