[AR] 'Men'-logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:49

superr leuke foto's :)

leuuk zo dawn voor de sulky hanne :D

Shirley

Re: 'Men'-logeerpartijtje met Laura en Fellow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:57

Wat een heerlijke foto's, het plezier spat er vanaf *\o/*

Ik zie gewoon twee heel blije meiden met twee even blije pony's !

Geslaagde logeerpartij zou ik zo zeggen +:)+

Tuurlijk zijn er altijd wel wat aandachtspuntjes, maar niks schokkends, toch ?
Wat betreft het hoofdstel-probleem: zou een halsterhoofdstel niks voor Fellow zijn ?
Dat kun je gewoon aanlaten, 'm vastzetten en moeiteloos leidsels en bit met bakstukjes en al afnemen :)*

'k Heb er nog eentje liggen in die maat, dus als je het eens wilt proberen ?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:20

Ik deed altijd het halster over het hoofdstel, dan hoeft je m' niet aan het bit vast te zetten. Sowieso moet je eigenlijk altijd een 2e persoon erbij hebben, zoals ik het heb geleerd. Je kan een paard nog zo ontzettend goed kennen, hij hoeft maar éen keer te schrikken.. ik kan uit ervaring zeggen dat het niet prettig is om je span weg te zien denderen, met 2 paarden ervoor die ik ook door en door ken en normaal ontzettend koel in de kop zijn.
Ben het verder ook eens met wat er verder gezegd wordt.

Maar het ziet eruit alsof jullie een top weekend hebben gehad +:)+ Ik heb helaas zelf geen menpaarden tot mijn beschikking nu maar het gaat weer ontzettend kriebelen als ik dit zo zie!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:25

In mijn ogen kan je beter een keer teveel gewaarschuwd zijn dan een keer te weinig, weet je als het fout gaat in de periode van het beleren, en daarmee bedoel ik écht fout, dan is de kans heel groot dat hij daar zoveel angst voor opbouwt dat hij nooit meer voor de wagen kan. Lijkt mij niet de bedoeling. Ik span al mijn dieren los in, zij staan los terwijl ik de kar vast of losmaak maar nooit trek ik eerst het hoofdstel eraf. Met jonge pony's laat ik er een lang touw aan zodat ik ze kan corrigeren zodra ze weglopen. Ho dient er gewoon in te zitten.

Wat betreft de leeftijd, er zijn genoeg andere dingen die te doen zijn. Hij zal niet doodgaan van 1x in de week rijden maar bedenk wel dat een heel groot deel van zijn lichaam nog aan het groeien is. Onbelaste beweging is niet erg maar met belaste beweging zal ik erg oppassen. Ik heb een pony staan van begin mei 2010, die doet niets anders dan eten, zn vrienden pesten en slapen. Hij is qua lichaam heel erg pony maar in zn hoofd nog een kleutertje. Daar heb ik respect voor en daarom houd ik mij niet per se aan die leeftijd van 3 jaar vast. Als hij na de zomer meer volwassen is beleer ik hem dan, twijfel ik dan krijgt hij de winter nog vrij. Daarnaast, dat er mensen zijn die met 2,5 beleren betekent niet dat dit goed is en niet dat jij het ook moet doen. Dieren die opdringerig en vervelend zijn die je eerst (!!!) aan de hand onder controle te hebben voordat je ermee gaat mennen. Er zijn genoeg kleine oefeningen waarmee je hem manieren bij kan brengen, denk aan wijken voor druk. Daarnaast kan je hem met iets als vrijheidsdressuur ook mentaal uitdagen zonder hem fysiek te belasten.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:28

Vrijheidsdressuur en grondwerk ben ik ook mee bezig met hem.
Zoals ik al zei, ik respecteer jullie mening en jullie manier van doen maar ik verwacht dat andersom ook. In jullie ogen is dit fout maar in mijn ogen maak ik weloverwogen beslissingen en ik denk goed na voordat ik aan iets begin.

