Sorry, wist niet dat je buitensingel bedoelde. Dacht gewoon ''de singel''. Maar dat hoort toch ook zo? Of moeten ze erover? Want zie nu op google op verschillende foto's steeds wat anders...
Het hoeft idd niet. Op koetsiersbewijs word het je aangeleerd de strengen tussen singel en buitensingel te doen.
Maar persoonlijk vind ikzelf dat niet alles, borsttuig gaat tegen de singel aan klapperen, dus voor de vrijheid is het fijner buitenlangs. Maar het kan zo ook.
Leuke foto's TS! Tips en commentaar is al gegeven
Tolbergfan
Geplaatst: 21-03-13 15:37
Hoe groot is de pony? Ik heb pas een filmpje geplaatst ik rij met dezelfde sulky, 14 dagen geleden aangeschaft. Mooi licht wagentje om mee te beginnen. Wat betrefd de opmerkingen over waarom je zonder menbit rij, als het met een trensje ook goed gaat lekker bij een trensje houden! Hoe vriendelijker hoe beter. Rij zelf ook gewoon met een trensje dat gaat super, een goed opgevoede pony, gehoorzaamd op stem. Leuke foto's! Geniet ervan en heel veel plezier samen!
Ik rij niet zonder bit haha! Maar dankje! De pony is 1.15
josie
Geplaatst: 21-03-13 21:21
Wat een leuke combinatie, veel succes!!
Een paar tips: De strengen kan je in jou geval beter buiten de buitensingel laten lopen, dan loopt het vrij als je bochten maakt, nu kan het gaan stoten en dat is niet fijn voor je pony (als het goed is leert men dit ook op het koetsiersbewijs, in principe tussen binnen en buitensingel, dit kan sowieso bij doorlopende strengen, echter bij zo'n situatie, zoals bij jou, is die niet de meest goede oplossing en hoor je ze buitenom te laten lopen, het moet altijd vrij kunnen bewegen)
Je hebt een gecombineerde lenderiem (kruisriem en lenderiem in 1 deel overlopend, over de rug), deze hoort op het hoogste punt te liggen, ligt nu te ver naar voren toe
De broek zelf hangt te laag, deze hoort 1 handbreedte onder de zitbeenknobbel te zitten (deze kan je zelf voelen aan de achterzijde van je pony) Tussen de broek en je pony hoort 1 vlakke hand te passen
Rugriem hoort zo strak te zijn dat er een staande hand tussen riem en lendenen past
Het borststuk hoort 1 handbreede boven de boeggewricht, hangt niet snel te hoog hoor (bij te hoog zal het gaan drukken op de luchtpijp), zo te zien mag deze wel een gaatje hoger
Als tip is al gegeven een menzweep en wil je het helemaal goed doen een cap op je hoofd
Heel veel veilige menkilometers gewenst en heel veel plezier
Ik snap dat je niet zonder bit rij, rijd met een trensje dat is ook een bit ; )
Klarinda
Geplaatst: 15-05-13 11:09
Super gave foto's Lianne, Ziet er super goed uit!
Tyreos
Geplaatst: 20-06-13 17:17
wat is zorro schattig en ik vindt dat je het heel goed doet
LisaB
Geplaatst: 20-06-13 17:28
Veel tips zijn al gegeven, maar ik vind dat je pony wel wat meer naar voren de wagen kan lopen, dus de strengen 2 gaten langer maken. Dan valt de lamoen ook mooier in de lichtogen.
En als je je buitensingel minder strak dicht doet, zodat je strengen vrij kunnen bewegen is dat probleem ook opgelost. Het ligt aan het type tuig of de strengen onder of buiten de buitensingel liggen.