[AR] Aangepaste menkar voor rolstoelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Aangepaste menkar voor rolstoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:53

Het is nuttig om uit te zoeken hoe het zit met de verzekering, dat is gewoon wel belangrijk.

Maar persoonlijk vind ik het risico van zonder cap mennen (het gaat hier immers niet op voorbereiding voor een behendigheidsparcours) wel te verantwoorden. En het zou inderdaad erg jammer zijn, want een cap kan voor veel mensen (waaronder de jongen in de stoel die op de foto's staat) best belemmerend werken. En de oude vrijwilligers zijn wat mij betreft oud en wijs genoeg om het zelf te weten. Nuttig om naar te kijken, niet nodig om paniek te zaaien dus.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 11:07

riegje schreef:
Jaa dat over een cap is heel erg leuk,
Maar ik weet uit ervaring dat een heel aantal gehandicapten een cap niet kunnen verdragen.
Dus ik zou hier niet zo moeilijk over doen.

Wij hebben een paar ruiters (die paardrijden) die inderdaad geen cap dragen tijdens de lessen. Hier is dispensatie voor aangevraagd (of zoiets in ieder geval :) ).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:43

Shadow0 schreef:
Heel gaaf! :j
Die achterste bank rolt dus als een soort rolodeck (kent iemand dat nog) uit tot oprijplank? Vernuftig gemaakt!
En wat zal het heerlijk zijn als jullie tzt in het voorjaar naar buiten kunnen!

Was nog vergeten hier op te reageren. De achtersta bank rolt als het ware uit tot een oprij plank inderdaad. De plek van de rolstoel kan ook opgevuld worden door een bankje voor als in de toekomst niet rolstoel gebonden gehandicapten willen mennen.

Inderdaad heerlijk om met mooi weer lekker naar buiten te gaan :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:20

ten eerste een ontzettend dikke pluim dat dit mogelijk gemaakt kan worden ook voor mensen met een rolstoel *\o/* +:)+
ik vind het paardrijden voor gehandicapten mensen echt een prachtig gezicht heb een dag mee mogen lopen bij de blijde ruiters in zaandam.
en als je dan zag hoe die mensen kwamen en hoe ze van t paard af kwamen ja heb daar geen woorden voor dat is gewoon zo mooi en zo dankbaar.

het dragen van een cap kan voor sommige idd echt heel vervelend zijn en averechts werken.

ooit zou ik nog wel eens zelf willen voelen hoe zo een huifbed voelt het lijkt mij een heel bijzonder en apart gevoel.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:36

Prachtig gezicht! Fantastisch dat jullie dit kunnen bieden!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 07:26

Mooie fotoreportage. Mijn advies is zet de leidsels van de klant op de bril, dit heeft een minder scherpe inwerking en laat de begeleider de leidsel gewoon vastmaken op de eerste sleuf.
En inderdaad verzekerings technisch een cap op het hoofd.
Veel plezier verder

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:32

wauw wat mooi, welke manege is dit?
en waar is de manege?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:02

Wat gaaf!! heerlijk voor de mensen om zo mee te kunnen doen!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:20

Wat gaaf,hier wordt je gewoon blij van.
Dank aan alle vrijwilligers!!!!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:27

wat super om te zien!!
ik heb in 2010 hier dik 3 maand stage gelopen.
als ik dichterbij had gewoond was ik zeker een vrijwilliger geweest.

verzekeringen etc daar hebben ze echt wel naar gekeken. dit is een goed gekeurde manege voor mensen met een handicap. niet zomaar een vrijwilligers groep ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:28

trouwens als ik Appie zo zie lopen dan is hij aardig zijn wilde haren kwijt. ;)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:29

Wauw, geweldig om te zien!!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:32

Prachtig en wat fantastisch dat mensen zich vrijwillig hiervoor inzetten! Groot compliment voor alle mensen die dit mogelijk maken!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 09:35

Wat leuk dat mijn topic op de voorpagina staat :D!
Bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties.

schatjecindy schreef:
wauw wat mooi, welke manege is dit?
en waar is de manege?

Dit is de spgij, in IJsselmuiden.
Www.spgij.nl

blokje schreef:
trouwens als ik Appie zo zie lopen dan is hij aardig zijn wilde haren kwijt. ;)

Haha, dat heb jij helemaal goed ja. Eindelijk :D. Hij loopt tegenwoordig ook mee in de lessen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:38

super! zoals ik hem kende was hij nog niet geschikt voor de lessen. tenminste de meeste lessen niet.
Vond het altijd een leuke haflinger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:43

Mooi gedaan en de lol straalt ervan af.

Ik heb alleen een paar praktische vragen, deels omdat ik zelf men en lang rolstoelafhankelijk ben geweest. En ik ben een zeikerd wat betreft menveiligheid. Hoe staat de rolstoel vast? Kan elk type erop aan handrolstoelem of kan een electrische ook? Zo nee kan voor de laatste dan een lier gemonteerd worden zodat ze ook kunnen mennen?

Hoe doen jullie dat igv nood? Kan de rolstoeler er met stoel en al snel af door de bank weer uit te rollen? En hebben jullie bewust voor deze constructie gekozen ipv een doorloop kar (ook wel seniorenkar genoemd) of is dit een omgebouwde kar?