Daarnaast heb ik nu wel vaak genoeg gehoord hoe jullie er over denken.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:30

laura je heb helemaal gelijk en als het 1 keer gezegt word is het wel genoeg en hoeven niet nog 10 mensen het te zeggen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:32

Niet per se fout, ik denk vooral oef oef oef doe ALSJEBLIEFT voorzichtig. Het zou me veel doen als er straks een topic geopend wordt, help hoe span ik mijn pony in na een ongeluk of pony is niet meer in te spannen of iets in die trant :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:32

Zo los ik het altijd op. Laura; al begrijp ik het niet helemaal...als hij al aan het klooien is met in/uitspannen en met hoofdstel e.d. maar je hebt 'm al wel voor de wagen staan, dan snap ik de logica ook niet helemaal. Normale volgorde lijkt mij ook opvoeden-beleren-doorrijden. Je zou 'm toch ook niet inspannen terwijl er nog geen halt-knopje en stuur op zit?

Nogmaals, dit is écht gevaarlijker, het kan écht niet zo zijn dat wat jij doet, in jou geval juist minder gevaarlijk is. Ik snap dan nog steeds de reden niet waarom niet éérst die wagen er achter weg, dus eerst uitspannen zoals het hoort, en daarná bij het aftuigen wellicht meteen het hoofdstel af.

Weet je hoe ik het doe als ik alleen ben? (voorbeeldfoto, heb zo geen eigen foto)
Afbeelding

En daaraan vastzetten. Optuigen, hoofdstel in, leidsels er aan, inspannen, pony losmaken héel snel en dan wegwezen.
Bij terugkomst meteen pony vast, uitspannen, aftuigen, hoofdstel af.

En die riem kun je gewoon met rijden laten zitten. Moet je wel relatief strak doen, maar daar hebben ze absoluut geen last van.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Gem op 19-07-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: schriktopics verwijderd.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:36

Ik zal het nogmaals uitleggen. Fellow is vervelend als hij niet aan het werk wordt gezet en mentaal wordt uitgedaagt. Vandaar dat hij TIJDENS de heropvoeding is beleerd, hij is hierdoor namelijk een stuk fijner in de omgang.

En ik heb al gezegd: Ik zal voortaan het halster om het hoofdstel doen en dan vastzetten!

Kan deze discussie nu stoppen? Ik heb er genoeg over gehoord en ervan opgestoken wat ik zinvol vind om te veranderen, klaar dan toch?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:44

mag ik vragen waar je die leuke oornetjes heb gekocht <3 roze

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:45

bij bokker jibberjabber als ik heb goed heb!
die maakt ze helemaal op maat, perfect dus want ik kon nooit de goede maat voor mn twee ponybeesten vinden.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:45

oww ze zijn leuk en die bandages ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:47

Laura, je bent onverantwoord bezig...
Je geeft alleen maar excuses waarom je het wél zo doet.
Wil je geen tips aannemen?
Dit gaat eens een keer fout...

Over het beleren, prima, voor de kar is minder belastend als ohz.
Maar dan een rit van 10km vind ik wel erg veel van het goede.
Neem aan dat dit eenmalig was?
je zal zelf ook je pony wel in de gaten houden en zien hoe moe hij is of niet.

Je tuig, die tips heb je gekregen, doe er wat mee.
Schuurplekken mogen er nooit zijn. Een passende singel kopen is de oplossing.
Blijkbaar heeft je pony gewoon een aangepast singeltje nodig, wellicht voorgevormd? :)

En over het hoofdstel.
Je gaat nu een halster eromheen doen, verstandig.
Hier kan je een hoop ellende mee voorkomen.
Het hoeft niet JOUW schuld te zijn als je pony op de kletter gaat he?
Er kan ook een auto hard voorbij rijden , nét iets te dicht langs..
Of een rennend kind.. Een voetbal die geschopt word...Een wegvliegende eend/zwaan..

Een ongeval zit in een klein hoekje.
Probeer dit risico tot een minimum te beperken!

Verder vind ik dat je een ontzettend leuk diertje hebt!
Dat mag gezegd worden toch? :D
Trouwens, jullie beide hebben leuke diertjes, en genieten er vollop van!
Een beetje aandacht voor de veiligheid, en jullie zijn weer een leuk men-stel voor op de openbare weg, veilig!

Veel menplezier nog!! :D

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:50

mensen weten ook niet van ophouden hè

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:51

__Lauraa schreef:
Ik zal het nogmaals uitleggen. Fellow is vervelend als hij niet aan het werk wordt gezet en mentaal wordt uitgedaagt. Vandaar dat hij TIJDENS de heropvoeding is beleerd, hij is hierdoor namelijk een stuk fijner in de omgang.

En ik heb al gezegd: Ik zal voortaan het halster om het hoofdstel doen en dan vastzetten!

