[AR] Marietje voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:29

Mariett schreef:
"Het enige wat ik nu ff kan zeggen... De jeugd van tegenwoordig..." "Krijg de kriebels van deze foto's. Verantwoordelijkheidsgevoel? Ver te zoeken."

Dat soort reacties vind ik persoonlijk nergens op slaan. Ze kunnen mensen pijn doen. Ik opende dit topic omdat ik wilde laten zien hoe goed het gaat, en ook omdat ik graag tips wil, natuurlijk. Dat er iemand op de bok moet, heb ik ondertussen wel door. Ons werd juist aangeraden om er eerst nog even niet op te gaan, juist omdat ze nog zo jong is.

Sorry mensen, ik ga de foto's van bokt verwijderen. Ik kreeg net een lief berichtje van iemand die me alles even aardig uit wilde leggen, en ik snap wat ik verkeerd heb gedaan en ga zorgen dat ik het de volgende keer echt beter doe. Nu eerst even een slokje water drinken om wat tot rust te komen, sommige dingen die jullie zeggen doen pijn ;)

Edit; zie nu dat je het topic niet kan veranderen, dacht dat dit wel kon.

Mag ik vragen hoe oud ze nu dan is? Want als ze ook al in tweespan heeft gelopen hoef je het daarvoor niet te laten, dan moet ze al wel wat gewend zijn.

Mariett
Blogger

Re: Marietje voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:30

Ik bedoelde vooral 'jong' als in dat ze niet zo vaak voor de kar heeft gelopen.

Ze is nu 6.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:33

Oh zo! Oke :) maar daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor, ze kan gelijk al wel 1 persoon met gemak trekken. Ik hoop dat je de negatieve berihten snel loslaat en je richt op de andere berichten met tips :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:36

Hey Berber,
veel succes en plezier met het mennen met Marie.
Doe wat met de tips, dan gaat het allemaal wel lukken en trek je niet te veel aan van de zeurberichten.
Bitloos mennen kan imo prima, maar met een touwhalster is het lastig sturen vanaf de wagen.
Bregje ment wel altijd met touwhalster, dus het zou moeten kunnen, maar het lijkt me wel wat lastiger.
Ik heb jullie aan het werk gezien, en ik vond het er goed uit zien, maar ik heb er dan ook geen verstand van. King vond het in ieder geval erg apart, hij keek de hele tijd naar Marie :D

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:46

Hoi TS,

Wat een ontzettend brave en leuke Haflinger heb je. Daar ga je nog een hoop plezier mee beleven.
Over het mennen zal ik het niet hebben. Daar is al zoveel over gezegd. Maar ik wil wel graag tegen je zeggen dat ik vind dat je ontzettend netjes op alle feedback reageert. Mijn complimenten hiervoor :-).
Je bent wat mij betreft een voorbeeld voor 'de jeugd van tegenwoordig '.

Ik wens je veel lol met je knol toe :-)

Witje

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:17

_velowhisp schreef:
Jeej super goed van Marietje (met Breg dr kar xd)!!, had al een foto van Breg gezien van vanaf de kar, echt leuk dat Marie nu ook voor de kar kan :D

pff het eeuwige bit, bitloos geruzie. met bit is een paard dat er echt vandoor gaat, echt niet beter te houden met bit dan bitloos, een bit is er voor verfijning, niet voor controle. Als je een bit gebruikt voor controle gebruik je hem om pijn te doen en behalve dat het niet normaal zou moeten zijn om je paard pijn te doen op de meest gevoelige plek van zn hele lichaam omdat hij reageert op iets als een paard (vlucht dier), als je paard echt in paniek is kan dit de situatie juist alleen maar erger maken.

Als je paard schrikt betekend dat dat je er niet genoeg aan gewerkt en voorbereid hebt, via schriktraining, grondwerk, kun je je paard aan bijna alles in de omgeving laten wennen, waardoor hij buiten van veel minder schrikt of bang is van dingen. als hij dan wel een keer echt schrikt is dat waar hij van weg wil rennen zo ontzettend eng dat geen 3 dubbele bitten hem tegen gaan houden.