En is er achterop een veilige plek voor een groom als jullie ermee naar buiten willen of loopt er standaard een groom naast? Die mis ik op de fotos namelijk. En wordt er altijd zweeploos gemend? Caploos kan ik we snappen maar ga idd even na hoe het verzekeringstechnisch zit ook wat betreft de rolstoelen zelf bij mogelijke schade.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:43

wat geweldig dit!
Super fantastisch dat jullie zo'n goed en mooi werk leveren en dat jullie deze mensen kunnen helpen om hun leven iets op te vrolijken!
Geweldig!!! :)

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:45

Wat fantastisch dit! Leuk dat je dit met ons gedeeld hebt!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 09:53

karuna schreef:
Mooi gedaan en de lol straalt ervan af.

Ik heb alleen een paar praktische vragen, deels omdat ik zelf men en lang rolstoelafhankelijk ben geweest. En ik ben een zeikerd wat betreft menveiligheid. Hoe staat de rolstoel vast? Kan elk type erop aan handrolstoelem of kan een electrische ook? Zo nee kan voor de laatste dan een lier gemonteerd worden zodat ze ook kunnen mennen?

Hoe doen jullie dat igv nood? Kan de rolstoeler er met stoel en al snel af door de bank weer uit te rollen? En hebben jullie bewust voor deze constructie gekozen ipv een doorloop kar (ook wel seniorenkar genoemd) of is dit een omgebouwde kar?

En is er achterop een veilige plek voor een groom als jullie ermee naar buiten willen of loopt er standaard een groom naast? Die mis ik op de fotos namelijk. En wordt er altijd zweeploos gemend? Caploos kan ik we snappen maar ga idd even na hoe het verzekeringstechnisch zit ook wat betreft de rolstoelen zelf bij mogelijke schade.

Wauw! Wat een vragen :D. Zelf ben ik niet heel nauw betrokken geweest bij de menkar en heb ik er ook niet veel verstand van. Ik ga proberen antwoord te geven op de vragen.
De rolstoel staat volgens mij met een zelfde bevestiging vast als in een rolstoelbus, dat zou dan volgens mij moeten betekenen dat alle rolstoelen vast kunnen worden gezet.

De rolstoeler kan er in principe in geval van nood binnen een minuut af inderdaad. De constructie is niet heel bewust gekozen, deze kar hebben wij namelijk aangeboden gekregen. Achterop kunnen nog twee mensen zitten (is dit een veilige plek voor een groom?) en er is altijd nog een derde persoon in de bak.
Zweeploos durf ik niet te zeggen. :)

Nogmaals, ik geef mijn antwoorden niet met zekerheid, maar ik denk dat het zo is. Ik kan het wel navragen voor je.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:14

Aha er zit dus een rolstoel busbevestiging in. Daar kan idd veel mee vastgezet worden en zijn ook veilig. Fijn dat jullie de kar hebben gekregen, dat scheelt flink veel kosten.

Met de constructie is dus rekening gehouden met er snel afkunnen, heel belangrijk :j en ook fijn voor de mensen zelf dat ze niet heel lang en moe moeten wachten voor ze van de kar zijn.

Is een lier misschien niet toch handig ook om de rolstoelen boven te krijgen? Scheelt een hoop zware arbeid voor de duwers en naar beneden ook veiliger als je de lier er dan op laat zitten dan kan de rolstoel niet naar beneden schieten. Een soort menkar ding, kan simpel handmatig draaien zijn maar maakt het wel lichter en veiliger.

Een groom op de achterbank of voorbank. Het gebeurt heel veel, maar persoonlijk vind ik het geen veilige plaats. In geval van paniek moet je een flinke sprong van de kar maken om eraf te komen via de zijkant. Het neerkomen kan dan best een probleem worden zo dicht bij het achterwiel. Voor mij is er maar een plek voor de groom en dat is achterop of op het bankje achter maar dan wel met een vrije uitloop naar de achterkant.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:18

karuna schreef:
Aha er zit dus een rolstoel busbevestiging in. Daar kan idd veel mee vastgezet worden en zijn ook veilig. Fijn dat jullie de kar hebben gekregen, dat scheelt flink veel kosten.

Is een lier misschien niet toch handig ook om de rolstoelen boven te krijgen? Scheelt een hoop zware arbeid voor de duwers en naar beneden ook veiliger als je de lier er dan op laat zitten dan kan de rolstoel niet naar beneden schieten. Een soort menkar ding, kan simpel handmatig draaien zijn maar maakt het wel lichter en veiliger.

Nou niet echt helemaal gekregen. Iemand had deze menkar te koop staan en wist dat wij er één zochten. Uiteindelijk hebben we de kar door middel van sponsors en giften kunnen betalen :).

Een lier is misschien wel een idee ja! Het erop duwen is namelijk een zware klus.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:42

Superleuk Mjetterd!
Ik ga de Facebook even doorsturen naar m'n moeder, die werkt met zwaar meervoudig gehandicapte kinderen en gaan elk jaar een keer paardrijden met ze. Meestal gaan ze naar manege Zonder Drempels maar het is ook wel leuk om een keer ergens anders heen te gaan!

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:43

Wouw, super dat dit nu ook kan! Hoe heet deze manege?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:52

Mjetterd schreef:
riegje schreef:
Jaa dat over een cap is heel erg leuk,
Maar ik weet uit ervaring dat een heel aantal gehandicapten een cap niet kunnen verdragen.
Dus ik zou hier niet zo moeilijk over doen.

Wij hebben een paar ruiters (die paardrijden) die inderdaad geen cap dragen tijdens de lessen. Hier is dispensatie voor aangevraagd (of zoiets in ieder geval :) ).

dan zou ik een rolbeugel over de kar laten lassen, net als bij een rallyauto is er toch nog enige veiligheid met het omslaan

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:56

mijn vriend werkt bij een bedrijf waar ze auto aanpassingen doen voor mensen met beperkingen zal het eens voorleggen