Kan deze discussie nu stoppen? Ik heb er genoeg over gehoord en ervan opgestoken wat ik zinvol vind om te veranderen, klaar dan toch?

:(:) Meid, ik zeg dit ook echt niet om jou 'te pesten'. Ik gun het alleen niemand om dergelijke ongelukken te krijgen, die grotendeels voorkomen hadden kunnen worden door gewoonweg een kleine aanpassing door te voeren.
En die halsband, was puur een tip, omdat dat heel praktisch werkt, (je hebt ze van leer, maar ook van nylon, en dan kosten ze bijna niets).

Overigens: bedankt voor je compliment, dat vind ik heel lief van je. Was ik toen ook op de wei? Anders had je best een keer mogen roepen/zwaaien, haha.
Het is allemaal niet zo luxe en helaas is het stuk grond niet van mezelf (en mijn naaste buurman met z'n geitjes, schaapjes en 2 pony's maakt er ook nog wel eens een zooitje van) en sommige dingen had ik graag anders gezien (paddock nog groter, Prikkeldraad weg, hoewel ik dat goed heb afgeschermd met stroomdraad maar ik doe m'n best, en ben erg blij met m'n stekkie zo vlak bij huis. :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:54

Ha eindelijk weet ik wie de pony was die ineens in de wei stond en zo ineens weer weg was :D Verklaart ook de auto met trailer die ineens in de straat stond.
Wat leuk zeg dat jullie dit hebben georganiseerd!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:54

Dizzy505 schreef:
mensen weten ook niet van ophouden hè

en volgens mij is Laura mondig genoeg om voor haarzelf te praten ;) Niemand reageert hier onrespectvol. Zie het als waardevolle tips. Sommige 'regels' zijn er niet voor niets, het is niet voor niets dat dit soort dingen bij sommige wedstrijden/evenementen zelfs een diskwalificatie kunnen opleveren, of een officiele waarschuwing.

Veiligheid voorop voor mens en dier, en dan lekker samen plezier maken :j

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:58

Jolliegirl schreef:
Laura, je bent onverantwoord bezig...
Je geeft alleen maar excuses waarom je het wél zo doet.
Wil je geen tips aannemen?
Dit gaat eens een keer fout...
Ik heb nergens gezegd dat ik geen tips wil aannemen? Volgens mij heb ik de tips over het hoofdstel aangenomen, ik ga in het vervolg een halster over het hoofdstel doen.

Over het beleren, prima, voor de kar is minder belastend als ohz.
Maar dan een rit van 10km vind ik wel erg veel van het goede.
Neem aan dat dit eenmalig was?
je zal zelf ook je pony wel in de gaten houden en zien hoe moe hij is of niet.
Dat lijkt me gewoon logisch toch? Fellow had nog energie voor 10 aan het eind.

Je tuig, die tips heb je gekregen, doe er wat mee.
Schuurplekken mogen er nooit zijn. Een passende singel kopen is de oplossing.
Blijkbaar heeft je pony gewoon een aangepast singeltje nodig, wellicht voorgevormd? :)
Daar ben ik naar aan het kijken maar dit tuig heb ik nog niet zo lang, ik had eerst hetzelfde tuig als Hannemarie maar ik vond die touwstrengen ontzettend onhandig. Vandaar dat nog niet alles perfect is.

En over het hoofdstel.
Je gaat nu een halster eromheen doen, verstandig.
Hier kan je een hoop ellende mee voorkomen.
Het hoeft niet JOUW schuld te zijn als je pony op de kletter gaat he?
Er kan ook een auto hard voorbij rijden , nét iets te dicht langs..
Of een rennend kind.. Een voetbal die geschopt word...Een wegvliegende eend/zwaan..

Een ongeval zit in een klein hoekje.
Probeer dit risico tot een minimum te beperken!

Verder vind ik dat je een ontzettend leuk diertje hebt!
Dat mag gezegd worden toch? :D
Trouwens, jullie beide hebben leuke diertjes, en genieten er vollop van!
Een beetje aandacht voor de veiligheid, en jullie zijn weer een leuk men-stel voor op de openbare weg, veilig!

Veel menplezier nog!! :D

Dizzy505 schreef:
oww ze zijn leuk en die bandages ?