Gewoon zo door gaan, ziet er heel relaxed uit en zolang Breg erbij is, die heeft Spenc ook helemaal zelf beleerd, komt helemaal goed.

Niemand heeft het over dat bitloos mennen niet goed is hoor. Sommigen zijn er geen fan van maar dat kan.. Het gaat er om dat er niemand op de bok zit.

Ik ben heel benieuwd naar het volgende topic al!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:23

Leuk en brave haf heb je daar. Ik snap dat je met alle goede bedoelingen bezig bent.

De reacties die hier gegeven worden zijn niet bedoeld om jou boos of verdrietig te maken, al kan ik snappen dat je dat voelt, maar om ongelukken en 'schade' aan jou en je paard te voorkomen.

Mennen kan niet met een halster. En regel #1 is dat er áltijd iemand op de bok moet zitten.
Is je paardje volledig bitloos beleerd? Ik ben niet bekend met bitloos mennen maar wellicht iets om eens op te zoeken? :)

Over de staartriem, je hebt een ongeremde wagen, wat inhoud dat je een broek aan je tuig 'moet' hebben. Die staartriem zit de broek aan vast dus die moet er toch echt aan :j.

Heb je iemand in de omgeving die ervaring heeft met mennen? Dan zou ik eens even vragen om wat tips en hulp. Soms leer je dingen waar je zelf nog helemaal niet zo bij stil had gestaan.
Mennen kan gevaarlijk zijn, de risico's zijn nu eenmaal groter. Probeer het daarom voor jou en je paard zo veilig mogelijk te houden.

Dus met een volledig tuig (incl hoofdstel) en een ervaren menner die jou de kneepjes van het mennen kan leren :)

Veel succes!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:39

Van ideal bestaan bitloze menhoofdstellen. Dat is beter dan ee. Touwhalster. De hulpen komen dan beter door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:00

_velowhisp schreef:
Jeej super goed van Marietje (met Breg dr kar xd)!!, had al een foto van Breg gezien van vanaf de kar, echt leuk dat Marie nu ook voor de kar kan :D

pff het eeuwige bit, bitloos geruzie. met bit is een paard dat er echt vandoor gaat, echt niet beter te houden met bit dan bitloos, een bit is er voor verfijning, niet voor controle. Als je een bit gebruikt voor controle gebruik je hem om pijn te doen en behalve dat het niet normaal zou moeten zijn om je paard pijn te doen op de meest gevoelige plek van zn hele lichaam omdat hij reageert op iets als een paard (vlucht dier), als je paard echt in paniek is kan dit de situatie juist alleen maar erger maken.

Als je paard schrikt betekend dat dat je er niet genoeg aan gewerkt en voorbereid hebt, via schriktraining, grondwerk, kun je je paard aan bijna alles in de omgeving laten wennen, waardoor hij buiten van veel minder schrikt of bang is van dingen. als hij dan wel een keer echt schrikt is dat waar hij van weg wil rennen zo ontzettend eng dat geen 3 dubbele bitten hem tegen gaan houden.

Gewoon zo door gaan, ziet er heel relaxed uit en zolang Breg erbij is, die heeft Spenc ook helemaal zelf beleerd, komt helemaal goed.

PAARDEN KUNNEN ALTIJD SCHRIKKEN!!! Dat moet je heel goed in je oren knopen.
Je bent nog altijd met levende wezens bezig. Het is dus klinkklare onzin om te zeggen dat je niet genoeg grondwerk hebt gedaan als je paard schrikt.
En juist met aangespannen rijden moet je extra opletten en al helemaal met poepmakke paarden want dan verslapt je aandacht.

En TS moet zeker niet zo doorgaan maar dat hebben andere bokkers al uitgelegd.

Ik hoop dat TS verstandig is en het koetsiersbewijs gaat halen zodat ze haar daar het een en ander kunnen bij brengen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:03

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:28

Hoi TS,

Weetje als je paard schrikt en hij zou vooruit springen en jij houdt zijn hoofd vast, dan springt hij om je heen. De wagen gaat dan op zijn kant. Als jij hem vast hebt en iemand op de wagen heeft ook leidsels vast dan kan hij dit voorkomen. Door zijn gewicht en door op beide teugels te remmen.

