[AR] Lizzy's 2de keer voor de kar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:27

uryanne schreef:
xMoniek schreef:
dus de kar kan zoieso niet...? Waarom precies niet? ;$

Ja, dat zou ik ook weleens willen weten? Er loopt een ander topic met daarin een 4- span shetjes welke net zo ver van de kar vandaan lopen. Daar word lovend over gedaan, dus die reden kan het bij de aanspanning uit dit topic niet zijn...

Vergelijking met authentiek maak ik niet direct. Welk punt ik wel wil maken was/ is, dat in het verleden (en nog steeds) diverse aanspanningen de revue hebben gepasseerd. Denk eens aan een coach; hoe hoog zit de koetsier daar wel niet boven zijn paarden? Denk eens aan een boerenwagen met kromme dissel. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden welke prima voldeden (en voldoen).

Ts heeft nergens aangegeven dat ze met haar aanspanning wil deelnemen aan wedstrijden of tochten. Ik snap daarom ook niet waarom er van die vervelende reacties komen op haar foto's?

Ik wil geen wedstrijden rijden,, gewoon een beetje in het weiland mennen en meer eigenlijk niet. Alleen soms een stukje langs de weg maar dan gaat er zoieso iemand mee

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:49

Wat een pony'tje <3
Vind wagentje wel meevallen hoor, natuurlijk zou verhouding beter kunnen maar je doet het dier er echt geen kwaad mee hoor. Lamoen kun je bij laten buigen bij een smid of lasser. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nooit een wagen heb gehad die direct precies past dus wat bij buigen of inkorten hier en daar is heel normaal. En het zoeken naar juiste afstemming met tuig is soms ook een heel gedoe :7
Super leuk dat je met de pony gaat mennen, heeft zo'n diertje wat te doen.
Tuig voor die kleintjes is erg lastig maar... er wordt veel aangeboden op marktplaats e.d. Kijk of je kunt uitmeten hoe klein het tuig moet zijn en ga dan bewapend met je maten kijken of je ergens iets niet te duurs en goed op de kop kunt tikken, gaat vast wel lukken (met beetje geduld en zoeken).

Zou fijn zijn als iemand je ermee kan helpen. En zo van de foto af is het altijd lastig oordelen, dus dat doe ik dan ook maar niet.

Veel fijne ritjes gewenst en hoop dat je je spulletjes langzamerhand 100% krijgt. Succes.

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:19

VanHuisUit schreef:
Wat een pony'tje <3
Vind wagentje wel meevallen hoor, natuurlijk zou verhouding beter kunnen maar je doet het dier er echt geen kwaad mee hoor. Lamoen kun je bij laten buigen bij een smid of lasser. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nooit een wagen heb gehad die direct precies past dus wat bij buigen of inkorten hier en daar is heel normaal. En het zoeken naar juiste afstemming met tuig is soms ook een heel gedoe :7
Super leuk dat je met de pony gaat mennen, heeft zo'n diertje wat te doen.
Tuig voor die kleintjes is erg lastig maar... er wordt veel aangeboden op marktplaats e.d. Kijk of je kunt uitmeten hoe klein het tuig moet zijn en ga dan bewapend met je maten kijken of je ergens iets niet te duurs en goed op de kop kunt tikken, gaat vast wel lukken (met beetje geduld en zoeken).

Zou fijn zijn als iemand je ermee kan helpen. En zo van de foto af is het altijd lastig oordelen, dus dat doe ik dan ook maar niet.

Veel fijne ritjes gewenst en hoop dat je je spulletjes langzamerhand 100% krijgt. Succes.

Dankjewel! :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:35

uryanne schreef:
Ja, dat zou ik ook weleens willen weten? Er loopt een ander topic met daarin een 4- span shetjes welke net zo ver van de kar vandaan lopen. Daar word lovend over gedaan, dus die reden kan het bij de aanspanning uit dit topic niet zijn...

Vergelijking met authentiek maak ik niet direct. Welk punt ik wel wil maken was/ is, dat in het verleden (en nog steeds) diverse aanspanningen de revue hebben gepasseerd. Denk eens aan een coach; hoe hoog zit de koetsier daar wel niet boven zijn paarden? Denk eens aan een boerenwagen met kromme dissel. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden welke prima voldeden (en voldoen).

Ts heeft nergens aangegeven dat ze met haar aanspanning wil deelnemen aan wedstrijden of tochten. Ik snap daarom ook niet waarom er van die vervelende reacties komen op haar foto's?

Vervelende reacties zie ik niet in het topic voorbij komen, wel reacties met verbeterpuntjes. Niks mis mee, toch? :)
Kan TS het mooi doorlezen en kijken wat ze ermee gaat doen.

