Dank jullie wel voor de geweldige reacties allemaal
Ga proberen zo uitgebreid mogelijk te antwoorden maar als ik wat vergeten ben, vraag het gerust even opnieuw 
DualPep schreef:ziet er leuk uit! mag ik vragen hoe hij reageert als hij los in de bak of weide staat? En hoe hij op soortgenootjes reageert.. paardenlichaamstaal herkennen bij een ander paard lijkt mij moeilijk te herkennen voor hem..

Als hij los is dan is hij wat banger (alhoewel bang niet echt het juiste woord is, meer afwachtender en minder onderzoekend). Hij staat nu naast mijn andere pony in een paddock en dat gaat prima. Hij heeft ook samen met deze pony gestaan maar dat liep nogal eens mis. Hij ontwijkt graag en doet veel op het gehoor (ging dus al bij voorbaat aan de kant als hij nog maar dacht dat de pony zijn richting uit kwam). Maar de andere pony kan nogal eens een bullebakje zijn en [***] stond al wel eens verkeerd gepositioneerd en dan ging hij door de draad uit, omdat hij dat op die momenten niet beseft natuurlijk. Vandaar apart, en gaat prima. Als het hard waait is hij bang, laatst hebben we ervoor gekozen om hem dan op stal te houden en kijken wat hij daarvan vond, en dat vond hij helemaal prima. Ben toen die dag ook gewoon met hem in de binnenpiste geweest (is een tent, dus met wind een enorm goede schriktraining
) om te zien hoe en wat, maar dat maakte hem allemaal niks uit want hij hing aan een touwtje 
Dus los gaat wel, maar is wat moeilijker, en uiteraard ziet hij geen lichaamstaal (zowel van paarden als van mensen niet), maar zijn gehoor daarentegen doet het super ..
Maar toch, als hij weet waar hij is gaat hij ook gewoon rollen, en zelfs op mijn aanwijzingen wat ronddraven enzo gaat allemaal, alleen is hij veel zelfzekerder met een touwtje eraan, dan wordt het echt een speelvogel en gaat hij zelfs uitdagen 
madelein schreef:leuk!
Enne, touwhalster is juist prima voor dit werk! Je krijgt de zijwaartse werking op zijn neus bij het sturen, en als ie besluit dat ie er vandoor wil heb je tenminste wat te vertellen. Dus lekker laten zo

Dat klopt inderdaad
Het ging ook wel best ok, alleen schoof het met momenten wat, en dat is wat minder. Maar dat kan ook goed zijn dat dat is door mijn slimheid om veel te lange lijnen te gebruiken
We proberen nog wel wat, hebben tijd genoeg om dingen te proberen
Maar het touwhalster op zich werkt wel heel fijn
en is iets wat hij kent natuurlijk (ook de signalen die je geeft, want dat heeft hij zo geleerd).
simodi schreef:Leuk!
Bitloos hoofdstelletje misschien?

Misschien, maar dan moet ik even kijken wat en hoe .. Gewoon sidepull is het simpelst natuurlijk, maar het neusdeel mag al niet te breed zijn want dan weet ik op voorhand dat ik, indien nodig, weinig te vertellen heb. Hij ziet er misschien niet zo uit, maar onderneemt wel eens zelf dingen, en wil ook wel eens niet doen wat ik wil .. en merk dit de laatste tijd met halster, dus dat is dan zeg maar hetzelfde (indien neusdeel van sidepull te breed is). Is heel fijn voor hem natuurlijk, maar iets minder voor mij, zeker als we echt meer naar buiten gaan enzo is het toch handig als ik, wanneer nodig, echt kan zeggen "nu even niet" ..
Kentaro schreef:Wat ziet dat er goed uit en wat een leuk paard!!!
(errruuug jammer dat je ons de beelden van het rollen onthoudt......

)
Achteraf dacht ik "ah, had ik toch maar 1 foto genomen", maar het was zo nat & koud en dan was al mijn materiaal nat dus wilde hem toch liever zo snel mogelijk overeind
Heb wel nog waterfoto's van in het verleden hoor, als je wil

Heksennest schreef:Ik heb mijn paard met het grondwerk beleerd met een Monty Roberts halster. Daar zit een touwtje in over de neus met 2 ringen links en rechts. We hebben er met onze tinker zelfs in het begin gewoon mee gereden. Juut is er te sterk voor geworden, vandaar dat we overgestapt zijn met rijden op een gewoon hoofdstel. Eens per week heb ik ze echter nog tussen de dubbele longes op haar MR Halster.. Je hebt net iets meer te vertellen en het sluit geweldig om het hoofd van je paard.
Is misschien ook wel wat .. ga het eens bekijken 
LeenJ schreef:Hoe krijg je het toch steeds voor mekaar?!
Mag ik niet met Denzil eens een paar dagen bij jou in training komen?
Hoe gaat het nu trouwens met [***]?
Nou, zoveel speciaals doe ik ook weer niet hoor
Maar moet zeggen dat Parelli hier heel veel verandering heeft gebracht. Daarvoor ging het ook wel, maar nu is het zo anders, zoveel meer vertrouwen, zoveel meer inzicht van mijn kant uit, en dankzij dat zijn dit soort dingen mogelijk .. Gewoon veel lezen, heel veel filmpjes bekijken (vind ik echt leuk), erover denken en vooral doen & proberen. Niet bang zijn dat je iets verkeerd doet, want dat valt meestal wel mee, en als het echt zo is merk je dat vanzelf wel. En geen problemen op voorhand bedenken, maar ze aanpakken als ze zich voordoen .. maakt ook een wereld van verschil 
Haha, training .. zo goed ben ik echt niet hoor
Maar je mag altijd wel eens langskomen, no problem 
Met [***] gaat het prima
Die is ook helemaal uit zijn schulp gekropen ondertussen en geeft me weer enorm veel nieuwe uitdagingen .. Dus we houden ons bezig