En die teugels kunnen best aan een bitlooshoofdstel welke voor mennen geschikt is.

Veel plezier met je zoektocht.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:29

Watt leukk!
Is dat de kar van bregje? :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:03

Citaat:
Zo beleer je een paard:
[AR-ITP] Hero beleren stapje voor stapje...

He, da's mijn topic, dank voor het compliment.

@TS wat een lieve pony heb je en zo te horen heb je naar je beste weten gehandeld, het had heel anders af kunnen lopen maar gelukkig ging het nu goed. Super dat je het hebt laten zien, en dat je wat met de tips gaat doen. Ik hoop dat je veel fijne kilometers gaat maken met Marietje, ze lijkt me een erg fijne pony zo op de foto's.

Over dat schrikken, het is totaal niet erg als een pony ergens van schrikt, dat doen ze allemaal wel eens, het is wat je ermee doet.
Het is ook dat je als menner meer vooruit moet denken en ook doen, dan bij iemand die onder het zadel rijdt. Zo leerde mij een oude ervaren koetsier: Maaike kijk altijd minstens 100 meter vooruit, dan heb je nog tijd om te reageren, op 10 meter niet meer. Zeker met een wagen waar, kijk maar naar Marietjes reactie op de bocht.
Dat betekent ook dat mocht je bitloos gaan mennen, ze snel en vlot op je aanwijzingen moet reageren, daarom is een 'echt' bitloos menhoofdstel nuttig, met een touwhalster komen de hulpen minder snel door.

Enne... ik heb in mijn 'jeugd' ook wel zo gewandeld met onze pony's voor de wagen, is gelukkig ook altijd goed afgelopen maar goed (we deden dat 'gewoon', wisten wij veel), dat was meer geluk dan wijsheid en toen was er nog geen 'bokt' :7

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:02

En je zult het vast met alle voorzichtigheid doen in het belang van de pony omdat een touwhalster in jouw optiek fijner is voor een paard dan een bit maar je bent niet alleen op de wereld zeker niet als je met een kar achter je paard bind en dan langs de weg gaat.

Dus voor je in de verdediging schiet bedenk even hoeveel schade je kunt voorkomen door een paard goed bestuur en rembaar te maken met een kar erachter. Het is een kwestie van zo min mogelijk risico lopen als je anderen heel veel letsel kunt toebrengen met zo'n ongeleid projectiel als een paard (met koets)

Ik ga ook de weg op in een auto waarvan ik weet dat het stuur altijd werkt en de remmen ook en niet bijna altijd of omdat het nog nooit fout is gegaan kan het wel.

Bregspencc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 02:00

Ik ga me hier ook even bemoeien want dit gaat niet helemaal goed zo.

Ten eerste wil ik graag zeggen dat een touwhalster wel degelijk een goed stuurmiddel is voor het mennen, ik heb er zelf ervaring mee met mijn pony en ik kan hem er heel fijntjes mee sturen tussen krappe paaltjes door en ook een noodstop doen vanuit galop als dat nodig is. Laatst met een buitenritje viel er iemand achter me van zijn paard af toen we een galopje deden waarbij mijn pony voorop zat met de kar. Ik dus meteen de noodstop inzetten en toen we stilstonden en ik achterom keek hoe het met het paard en de gevallen ruiter was zag ik tot mijn verbazing dat we maar zo'n 10 - 15 meter van ze vandaan waren. Het was dan wel een rustig galopje maar alsnog verbaasde ik mij erover dat hij zo snel kon stoppen voor de kar!

De meeste mensen vinden hier dan het grote probleem dat er niemand op de kar zit om leidsels vast te houden om het paard te stoppen als ze ervandoor gaat. Mijn beeld hierover is totaal anders. Als ik namelijk ervoor of ernaast lopend (ja daar zit een groot verschil in) al niet zeker weet of mijn paard wel stopt als ik dat vraag, of hij nou schrikt of niet, dan is het in mijn ogen heel gevaarlijk om op de kar te gaan zitten en te verwachten dat je paard dan wel stopt in een dergelijke situatie. In zo'n geval zou ik het paard al niet eens inspannen laat staan ermee naar buiten gaan.