Dat je het topic van de vierspan shetten erbij haalt snap ik niet zo goed.
De shetten die daar voor de kar lopen staan er dicht op en is niet te vergelijken met dit topic.

@xMoniek: VHU geeft goede tips over het lamoen en het tuig, succes ermee en veel menplezier!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:41

Wat leuk! Maar ik ga mee met de andere bokkers, ff borst tuig omhoog (of 2e hands kleiner maatje kopen) en even de lamoenen
door handige pap, opa, buurman om laten buigen aan het einde. Zweepje erbij is wel praktisch omdat je nu helemaal
geen hulpen kan geven. Het karretje zelf vind ik echt enorm schattig haha :+ echt zon hollebollegijs ding!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:53

@poeltje, vergelijk de reactie van 'VanHuisUit' maar eens met de rest op de 1e pagina ;)

Verschil tussen opbouwende, vriendelijke tips en erg directe, naar gevoel gevende post komt erg mooi naar voren ;)

edit; vwb de foto's van het 4- span en de foto's in dit topic; de afstand hand menster/ pony (s) is naar mijn idee niet heel verschillend. Zie bij beide aanspanningen dan wat dat betreft ook geen probleem ;)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:57

Volgens mij geef ik hier boven al aan hoe je de wagen aan zou kunnen passen zodat het voor je pony prettiger zal zijn. Alles wat ik zeg is goed bedoelt, maar blijkbaar wordt het niet zo opgevat.

Geld vindt ik geen argument, als je iets echt wil, dan kan je het bereiken.

Ik was 15 toen ik mijn verzorgpony over kocht van de vorige eigenaren, wist doen al dat ik er niet meer op kon rijden, dus ben gaan sparen voor menles. Ik ben begonnen met een simpel tuigje en een simpele wagen, maar alles heeft wel altijd goed maat gezeten. Ik zou het mijn pony niet aan willen doen om met slecht passend tuig te lopen. Ik heb gespaard en ben op mijn 16e menles gaan nemen. Na het enkelspan koetsiersbewijs ben ik doorgegaan voor mijn tweespan, heb een recreatiewagen gekocht en een tweedehands ideal tuig. Op mijn 18e haalde ik mijn langspankoetsiersbewijs en mijn B en E rijbewijs. Ik heb altijd alle vakanties fulltime gewerkt en ben al 8 jaar niet op vakantie geweest. Door niet veel uit te geven kon ik goed sparen en kon ik dus ook een eigen trailer kopen.
Vanaf dat ik een E rijbewijs en trailer had ben ik begonnen met wedstrijden te rijden, want mijn ouders hebben niks met paarden. Ik gebruik alleen de auto van mijn ouders en voor de rest heb ik altijd alles voor de pony's zelf betaald (ook hooi, stalling etc.)

Afgelopen weekend werden we kampioen met vierspan en daar ben ik dan ook ontzettend trots op, heb wel alles zelf bereikt.

Doe met alle informatie wat je wil, maar houdt de veiligheid wel in de gaten!
Je bent altijd welkom om een keer bij mij te komen kijken, want ik vind het leuk dat er meer mensen gaan mennen en wil daarbij graag de dingen die ik al heb geleerd overdragen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:15

Romy_tessa schreef:
Volgens mij geef ik hier boven al aan hoe je de wagen aan zou kunnen passen zodat het voor je pony prettiger zal zijn. Alles wat ik zeg is goed bedoelt, maar blijkbaar wordt het niet zo opgevat.

Geld vindt ik geen argument, als je iets echt wil, dan kan je het bereiken.

Ik was 15 toen ik mijn verzorgpony over kocht van de vorige eigenaren, wist doen al dat ik er niet meer op kon rijden, dus ben gaan sparen voor menles. Ik ben begonnen met een simpel tuigje en een simpele wagen, maar alles heeft wel altijd goed maat gezeten. Ik zou het mijn pony niet aan willen doen om met slecht passend tuig te lopen. Ik heb gespaard en ben op mijn 16e menles gaan nemen. Na het enkelspan koetsiersbewijs ben ik doorgegaan voor mijn tweespan, heb een recreatiewagen gekocht en een tweedehands ideal tuig. Op mijn 18e haalde ik mijn langspankoetsiersbewijs en mijn B en E rijbewijs. Ik heb altijd alle vakanties fulltime gewerkt en ben al 8 jaar niet op vakantie geweest. Door niet veel uit te geven kon ik goed sparen en kon ik dus ook een eigen trailer kopen.
Vanaf dat ik een E rijbewijs en trailer had ben ik begonnen met wedstrijden te rijden, want mijn ouders hebben niks met paarden. Ik gebruik alleen de auto van mijn ouders en voor de rest heb ik altijd alles voor de pony's zelf betaald (ook hooi, stalling etc.)