Shetlandershop.nl

JoyCiej007 schreef:
__Lauraa schreef:

:(:) Meid, ik zeg dit ook echt niet om jou 'te pesten'. Ik gun het alleen niemand om dergelijke ongelukken te krijgen, die grotendeels voorkomen hadden kunnen worden door gewoonweg een kleine aanpassing door te voeren.
En die halsband, was puur een tip, omdat dat heel praktisch werkt, (je hebt ze van leer, maar ook van nylon, en dan kosten ze bijna niets).

Overigens: bedankt voor je compliment, dat vind ik heel lief van je. Was ik toen ook op de wei? Anders had je best een keer mogen roepen/zwaaien, haha.
Het is allemaal niet zo luxe en helaas is het stuk grond niet van mezelf (en mijn naaste buurman met z'n geitjes, schaapjes en 2 pony's maakt er ook nog wel eens een zooitje van) en sommige dingen had ik graag anders gezien (paddock nog groter, Prikkeldraad weg, hoewel ik dat goed heb afgeschermd met stroomdraad maar ik doe m'n best, en ben erg blij met m'n stekkie zo vlak bij huis. :j

Ik snap wel dat het niet om te pesten is! En na de eerste post had ik er al wat van opgestoken en dan is het vervelend dat je 10 keer hetzelfde moet horen. Ik weet ook echt wel dat mijn spullen niet perfect zijn maar helaas ben ik geen milionair en moet ik wel alles zelf betalen dus probeer ik alles zo goedkoop en praktisch mogelijk op te lossen.

Nee je was toen niet in de wei. En ach verbeteringen kunnen altijd maar alles hoeft niet altijd luxe te zijn toch? Wij hebben hier (helaas) ook prikkeldraad, uiteraard ook goed veilig met lint ervoor, maarja dat kan niet anders als het niet van jezelf is. En het is inderdaad een super plek! Mooi dicht bij huis (Sharon wees ook je huis aan :P ), heerlijk is dat! (hier staan ze aan huis)

LiVetime schreef:
Ha eindelijk weet ik wie de pony was die ineens in de wei stond en zo ineens weer weg was :D Verklaart ook de auto met trailer die ineens in de straat stond.
Wat leuk zeg dat jullie dit hebben georganiseerd!!

Haha ja dat was ik! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:01

Bandages zijn ook not-done voor de wagen. Veel te gevaarlijk.

Ik zou eerst maar een paar goede menlessen nemen en je koetsiersbewijs halen. Zoals Joyce al zegt, we zeggen het niet om te pesten. Maar om te helpen en grote ongelukken te voorkomen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:04

Dennis schreef:
Bandages zijn ook not-done voor de wagen. Veel te gevaarlijk.

Ik zou eerst maar een paar goede menlessen nemen en je koetsiersbewijs halen. Zoals Joyce al zegt, we zeggen het niet om te pesten. Maar om te helpen en grote ongelukken te voorkomen.

Daarom hebben we de bandages ook 1-malig gebruikt. Ook omdat het veel te warm is voor bandages aangezien ze in de winter al te warm zijn voor de pezen.

Zoals ik al heb gezegd, het geld groeit me niet op de rug en ik kan moet alles dus met goedkope maar praktische dingen zien op te lossen en menlessen zijn helaas te prijzig voor mij. Ik ga beginnen aan het hbo en heb daar momenteel mn geld voor nodig. Ik ben hier namelijk wel naar op zoek geweest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:07

Goedkope praktische dingen, Schaf geen bandages aan. Veiliger (en dan heb ik het niet over de tempratuur van de pezen) en goedkoper!

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:16

Je hoeft geen dingen voor iemand anders te gaan bepalen dus ik debk dat iedrreen mort stopppen met zijn commentaar

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:41

Het ziet er allemaal heel erg gezellig uit, het waren vast superleuke dagen :))
En Fellow vind ik echt een supergave pony :+:

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:46

Het ziet er inderdaad uit als een super gezellig weekendje :D.
En de tips, ga er lekker mee aan de slag! Iedereen kan zichzelf verbeteren.

Nog heel veel plezier met je super leuke pony *D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:01

Moderatoropmerking:
AR - ITP is in de eerste plaats bedoeld voor het showen van leuke foto's en filmpjes, niet voor tips en adviezen of om op de vingers getikt te worden. TS heeft inmiddels al kenbaar gemaakt dat jullie boodschap duidelijk is, en het is aan haarzelf om te bepalen wat ze ermee doet.