Wat _velowhisp denk ik bedoeld is dat je door grondwerk, schriktraining en dergelijke kan verminderen dat je paard ergens van schrikt en als hij dan al schrikt niet meteen aan de kletter gaat maar eerst nadenkt en steun bij jou zoekt. (Na eventueel wel eerst opzij gesprongen te hebben)

Ik heb mijn pony ook zelf beleerd, eerst voor de slee en toen dit geweldig goed ging heb ik toch ook maar een kar gekocht. Dit is dan ook de kar die je op de foto's met Marie ziet. Hij is helaas niet verstelbaar en hij past ook niet perfect voor mijn pony dus helaas kan ik er geen lange ritten mee doen. De strengen waren op de foto's in de bak inderdaad nog niet de goede lengte, dit viel mij toen ook op en dat hebben we aangepast.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik denk dat jullie reactie wel anders was geweest als jullie erbij waren geweest en dat sommige van jullie echt enorm overdreven reageren op een situatie waar jullie niet bij waren en dus lang niet alles vanaf weten.

Dit is geen boze reactie of iets dergelijks, gewoon een uitgebreide uitleg van mijn kijk op dit onderwerp. Als iemand het niet eens is met iets dat ik zeg of een vraag ergens over heeft hoor ik dit erg graag want dan kan ik de onduidelijkheid wegwerken. Dit dan wel graag op een normale en niet aanvallende manier. Ook graag eerst alles goed lezen.

Om mijn reactie nog een beetje gezellig te maken een foto van mijn paardje voor de kar :D (een andere kar op vakantie, ik heb geen mooie foto met deze kar)
Afbeelding

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:02

Bregspencc, een touwhalster is gewoonweg geen goede optoming voor voor de wagen. Het heet niet voor niets een halster.
Ik merk gewoon aan jouw reactie dat je te weinig ervaring hebt met mennen, je hebt te weinig gezien en meegemaakt. Dat je überhaupt op pad gaat met slecht passende koets (en daaruit volgend tuig), zegt namelijk al genoeg. Dan laat ik het touwhalster even buiten beschouwing.
En ik heb ook mijn merrie zelf beleerd, maar wel samen met iemand die al 50+ jaar paarden houdt en beleerd voor de wagen. Met goede spullen. En altijd met iemand op de bok, je hebt echt niets te zeggen ernaast en die ervaring heb je duidelijk nog niet meegemaakt.
ik raad jullie beide aan om dit jaar eens een flink aantal SGMW te bezoeken en kijken wat daar allemaal gebeurt. Praat ook met menners wat hun allemaal al is overkomen. Dat is denk ik het enige wat jullie kan laten inzien wat voor risico er aan mennen hangt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:14

Jammer genoeg is het afwachten wanneer het mis gaat met dit soort menners...
Zolang alles goed gaat is ghet leuk, maar gaat er een keer wat mis, dan zijn de gevolgen enorm met paard en wagen...
Ik heb ooit een op hol geslagen aanspanning gezien, kan je vertellen dat dat heel beangstigend is en dat er behoorlijk veel schade was. Als je dat eenmaal meegemaakt hebt onderschat je mennen niet meer en klooi je niet met spullen die er niet geschikt voor zijn...
Daarbij, als ik de foto zie:
Zweep in de houder, leidsels lang, alles op zn janboerenfluitjes...als er wat gebeurt ben je altijd te laat. Mennen is geen spelletje, mennen is serieuze sport.