Afgelopen weekend werden we kampioen met vierspan en daar ben ik dan ook ontzettend trots op, heb wel alles zelf bereikt.

Doe met alle informatie wat je wil, maar houdt de veiligheid wel in de gaten!
Je bent altijd welkom om een keer bij mij te komen kijken, want ik vind het leuk dat er meer mensen gaan mennen en wil daarbij graag de dingen die ik al heb geleerd overdragen.

Het gaat er meer om wat ts wil bereiken. Als ze geen verdere ambities heeft lijkt het mij redelijk zinloos om te sparen voor langspan examen ;)
Alle respect voor jou hoor! Er zijn er weinig die er zoveel voor over hebben!

Alleen word er volgens mij helemaal vanuit gegaan dat ts ook binnen niet al te lange tijd menwedstrijden wil rijden en winnen. Volgens mij heeft ze dat nergens geschreven. Ik lees het in elk geval nergens terug.
Om dan nu al te zeggen, 'verkoop je wagen en je tuig en koop iets waar je wedstrijden mee kan rijden'.

Laat haar lekker plezier hebben van wat ze nu heeft. Er zijn er velen die zo begonnen zijn.

Let wel; pasvorm van het tuig heb ik het niet over. Dat kan ik niet beoordelen van een afstand.

Romy_tessa

Re: Lizzy's 2de keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:47

Ik zeg nergens dat ts wedstrijden moet gaan rijden of iets, ik geef alleen aan dat ik geld geen reden vind om bijv. te zeggen ik kan geen goed passend borsttuig vinden. Wat kost een borsttuig nou....

Ondanks dat ik wedstrijden rijd, rijd ik meer uren op de straat of in het weiland dan dat ik in een wedstrijdring doorbreng. Wat dat betreft rijd ik dus meer recreatief dan wedstrijden. Of je nou wedstrijden rijd of recreatief, tuig en wagen horen passend te zijn. Volgens mij zeg ik ook nergens dat ts haar wagen moet verkopen want volgens mij kan de wagen prima. Ik geef alleen een paar simpele aanpassingen voor het lamoen aan wat voor de pony prettiger zou zijn en meerdere personen geven diezelfde kleine aanpassingen aan. Ik snap het probleem niet zo?

xMoniek

Re: Lizzy's 2de keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 18:26

Alle borsttuigen die ik vind zijn boven de 100 euro......

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:54

Mennen is nou eenmaal een kostbare tak van de paardensport.
Maar goed materiaal is wel heel belangrijk en daarbij heb je daar gewoon veel en vooral lang plezier van.

Ik zou met je huidige tuig eens lang een zadelmaker gaan en vragen wat hij ermee kan kwa aanpassingen.
Voor die kleintjes blijft het nou eenmaal lastig.

Verder vraag ik mij af of TS niet meer plezier zal hebben met een sulky oxer.
Ik denk dat zo' sulky ook wat prettiger loopt dan zo'n grote wagen. Wagen ziet er opzich niet verkeerd uit maar past gewoon beter bij een grotere pony.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:10

Dat wordt dan 100 euro sparen, lijkt me niet het grootste probleem.

Van de goedkope merken zijn er geen losse borsttuigen te bestellen, misschien is een compleet tuig kopen dan een oplossing (en je eigen tuig verkopen).
Onderstaande zijn voorbeelden van hele goedkope merken, ik zeg niet dat de kwaliteit hiervan goed is, maar je zal er best wat ritjes mee kunnen maken.
http://www.ruitersport.com/concours-tuig-tu108.html
http://www.ruitersport.com/rider-pro-tuig.html

Heb je er wat meer voor over, dan zou ik doorsparen voor een tweede hands ideal tuig, die moet je tegen komen wat ze zijn er niet vaak, maar als ze er zijn kosten ze vaak 250 tot 300 euro, dan heb je wel kwalitatief goed tuig.

Zoals hierboven gezegd wordt, ik denk ook dat je meer plezier hebt van een leuke tweewieler, maar dat is eigen keus.

Ik bied je ook aan om eens langs te komen en een hoop te leren over wagens/tuigen/mennen, het kost je niks en je kan in ieder geval veel leren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:50

@xMoniek zou ik zeker doen, bij Romy_tessa langsgaan, die kan je zoveel vertellen en laten zien :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:15

Vind het hele plaatje er niet mooi uitzien. Te grote wagen, te grote peesbeschermers (gebruik je ze voor de 'mooi' of omdat het echt nodig is?), tuig kan ik weinig van zien maar de borst lijkt wat omhoog te kunnen.

Ik zou het aanbod van romy_tessa met beide handen aangrijpen, en tot die tijd je pony laten staan. En misschien ook even sparen voor spullen die wel passen.