Bregspencc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:41

Met alle respect maar ik men al meer dan een jaar met mijn paardje sinds ik hem heb beleerd en er is nog nooit ook maar iets in de buurt van een gevaarlijke situatie met de kar geweest. Dit dan met een touwhalster en zoals ik al eerder zei is dit nooit een probleem geweest. Ik heb dan ook ruim de tijd genomen om hem het goed te leren. Als hij ergens gespannen van wordt merk ik dat meteen en dan ga ik van de kar af om hem van voor gerust te stellen zodat hij er überhaupt niet vandoor zal gaan in de eerste plaats. We zijn genoeg (onverwachte) dingen tegen gekomen waar paarden voor aan de kletter zouden gaan maar omdat mijn paard en ik goed op elkaar ingesteld zijn gebeurd dat gewoonweg niet. Jullie kennen natural horsemanship niet als ik jullie reacties zo zie, maar ik kan jullie verzekeren dat ik 100% zeker weet dat ik mijn paard ten alle tijde rustig kan houden als ik met hem loop, of er nou een kar achter zit of niet. Natuurlijk zit er altijd een risico aan paarden maar ik weet precies wat ik moet doen om gevaarlijke situaties te voorkomen dus die komen niet voor. Ik weet wat voor risico's mennen kan meebrengen maar ik ken mijn paardje ook heel goed en ik weet gewoon wanneer hij ervandoor zou gaan, namelijk als hij gespannen wordt dus voorkom ik dat en dan is er niks aan de hand. (zie ook mijn uitleg over wat velowhisp bedoelde te zeggen) Als ik niet zeker weet of hij met genoeg zelfvertrouwen de kar kan trekken dan zou ik hem niet inspannen. En met genoeg zelfvertrouwen en uiteraard ook vertrouwen in mij zal hij er absoluut niet vandoor gaan.

Als reactie op Billy, ja natuurlijk doe ik dat zo, lekker ontspannen en gewoon in stap. Hij was hier totaal zelfverzekerd en lette ook goed op mij dus dan schrikt hij echt niet zomaar. Als er een bom ontploft was achter ons was hij waarschijnlijk wel geschrokken en naar voren gesprongen. Daarna zou hij stoppen en wachten op steun van mijn kant. Dit geef ik hem dan natuurlijk want als ik dat niet zou doen zou hij er uiteraard wel vandoor gaan.

Wat jullie ervan denken maakt mij wel uit, ik zie mennen ook zeker niet als een spelletje. Ik zie het als een zeer complexe manier van samenwerken met je paard en hier heb ik dan ook lange tijd naartoe gewerkt zodat het veilig zou verlopen.

Het tuig past helemaal prima en de kar past ook prima alleen niet perfect. Dit betekend nog niet dat het paard de kar dan niet kan trekken. Het is zeker wel mogelijk alleen voor lange ritten is het dan wat te zwaar.

Ik vind het jammer dat jullie blijkbaar niet openstaan voor andermans ideeën en dat de reacties toch een tikje aanvallend zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:48

Ik sta zeker open voor andersmans ideeen maar mennen met een touwhalster is in mijn ogen een soort van zelfmoord actie.
Wat dat soort dingen betreft hoeven verzekerings maatschappijen van mij niet uit te keren bij een ongelukken als men dit materiaal gebruikt. En zal ik er zeker achter staan als men eist met een degelijke optoming over straat te gaan.

Bitloos mennen, prima maar koop een hoofdstel wat daar voor gemaakt is.

Je kan nooit maar dan ook nooit zeggen dat je je paard 100% vertrouwt , rustig krijgt etc etc. het is nog altijd een dier.

NH prima...maar dat oververheerlijking komt mij wel een beetje de neus uit.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:29

Niets mis met bitloos mennen. Maar wat Cowgirl zegt inderdaad met een hoofdstel wat er voor gemaakt is. Mennen met een touwhalster is niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je omgeving. Je paard zal jeuk hebben aan zijn been en het touwhalster afschudden..... Ik zit me trouwens af te vragen of het wel mag. Er zijn wel regels voor ... Weet iemand hoe dat ook alweer zat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:07

Bregspencc schreef:
Met alle respect maar ik men al meer dan een jaar met mijn paardje ...

Als hij ergens gespannen van wordt merk ik dat meteen en dan ga ik van de kar af om hem van voor gerust te stellen zodat hij er überhaupt niet vandoor zal gaan in de eerste plaats.

Jullie kennen natural horsemanship niet als ik jullie reacties zo zie, maar ik kan jullie verzekeren dat ik 100% zeker weet dat ik mijn paard ten alle tijde rustig kan houden als ik met hem loop, of er nou een kar achter zit of niet.

Zo zeg, al meer dan een heel jaar? En dus heb je alles al gezien & meegemaakt natuurlijk...

Ben jij even gevaarlijk bezig := Ik heb toevallig een paar dagen terug een spannende situatie meegemaakt, met gespannen paard. Net toen ik aan mijn groom wilde vragen om af te stappen draaide mijn pony 180° om en ging er vandoor. Moet er niet aan denken dat ik zelf van de koets zou gaan op dat moment .. In die hele korte tijd tussen van de koets afstappen en naar het hoofd gaan kan er HEEL ERG VEEL gebeuren.. maar dat besef je blijkbaar niet :=

Ik ken NH wel, en goed zelfs .. Maar 100% ergens van overtuigd zijn is nooit goed, je kan het nooit 100% zeker weten, maar vrees dat je nog niet voldoende meegemaakt hebt daarvoor. En dat ligt er niet aan omdat NH voor alles zorgt hoor, ligt eerder aan je geweldige paard en de situaties die je meegemaakt hebt..

Edit; sorry voor de off-topic reactie TS, je hebt een erg leuk paardje en het komt allemaal wel goed. Luister aub naar de mensen met echt ervaring, liefst jarenlang met verschillende paarden .. Die weten pas echt waar ze het over hebben ;)

Bregspencc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:29

Ik moet bekennen dat ik eerst ook dacht dat mennen met een touwhalster niet zou gaan, ik was dan ook van plan om een bitloos hoofdstel te kopen voor het mennen. Met het oefenen ervoor echter ging het helemaal prima met touwhalster en toen kwam ik erachter dat het vanaf de kar ook gewoon prima werkte. Touwhalsters vallen trouwens niet zomaar af, ik weet niet waar dat vandaan komt maar als het touwhalster goed past en op de goede hoogte met de juiste knoop vast wordt gemaakt dan zakt het niet af en blijft het precies zitten zoals het hoort te zitten.

Ik denk dat ik voor de rest beter niet meer moeite erin kan steken om uit te leggen waarom dit niet gevaarlijk was want ik krijg toch weer vooral aanvallende reacties terug. Daarnaast ziet dit er in mijn ogen uit alsof jullie het helemaal niet willen begrijpen. Misschien moet je de situatie echt zelf meemaken voordat het geloofwaardig is.

Dit is bij deze dus mijn laatste reactie op dit topic. Ik wens jullie allen het beste en vooral ook veel veilig plezier met de paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:48

Happie schreef:
Niets mis met bitloos mennen. Maar wat Cowgirl zegt inderdaad met een hoofdstel wat er voor gemaakt is. Mennen met een touwhalster is niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je omgeving. Je paard zal jeuk hebben aan zijn been en het touwhalster afschudden..... Ik zit me trouwens af te vragen of het wel mag. Er zijn wel regels voor ... Weet iemand hoe dat ook alweer zat?

Mijn paard had ook wel eens jeuk en scheurde toen zijn hoofdstel af.
2 jaar terug gebeurde hetzelfde hier in het dorp met als gevolg een dood paard.

Mij gaat het vooral om de werking van het touwhalster wanneer je erachter staat en naar links of rechts wil.
Ik heb geleerd om te sturen met zo'n halster door je handen opzij te doen zodat er aan 1 kant meer druk komt waar het paard dan voor wijkt. Waarbij je verder gebruikt maakt van je zithulpen.
Daarnaast zitten de teugels maar op 1 plek bevestigd ipv aan de zijkanten.
Een beetje logisch nadenken en je weet wat er gebeurd als achter je paard staat en naar rechts wil en al helemaal wanneer je je zweep ook nog eens naast je in de houder hebt staan ipv in je hand.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:03

@Cowgirl dat begreep ik maar geloof niet dat het veel indruk maakte bij de ts. Dacht wellicht een andere boeg wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:43

Happie schreef:
@Cowgirl dat begreep ik maar geloof niet dat het veel indruk maakte bij de ts. Dacht wellicht een andere boeg wel.

Ik denk dat TS het wel begrepen heeft mij ging het om Bregspencc. ;)